ARTIKEL I
De Regeling tarieven Spoorwegwet 2012 wordt als volgt
gewijzigd:
A
Artikel 2* wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid
vervallen.
2. Na ‘verlenen’ wordt ingevoegd ‘, hernieuwen of wijzigen’.
B
Aan artikel 3 wordt een lid toegevoegd, luidende:
C
In artikel 4, eerste, tweede en derde lid, wordt na ‘verlenen’ ingevoegd
‘of wijzigen’.
D
Aan artikel 6 worden twee leden toegevoegd, luidende:
-
7. Voor de behandeling van een aanvraag tot het wijzigen van een
voertuigvergunning of typegoedkeuring als bedoeld in het eerste, tweede en
vierde lid is een tarief verschuldigd van € 129,– per uur.
-
8. Voor de behandeling van een aanvraag tot het wijzigen van een ontheffing
als bedoeld in het derde lid is een tarief verschuldigd van € 129,– per
uur.
E
Aan artikel 7 wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
7. Voor de behandeling van een aanvraag tot het wijzigen van een
typegoedkeuring als bedoeld in artikel 26m, eerste lid, van de wet is een
tarief verschuldigd van € 129,– per uur.
F
Aan artikel 8 wordt een lid toegevoegd, luidende:
G
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
H
In artikel 10 wordt onder vernummering van het vierde lid tot derde lid
een lid toegevoegd, luidende:
I
Artikel 11a wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
J
Artikel 11b wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘verlenen’ ingevoegd ‘of wijzigen’.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
3. Voor de behandeling van een aanvraag tot het wijzigen van een beperkte
bedrijfsvergunning als bedoeld in het tweede lid, onder a en b, is een tarief
verschuldigd van € 129,– per uur.
K
Aan artikel 11c wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
4. Voor het anderszins wijzigen van een veiligheidscertificaat dan een
wijziging, bedoeld in het derde lid, is een tarief verschuldigd van € 129,– per
uur.
L
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste, tweede, derde en vierde lid wordt na ‘verlenen’ ingevoegd
‘of hernieuwen’.
2. In het zesde lid wordt ‘een of meerdere certificaten’ vervangen door ‘een
of meerdere reeds verleende certificaten’ en wordt ‘€ 2.400,-‘ vervangen door
‘€ 129,– per uur’.
M
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘verlenen’ ingevoegd ‘of hernieuwen’.
2. Het tweede lid komt te luiden:
N
In artikel 16 wordt onder vernummering van het tweede lid tot derde lid
een lid ingevoegd, luidende:
-
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging van een
machinistenvergunning als bedoeld in artikel 51a, achtste lid, onder a, van de
wet is een tarief verschuldigd van € 96,–. Het verschuldigde tarief dient
binnen 30 kalenderdagen na factuurdatum te zijn voldaan. De factuur wordt
verzonden met de beslissing op aanvraag.
O
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid (nieuw) wordt na ‘verlening’ ingevoegd ‘of
hernieuwing’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
P
Artikel 17a wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
Q
Artikel 19b wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid (nieuw) wordt ‘artikel 3 van het Besluit
spoorweginfrastructuur’ vervangen door ‘artikel 3 van het Besluit
hoofdspoorweginfrastructuur’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
R
Aan artikel 19d wordt een lid toegevoegd, luidende:
T
Artikel 22 komt te luiden:
Artikel 22
-
1. Voor een aanvraag van een beschikking als bedoeld in deze regeling door een
organisatie die met historische spoorvoertuigen voor niet commerciële
doeleinden gebruik maakt van de hoofdspoorweg of bijzondere spoorweg, is een
vergoeding van 10% van het voor de betreffende beschikking bepaalde tarief
verschuldigd, met een minimum van € 265,–.
-
2. Voor een wijziging van een beschikking als bedoeld in het eerste lid is
geen tarief verschuldigd.
