De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 21 van de Plantgezondheidswet;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantgezondheidswet wordt als volgt gewijzigd:
A
Na artikel 13 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 13a
Voor het verlenen van een erkenning voor een bedrijfscontrolesysteem wordt de aanvrager
het volgende tarief in rekening gebracht:
-
a. voor een audit erkenning bedrijfscontrole systeem;
-
b. voor een audit erkenning bedrijfscontrole systeem bij gekoppeld bedrijf, een starttarief
vermeerderd met een tarief per minuut;
-
c. voor corrigerende maatregelen, een starttarief vermeerderd met een tarief per minuut;
-
d. voor een tussentijdse inspectie op de administratie conform de eisen van de erkenning,
een starttarief vermeerderd met een tarief per minuut.
B
In bijlage II worden in de volgorde van de artikelen de volgende artikelen en tarieven
toegevoegd:
Artikel
|
Tarief
|
Artikel 13a, onder a
|
€ 865,28
|
Artikel 13a, onder b (starttarief)
|
€ 54,08
|
Artikel 13a, onder b (tarief per minuut)
|
€ 1,69
|
Artikel 13a, onder c (starttarief)
|
€ 54,08
|
Artikel 13a, onder c (tarief per minuut)
|
€ 1,69
|
Artikel 13a, onder d (starttarief)
|
€ 54,08
|
Artikel 13a, onder d (tarief per minuut)
|
€ 1,69
|
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2022.
's-Gravenhage, 22 februari 2022
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
H. Staghouwer
TOELICHTING
1. Inleiding
De onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantgezondheidswet (hierna:
tarievenregeling). Het betreft de introductie van een nieuwe controlesystematiek waarvoor
een tarief wordt vastgesteld. Bedrijven kunnen gebruikmaken van deze controlesystematiek
bij de export van groente, fruit en sierteelt naar het Verenigd Koninkrijk. Hiervoor
zullen specifieke werkzaamheden worden verricht door het Kwaliteits-Controle-Bureau.
2. Maat houden 2014
De tariefwijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden 2014 (Kamerstukken
II 2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met Verordening (EU) 2017/625 van het
Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en
andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen-
en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn,
plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen
(EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU)
nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees
Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de
Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG
van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr.
882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG,
90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG
van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L 95) (hierna: Controleverordening).
De nieuwe tarieven hebben geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie
van bedrijven als naar alle factoren (onder andere loonkosten, kwaliteit en service),
die mede van invloed zijn op de internationale concurrentiepositie, wordt gekeken.
3. Tarieven
Als gevolg van de veranderde eisen van het Verenigd Koninkrijk (VK) moeten per 1 juli
2022 voor export naar het VK snijbloemen, groenten en fruit zijn voorzien van een
fytosanitair certificaat. Dit is een grote verandering ten opzichte van de oude situatie,
waarbij deze producten zonder certificaat verhandeld konden worden naar het VK.
De eis voor een fytosanitair certificaat zorgt voor een aantal extra handelingen,
aanmelden, keuringen en het voorzien van het certificaat, waardoor de logistiek van
exporterende bedrijven wordt verstoord en extra druk op de inspectiecapaciteit van
KCB wordt gelegd. Om deze problematiek te beperken is in overleg met NVWA, bedrijfsleven
en KCB een bedrijfscontrolesysteem ontwikkeld dat voldoet aan de internationale en
Europese wet- en regelgeving. Met behulp van dit bedrijfscontrolesysteem kunnen erkende
bedrijven zendingen van snijbloemen, groenten en fruit voor export en re-export naar
het VK in e-CertNL invoeren en laten waarmerken. De rol van de keuringsdienst verschuift
hiermee van 100% eindinspectie naar een steekproefsgewijze inspectie.
Voor de aanvraag, de deelname en het uitvoeren van de genoemde werkzaamheden in deze
erkenning moeten kosten in rekening worden gebracht waarvoor het KCB op dit moment
nog geen tarieven heeft. Voor de verschillende aspecten van het systeem zijn de tarieven
in artikel 13a opgenomen.
4. Regeldrukeffecten
Retributies vallen als een concrete en directe verplichting om een geldbedrag over
te maken aan de overheid of het bevoegd gezag niet onder de definitie van regeldruk.
Dit neemt niet weg dat de betrokken bedrijven eenmalig kosten dienen te maken om kennis
te kunnen nemen van wijzigingen.
5. Inwerkingtreding
De regeling treedt in werking per 1 maart 2022. Deze regeling is na 1 januari 2022
in de Staatscourant gepubliceerd. Van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten
(Kamerstukken II 2009/10, 29515, nr. 309) is dus afgeweken. Vanwege de tijdsdruk omtrent Brexit, het feit dat de sector nauw
betrokken is bij de voorgenomen wijziging en het belang dat doorberekening van kosten
tijdig kan plaatsvinden, wordt afgeweken van de minimale publicatietermijn van twee
maanden.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
H. Staghouwer