Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2022, 3465 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2022, 3465 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Justitie en Veiligheid
Gelet op artikel 17, vijfde lid, van de Financiële Verhoudingswet;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Minister van Justitie en Veiligheid.
De Minister kan op aanvraag aan een gemeente eenmalig een specifieke uitkering verstrekken als bijdrage in de kosten die gemaakt worden om ondersteuning te bieden bij of nabij voorzieningen of activiteiten die op grond van die Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen te controleren en, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen en deze controle te bevorderen.
De specifieke uitkering bedraagt ten hoogste het bedrag inclusief BTW, bij die gemeente opgenomen in de bijlage. Artikel 4:25, tweede en derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht zijn van overeenkomstige toepassing.
1. Een aanvraag bevat in ieder geval:
a. de naam van de gemeente;
b. de hoogte van de aangevraagde specifieke uitkering;
c. het IBAN-nummer waarop het bedrag kan worden overgemaakt.
2. De aanvraag ziet op de kosten die gemaakt zijn of gemaakt worden in de periode van 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2022.
3. De aanvraag wordt uiterlijk op 26 maart 2022 ingediend, met gebruikmaking van door de Minister ter beschikking gesteld digitaal aanvraagformulier.
1. De Minister besluit over de aanvraag binnen dertien weken na ontvangst ervan.
2. De Minister verstrekt een voorschot van 100% van de verleende specifieke uitkering.
1. De uitkering wordt alleen verstrekt ter bekostiging van de over de periode van 1 januari 2022 tot en met 26 maart 2022 door de gemeente of in overeenstemming met de gemeente gemaakte kosten inclusief btw, die bijdragen aan het doel, bedoeld in artikel 2.
2. Op grond van deze regeling wordt geen uitkering verstrekt voor:
a. kosten voor activiteiten waarvan redelijkerwijs aangenomen moet worden dat deze geen bijdrage leveren aan het doel, bedoeld in artikel 2;
b. kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt;
c. voor de kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.
1. De gemeente legt aan de Minister verantwoording af over de besteding van de specifieke uitkering op de wijze, bedoeld in artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet.
2. De gemeente voert alleen daadwerkelijk gemaakte kosten op voor de financiële verantwoording.
3. Indien de verantwoording, bedoeld in het eerste lid, naar het oordeel van de Minister onvoldoende informatie bevat over de gedane uitgaven, stelt de Minister binnen acht weken na de ontvangst van die verantwoording de gemeente binnen een door hem gestelde termijn in de gelegenheid die verantwoording aan te vullen.
4. De gemeenten nemen de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie in acht bij de besteding van de specifieke uitkering.
1. De Minister stelt de uitkering vast binnen zesentwintig weken na ontvangst van de in artikel 7, eerste lid, genoemde verantwoording, respectievelijk van de in het derde lid van dat artikel genoemde aanvulling.
2. De Minister stelt de uitkering overeenkomstig de verlening vast, tenzij:
a. de uitkering niet of niet volledig is besteed aan de kosten, bedoeld in artikel 6, eerste lid;
b. de gemeente waaraan de uitkering is verleend niet heeft voldaan aan de aan de uitkering verbonden verplichtingen;
c. de gemeente onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot een specifieke uitkering zou hebben geleid, of
d. de verlening van de uitkering onjuist was en de gemeente waaraan de uitkering is verleend dit wist of behoorde te weten.
