TOELICHTING
ALGEMEEN
1. Inleiding
De onderhavige wijzigingen van de Regeling basisregistratie personen (hierna: Regeling
BRP) hebben betrekking op de vaststelling van het Logisch Ontwerp BRP (hierna: LO
BRP). Daarin worden het Logisch Ontwerp GBA, versie 3.14, en het Logisch Ontwerp RNI,
versie 2.15, gecombineerd tot één LO BRP, dat als versienummer 4.0.0 heeft gekregen.
Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de functionele werking van de basisregistratie
personen (BRP) en de registratie niet-ingezetenen (RNI). Er komen aldus geen nieuwe
(technische) voorschriften te gelden voor de organisaties die gebruikmaken van de
centrale BRP-voorzieningen. De samenvoeging van het LO GBA en het LO RNI tot één LO
BRP heeft als voordeel dat de onderlinge samenhang tussen deze twee delen van de systeembeschrijving
beter inzichtelijk wordt. Daarbij zijn de niet meer in gebruik zijnde onderdelen verwijderd
en zijn de verwijzingen naar de GBA aangepast naar de BRP. Bij gelegenheid van de
introductie van dit gecombineerde LO BRP zijn tevens enkele tekstuele onvolkomenheden
en onderlinge tegenstrijdigheden weggenomen.
De systeembeschrijving vormt de beschrijving van de voorzieningen waarmee het stelsel
van de BRP wordt uitgevoerd; door middel van de systeembeschrijving worden gedetailleerde
regels gesteld die noodzakelijk zijn om de voorzieningen te laten werken. Op grond
van de Wet basisregistratie personen (hierna: Wet BRP) en het Besluit basisregistratie
personen (hierna: Besluit BRP) wordt deze systeembeschrijving bij ministeriële regeling
vastgesteld. De systeembeschrijving wordt gevormd door de als zodanig gemarkeerde
hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het LO, dat als bijlage bij de
Regeling BRP is gevoegd.
Deze regeling wijzigt ook de Regeling burgerservicenummer (hierna: Regeling BSN);
het Logisch Ontwerp BSN (hierna: LO BSN), versie 1.6, wordt vastgesteld. Hiermee wordt
het LO BSN op drie onderdelen in overeenstemming gebracht met het LO BRP, versie 4.0.0.
Het betreft kleinere wijzigingen, waaronder een tekstuele aanpassing, in het LO BSN
die naar verwachting geen gevolgen hebben voor de uitvoeringspraktijk.
2. Privacyaspecten en regeldrukgevolgen
Geen van beide LO-wijzigingen heeft gevolgen voor de privacy van burgers, noch hebben
de wijzigingen enig gevolg voor de regeldruk.
3. Consultatie en advies
Van internetconsulatie is afgezien, gelet op de technische aard van de wijzigingen
en de doelgroep (overheidsorganisaties die betrokken zijn bij de bijhouding van de
BRP of daarvan gebruikmaken) waarvoor deze in overwegende mate relevantie hebben.
Deze doelgroep is op andere wijze geïnformeerd, en wel via het Gebruikersoverleg BRP.1
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
ARTIKEL I
Artikel I ziet op de vaststelling van het nieuwe LO BRP, versie 4.0.0, en bestaat
uit drie onderdelen (onderdelen A, B en C).
Onderdeel A betreft een wijziging van de artikelen 2 en 3 van de Regeling BRP. Artikel 2,
onderdelen a en b, bepaalde welke delen van het LO GBA en het LO RNI onderdeel uitmaakten
van de systeembeschrijving. Deze onderdelen waren aangewezen in de bijlagen 1 en 2
bij de Regeling BRP. Omwille van de leesbaarheid wordt voortaan in het LO zelf, door
middel van markeringen, aangegeven welke passages behoren tot de systeembeschrijving.
Dit is van belang omdat alleen de passages die onderdeel uitmaken van de systeembeschrijving
juridisch bindend zijn voor de gebruikers van de BRP. Het nieuwe artikel 2 bepaalt
dan ook dat de systeembeschrijving wordt gevormd door de niet als toelichting gemarkeerde
delen van het LO BRP, versie 4.0.0. Artikel 2, onderdeel c, is vervallen. Dit onderdeel
beschreef, in samenhang met bijlage 3 bij de Regeling BRP, op welke wijze de aangewezen
onderdelen van de Logisch Ontwerpen – gebruikmakend van de bestaande GBA-voorzieningen
– onder de werking van de Wet BRP worden toegepast. Dit onderdeel – dat ziet op instructie
en concordantie – is overbodig geworden, omdat het LO voortaan dezelfde terminologie
bezigt als de Wet BRP en het Besluit BRP. Artikel 3 bevatte een verwijzing naar de
twee LO’s (GBA en RNI), dat artikel is gewijzigd door daarin de verwijzing naar het
samengevoegde LO BRP op te nemen.
Onderdeel B betreft de wijziging van bijlage 1 bij de Regeling BRP. In deze bijlage
waren de verbindende onderdelen van het LO GBA aangewezen. Nu deze aanwijzing voortaan
in het LO zelf geschiedt (onderdeel A), kan bijlage 1 in haar huidige vorm komen te
vervallen. In plaats daarvan bevat de eerste bijlage bij de Regeling BRP thans het
Logisch Ontwerp BRP (versie 4.0.0) zelf.
Met onderdeel C komen vier bijlagen bij de Regeling BRP te vervallen. Bijlage 2 bevatte
de aanwijzing van de verbindende onderdelen van het LO RNI. Deze aanwijzing geschiedt
voortaan (door markering) in het LO BRP zelf. Bijlage 3 vervalt als gevolg van het
schrappen van onderdeel c van artikel 2 (zie hierboven). De bijlagen 4 en 5 betroffen
de Logisch Ontwerpen GBA en RNI. Voor deze bijlagen komt de nieuwe bijlage 1 (LO BRP)
in de plaats.
ARTIKEL II
Artikel II betreft een wijziging van de Regeling BSN en ziet op de introductie van
een gewijzigd LO BSN (versie 1.6). Daartoe wordt artikel 3 van de Regeling BSN aangepast
door daarin de verwijzing naar het nieuwe versienummer op te nemen (onderdeel A) en
wordt in de bijlage bij de Regeling BSN het gewijzigde LO zelf opgenomen (onderdeel
B). Het LO BSN is op drie onderdelen gewijzigd; deze wijzigingen worden hieronder
toegelicht.
Ten eerste is het sinds 1 januari 2022 mogelijk om in de BRP een code te plaatsen
bij de persoonslijst van een ingeschrevene, wanneer het college van burgemeester en
wethouders heeft vastgesteld dat de burger niet verblijft op het adres dat in de BRP
van hem is opgenomen. Dit tussenresultaat van een adresonderzoek kan bijvoorbeeld
worden bereikt als er inmiddels nieuwe bewoners op het adres zijn ingeschreven. De
introductie van deze code leidt tevens tot een aanpassing van het LO BSN. De nieuwe
‘onderzoekscode 089999’ wordt door de Berichtenvoorziening BSN naar een tekst vertaald.
Ten tweede begonnen in tabel 38 ‘Adellijke titel/predikaat’ de titels met een hoofdletter.
Volgens de Hoge Raad van Adel was dit niet juist; de titels dienen namelijk met een
kleine letter te worden geschreven. Ook de schrijfwijze van het woord ‘predikaat’
was sinds 2006 niet meer de correcte spelling. Doordat de Wet GBA over ‘predikaten’
sprak, is deze spelling destijds overgenomen in het LO BSN. Echter, de Wet BRP spreekt
over ‘predicaten’, waardoor het de voorkeur heeft om ook meteen de schrijfwijze van
het woord ‘predikaat’ in het gehele LO BSN te wijzigen in ‘predicaat’. Tabel 38 voor
‘Adellijke titel/predikaat’ is een vaste tabel, waardoor de inhoud niet gewijzigd
kan worden. Om de schrijfwijze van de adellijke titels en predicaat te kunnen wijzigen,
is een LO-wijziging nodig om dit te corrigeren.
Ten derde dient de gemeente van vestiging, bij een eerste inschrijving op grond van
aangifte van verblijf en adres en bij een hervestiging in Nederland, bij de Beheervoorziening
burgerservicenummer (hierna: BV BSN) te verifiëren of de persoon reeds bekend is.
Om de kans te verkleinen dat iemand na naamswijziging in het buitenland niet wordt
herkend in de BV BSN, wordt bij vreemdelingen met een EU-nationaliteit tevens gezocht
of het buitenlands persoonsnummer reeds voorkomt bij een ingeschreven persoon. Deze
controle geeft er inzicht in of het nummer correct kan zijn (dat wil zeggen: aan alle
bekende eisen voldoet) of welke afwijking er is geconstateerd (niet de juist lengte,
geboortedatum in het nummer wijkt af van die van de persoon, etc.). De onderhavige
wijziging van het LO BSN ziet op het toevoegen van het Italiaanse persoonsnummer aan
de tabel met persoonsnummers en op verbeteringen en aanvullingen op de controles voor
de persoonsnummers uit Tsjechië, Slowakije en Spanje.
ARTIKEL III
In overeenstemming met het stelsel van vaste verandermomenten, treedt deze regeling
in werking met ingang van 1 april 2022.
BIJLAGEN A EN B
In bijlage A is het LO BRP, versie 4.0.0, opgenomen en in bijlage B het LO BSN, versie
1.6.2 In deze regeling is, zoals gebruikelijk, aan het slot vermeld dat deze met de toelichting
in de Staatscourant wordt geplaatst. Daarbij is voor wat deze bijlagen betreft een
uitzondering gemaakt; de bijlagen A en B worden geplaatst op de website van de Rijksdienst
voor Identiteitsgegevens (hierna: RvIG) (https://www.rvig.nl). De bijlagen zijn namelijk door hun omvang en opmaak niet geschikt om in de Staatscourant
te worden plaatsen.
Voor de inwerkingtreding van de Wet elektronische publicaties,3 kende de Bekendmakingswet de figuur van het bekendmaken van bijlagen door terinzagelegging.4 De in dit kader relevante artikelen in Regeling BRP en de Regeling BSN waren op die
figuur geënt. De Bekendmakingswet voorziet thans echter niet meer in bekendmaking
door terinzagelegging. In plaats daarvan is in artikel 7 van de Bekendmakingswet bepaald
dat in afwijking van het in die wet vervatte bekendmakingsstramien een wet, een algemene
maatregel van bestuur of een ander besluit kan bepalen dat – na voorafgaande instemming
van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – een bij die wet, die
algemene maatregel van bestuur of dat besluit behorende bijlage wegens aard of omvang
wordt bekendgemaakt door middel van een in die wet, die algemene maatregel van bestuur
of dat besluit aangewezen ander algemeen toegankelijk elektronisch medium – bijvoorbeeld
de website van een openbaar lichaam – dan het publicatieblad.5 In het onderhavige geval is – zeker nu de relevante bepalingen in de Regeling BRP
en de Regeling BSN reeds repten van het tevens beschikbaar stellen via https://www.rvig.nl – de website van RvIG het aangewezen medium voor bekendmaking.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. van Huffelen