Besluit van de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport van 28 januari 2022, nr. ILT-2022/7713, houdende wijziging van het Organisatie- en mandaatbesluit Inspectie Leefomgeving en Transport 2020 in verband met organisatiewijzigingen binnen de Inspectie Leefomgeving en Transport

ARTIKEL I

Het Organisatie- en mandaatbesluit Inspectie Leefomgeving en Transport 2020 wordt als volgt gewijzigd.

A

De bijlage bij artikel 2, vijfde lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het onderdeel Informatiepositie en programmamanagement worden twee onderdelen ingevoegd, luidende:

  • Afdeling Netwerken leefomgeving en wonen

  • Afdeling Netwerken transport

2. In het onderdeel Omgeving en dienstverlening komen de onderdelen Afdeling Netwerken leefomgeving en wonen en Afdeling Netwerken transport te vervallen.

B

Artikel 3, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Bij afwezigheid of verhindering van de inspecteur-generaal is de directeur Informatiepositie en programmamanagement bevoegd om als diens plaatsvervanger op te treden.

C

Aan artikel 9 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. De uitoefening van bevoegdheden die in dit artikel zijn verleend, geschiedt met inachtneming van:

    • a. de gestelde kaders ten aanzien van inkoop en aanbesteding;

    • b. de van toepassing zijnde begrotingswet en de daarbij gegeven financiële ruimte;

    • c. de toegekende budgetten op basis van het geldende jaarplan.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2021.

DE INSPECTEUR-GENERAAL LEEFOMGEVING EN TRANSPORT, J.A. van den Bos

TOELICHTING

Op 1 januari 2020 is de nieuwe organisatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gestart. In praktijk is gebleken dat er op een aantal plekken in de organisatie behoefte is aan verdere optimalisering van de structuur van de organisatie. Er worden twee afdelingen verschoven van de portefeuille Omgeving en dienstverlening naar de portefeuille Informatiepositie en programmamanagement. Deze organisatiewijzigingen hebben gevolgen voor de structuur van de ILT zoals deze in de bijlage van het Organisatie- en mandaatbesluit Inspectie Leefomgeving en Transport 2020 is vastgelegd. Met dit besluit wordt de structuur van de ILT in overeenstemming gebracht met de organisatiewijzigingen.

Door het vertrek van de directeur Omgeving en dienstverlening, tevens plaatsvervangend IG, heeft een heroverweging plaatsgevonden over de wijze waarop deze functie het beste zou kunnen worden ingevuld. Er is voor gekozen om de directeur Informatiepositie en programmamanagement aan te stellen als nieuwe plaatsvervangend IG. Met dit besluit wordt deze wijziging van plaatsvervangend IG doorgevoerd.

Aan artikel 9, betreffende het financieel mandaat, wordt een lid toegevoegd, waarmee een drietal financiële waarborgen worden ingevoerd voor het aangaan van financiële verplichtingen door de directeur Publieke instituties en control, de afdelingshoofden, de programmamanagers, de teamleider Servicedesk en de teamleider Personeel en processen.

DE INSPECTEUR-GENERAAL LEEFOMGEVING EN TRANSPORT, J.A. van den Bos

Naar boven