Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2022, 32933 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2022, 32933 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 4.19, eerste lid, en 4.20, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenregeling;
Besluit:
Bijlage XIII, behorend bij de Arbeidsomstandighedenregeling, wordt vervangen door de bijlage behorend bij deze regeling.
Deze regeling zal met toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 29 november 2022
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
Verklaring van de gebruikte letters en aanduidingen
Om eenduidige identificatie te vergemakkelijken is bij elke stof het zogenoemde CAS-nummer opgenomen, dat wil zeggen het nummer waaronder de stof door de ‘Chemical Abstract’ Service is geregistreerd.
Tijdgewogen gemiddelde. Voor een aantal stoffen is naast de maximale aanvaarde concentratie bij een blootstellingduur tot 8 uur per dag tevens een grenswaarde vastgesteld voor een kortdurende blootstelling van ten hoogste 15 minuten.
Deze aanduiding is toegepast bij stoffen waarvan de grenswaarde een ceilingwaarde of plafondwaarde is. Een dergelijke waarde geeft aan dat overschrijding van deze concentratie in alle gevallen moet worden voorkomen.
Stoffen die relatief gemakkelijk door de huid kunnen worden opgenomen, hetgeen een substantiële bijdrage kan betekenen aan de totale inwendige blootstelling, hebben in de lijst een H-aanduiding. Bij deze stoffen moeten naast maatregelen tegen inademing ook adequate maatregelen ter voorkoming van huidcontact worden genomen.
Voor stoffen die ook als deeltjes/aërosolen kunnen voorkomen geldt dat de grenswaarde betrekking heeft op de deeltjes bemonsterd als ‘inhaleerbaar stof’, tenzij anders vermeld. Voor nadere definiëring van inhaleerbaar en respirabel stof en meetaspecten hiervan wordt verwezen naar NEN-norm NEN-EN 481:1994 ‘Werkplekatmosfeer. Definitie van de deeltjesgrootteverdeling voor het meten van in de lucht zwevende deeltjes’.
Respirabele vezels worden als volgt gedefinieerd: vezels die langer zijn dan 5 micrometer, met een diameter kleiner dan 3 micrometer en die een lengte/breedteverhouding hebben van meer dan 3/1. Voor minerale wolvezels geldt nog het extra criterium dat de vezels korter moeten zijn dan 200 micrometer.
De hierna vermelde grenswaarden gelden bij een temperatuur van 20 °C en een druk van 101,3 kPa.
ISO-naam van de stof |
CAS-nummer |
TGG 8 uur |
C |
TGG 15 min |
H |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
mg/m3 |
ppm |
mg/m3 |
ppm |
||||
Aceetaldehyde |
75-07-0 |
37 |
20 |
92 |
50 |
||
Aceton |
67-64-1 |
1.210 |
500 |
2.420 |
1.000 |
||
Acetonitril |
75-05-8 |
34 |
20 |
||||
Acroleïne / Acrylaldehyd /Prop-2-enal |
107-02-8 |
0,05 |
0,02 |
0,12 |
0,05 |
||
Acrylzuur / Prop-2-eenzuur |
79-10-7 |
29 |
10 |
59 1 |
202 |
||
Allylalcohol |
107-18-6 |
4,8 |
2 |
12,1 |
5 |
H |
|
2-Aminoethanol |
141-43-5 |
2,5 |
1 |
7,6 |
3 |
H |
|
4-Aminotolueen |
106-49-0 |
4,46 |
1 |
8,92 |
2 |
H |
|
Amitrol (3-amino-1,2,4-triazol) |
61-82-5 |
0,2 |
|||||
Ammoniak |
7664-41-7 |
14 |
20 |
36 |
50 |
||
Aniline3 |
62-53-3 |
7,74 |
2 |
19,35 |
5 |
H |
|
Antimoon en -verbindingen (als Sb) |
7440-36-0 |
0,5 |
|||||
Azijnzuur (ethaanzuur) |
64-19-7 |
25 |
10 |
50 |
20 |
||
Barium, oplosbare verbindingen (als Ba) |
7440-39-3 |
0,5 |
|||||
Bisfenol A (inhaleerbaar stof) |
80-05-7 |
2 |
|||||
Broom |
7726-95-6 |
0,2 |
0,03 |
||||
Broomwaterstof |
10035-10-6 |
6,7 |
2 |
||||
But-2-yn-1,4-diol |
110-65-6 |
0,5 |
|||||
2-Butanon |
78-93-3 |
590 |
197 |
900 |
300 |
H |
|
2-Butoxyethanol |
111-76-2 |
100 |
20,4 |
246 |
50 |
H |
|
2-(2-Butoxyethoxy)ethanol |
112-34-5 |
50 |
7,4 |
100 |
14,8 |
H |
|
2-Butoxyethylacetaat |
112-07-2 |
135 |
20,3 |
333 |
50 |
H |
|
n-Butylacetaat |
123-86-4 |
241 |
50 |
723 |
150 |
||
sec-Butylacetaat |
105-46-4 |
241 |
50 |
723 |
150 |
||
n-Butylacrylaat |
141-32-2 |
11 |
2 |
53 |
10 |
||
tert-Butylchromaat (als CrO3) |
1189-85-1 |
0,1 |
C |
H |
|||
tert-Butylmethylether |
1634-04-4 |
180 |
49 |
360 |
98 |
||
Calcium-dihydroxide |
1305-62-0 |
14 |
45 |
||||
Calciumoxide |
1305-78-8 |
16 |
47 |
||||
Carbonylfluoride en PTFE-pyrolyseproducten, als F |
353-50-4 |
1 |
0,4 |
||||
Chloor |
7782-50-5 |
1,5 |
0,5 |
||||
Chloorbenzeen |
108-90-7 |
23 |
5 |
70 |
15 |
||
Chloordifluormethaan |
75-45-6 |
3.600 |
1.000 |
||||
Chloorethaan |
75-00-3 |
268 |
100 |
||||
Chloormethaan |
74-87-3 |
42 |
20 |
||||
Chloroform |
67-66-3 |
5 |
1 |
25 |
5 |
||
Chroom (metallisch) |
7440-47-3 |
0,5 |
|||||
anorganische Chroom(II)verbindingen en anorganische Chroom(III)verbindingen (onoplosbaar) |
0,5 |
1 |
|||||
Chroom(III)verbindingen (als Cr), wateroplosbaar |
0,06 |
||||||
Cyanamide |
420-04-2 |
0,2 |
0,12 |
H |
|||
Cyaniden (als CN) |
1 |
0,9 |
5 |
4,5 |
H |
||
Cyclohexaan |
110-82-7 |
700 |
200 |
1400 |
400 |
||
Cyclohexanon |
108-94-1 |
50 |
12,3 |
H |
|||
Diacetyl / Butaan-dion |
431-03-08 |
0,07 |
0,02 |
0,36 |
0,1 |
||
Dichlooracetyleen |
7572-29-4 |
0,4 |
0,1 |
C |
|||
1,2-Dichloorbenzeen |
95-50-1 |
122 |
20 |
300 |
49 |
H |
|
1,4- Dichloor-benzeen/ p Dichloor-benzeen |
106-46-7 |
12 |
2 |
60 |
10 |
H |
|
1,1-Dichloorethaan |
75-34-3 |
400 |
97 |
800 |
194 |
||
Diethylamine |
109-89-7 |
15 |
5 |
30 |
10 |
||
Diethylether |
60-29-7 |
308 |
100 |
616 |
200 |
||
Difenylether |
101-84-8 |
7 |
1 |
14 |
2 |
||
Difosforpentaoxide |
1314-56-3 |
1 |
5 |
||||
Difosforpentasulfide |
1314-80-3 |
1 |
|||||
N,N,-Dimethylaceetamide |
127-19-5 |
36 |
10 |
72 |
20 |
H |
|
Dimethylamine |
124-40-3 |
1,8 |
0,95 |
||||
Dimethylether |
115-10-6 |
950 |
495 |
1.500 |
781 |
||
N,N-Dimethylformamide |
68-12-2 |
15 |
5 |
30 |
10 |
H |
|
1,4-Dioxaan |
123-91-1 |
20 |
5,5 |
||||
Dipropyleenglycolmethylether |
34590-94-8 |
300 |
48,7 |
||||
Ethaan-1,2-diol |
107-21-1 |
||||||
– damp |
52 |
20 |
104 |
40 |
H |
||
– druppels |
10 |
||||||
2-Ethoxyethanol |
110-80-5 |
8 |
2 |
H |
|||
2-Ethoxyethylacetaat |
111-15-9 |
11 |
2 |
H |
|||
Ethylacetaat |
141-78-6 |
734 |
200 |
1468 |
400 |
||
Ethylacrylaat |
140-88-5 |
21 |
5 |
42 |
10 |
||
Ethylamine |
75-04-7 |
9 |
4,8 |
||||
Ethylbenzeen |
100-41-4 |
215 |
48,6 |
430 |
97,3 |
H |
|
2-Ethylhexaan-1-ol |
104-76-7 |
5,4 |
1 |
||||
Fenol |
108-95-2 |
8 |
2 |
H |
|||
2-Fenylpropaan (cumeen)8 |
98-82-8 |
50 |
10 |
250 |
50 |
H |
|
2-Fenylpropeen |
98-83-9 |
20 |
4,1 |
||||
Fluor |
7782-41-4 |
0,5 |
0,32 |
||||
Fluoriden, anorganisch en oplosbaar (als F) |
2 |
||||||
Fluorwaterstof (als F) |
7664-39-3 |
1 |
1,27 |
||||
Fosfine |
7803-51-2 |
0,14 |
0,1 |
0,28 |
0,2 |
||
Fosforpentachloride |
10026-13-8 |
1 |
|||||
Fosforyltrichloride |
10025-87-3 |
0,064 |
0,01 |
0,12 |
0,02 |
||
Fosforzuur |
7664-38-2 |
1 |
2 |
||||
Fosgeen |
75-44-5 |
0,08 |
0,02 |
0,4 |
0,1 |
||
Glyceroltrinitraat |
55-63-0 |
0,095 |
0,01 |
0,19 |
0,02 |
H |
|
n-Heptaan |
142-82-5 |
1.200 |
288 |
1600 |
384 |
||
2-Heptanon |
110-43-0 |
233 |
48,9 |
||||
3-Heptanon |
106-35-4 |
163 |
34,3 |
||||
n-Hexaan |
110-54-3 |
72 |
20 |
144 |
40 |
||
1,6-Hexanolactam |
105-60-2 |
||||||
– damp |
20 |
||||||
– stof |
1 |
||||||
Isoamylalcohol |
123-51-3 |
18 |
5 |
37 |
10 |
||
Isobutylacetaat |
110-19-0 |
241 |
50 |
723 |
150 |
||
Isopentaan |
78-78-4 |
1.800 |
600 |
||||
Kobalt (stof en rook) (als Co) |
7440-48-4 |
0,02 |
|||||
Kobalthydrocarbonyl (als Co) |
16842-03-8 |
0,1 |
|||||
Kooldioxide |
124-38-9 |
9.000 |
5.000 |
||||
Koolmonoxide |
630-08-0 |
23 |
20 |
117 |
100 |
||
Koolstoftetra-chloride / Tetra-chloormethaan |
56-23-5 |
6,4 |
1 |
32 |
5 |
H |
|
Koper en anorganische koperverbindingen (inhaleerbaar) |
7440-50-8 |
0,1 |
|||||
Kresol (alle isomeren) |
1319-77-3 |
22 |
5 |
H |
|||
Kwik en tweewaardige anorganische kwikverbindingen (gemeten als kwik)9 |
0,02 |
||||||
Lasrook |
1 |
||||||
Lythiumhydride |
7580-67-8 |
0,02 |
|||||
Lood en anorganische loodverbindingen |
7439-92-1 |
0,15 |
|||||
(zie tevens artikel 4.19a Arbeidsomstandighedenregeling) |
|||||||
Mangaan en anorganische mangaan-verbindingen (als mangaan) |
7439-96-5 |
0,2 10 |
|||||
0,0511 |
|||||||
Mesithyleen (trimethylbenzenen) |
100 |
20 |
200 |
40 |
|||
Methanol |
67-56-1 |
133 |
100 |
H |
|||
2-Methoxyethanol |
109-86-4 |
0,5 |
0,16 |
H |
|||
2-(Methoxyethoxy)ethanol |
111-77-3 |
45 |
9 |
H |
|||
2-Methoxyethylacetaat |
110-49-6 |
0,8 |
0,16 |
H |
|||
1-Methoxy-2-propanol |
107-98-2 |
375 |
100 |
563 |
150 |
H |
|
1-Methoxy-2-propylacetaat |
