Regeling van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 6 januari 2022, nr. VO/30480110, houdende wijziging van de Subsidieregeling capaciteitentesten 2021–2023 in verband met een verduidelijking van de eisen aan een subsidiabele capaciteitentest

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

Gelet op artikel 4 van de Wet overige OCW-subsidies en artikel 1.3 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 3, tweede lid, onderdeel b, van de Subsidieregeling capaciteitentesten 2021–2023 wordt ‘het best passende onderwijsniveau’ vervangen door ‘de cognitieve potentie van, cognitieve voortgang van, of best passende schoolsoort’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 4 september 2021.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

TOELICHTING

Deze regeling wijzigt de Subsidieregeling capaciteitentesten 2021–2023 (hierna: de subsidieregeling). Met de wijziging van deze subsidieregeling wordt een wijziging aangebracht in de eisen aan de capaciteitentesten, die voor subsidie in aanmerking komen. In de subsidieregeling was eerst als eis opgenomen dat het resultaat van de capaciteitentest informatie geeft over het ‘best passende onderwijsniveau’ voor leerlingen (artikel 3, tweede lid, onderdeel b). Met deze wijzigingsregeling is deze voorwaarde verduidelijkt. De capaciteitentest moet inzage geven in ‘de cognitieve potentie van, cognitieve voortgang van of best passende schoolsoort voor leerlingen’. Met deze concretisering wordt voor scholen duidelijker gemaakt aan welke voorwaarde een ingekochte of in te kopen capaciteitentest moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie.

Het resultaat van een capaciteitentest moet een uitspraak doen over de cognitieve capaciteiten van een leerling, met als doel om extra informatie te bieden ten gunste van plaatsing op een schoolsoort die past bij de capaciteiten van de leerling. Scholen kunnen hiervoor een instrument gebruiken dat een uitspraak doet over het IQ van een leerling, de behaalde referentieniveaus taal en rekenen of de best passende schoolsoort op basis van de uitslag van de capaciteitentest.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

Naar boven