Regeling van de secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën van 9 maart 2022 (2022-53903), houdende wijziging van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 in verband met de inrichting van het directoraat-generaal Toeslagen en de herpositionering van het categoriemanagement

De secretaris-generaal,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A

De leden 2 tot en met 5 alsmede de aanduiding '1.' voor het eerste lid van artikel 7 vervallen.

B

Na artikel 7 worden de volgende artikelen ingevoegd:

Artikel 7a. Directie Toeslagen

  • 1. De directie Toeslagen staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Toeslagen heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. het juist, tijdig en rechtmatig toekennen van toeslagen, die niet (semi)automatisch gedaan kunnen worden;

    • b. het waarmaken van de geformuleerde beloftes richting toeslaggerechtigden;

    • c. het (dagelijks) managen van de eigen operatie door het organiseren van het reguliere werk, het reageren op verstoringen en problemen en het zorgen voor kwaliteitsbeheersing, voorraadbeheer en capaciteitsmanagement;

    • d. het (systematisch) zoeken naar mogelijkheden om bestaande processen structureel te verbeteren en vernieuwen om te komen tot een optimale uitvoering;

    • e. in samenspraak met het directoraat-generaal Belastingdienst/FIOD en Functioneel Parket signalen van oneigenlijk gebruik en misbruik in de strafrechtketen brengen.

  • 3. De directie Toeslagen bestaat uit de volgende afdelingen:

    • a. de afdeling Vaktechniek, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • b. de afdeling Handhaving & Toezicht, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • c. de afdeling Uitvoeringsregie, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • d. de afdeling Bezwaar, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • e. de afdeling Burgerinteractie & Dienstverlening, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • f. de afdeling Informatiebeheer, Data & Analytics, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • g. de afdeling Uitval/Uitworp, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;

    • h. de afdeling Organisatie & Personeel, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider.

  • 4. Het afdelingshoofd bedoeld in het derde lid, onderdeel h, vervult tevens de rol van plaatsvervangend algemeen directeur.

Artikel 7b. Directie Uitvoeringsorganisaties Herstel Toeslagen

De directie Uitvoeringsorganisaties Herstel Toeslagen staat onder leiding van een directeur.

Artikel 7c. Directie Strategie, Recht & Beleid

  • 1. De directie Strategie, Recht & Beleid staat onder leiding van een directeur, tevens plaatsvervangend directeur-generaal Toeslagen.

  • 2. De directie Strategie Recht & Beleid heeft de volgende taken:

    • a. bijdragen aan een toeslagenbeleid dat tegemoet komt aan de behoeften van toeslaggerechtigden, goed uitvoerbaar is en aansluit bij de wet en algemene rechtsbeginselen;

    • b. het namens de directeur-generaal vervullen van de rol van opdrachtnemer voor de opdrachtgevers;

    • c. het als kaderstellende directie samen met de uitvoerende directies vertalen van besluiten naar uitvoeringskaders en het bewaken van de eenheid van beleid en uitvoering;

    • d. het coördineren van de inhoudelijke bijdrage van het directoraat-generaal aan het parlementaire proces, waaronder de regievoering op het schrijven van Kamerbrieven en het beantwoorden van Kamervragen namens het directoraat-generaal.

  • 3. De directie Strategie, Recht & Beleid bestaat uit de volgende afdelingen:

    • a. de afdeling Beleid, politiek en strategie, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd;

    • b. de afdeling Juridische zaken en vaktechniek, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd.

  • 4. Een van de afdelingshoofden vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur. Binnen de afdelingen vervult de Coördinerend specialistisch adviseur de rol van plaatsvervangend afdelingshoofd.

Artikel 7d. Directie Bedrijfsvoering

  • 1. De directie Bedrijfsvoering staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Bedrijfsvoering:

    • a. ondersteunt de directeur-generaal bij alle verantwoordelijkheden op het vlak van bedrijfsvoering om zo bij te dragen aan het realiseren van de inrichtings-, uitvoerings- en ontwikkelopgave van het directoraat-generaal; en

    • b. is daartoe kaderstellend en ondersteunend en heeft daarbij de volgende taakgebieden:

      • Human Resources;

      • Organisatieontwikkeling;

      • Communicatie;

      • Huisvesting;

      • Informatiehuishouding;

      • Veiligheid;

      • P&C en interne beheersing;

      • Inkoop.

  • 3. De directie Bedrijfsvoering bestaat uit de volgende teams:

    • a. het team HR/OO, dat onder leiding staat van een teamleider;

    • b. het team Communicatie, dat onder leiding staat van een teamleider;

    • c. het team Bedrijfsvoering, dat onder leiding staat van een teamleider.

Artikel 7e. Directie Ketenregie

  • 1. De directie Ketenregie staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Ketenregie:

    • a. is verantwoordelijk voor het geheel van de massale Toeslagenprocessen en de IV-ondersteuning van de volledige Toeslagenketen;

    • b. waarborgt een effectieve uitvoering en de IV-ondersteuning van de keten(samenwerking) Toeslagen;

    • c. draagt zorg voor de planning, sturing, beheersing en monitoring van de massale processen;

    • d. heeft de taken behorende bij de CIO-Office.

  • 3. De directie Ketenregie bestaat uit de volgende teams die alle worden aangestuurd door de ketenmanager:

    • a. het team Running the business;

    • b. het team Changing the business;

    • c. het team Verantwoording en beheersing;

    • d. het team Kaderstelling c.q. visievorming (CIO Office).

  • 4. De ketenmanager vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur.

Artikel 7f. Directie Control & Risk

  • 1. De directie Control & Risk staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Control & Risk heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. het zelfstandig uitvoeren van de Toeslagenbrede (business en financiële) control;

    • b. het bewaken en het voeren van regie op de P&C-cyclus en bijdragen aan de departementale P&C-cyclus;

    • c. het bewaken van de rijksbrede en departementale kaders voor de financiën, control, financieel en materieel beheer;

    • d. onafhankelijk gevraagd en ongevraagd signaleren en adviseren (m.b.t. geld, formatie en bezetting, data en doelmatigheid);

    • e. interne beheersing, coördinatie richting de Accountantsdienst Rijk en – via de directie Financieel-Economische Zaken – de Algemene Rekenkamer;

    • f. het ontwikkelen, beheren en monitoren van het geheel van de control frameworks en overige systemen voor de diverse vormen van control en kwaliteitsborging binnen het directoraat-generaal als geheel;

    • g. het opstellen van een integrale Strategische Risicoanalyse en de verdere borging van risicomanagement binnen het directoraat-generaal;

    • h. het beleggen van budgetverantwoordelijkheid;

    • i. ontwikkelen en beheren van normen voor inrichting van de AO/IC-organisatie, in samenwerking met de directie Financieel-Economische Zaken en directoraat-generaal/directie Bedrijfsvoering;

    • j. het afstemmen met de (concern)controller van het Ministerie van Financiën, de directie Financieel-Economische Zaken en het directoraat-generaal Belastingdienst/concerndirectie Control en Financiën.

  • 3. De directie Control & Risk bestaat uit de volgende clusters die ieder onder functionele leiding staan van een clustercoördinator:

    • a. het cluster DG-control;

    • b. het cluster DO-control;

    • c. het cluster Kennis Organisatie, Proces & Risk.

  • 4. Een van de clustercoördinatoren vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur.

Artikel 7g. Directie Business Ontwikkeling

  • 1. De directie Business Ontwikkeling staat onder leiding van een programmadirecteur.

  • 2. De directie draagt de zorg voor integrale regie, samenhang en ondersteuning voor de ontwikkelopgaven van het directoraat-generaal en heeft daarbij de volgende hoofdtaken:

    • a. het op basis van opdracht adviseren, aanjagen en ondersteunen bij de veranderopgaven van het directoraat-generaal, die project- of programmamatig worden opgepakt;

    • b. het – in opdracht – opzetten en aansturen van deze programma’s en projecten gericht op de verdere ontwikkeling van het directoraat-generaal’

    • c. het voorzien in voldoende kwalitatief hoogwaardige interne capaciteit op het terrein van project- of programmamanagement om invulling te kunnen geven aan de projecten en programma’s voor het directoraat-generaal.

Artikel 7h. Bureau DG

  • 1. Het Bureau DG staat onder leiding van een afdelingshoofd.

  • 2. De Coördinerend Bestuursadviseur vervult tevens de rol van plaatsvervangend afdelingshoofd.

  • 3. Het Bureau DG heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. Bestuursadvisering;

    • b. Procescoördinatie;

    • c. Bestuursondersteuning.

ARTIKEL II

Onder vernummering van de leden 2 tot en met 5 tot 1 tot en met 4, komt het eerste lid van artikel 9 van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 te vervallen.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De secretaris-generaal, B. van den Dungen

TOELICHTING

1. Directoraat-generaal Toeslagen

Het directoraat-generaal Toeslagen is sinds 1 januari 2021 ontvlochten uit de Belastingdienst. Die ontvlechting vindt gefaseerd plaats, waarbij eerder de directie Toeslagen van het directoraat-generaal Belastingdienst is overgeplaatst naar het directoraat-generaal Toeslagen en een – in de basis – volwaardig directoraat-generaal is ingericht. Nadat eerder de directies van het directoraat-generaal Toeslagen in het Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 zijn opgenomen, wordt met dit besluit voorzien in de nadere inrichting van het directoraat-generaal Toeslagen. Aan het Organisatiebesluit wordt voor iedere directie een nieuw artikel toegevoegd, waarin de organisatiestructuur van de directies, de leidinggevende functionarissen en de taakopdracht van de directies wordt beschreven.

2. Categoriemanagement

Het categoriemanagement van het Ministerie van Financiën was geplaatst binnen het team categoriemanagement bij het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) Belastingdienst. De directeur-generaal Belastingdienst (DGBD) was de eigenaar van het categoriemanagement. Besloten is om die eigenaarsrol van de aan het Ministerie van Financiën/Belastingdienst toegekende categorieën met ingang van 1 januari 2022 over te dragen aan de plaatsvervangend secretaris-generaal en het categoriemanagement te positioneren bij de CDI Office. Omdat de DGBD per 1 januari 2022 dus geen eigenaar meer is van het categoriemanagement, voorziet artikel II in het vervallen van artikel 9, eerste lid, van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021, waarin het eigenaarschap van het categoriemanagement van de DGDB tot uitdrukking werd gebracht.

Naar boven