U
Artikel 23, eerste lid, komt te luiden:
V
Artikel 23a, tweede lid, komt te luiden:
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2022. Indien de
Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na
31 maart 2022, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van
uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Inleiding
Het doel van deze wijziging van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012
(hierna: de regeling) is tweeledig. Allereerst is een aantal technische
wijzigingen in de regeling aangebracht waarmee de tarieven voor het aanbrengen
van wijzigingen in reeds verleende vergunningsproducten duidelijker en
eenvoudiger zijn weergegeven in de regeling. Daarnaast is met deze wijziging
een nieuw tarief aan de regeling toegevoegd voor het verlengen van een
machinistenvergunning.
2. Inhoud regeling
2.1. Technische wijzingen
De regeling gaf in artikel 21 een vast, verlaagd tarief voor de behandeling
van een aanvraag die uitsluitend betrekking had op een administratieve
aanpassing in reeds verleende vergunningsproducten. In de praktijk bleek de
term ‘administratieve aanpassing’ tot onduidelijkheid te leiden. Deze
onduidelijkheid kon als gevolg hebben dat een aanvrager bij het indienen van
een aanvraag ten onrechte in de veronderstelling was het verlaagde tarief uit
artikel 21 van de regeling verschuldigd te zijn, terwijl het ging om een
niet-administratieve aanpassing. Dit heeft bij de Inspectie Leefomgeving en
Transport (hierna: ILT), welke in mandaat van de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat de in de regeling bedoelde aanvragen behandelt, tot de
beleidswijziging geleid dat het aanvraagformulier voor het doorvoeren van
administratieve aanpassingen sinds december 2021 niet meer gebruikt kan
worden.
In deze regeling is de bepaling uit artikel 21 geschrapt en vervangen door
bij elk vergunningsproduct een wijzigingstarief te bieden dat aansluit bij de
omvang van de wijziging. Zowel kleine, administratieve wijzigingen, als grote,
inhoudelijke wijzigingen vallen voortaan onder deze mogelijkheid tot wijziging
van het vergunningsproduct1. Door te werken met een uurtarief voor alle wijzigingen, in plaats van
met een vast tarief voor administratieve wijzigingen en een regulier tarief
voor overige wijzigingen, is het verschuldigde tarief altijd gerelateerd aan
het werkelijk door de ILT bestede aantal uur voor de verwerking van de
wijziging. Het doorvoeren van een kleine wijziging aan een vergunningsproduct
zal slechts weinig uren kosten en derhalve een laag tarief opleveren. Conform
artikel 23 van de regeling zal de ILT de kosten voorafgaand aan het in
behandeling nemen van de aanvragen begroten en aan de aanvrager mededelen. De
onduidelijkheid die de term ‘administratieve aanpassing’ met zich meebracht,
wordt daarmee weggenomen. Relevant is alleen hoeveel uur de ILT besteedt aan
het verwerken van de wijziging. Zo komt een aanvrager niet voor een onverwacht
hoog tarief voor zijn aanvraag te staan.
Voorts bevat deze wijzigingsregeling nog een aantal andere technische
aanpassingen van de regeling:
-
– zo kan een aantal vergunningsproducten op grond van (Europese) wetgeving
niet alleen worden gewijzigd, maar ook worden herzien. In de betreffende
bepalingen in de regeling is de mogelijkheid voor het heffen van een tarief
voor een herziening daarom toegevoegd voor zover een dergelijk tarief nog niet
expliciet in de regeling was vastgelegd;
-
– in artikel 19b werd ten onrechte het ‘Besluit spoorweginfrastructuur’
genoemd, dit moet het ‘Besluit hoofdspoorweginfrastructuur’ zijn en is daarom
gecorrigeerd;
-
– in artikel 23a is een redactionele wijziging aangebracht;
-
– artikel 24 zag op aanvragen voor beschikkingen die gedaan worden in verband
met de vervanging van de Spoorwegwet 1875 door de Spoorwegwet. Dergelijke
vervangingsaanvragen komen niet meer voor, waarmee artikel 24 kan komen te
vervallen.