3. De Minister kan onverschuldigd betaalde bedragen terugvorderen.
De regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Gemeente per 1-1-2021 |
Inwoneraantal per 1-1-2021 |
Beschikkingsbedrag |
---|---|---|
’s-Gravenhage |
548.320 |
€ 2.095.213 |
’s-Hertogenbosch |
155.490 |
€ 594.151 |
Aa en Hunze |
25.399 |
€ 97.053 |
Aalsmeer |
31.991 |
€ 122.242 |
Aalten |
27.120 |
€ 103.630 |
Achtkarspelen |
27.900 |
€ 106.610 |
Alblasserdam |
20.136 |
€ 76.943 |
Albrandswaard |
25.814 |
€ 98.639 |
Alkmaar |
109.896 |
€ 419.929 |
Almelo |
73.132 |
€ 279.448 |
Almere |
214.715 |
€ 820.458 |
Alphen aan den Rijn |
112.587 |
€ 430.212 |
Alphen-Chaam |
10.373 |
€ 39.637 |
Altena |
56.352 |
€ 215.329 |
Ameland |
3.746 |
€ 14.314 |
Amersfoort |
157.462 |
€ 601.686 |
Amstelveen |
90.829 |
€ 347.071 |
Amsterdam |
873.338 |
€ 3.337.156 |
Apeldoorn |
164.781 |
€ 629.653 |
Arnhem |
162.424 |
€ 620.647 |
Assen |
68.836 |
€ 263.033 |
Asten |
16.817 |
€ 64.260 |
Baarle-Nassau |
6.899 |
€ 26.362 |
Baarn |
24.792 |
€ 94.734 |
Barendrecht |
48.643 |
€ 185.872 |
Barneveld |
59.992 |
€ 229.238 |
Beek |
15.875 |
€ 60.661 |
Beekdaelen |
36.065 |
€ 137.810 |
Beemster |
10.110 |
€ 38.632 |
Beesel |
13.450 |
€ 51.394 |
Berg en Dal |
35.010 |
€ 133.778 |
Bergeijk |
18.754 |
€ 71.662 |
Bergen (L.) |
13.108 |
€ 50.088 |
Bergen (NH.) |
29.715 |
€ 113.545 |
Bergen op Zoom |
67.514 |
€ 257.981 |
Berkelland |
43.846 |
€ 167.542 |
Bernheze |
31.455 |
€ 120.194 |
Best |
30.216 |
€ 115.460 |
Beuningen |
26.157 |
€ 99.950 |
Beverwijk |
41.863 |
€ 159.965 |
Bladel |
20.529 |
€ 78.444 |
Blaricum |
11.954 |
€ 45.678 |
Bloemendaal |
23.478 |
€ 89.713 |
Bodegraven-Reeuwijk |
35.278 |
€ 134.803 |
Boekel |
10.959 |
€ 41.876 |
Borger-Odoorn |
25.598 |
€ 97.814 |
Borne |
23.668 |
€ 90.439 |
Borsele |
22.818 |
€ 87.191 |
Boxmeer |
29.609 |
€ 113.140 |
Boxtel |
32.973 |
€ 125.995 |
Breda |
184.126 |
€ 703.573 |
Brielle |
17.439 |
€ 66.637 |
Bronckhorst |
36.087 |
€ 137.894 |
Brummen |
20.884 |
€ 79.801 |
Brunssum |
27.670 |
€ 105.731 |
Bunnik |
15.341 |
€ 58.620 |
Bunschoten |
22.019 |
€ 84.138 |
Buren |
27.009 |
€ 103.205 |
Capelle aan den IJssel |
67.319 |
€ 257.236 |
Castricum |
36.086 |
€ 137.890 |
Coevorden |
35.317 |
€ 134.952 |
Cranendonck |
21.001 |
€ 80.248 |
Cuijk |
25.404 |
€ 97.073 |
Culemborg |
29.121 |
€ 111.276 |
Dalfsen |
28.901 |
€ 110.435 |
Dantumadiel |
18.943 |
€ 72.384 |
De Bilt |
43.384 |
€ 165.777 |
De Fryske Marren |
51.778 |
€ 197.852 |
De Ronde Venen |
44.720 |
€ 170.882 |
De Wolden |
24.374 |
€ 93.137 |
Delft |
103.581 |
€ 395.799 |
Den Helder |
56.582 |
€ 216.208 |
Deurne |
32.437 |
€ 123.947 |
Deventer |
101.236 |
€ 386.838 |
Diemen |
31.334 |
€ 119.732 |
Dinkelland |
26.606 |
€ 101.666 |
Doesburg |
11.064 |
€ 42.277 |
Doetinchem |
58.270 |
€ 222.658 |
Dongen |
26.368 |
€ 100.756 |
Dordrecht |
119.115 |
€ 455.156 |
Drechterland |
19.838 |
€ 75.804 |
Drimmelen |
27.325 |
€ 104.413 |
Dronten |
42.011 |
€ 160.530 |
Druten |
18.991 |
€ 72.567 |
Duiven |
25.066 |
€ 95.781 |
Echt-Susteren |
31.751 |
€ 121.325 |
Edam-Volendam |
36.268 |
€ 138.585 |
Ede |
118.530 |
€ 452.921 |
Eemnes |
9.362 |
€ 35.774 |
Eemsdelta |
45.587 |
€ 174.195 |
Eersel |
19.528 |
€ 74.619 |
Eijsden-Margraten |
25.900 |
€ 98.968 |
Eindhoven |
235.691 |
€ 900.611 |
Elburg |
23.429 |
€ 89.526 |
Emmen |
107.024 |
€ 408.955 |
Enkhuizen |
18.637 |
€ 71.215 |
Enschede |
159.732 |
€ 610.360 |
Epe |
33.198 |
€ 126.855 |
Ermelo |
27.016 |
€ 103.232 |
Etten-Leur |
43.869 |
€ 167.630 |
Geertruidenberg |
21.770 |
€ 83.186 |
Geldrop-Mierlo |
40.066 |
€ 153.098 |
Gemert-Bakel |
30.760 |
€ 117.539 |
Gennep |
17.035 |
€ 65.093 |
Gilze en Rijen |
26.723 |
€ 102.113 |
Goeree-Overflakkee |
50.589 |
€ 193.308 |
Goes |
38.594 |
€ 147.473 |
Goirle |
23.952 |
€ 91.524 |
Gooise Meren |
58.524 |
€ 223.629 |
Gorinchem |
37.410 |
€ 142.949 |
Gouda |
73.681 |
€ 281.546 |
Grave |
12.486 |
€ 47.711 |
Groningen |
233.273 |
€ 891.371 |
Gulpen-Wittem |
14.206 |
€ 54.283 |
Haaksbergen |
24.229 |
€ 92.583 |
Haarlem |
162.543 |
€ 621.101 |
Haarlemmermeer |
157.789 |
€ 602.936 |
Halderberge |
30.430 |
€ 116.278 |
Hardenberg |
61.357 |
€ 234.454 |
Harderwijk |
48.726 |
€ 186.189 |
Hardinxveld-Giessendam |
18.413 |
€ 70.359 |
Harlingen |
15.807 |
€ 60.401 |
Hattem |
12.228 |
€ 46.725 |
Heemskerk |
39.191 |
€ 149.755 |
Heemstede |
27.545 |
€ 105.254 |
Heerde |
18.776 |
€ 71.746 |
Heerenveen |
50.650 |
€ 193.541 |
Heerhugowaard |
58.387 |
€ 223.106 |
Heerlen |
86.936 |
€ 332.196 |
Heeze-Leende |
16.243 |
€ 62.067 |
Heiloo |
24.144 |
€ 92.258 |
Hellendoorn |
35.932 |
€ 137.302 |
Hellevoetsluis |
40.312 |
€ 154.038 |
Helmond |
92.627 |
€ 353.942 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
31.258 |
€ 119.442 |
Hengelo |
81.049 |
€ 309.700 |
Het Hogeland |
47.834 |
€ 182.781 |
Heumen |
16.569 |
€ 63.313 |
Heusden |
45.005 |
€ 171.971 |
Hillegom |
22.197 |
€ 84.818 |
Hilvarenbeek |
15.698 |
€ 59.984 |
Hilversum |
91.235 |
€ 348.623 |
Hoeksche Waard |
88.047 |
€ 336.441 |
Hof van Twente |
35.040 |
€ 133.893 |
Hollands Kroon |
48.583 |
€ 185.643 |
Hoogeveen |
55.603 |
€ 212.467 |
Hoorn |
73.619 |
€ 281.309 |
Horst aan de Maas |
42.487 |
€ 162.349 |
Houten |
50.223 |
€ 191.910 |
Huizen |
41.090 |
€ 157.011 |
Hulst |
27.575 |
€ 105.368 |
IJsselstein |
33.819 |
€ 129.227 |
Kaag en Braassem |
27.541 |
€ 105.238 |
Kampen |
54.474 |
€ 208.153 |
Kapelle |
12.882 |
€ 49.224 |
Katwijk |
65.995 |
€ 252.177 |
Kerkrade |
45.442 |
€ 173.641 |
Koggenland |
22.940 |
€ 87.657 |
Krimpen aan den IJssel |
29.410 |
€ 112.380 |
Krimpenerwaard |
56.622 |
€ 216.361 |
Laarbeek |
22.805 |
€ 87.141 |
Landerd |
15.817 |
€ 60.439 |
Landgraaf |
37.262 |
€ 142.384 |
Landsmeer |
11.565 |
€ 44.192 |
Langedijk |
28.335 |
€ 108.272 |
Lansingerland |
63.363 |
€ 242.120 |
Laren |
11.398 |
€ 43.553 |
Leeuwarden |
124.481 |
€ 475.661 |
Leiden |
124.093 |
€ 474.178 |
Leiderdorp |
27.377 |
€ 104.612 |
Leidschendam-Voorburg |
76.433 |
€ 292.062 |
Lelystad |
79.811 |
€ 304.970 |
Leudal |
36.045 |
€ 137.733 |
Leusden |
30.544 |
€ 116.713 |
Lingewaard |
46.822 |
€ 178.914 |
Lisse |
22.982 |
€ 87.818 |
Lochem |
33.948 |
€ 129.720 |
Loon op Zand |
23.504 |
€ 89.812 |
Lopik |
14.456 |
€ 55.239 |
Losser |
22.888 |
€ 87.458 |
Maasdriel |
25.452 |
€ 97.256 |
Maasgouw |
23.947 |
€ 91.505 |
Maassluis |
33.567 |
€ 128.265 |
Maastricht |
120.227 |
€ 459.405 |
Medemblik |
45.165 |
€ 172.582 |
Meerssen |
18.661 |
€ 71.306 |
Meierijstad |
81.647 |
€ 311.985 |
Meppel |
34.386 |
€ 131.394 |
Middelburg |
48.964 |
€ 187.099 |
Midden-Delfland |
19.414 |
€ 74.184 |
Midden-Drenthe |
33.381 |
€ 127.554 |
Midden-Groningen |
60.726 |
€ 232.043 |
Mill en Sint Hubert |
11.004 |
€ 42.048 |
Moerdijk |
37.185 |
€ 142.089 |
Molenlanden |
44.130 |
€ 168.627 |
Montferland |
36.031 |
€ 137.680 |
Montfoort |
13.896 |
€ 53.099 |
Mook en Middelaar |
7.909 |
€ 30.221 |
Neder-Betuwe |
24.648 |
€ 94.184 |
Nederweert |
17.171 |
€ 65.613 |
Nieuwegein |
63.866 |
€ 244.042 |
Nieuwkoop |
29.151 |
€ 111.390 |
Nijkerk |
43.600 |
€ 166.602 |
Nijmegen |
177.359 |
€ 677.715 |
Nissewaard |
85.440 |
€ 326.479 |
Noardeast-Fryslân |
45.481 |
€ 173.790 |
Noord-Beveland |
7.581 |
€ 28.968 |
Noordenveld |
31.214 |
€ 119.273 |
Noordoostpolder |
47.583 |
€ 181.822 |
Noordwijk |
44.062 |
€ 168.368 |
Nuenen c.a. |
23.702 |
€ 90.569 |
Nunspeet |
28.021 |
€ 107.072 |
Oegstgeest |
25.064 |
€ 95.773 |
Oirschot |
18.842 |
€ 71.998 |
Oisterwijk |
32.373 |
€ 123.702 |
Oldambt |
38.277 |
€ 146.262 |
Oldebroek |
23.760 |
€ 90.791 |
Oldenzaal |
31.701 |
€ 121.134 |
Olst-Wijhe |
18.361 |
€ 70.160 |
Ommen |
18.295 |
€ 69.908 |
Oost Gelre |
29.574 |
€ 113.007 |
Oosterhout |
56.206 |
€ 214.772 |
Ooststellingwerf |
25.464 |
€ 97.302 |
Oostzaan |
9.689 |
€ 37.023 |
Opmeer |
12.009 |
€ 45.888 |
Opsterland |
29.812 |
€ 113.916 |
Oss |
92.526 |
€ 353.556 |
Oude IJsselstreek |
39.346 |
€ 150.347 |
Ouder-Amstel |
14.125 |
€ 53.974 |
Oudewater |
10.138 |
€ 38.739 |
Overbetuwe |
48.214 |
€ 184.233 |
Papendrecht |
32.171 |
€ 122.930 |
Peel en Maas |
43.660 |
€ 166.831 |
Pekela |
12.176 |
€ 46.526 |
Pijnacker-Nootdorp |
55.674 |
€ 212.739 |
Purmerend |
81.683 |
€ 312.123 |
Putten |
24.365 |
€ 93.102 |
Raalte |
37.911 |
€ 144.864 |
Reimerswaal |
22.896 |
€ 87.489 |
Renkum |
31.417 |
€ 120.049 |
Renswoude |
5.556 |
€ 21.230 |
Reusel-De Mierden |
13.127 |
€ 50.160 |
Rheden |
43.525 |
€ 166.316 |
Rhenen |
20.203 |
€ 77.199 |
Ridderkerk |
46.671 |
€ 178.337 |
Rijssen-Holten |
38.204 |
€ 145.983 |
Rijswijk |
55.220 |
€ 211.004 |
Roerdalen |
20.580 |
€ 78.639 |
Roermond |
58.763 |
€ 224.542 |
Roosendaal |
77.200 |
€ 294.993 |
Rotterdam |
651.631 |
€ 2.489.980 |
Rozendaal |
1.726 |
€ 6.595 |
Rucphen |
23.080 |
€ 88.192 |
Schagen |
46.532 |
€ 177.806 |
Scherpenzeel |
10.128 |
€ 38.701 |
Schiedam |
79.279 |
€ 302.937 |
Schiermonnikoog |
931 |
€ 3.557 |
Schouwen-Duiveland |
34.065 |
€ 130.167 |
Simpelveld |
10.477 |
€ 40.034 |
Sint Anthonis |
11.691 |
€ 44.673 |
Sint-Michielsgestel |
29.498 |
€ 112.716 |
Sittard-Geleen |
91.743 |
€ 350.564 |
Sliedrecht |
25.597 |
€ 97.810 |
Sluis |
23.166 |
€ 88.521 |
Smallingerland |
56.040 |
€ 214.137 |
Soest |
46.906 |
€ 179.235 |
Someren |
19.428 |
€ 74.237 |
Son en Breugel |
17.552 |
€ 67.069 |
Stadskanaal |
31.754 |
€ 121.337 |
Staphorst |
17.261 |
€ 65.957 |
Stede Broec |
21.743 |
€ 83.083 |
Steenbergen |
24.310 |
€ 92.892 |
Steenwijkerland |
44.341 |
€ 169.434 |
Stein |
24.875 |
€ 95.051 |
Stichtse Vecht |
65.108 |
€ 248.787 |
Súdwest-Fryslân |
89.999 |
€ 343.900 |
Terneuzen |
54.463 |
€ 208.111 |
Terschelling |
4.870 |
€ 18.609 |
Texel |
13.656 |
€ 52.182 |
Teylingen |
37.791 |
€ 144.405 |
Tholen |
26.085 |
€ 99.675 |
Tiel |
41.920 |
€ 160.183 |
Tilburg |
221.947 |
€ 848.093 |
Tubbergen |
21.315 |
€ 81.448 |
Twenterand |
33.699 |
€ 128.769 |
Tynaarlo |
33.978 |
€ 129.835 |
Tytsjerksteradiel |
32.060 |
€ 122.506 |
Uden |
42.291 |
€ 161.600 |
Uitgeest |
13.632 |
€ 52.090 |
Uithoorn |
30.206 |
€ 115.422 |
Urk |
21.227 |
€ 81.112 |
Utrecht |
359.370 |
€ 1.373.207 |
Utrechtse Heuvelrug |
49.946 |
€ 190.851 |
Vaals |
10.084 |
€ 38.532 |
Valkenburg aan de Geul |
16.365 |
€ 62.533 |
Valkenswaard |
31.221 |
€ 119.300 |
Veendam |
27.417 |
€ 104.764 |
Veenendaal |
66.912 |
€ 255.681 |
Veere |
21.953 |
€ 83.886 |
Veldhoven |
45.500 |
€ 173.862 |
Velsen |
68.617 |
€ 262.196 |
Venlo |
101.988 |
€ 389.712 |
Venray |
43.713 |
€ 167.034 |
Vijfheerenlanden |
57.829 |
€ 220.973 |
Vlaardingen |
73.924 |
€ 282.475 |
Vlieland |
1.194 |
€ 4.562 |
Vlissingen |
44.358 |
€ 169.499 |
Voerendaal |
12.466 |
€ 47.634 |
Voorschoten |
25.650 |
€ 98.013 |
Voorst |
24.790 |
€ 94.726 |
Vught |
31.669 |
€ 121.012 |
Waadhoeke |
46.149 |
€ 176.342 |
Waalre |
17.544 |
€ 67.038 |
Waalwijk |
48.815 |
€ 186.529 |
Waddinxveen |
30.479 |
€ 116.465 |
Wageningen |
39.635 |
€ 151.451 |
Wassenaar |
26.949 |
€ 102.976 |
Waterland |
17.312 |
€ 66.152 |
Weert |
50.011 |
€ 191.100 |
Weesp |
20.445 |
€ 78.123 |
West Betuwe |
51.496 |
€ 196.774 |
West Maas en Waal |
19.581 |
€ 74.822 |
Westerkwartier |
63.678 |
€ 243.323 |
Westerveld |
19.661 |
€ 75.128 |
Westervoort |
15.014 |
€ 57.371 |
Westerwolde |
26.215 |
€ 100.171 |
Westland |
111.382 |
€ 425.607 |
Weststellingwerf |
26.130 |
€ 99.847 |
Westvoorne |
14.900 |
€ 56.935 |
Wierden |
24.538 |
€ 93.763 |
Wijchen |
41.261 |
€ 157.664 |
Wijdemeren |
24.463 |
€ 93.477 |
Wijk bij Duurstede |
23.925 |
€ 91.421 |
Winterswijk |
29.022 |
€ 110.897 |
Woensdrecht |
22.028 |
€ 84.172 |
Woerden |
52.694 |
€ 201.352 |
Wormerland |
16.333 |
€ 62.411 |
Woudenberg |
13.639 |
€ 52.117 |
Zaanstad |
156.901 |
€ 599.542 |
Zaltbommel |
29.447 |
€ 112.521 |
Zandvoort |
17.168 |
€ 65.602 |
Zeewolde |
22.879 |
€ 87.424 |
Zeist |
65.043 |
€ 248.539 |
Zevenaar |
44.096 |
€ 168.497 |
Zoetermeer |
125.267 |
€ 478.664 |
Zoeterwoude |
8.843 |
€ 33.790 |
Zuidplas |
45.064 |
€ 172.196 |
Zundert |
21.988 |
€ 84.019 |
Zutphen |
48.111 |
€ 183.839 |
Zwartewaterland |
22.823 |
€ 87.210 |
Zwijndrecht |
44.775 |
€ 171.092 |
Zwolle |
129.840 |
€ 496.138 |
Totaal: |
17.475.415 |
€ 66.776.194 |
In de brief aan de Tweede Kamer van 14 december 2021 (Kamerstukken II, 2021-2022, nr. 25295-1467) is aangekondigd dat het Kabinet de gemeenten wil ondersteunen bij de controle van coronatoegangsbewijzen bij gelegenheden die verplicht zijn om deze controle te verrichten en, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen. Deze controle-verplichting is momenteel neergelegd in de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Dit artikel heeft als grondslag artikel 58ra, eerste lid, van de Wet publieke gezondheid. Deze controle wordt uitgevoerd door beheerders van voorzieningen en organisatoren van evenementen waarvoor voor toegang tot de gelegenheid of deelname aan de activiteit het beschikken over een coronatoegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven. Om daarbij te ondersteunen en de naleving van de verplichtingen te bevorderen is inzet van ondersteunend personeel nodig. Het faciliteren en ondersteunen van de controle is noodzakelijk om te komen tot een betere naleving van de controle van het coronatoegangsbewijs (en daarbij behorende controle van het identiteitsbewijs). Afhankelijk van de voorzieningen en activiteiten waarvoor de verplichting om te controleren geldt, kan het gaan honderdduizenden locaties. Het faciliteren kan onder meer door controleurs aan te stellen of door slimme oplossingen te organiseren, zoals centrale controlepunten met polsbandjes. De specifieke uitkering kan benut worden voor het vergoeden van onder meer de kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken en de kosten van de faciliteiten als polsbandjes.
De specifieke uitkering stelt gemeenten in staat de ondersteuning te organiseren op een voor die gemeente efficiënte en effectieve wijze. Voor de hand ligt dat de ondersteuning gebeurt door extra mensen, ingehuurd of anderszins. Het beschikking krijgen over deze extra mensen of slimme oplossingen leidt tot kosten voor de gemeente of derde partijen. Voor zover de gemeente ervoor kiest om van derden gebruik te maken, ligt het voor de hand dat over een vergoeding daarvoor afspraken gemaakt worden. Als gevolg daarvan nemen de kosten voor gemeenten toe. Als bijdrage in deze toegenomen kosten worden middelen uit ’s Rijks kas ter beschikking gesteld. De terbeschikkingstelling van de middelen geschiedt middels een specifieke uitkering (SPUK) op grond van artikel 17, vijfde lid, van de Financiële verhoudingswet. Dat artikellid biedt de mogelijkheid om eenmalig een uitkering te verstrekken. In het onderhavige geval is daarvan sprake, gelet op het specifieke doel (de ondersteuning van de controle van coronatoegangsbewijzen) en de voorwaarden waaronder deze uitkering wordt toegekend.
Om controle van coronatoegangsbewijzen te ondersteunen stelt het kabinet ongeveer 66,8 miljoen euro beschikbaar voor deze specifieke uitkering.
De behoefte aan ondersteuning is, naar verwachting, in absolute zin groter naarmate de gemeente meer inwoners telt. Kleinere gemeenten beschikken in doorsnee over minder voorzieningen waar de controle van coronatoegangsbewijzen verplicht is.
Daarom is voorzien in een specifieke uitkering die recht evenredig is aan het aantal inwoners in de gemeente. Voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van peildatum 1 januari 2021. De bedragen per gemeente zijn opgenomen in de tabel in de bijlage.
De behoefte aan inzet en ondersteuning kan per gemeente verschillen. De specifieke uitkering stelt gemeenten in staat om arbeidskrachten en andere faciliteiten tijdelijk in te zetten voor de controle op coronatoegangsbewijzen en de kosten daarvoor, binnen de kaders van deze regeling, vergoed te krijgen. De regeling schrijft niet het precieze moment of de duur van de inzet voor. Wel zijn de kosten gemaximeerd (zie artikel 3 en hierboven in de toelichting) en komen uitsluitend kosten die gemaakt zijn binnen de genoemde periode voor vergoeding in aanmerking (zie artikel 6 en de toelichting daarop).
In artikel 4:21, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is bepaald dat titel 4.2 (Subsidies) van die wet niet van toepassing is op de aanspraak op financiële middelen die worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat uitsluitend voorziet in verstrekking aan rechtspersonen die krachtens publiekrecht zijn ingesteld, zoals gemeenten.
Omdat op grond van deze regeling specifieke uitkeringen worden verstrekt is de Financiële-verhoudingswet van toepassing. In artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet is de wijze van verantwoording van de specifieke uitkering geregeld.
De verantwoording over de besteding van de specifieke uitkering is vormgegeven in de voor de gemeenten bekende methodiek van de SiSa-verantwoording (‘single information, single audit’) conform artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet.
Er heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen significante veranderingen brengt in rechten en plichten van burgers, bedrijven en instellingen noch grote gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk. Overeenkomstig het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie (Kamerstukken II 2009/10, 292749, nr. 114 en Kamerstukken II 2012/13, 29 362, nr. 224) is de internetconsultatie daarom achterwege gebleven.
In de aanloop naar de totstandkoming van deze regeling is op hoofdlijnen overleg gevoerd met de VNG. De toegevoegde waarde van internetconsultatie is daarom als gering in te schatten.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt afgeweken van het beleid inzake vaste verandermomenten, zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Deze afwijking is gerechtvaardigd, omdat de specifieke doelgroep (gemeenten) gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding.
De regeling is eind 2024 functioneel uitgewerkt.
Voor deze specifieke uitkering is ten hoogste € 66.776.194,00 euro beschikbaar. Dat bedrag is recht evenredig toegerekend naar het aantal inwoners van gemeenten. Per inwoner is er € 3,82 beschikbaar. Met ingang van 1 januari 2022 vinden er enkele gemeentelijke herindelingen plaats. Ook voor die gemeentelijke herindelingen wordt de peildatum voor het inwoneraantal van 1 januari 2021 aangehouden, waarbij de aantallen van de oude gemeenten worden samengenomen. Bijvoorbeeld wordt voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk uitgegaan van de aantallen inwoners voor Sint Anthonis (11.691), Mill en Sint Hubert (11.004), Grave (12.486) Boxmeer (29.609) en Cuijk (25.404). Tezamen is dat 90.194 inwoners op peildatum en een maximumbedrag van € 3 44.645.
Nieuwe gemeente |
Totaal inwoners per peildatum |
maximumbedrag |
---|---|---|
Land van Cuijk: |
90.194 |
€ 344.645 |
Maashorst |
58.108 |
€ 222.039 |
Purmerend |
91.793 |
€ 350.755 |
Dijk en Waard |
86.722 |
€ 331.378 |
De aanvraag wordt gedaan bij het daarvoor bestemde loket. De aanvraag bevat ten minste de in het eerste lid genoemde gegevens. Het formulier op het portaal kan nadere gegevens verlangen.
Een aanvraag kan worden gedaan voor een bedrag dat gelijk is aan of lager dan de maximale hoogte van de specifieke uitkering, bedoeld in artikel 3. De aanvraag wordt afgewezen voor zover het bedrag dat maximum overschrijdt. De aanvraag moet uiterlijk op 26 maart zijn ingediend, maar kan worden ingediend met ingang van inwerkingtreding van deze regeling.
De gemeenten kunnen zelf beslissen welke werkwijze wordt gehanteerd bij het inzetten van de middelen, zolang de middelen aantoonbaar aan het doel en binnen de termijnen besteed worden waarvoor deze specifieke uitkering is toegekend. Een gemeente kan ervoor kiezen om externen in te huren, zelf arbeidsovereenkomsten aan te gaan of zelf materialen aan te schaffen. De gemeente kan tevens subsidie verstrekken om de controle van coronatoegangsbewijzen te ondersteunen. Bij een subsidie is het van belang dat de staatssteun-regels in acht worden genomen (zie ook artikel 7, vierde lid). Tevens is het bij een subsidie van belang dat er aandacht is voor de voorwaarden waaronder de subsidie wordt verstrekt, ten aanzien van onder meer de btw (zie het tweede lid, onder c).
Voor vergoeding komen niet in aanmerking de kosten die niet samenhangen met de controle van coronatoegangsbewijzen of de ondersteuning daarvan. Hoe die controle en de ondersteuning daarbij wordt ingericht, is aan de gemeente (zie de toelichting hierboven). De uitkering kan worden aangewend om kosten te dekken die gemaakt zijn of verschuldigd zijn in de periode waarin de verplichting tot controle van het coronatoegangsbewijs bestaat. Immers, het doel van de regeling is het ondersteunen van de controle van coronatoegangsbewijzen voor wie deze controle verplicht is. Als deze verplichting niet meer geldt, dan dragen eventueel gemaakte kosten niet langer bij aan het doel van deze regeling.
Met deze regeling wordt geen dubbele vergoeding voor dezelfde arbeidskrachten beoogd. Voor zover een vergoeding is ontvangen op grond van andere regelingen of bijdragen, voor activiteiten die ook op grond van deze regeling vergoed zouden kunnen worden, bestaat geen grond voor vergoeding in het kader van deze regeling. Deze regeling laat onverlet de vergoeding op grond van de andere regeling of bijdrage.
De specifieke uitkering vergoedt kosten inclusief daarover verschuldigde btw. Om te voorkomen dat sommige kosten tweemaal vergoed worden, is daarom uitgesloten dat er door gemeenten een beroep gedaan kan worden op het btw-compensatiefonds en dat door ondernemers een beroep wordt gedaan op teruggave op grond van de Wet op de omzet belasting. Omdat gemeenten voor deze kosten geen beroep doen op het btw-compensatiefonds is er geen toevoeging aan dat fonds nodig.
De wijze waarop de uitsluiting is geregeld is dat de activiteit in het geheel niet voor vergoeding in aanmerking komt als de btw over die activiteit teruggevraagd wordt.
Het alternatief, namelijk dat de kosten exclusief btw vergoed kunnen worden op grond van deze regeling, en de btw teruggevraagd kan worden via het compensatiefonds, zou een toevoeging aan het compensatiefonds vergen. Daarvoor is niet gekozen, omdat de hoogte van verschuldigde btw afhankelijk is van modaliteiten van de uitvoering door de gemeente van de ondersteuning van de controle en dus onmogelijk op voorhand te bepalen. In plaats daarvan is gekozen voor een ruimhartige vergoeding inclusief btw (voor zover die verschuldigd is).
De verantwoording geschiedt via het systeem van single information, single audit, zoals bepaald in de ministeriële regeling informatieverstrekking SiSa. De verantwoording heeft uitsluitend betrekking op het jaar 2022.
Als de gemeente ervoor kiest om de middelen ter beschikking stellen aan andere mede-overheden, zoals de Veiligheidsregio, dan geldt dat deze medeoverheden verantwoorden op grond van ‘SiSa voor medeoverheden’. De gemeente laat in die gevallen de ontvangende medeoverheden op de verantwoordingslijst opnemen.
De vaststelling van de uitkering vindt plaats binnen 26 weken na de verantwoording. Omdat de uiterste datum van verantwoording 15 juli 2023 is, vindt de vaststelling plaats uiterlijk in 2024.
Als sprake is van één of meer van de omstandigheden als omschreven in het tweede lid kan (een deel van) het bedrag dat is verstrekt worden teruggevorderd van de gemeente.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-3465.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.