Artikel 1
-
1. Te verklaren dat voor het werkingsgebied, zoals aangegeven op de
bij dit besluit behorende bijlage, een algemene maatregel van bestuur wordt
voorbereid over de inhoud van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke
besluiten op decentraal niveau voor de bouw van hyperscale datacenters.
-
2. De geometrische plaatsbepaling, bedoeld in artikel 1.2.5 van het
Besluit ruimtelijke ordening, van het werkingsgebied van dit besluit is met
bijbehorende regels opgenomen in GML-bestand
NL.IMRO.0000.VROvb22hsDataCen-3000.
Artikel 3
De verplichting om de beslissing op een aanvraag om een
omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk aan te houden, bedoeld in
artikel 3.3, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, is
alleen van toepassing als de aanvraag geheel of gedeeltelijk betrekking heeft
op het bouwen van een hyperscale datacenter als bedoeld in artikel 2 van dit
besluit.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt door terinzagelegging en plaatsing
in de Staatscourant. Van het besluit wordt tevens mededeling gedaan langs
elektronische weg op
www.ruimtelijkeplannen.nl. Dit besluit treedt in werking
op de dag waarop het bekend is gemaakt.
‘s- Gravenhage, 16 februari 2022
De Minister voor
Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening,
H.M. de Jonge
Tegen dit besluit staat geen bezwaar of beroep open. Dit volgt uit
artikel 8:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, in samenhang met
artikel 7:1, eerste lid, en artikel 1 van bijlage 2 van de Algemene wet
bestuursrecht.
TOELICHTING
In het regeerakkoord is aangegeven dat het kabinet regie gaat nemen
ten aanzien van de vestiging van hyperscale datacenters.
De ruimte in Nederland is schaars en Nederland wordt geconfronteerd
met grote opgaven, die alle gepaard gaan met ruimtelijke claims. Denk hierbij
aan de energietransitie, landbouw, natuur en wonen. Vanwege hun grote
landschappelijke impact is in Nederland maar beperkt ruimte voor de bouw en
ingebruikname van nieuwe hyperscale datacenters. Daarnaast verbruiken
hyperscale datacenters veel (duurzame) energie en maken ze gebruik van
aansluitingen op de landelijke energie-infrastructuur die ook voor andere
functies en activiteiten nodig zijn. Daarom is het nodig dat het Rijk op
nationaal niveau samen met medeoverheden nadere ruimtelijke keuzes maakt waar
deze hyperscale datacenters in Nederland gevestigd kunnen worden en dat deze
keuzes in regels worden vastgelegd.
Zoals afgesproken in het coalitieakkoord zal daarom voor dit
onderwerp nader beleid worden opgesteld. Als uitwerking van dit beleid zullen
daarnaast ‘instructieregels’ worden opgenomen in het Besluit algemene regels
ruimtelijke ordening (Barro). Deze regels gaan dan na inwerkingtreding van de
Omgevingswet over in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), één van de
AMvB’s onder de Omgevingswet. Deze instructieregels kunnen eisen stellen aan provinciale
verordeningen, de
inhoud van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke besluiten op decentraal
niveau.
Om te voorkomen dat er in de periode die nodig is om het nieuwe
beleid en de instructieregels op te stellen en in werking te laten treden,
nieuwe hyperscale datacenters worden gevestigd op locaties die mogelijk niet in
dat nieuwe beleid passen, wordt er een zogenaamd ‘voorbereidingsbesluit’
genomen. Consequentie van een dergelijk besluit is dat bouwaanvragen die na de
inwerkingtreding van het voorbereidingsbesluit worden ingediend, moeten worden
aangehouden, en niet kunnen worden ingewilligd.
De Wet ruimtelijke ordening biedt hiervoor het juridisch kader. In
artikel 4.3, eerste lid, is bepaald dat, indien nationale belangen dat met het
oog op een goede ruimtelijke ordening noodzakelijk maken, bij of krachtens
algemene maatregel van bestuur (AMvB) regels kunnen worden gesteld omtrent de
inhoud van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke besluiten op decentraal
niveau. Het tweede lid van artikel 4.3 voegt daaraan toe dat, tenzij bij de
AMvB een andere termijn wordt gesteld, de gemeenteraad binnen een jaar na
inwerkingtreding van de maatregel een bestemmingsplan of een beheersverordening
vaststelt met inachtneming van die maatregel.
Het vierde lid van artikel 4.3 geeft de mogelijkheid te verklaren
dat een AMvB wordt voorbereid. Dit wordt in de praktijk een
voorbereidingsbesluit genoemd. Consequentie van een dergelijk
voorbereidingsbesluit is dat bouwaanvragen moeten worden aangehouden, en niet
kunnen worden ingewilligd. De duur van een dergelijk voorbereidingsbesluit is
beperkt tot een periode van negen maanden, om daarmee de regering in staat te
stellen een AMvB tot stand te brengen.
In overleg met de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de
Minister voor Klimaat en Energie is ervoor gekozen om het voorbereidingsbesluit
te laten gelden voor het oprichten van hyperscale datacenters met een omvang van meer
dan 10 ha en een elektrisch vermogen van 70 MW en hiervan af te leiden energiebehoefte
per jaar. Behalve
het ruimte- en energiegebruik is een kenmerk van hyperscale datacenters dat zij
single-tenant zijn. Dit betekent dat zij in eigendom, zeggenschap of beheer zijn van
één partij, bedrijf of organisatie, en dat het datacentrum door die partij wordt gebruikt
voor de eigen interne of externe dienstverlening.
Een hyperscale datacenter kan bestaan uit meerdere, kleinere, datacenters op
eenzelfde locatie die in eigendom, zeggenschap of beheer en gebruik één geheel
vormen. Deze datacenters kwalificeren ook als hyperscale datacenter als bedoeld
in artikel 2, eerste lid, van het voorbereidingsbesluit.
Het voorbereidingsbesluit geldt voor het hele land, met
uitzondering van de gemeenten Hollands Kroon en Het Hogeland. Deze locaties
zijn in de Nationale Omgevingsvisie al aangewezen als voorkeursgebieden voor de
vestiging van hyperscale datacenters. Bij het opstellen van nieuw beleid zullen
lopende initiatieven in deze gemeenten worden meegewogen.