2.2. Verlenging machinistenvergunning
2.2.1. Algemeen
Op 17 december 2021 is een wijziging van artikel 12, eerste lid, van het
Besluit spoorwegpersoneel 2011 in werking getreden. Met die wijziging is
geregeld dat een aanvraag tot verlenging van een machinistenvergunning kan
worden gedaan bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (in mandaat bij
de ILT). Zonder deze wettelijke grondslag was verlenging van een
machinistenvergunning niet mogelijk.
De geldigheid van een machinistenvergunning verloopt na 10 jaar. Per april
2022 verlopen de eerste conform de machinistenrichtlijn2 afgegeven machinistenvergunningen. Het is daarom wenselijk om conform
artikel 91 van de Spoorwegwet een tarief vast te stellen voor de behandeling
van een aanvraag voor de verlenging van een machinistenvergunning. Om die reden
is artikel 16 van de regeling gewijzigd.
2.2.2. Opbouw tarief
Het vastgestelde tarief is gebaseerd op de kosten die voortvloeien uit de
werkzaamheden die plaatsvinden nadat een aanvraag is ingediend. Deze
werkzaamheden bestaan uit een beoordeling van de ontvankelijkheid van de
aanvraag, het bevestigen van de aanvraag, het beoordelen van de aanvraag en het
nemen van de beschikking. Naast deze werkzaamheden zijn ook de productiekosten
van de nieuwe vergunningspas voor de machinist in het tarief opgenomen.
3. Gevolgen
3.1. Technische wijzigingen
Door het vaste tarief voor een administratieve aanpassing van 165 euro uit
artikel 21 te vervangen door een wijzigingstarief per vergunningsproduct van
129 euro per uur wordt een lastenverlaging voor de sector bewerkstelligd.
Aanvragen voor wijzigingen zullen naar verwachting namelijk voornamelijk
administratieve wijzigingen zijn, die in het algemeen in korte tijd door de ILT
verwerkt kunnen worden en dus niet meer dan het tarief van één uur zullen
kosten.
3.2. Verlenging machinistenvergunning
Volgens een inschatting van de ILT zullen er jaarlijks ongeveer 300
aanvragen tot verlenging van een machinistenvergunning gedaan worden.
Sectorbreed brengt de vaststelling van dit tarief daarmee een financiële last
van circa 30.000 euro op jaarbasis met zich mee. Alhoewel het hier een nieuwe
financiële last voor de sector betreft, is deze wel zo laag mogelijk gehouden
doordat het tarief voor een aanvraag tot verlenging van een
machinistenvergunning per aanvraag 26 euro lager is dan het tarief van de
behandeling voor een aanvraag van een nieuwe machinistenvergunning (momenteel
122 euro).
4. Advies en consultatie
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen
omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Een ontwerp van deze regeling heeft van 24 februari 2022 tot en met
27 maart 2022 op
www.internetconsultatie.nl gestaan. Tijdens deze
consultatieperiode is niet op dit ontwerp gereageerd.
5. Inwerkingtreding
De datum van inwerkingtreding is gelegen op het eerstvolgende vaste
verandermoment (1 april 2022) of indien de publicatie van de Staatscourant
waarin deze regeling wordt gepubliceerd na 31 maart plaatsvindt, zo spoedig
mogelijk na deze datum. Omdat deze regeling niet voor 1 februari 2022 is
gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken
van de daarvoor normaal geldende twee maanden. De reden hiervoor is dat
inwerkingtreding op het eerstvolgende verandermoment (1 juli 2022) zal leiden
tot nadelige financiële gevolgen voor de ILT, nu aanvragen voor verlengingen
van machinistenvergunningen per april 2022 behandeld zullen moeten worden.
De Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen