TOELICHTING
ALGEMEEN
De digitalisering van onze samenleving ontwikkelt zich in hoog tempo en wordt steeds
complexer. In een netwerkeconomie als de onze moeten publieke en private organisaties
intensief (digitaal) samenwerken en vindt steeds meer digitale informatie-uitwisseling
plaats met en binnen de overheid en over landsgrenzen heen. Standaardisatie en open
standaarden zijn noodzakelijk voor het effectief uitwisselen en hergebruik van data,
voor de benodigde veiligheid en voor de kwaliteit van de ICT-infrastructuur en voor
de realisatie van een schaalsprong in gebruik. Ze vormen randvoorwaarden voor een
overheid en publieke sector die digitaal toegankelijk, veilig verbonden en eenduidig
herkenbaar is: betere dienstverlening, meer economische groei en ruimte voor innovatie,
een open, transparante overheid en een vitale en duurzame digitale infrastructuur.
Interoperabiliteit, met andere woorden, het aansluiten van digitale gegevensuitwisseling
op elkaar, versterkt de overheid in het bedienen van de samenleving, voor burger en
bedrijf. Het gebruik van open standaarden vermindert tevens de afhankelijkheid van
ICT-leveranciers, waardoor overstappen van de ene naar de andere leverancier in de
praktijk makkelijker te realiseren is, wat de digitale soevereiniteit verstevigt en
tot kostenbesparing kan leiden. Daarnaast verstevigen open standaarden de digitale
economie, onder meer omdat toetreding tot de markt voor nieuwe partijen niet wordt
belemmerd, data kan worden gedeeld, en innovatie wordt aangejaagd.
Om vanuit standaardisatie in de hoogste versnelling bij te dragen aan verdergaande
digitalisering zullen overheden, het bedrijfsleven, het maatschappelijk veld en de
wetenschap de komende jaren intensiever gaan samenwerken. Bovendien staat innovatie
centraal door verder in te zetten op publiek-private samenwerkingsverbanden.
Het Forum Standaardisatie vervult een centrale rol in de selectie en toepassing van
open standaarden voor de generieke digitale infrastructuur (GDI). Het adviseert aan
het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO). Het Forum adviseert tevens
aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister
van Economische Zaken en Klimaat, al dan niet via het OBDO. De positionering van standaardisatie
en het open standaardenbeleid in de governance van de generieke digitale infrastructuur
bevestigt dat de naleving van het open standaardenbeleid een verantwoordelijkheid
is van alle overheidsorganisaties, zowel op bestuurlijk niveau als in de uitvoering
(inkoop én ICT, als ook het bedrijfsleven als aanbieder en afnemer van digitale diensten).
Het toepassen van standaardisatie en open standaarden is de norm voor overheden voor
het elektronisch uitwisselen en (her)gebruiken van gegevens (interoperabiliteit) en
voor een minder grote afhankelijkheid van leveranciers.
ARTIKELSGEWIJS
Artikel 1
Dit artikel beschrijft de taken van het Forum Standaardisatie ter bevordering van
een duurzame, toegankelijke, veilige en betrouwbare elektronische uitwisseling en
(her)gebruik van gegevens tussen de overheid, burgers, bedrijven en overheden onderling.
Het is van belang dat verschillende onderdelen goed op elkaar aansluiten. Om dit te
realiseren is standaardisatie en het gebruik van open standaarden van belang. Het
Forum Standaardisatie heeft als taak duidelijk te maken welke vormen van standaardisatie
en open standaarden door overheidsorganisaties (bij voorkeur) gebruikt dienen te worden.
Hiervoor werkt de overheid volgens het principe ‘pas toe of leg uit’. Het Forum Standaardisatie
levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).
Het Forum kan onder meer voorstellen doen aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale
Overheid (OBDO) om met streefbeeldafspraken de toepassing van open standaarden te
bevorderen. Dat zijn afspraken waaraan overheidsorganisaties zich committeren om bijvoorbeeld
informatieveiligheidsstandaarden en internetstandaarden toe te passen. Ook kan het
Forum Standaardisatie inhoudelijke inbreng leveren bij het aanwijzen van wettelijk
verplicht toe te passen open standaarden, zoals in de voorbereiding van lagere regelgeving
in het kader van de wet Digitale Overheid. Daarnaast zal het Forum Standaardisatie
de naleving en het gebruik van overheidsbrede afspraken, de ‘pas toe of legt uit’-standaarden
en de resultaten daarvan periodiek meten. Dat gebeurt onder meer aan de hand van een
periodieke monitor en meting van het gebruik van informatieveiligheidsstandaarden
en het aanspreken van achterblijvende partijen. Deze publicaties worden gedeeld met
het OBDO. Verder gaat het bijvoorbeeld over voorstellen voor het verweven van standaardisatie-
en open standaarden beleid in reeds bestaande beleidskaders, zoals baselines voor
informatiebeveiliging en de i-controlkaders van de CIO-offices.
Het Forum Standaardisatie krijgt ook taken op gebied verkenning naar en advisering,
bijvoorbeeld over nieuwe ontwikkelingen en innovaties, zoals Application Programming
Interfaces (API’s1).
Digitalisering en elektronische gegevensuitwisseling is niet behouden tot de Nederlandse
landsgrenzen. Om die reden kan het Forum Standaardisatie voorstellen doen ten aanzien
van internationale en Europese ontwikkelingen binnen het kader van dit besluit. Dat
kan waar mogelijk bijvoorbeeld door deelname aan het Europese Multistakeholder Platform
on ICT Standardisation en andere relevante internationale standaardisatie-organisaties
of door deelname aan publiek-private samenwerkingsverbanden binnen ketens, zoals de
bouw, zorg, informatieveiligheid en de digitale infrastructuursector.
Het Forum Standaardisatie werkt nauw samen met het bedrijfsleven om zo veel mogelijk
aan te sluiten op open standaarden die in het bedrijfsleven gangbaar zijn. Bij advisering
wordt zo veel mogelijk informatie betrokken over de meerwaarde van open standaarden
en de economische impact (kosten en baten, innovatiemogelijkheden). Wetenschap voegt
daar een onafhankelijke invalshoek aan toe. Het maatschappelijk veld adviseert over
een versterking van de eenduidige, digitale overheidsdienstverlening door de kansen
van standaardisatie in kaart te brengen, onder meer aan de hand van desbetreffende
levensgebeurtenissen.
Artikel 2
Het Forum Standaardisatie wordt in haar taken ondersteund door een secretariaat dat
is gehuisvest bij Logius en bekend staat als het Bureau Forum Standaardisatie. Het
Bureau Forum Standaardisatie ondersteunt de Forum-leden waar mogelijk en gewenst in
hun activiteiten voor het Forum Standaardisatie. Het bureau bewaakt de relatie met
de Nederlandse Overheids Referentie Architectuur (NORA), het interoperabiliteitsraamwerk
voor de Nederlandse Overheid, waarin open standaarden een belangrijke rol spelen in
de data en tussen de koppelvlakken in die informatie architectuur.
Artikel 3
Het Forum Standaardisatie heeft een status als deskundig gremium op het gebied van
interoperabiliteit, standaardisatie en open standaarden. Kenmerkend en uniek voor
het Forum Standaardisatie is de deskundigheid, de open en transparante werkwijze en
de brede scope door de brede deelname vanuit de publieke sector (rijksoverheid, decentrale
overheden, uitvoeringsorganisaties, non-profit-organisaties, zowel vanuit beleid als
uitvoering), het bedrijfsleven, de onderzoekswereld en het maatschappelijk veld. Dit
maakt het mogelijk om standaardisatie vanuit verschillende invalshoeken aan te jagen,
met aandacht voor zowel het beleidsperspectief als de uitvoering als brede toepassing.
De leden van het Forum Standaardisatie worden aangesteld op persoonlijke titel vanwege
hun deskundigheid, brede blik, breed netwerk en/of affiniteit op het gebied van standaardisatie
en procesvernieuwing en/of digitale dienstverlening. Het Forum Standaardisatie kenmerkt
zich door een de brede achtergrond van haar leden. De leden hebben een achtergrond
in het bedrijfsleven, de wetenschap, het maatschappelijk veld en/of publieke sector
(rijksoverheid, decentrale overheden, uitvoeringsorganisaties, non-profit-organisaties).
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties kan in overeenstemming
met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat de samenstelling van het Forum
Standaardisatie wijzigen.
Artikel 4
In verband met de leesbaarheid van het besluit is het Instellingsbesluit Forum Standaardisatie
2018-2021 vervallen en het Instellingsbesluit Forum Standaardisatie 2022 – 2026 opgesteld
dat voortbouwt op het oorspronkelijke instellingsbesluit.
Artikel 5
Dit artikel bepaalt dat dit besluit geen werking meer heeft per 1 januari 2027.
Artikel 6
De naam van dit besluit is gewijzigd om duidelijk te maken dat het instellingsbesluit
voor de periode 2022 tot en met 2026 geldt.
Artikel 7
De bepaling voor de inwerkingtreding volgt uit de Aanwijzingen voor de regelgeving.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Digitalisering en Koninkrijksrelaties A.C. van Huffelen