108-65-6 |
550 |
100 |
||||
Methylacrylaat |
96-33-3 |
18 |
5 |
36 |
10 |
||
1-Methylbutylacetaat |
620-11-1 |
530 |
98,1 |
||||
2-Methylbutylacetaat |
625-16-1 |
530 |
98,1 |
||||
Methyleenchloride/ dichloormethaan |
75-09-2 |
353 |
100 |
706 |
200 |
H |
|
Methylformiaat |
107-31-3 |
125 |
50 |
250 |
100 |
H |
|
5-Methylheptaan-3-on |
541-85-5 |
133 |
25,1 |
||||
5-Methylhexaan-2-on |
110-12-3 |
233 |
49 |
||||
Methylisocyanaat |
624-83-9 |
0,05 |
0,02 |
||||
Methylmethacrylaat |
80-62-6 |
205 |
50 |
410 |
100 |
||
4-Methyl-2-pentanon |
108-10-1 |
104 |
25 |
208 |
50 |
||
N-Methyl-2-pyrrolidon |
872-50-4 |
40 |
10 |
80 |
20 |
H |
|
Mierenzuur |
64-18-6 |
5 |
2,7 |
||||
Morfoline |
110-91-8 |
36 |
10 |
72 |
20 |
H |
|
Naftaleen |
91-20-3 |
50 |
10 |
80 |
16 |
||
Natriumazide |
26628-22-8 |
0,1 |
0,3 |
H |
|||
Neopentaan |
463-82-1 |
1.800 |
600 |
||||
Nicotine |
54-11-5 |
0,5 |
H |
||||
Nitrobenzeen |
98-95-3 |
1 |
0,2 |
H |
|||
Nitroethaan |
79-24-3 |
62 |
20 |
312 |
100 |
H |
|
Olienevel (minerale olie) |
5 |
||||||
Oxaalzuur |
144-62-7 |
1 |
|||||
Ozon |
10028-15-6 |
0,12 (TGG 1 uur) |
0,06 (TGG 1 uur) |
||||
n-Pentaan |
109-66-0 |
1.800 |
600 |
||||
n-Pentylacetaat |
628-63-7 |
530 |
98,1 |
||||
iso-Pentylacetaat |
123-92-2 |
530 |
98,1 |
||||
tert-Pentylacetaat |
625-16-1 |
530 |
98,1 |
||||
Perfluorisobutyleen |
382-21-8 |
0,082 |
0,01 |
C |
|||
Picrinezuur |
88-89-1 |
0,1 |
|||||
Piperazine |
110-85-0 |
0,1 |
0,3 |
||||
Platina, metallisch |
7440-06-4 |
1 |
|||||
Propionzuur |
79-09-4 |
31 |
10 |
62 |
20 |
||
Pyrethrum |
8003-34-7 |
1 |
|||||
Pyridine |
110-86-1 |
0,9 |
0,3 |
||||
Resorcinol |
108-46-3 |
10 |
2,2 |
||||
Salpeterzuur |
7697-37-2 |
1,3 |
0,5 |
||||
Seleenhexafluoride (als Se) |
7783-79-1 |
0,2 |
0,06 |
||||
Seleenwaterstof (als Se) |
7783-07-5 |
0,1 |
0,03 |
||||
Stibine |
7803-52-3 |
0,5 |
0,1 |
||||
Stikstofdioxide |
10102-44-0 |
0,96 |
0,5 |
1,91 |
1 |
||
Stikstof-monoxide |
10102-43-9 |
2,5 |
2 |
||||
Talk (respirabel) |
14807-96-6 |
0,25 |
|||||
Terfenyl, gehydrogeneerd |
61788-32-7 |
19 |
2 |
48 |
5 |
||
Tetrachloorethyleen (PER) |
127-18-4 |
138 |
20 |
275 |
40 |
H |
|
Tetraethyldithiopyrofosfaat |
3689-24-5 |
0,1 |
H |
||||
Tetraethylorthosilicaat |
78-10-4 |
44 |
5 |
||||
Tetrahydrofuraan |
109-99-9 |
300 |
100 |
600 |
200 |
H |
|
Tin (anorganische verbindingen als Sn) |
7440-31-5 |
2 |
|||||
Tolueen |
108-88-3 |
150 |
39 |
384 |
100 |
||
1,2,4-Trichloorbenzeen |
120-82-1 |
7,55 |
1 |
37,8 |
5 |
H |
|
1,1,1-Trichloorethaan |
71-55-6 |
555 |
100 |
1110 |
200 |
||
Triethylamine |
121-44-8 |
4,2 |
1 |
12,6 |
3 |
H |
|
Trimethylamine |
75-50-3 |
4,9 |
2 |
12,5 |
5 |
||
1,2,3-Trimethylbenzeen |
526-73-8 |
100 |
20 |
200 |
40 |
||
1,2,4-Trimethylbenzeen |
95-63-6 |
100 |
20 |
200 |
40 |
||
Vanadiumoxiden (als V) |
0,01 |
0,03 |
|||||
Vinylacetaat |
108-05-4 |
18 |
5,1 |
36 |
10,2 |
||
Vinylideen-chloride / 1,1-dichlooretheen |
75-35-4 |
8 |
2 |
20 |
5 |
||
Xyleen, o-, m-, p-isomeren |
1330-20-7 |
210 |
47,5 |
442 |
100 |
H |
|
Zilver, metallisch |
7440-22-4 |
0,1 |
|||||
Zilver, oplosbare verbindingen (als Ag) |
0,01 |
||||||
Zoutzuur |
7647-01-0 |
8 |
5 |
15 |
10 |
||
Zwaveldioxide |
7446-09-5 |
0,7 |
0,26 |
0,7 |
0,26 |
||
Zwavelkoolstof |
75-15-0 |
15 |
5 |
H |
|||
Zwavelwaterstof |
7783-06-4 |
2,3 |
1,64 |
Bij het beoordelen van de blootstelling wordt rekening gehouden met de relevante, door het Wetenschappelijk Comité inzake grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling aan chemische agentia (SCOEL) voorgestelde, biologische-monitoringwaarden.
5 Bij het beoordelen van de blootstelling wordt rekening gehouden met de relevante, door het Wetenschappelijk Comité inzake grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling aan chemische agentia (SCOEL) voorgestelde, biologische-monitoringwaarden.
Tijdens de blootstellingsmonitoring voor kwik en zijn tweewaardige anorganische verbindingen wordt rekening gehouden met relevante biologische monitoringtechnieken in aanvulling op de luchtgrenswaarde
ISO-naam van de stof |
CAS nummer |
TGG 8 uur |
TGG 15 min |
H |
||
---|---|---|---|---|---|---|
mg/m3 |
ppm |
mg/m3 |
ppm |
|||
Benzeen |
71-43-2 |
0,7 |
0,2 |
H |
||
Beryllium en anorganische beryllium-verbindingen |
0,00061 |
H |
||||
Cadmium en anorganische cadmiumverbindingen (als Cd) |
0,004 |
|||||
1,2 – Epoxypropaan |
75-56-9 |
2,4 |
1 |
|||
Formaldehyde |
50-00-0 |
0,152 |
0,12 |
0,5 |
0,41 |
|
Hexachloorbenzeen |
118-74-1 |
0,006 |
H |
|||
Keramische vezels, vuurvaste |
0,33 |
|||||
Respirabel kristallijn silicastof: |
0,0754 |
|||||
– kwarts |
14808-60-7 |
|||||
– cristoballiet |
14464-46-1 |
|||||
– tridymiet |
15468-32-3 |
|||||
Trichloorethyleen |
79-01-6 |
54,7 |
10 |
164,1 |
30 |
H |
Zwavelzuur (nevel), gedefinieerd als de thoracale fractie |
7664-93-9 |
0,05 |
ISO-naam van de stof |
CAS nummer |
TGG 8 uur |
TGG 15 min |
H |
||
---|---|---|---|---|---|---|
mg/m3 |
ppm |
mg/m3 |
ppm |
|||
Acrylamide |
79-06-1 |
0,1 |
H |
|||
Aflatoxines |
0,0051 |
|||||
Arseen |
7440-38-2 |
0,282 |
||||
Arseenpentoxide (als As) |
1303-28-2 |
0,283 |
||||
Arseentrioxide (als As) |
1327-53-3 |
0,284 |
||||
Arseenzuur (als As) |
7778-39-4 |
0,285 |
||||
In water oplosbare zouten van arseenzuur (als As) |
0,286 |
|||||
In water onoplosbare zouten van arseenzuur (als As) |
0,28 7 |
|||||
Overige anorganische arseenverbindingen |
0,288 |
|||||
Asbest, zie art. 4.46 Arbobesluit |
||||||
Azathioprine |
446-86-6 |
0,005 |
||||
Aziridine |
151-56-4 |
0,0009 |
0,0005 |
|||
Benzo(a)pyreen |
50-32-8 |
5509 |
H |
|||
Benzine10 |
240 |
50 |
480 |
100 |
||
1,3-Butadieen |
106-99-0 |
2 |
0,89 |
|||
Carbadox |
6804-07-5 |
0,003 |
||||
4-Chloor-o-fenyleendiamine |
95-83-0 |
0,2 |
||||
Chroom(III)chromaat (als Cr) |
24613-89-6 |
0,01 |
||||
Chroom (VI)-verbindingen (als Cr) |
0,001 |
|||||
Cisplatin |
15663-27-1 |
0,00005 |
||||
Dacarbazine |
4342-03-4 |
0,0009 |
||||
1,2-Dibroom-ethaan |
106-93-4 |
0,002 |
0,00026 |
H |
||
1,2-Dichloor-ethaan |
107-06-2 |
7 |
1,7 |
H |
||
2,2’-Dichloor-4,4’-methyleen- dianiline |
101-14-4 |
0,01 |
H |
|||
Dieselmotoremissie (als respirabel elementair koolstof) |
0,01 |
|||||
Methyleendianiline |
101-14-4 |
0,02 |
H |
|||
Epichloorhydrine |
106-89-8 |
0,19 |
H |
|||
Ethanol |
64-17-5 |
260 |
137 |
1.900 |
1.000 |
H |
Ethyleenoxide |
75-21-8 |
0,84 |
0,46 |
H |
||
2 |
||||||
Hydrazine |
302-01-2 |
0,013 |
0,01 |
H |
||
2-Methylaziridine |
75-55-8 |
0,613 |
0,2614 |
|||
4,4,’-Methyleen-dianiline |
101-77-9 |
915 |
H |
|||
Metronidazol |
443-48-1 |
0,00012 |
||||
Minerale oliën die eerder in interne verbrandingsmotoren zijn gebruikt om bewegende delen in de motor te smeren en te koelen |
H |
|||||
5-Nitroacenafteen |
602-87-9 |
0,015 |
||||
2-Nitropropaan |
79-46-9 |
0,036 |
0,01 |
|||
N-Nitrosodimethylamine |
62-75-9 |
0,0002 |
0,000067 |
|||
Polycyclische aromatische koolwaterstoffen afkomstig van steenkool (als benzo(a)- pyreen) |
55016 |
H17 |
||||
Procarbazine hydrochloride |
366-70-1 |
0,002 |
||||
o- toluïdine |
95-53-4 |
0,084 |
0,019 |
H |
||
1,2,3-Trichloor-propaan |
96-18-4 |
1,0818 |
0,1819 |
|||
Urethaan |
51-79-6 |
0,002 |
||||
Vinylbromide |
593-60-2 |
0,012 |
0,0027 |
|||
Vinylchloridemonomeer |
75-01-4 |
2,6 |
1 |
Als brandstof voor verbrandingsmotoren. Dit mengsel wordt als kankerverwekkend ingedeeld indien het benzeengehalte groter is dan 0,1%
Definitie van hardhout volgens de International Agency for Research on Cancer (IARC) van hout op basis van botanische karakteristiek: hout van bedektzadigen = hardhout.
Als stof van hardhout wordt gemengd met ander houtstof geldt de grenswaarde voor hardhoutstof voor alle houtstof in dat mengsel
Geldt voor alle mengsels van paks, niet alleen de mengsels die afkomstig zijn van steenkool.
ISO-naam van de stof |
CAS-nummer |
TGG 8 uur |
C |
TGG 15 min |
H |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
mg/m3 |
ppm |
mg/m3 |
ppm |
||||
Meelstof (tarwe-, rogge-, haver-, soja- en gerstmeel) |
– |
4 |
Deze herziening van Bijlage XIII van de Arbeidsomstandighedenregeling (hierna Arboregeling) betreft primair de toevoeging van ppm waarden naar aanleiding van EU Pilot Case (2021)9928. Verder zijn de definitie en de wettelijke grenswaarde voor meelstof aangepast en is de wettelijke grenswaarde voor arseen en arseenverbindingen verlaagd, beide naar aanleiding van adviezen van de SER subcommissie Grenswaarden Stoffen op de Werkplek (GSW).
De Europese Commissie heeft onderzoek gedaan naar de omzetting in Nederland van Richtlijn (EU) 2017/164 van de Commissie van 31 januari 2017 tot vaststelling van een vierde lijst van indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling uit hoofde van Richtlijn 98/24/EG van de Raad en tot wijziging van de Richtlijnen 91/322/EEG, 2000/39/EG en 2009/161/EU van de Commissie. Hierbij is geconstateerd dat in de Nederlandse omzettingsmaatregelen noch voor langdurige noch voor kortstondige blootstelling, naast wettelijke grenswaarden uitgedrukt in mg/m3, een specifieke nationale wettelijke grenswaarde in ppm (parts per million oftewel aantal deeltjes per miljoen naar volume in de lucht) was vastgesteld voor de 31 chemische agentia, zoals bepaald in de richtlijn van de Commissie.
In Nederland waren de nationale wettelijke grenswaarden alleen uitgedrukt in mg/m3, geformuleerd volgens het Internationale Stelsel van Eenheden (SI-stelsel). Hiermee werd aangesloten op de grenswaarden in mg/m3, voor langdurige en kortstondige blootstelling uit Richtlijn (EU) 2017/164. Omdat de ppm van een stof altijd is om te rekenen in mg/m3, gebaseerd op het molecuulgewicht van de stof, werd er door de Nederlandse autoriteiten vanuit gegaan dat het geen toegevoegde waarde had om de wettelijke grenswaarde in ppm uit te drukken.
De Commissie heeft echter aangegeven dat de verplichting van Richtlijn 2017/164 rekening te houden met de EU-grenswaarde noodzakelijkerwijs impliceert dat de lidstaten nationale wettelijke grenswaarden moeten vaststellen die gebaseerd zijn op de meeteenheden die in de richtlijn zijn vastgelegd. Aangezien de Richtlijn zelf voor de specifieke in de bijlage genoemde agentia bepaalt dat een grenswaarde voor beroepsmatige blootstelling zowel in ppm als in mg/m3 op nationaal niveau moet worden omgezet, moeten de nationale wettelijke grenswaarden van de lidstaten ook in de in de richtlijn vastgestelde meetwaarden worden vermeld. Bovendien zorgt de omzetting van de indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling voor chemische agentia, uitgedrukt in de twee meeteenheden zoals vastgelegd in de richtlijn, voor duidelijkheid, uniforme toepassing en toegankelijkheid in de hele EU, aldus de Commissie.
Dit heeft de Nederlandse autoriteiten uiteindelijk doen besluiten om de wettelijke grenswaarden in ppm toe te voegen aan bijlage XIII van de Arboregeling.
Daarbij is er voor gekozen om uit een oogpunt van inzichtelijkheid en gelijkheid, niet alleen de wettelijke grenswaarden uit de vierde lijst van indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling aan te passen maar ook wettelijke grenswaarden in ppm toe te voegen aan alle andere relevante grenswaarden die opgenomen zijn in Bijlage XIII.
Met de onderhavige wijziging van bijlage XIII van de Arboregeling wordt voorzien in de toevoeging van sojameelstof aan de wettelijke grenswaarde voor meelstof, die reeds was vastgesteld voor: tarwe-, rogge-, haver- en gerstmeel. Deze toevoeging wordt doorgevoerd naar aanleiding van advies van de SER GSW over de problematiek rond de allergenen afkomstig van sojabonen (Glycine hispida of Glycine max) die tot meel zijn verwerkt na pellen en fijnmalen. Sojameel bevat ongeveer 15 allergene glycoproteïnen met een hoge molecuulmassa, waarvan de belangrijkste beta-glycinine, glycinine, en trypsineremmers zijn; enzymen die nodig zijn voor het metabolisme van de plant.
Basis voor het advies van de SER GSW was het advies van de Gezondheidsraad van 16 juni 2016 over meelstof van fijngemalen en gepelde sojabonen.1 De Gezondheidsraad heeft geconcludeerd dat voor de blootstelling via inhalatie aan allergene glycoproteïnen uit sojameel geen veilige drempelwaarde kan worden vastgesteld. Inademing op de werkplek van sojameelstof (dat deze allergenen bevat) kan leiden tot sensibilisatie en vervolgens chronische allergische luchtwegklachten, rhinitis en beroepsastma. Het gaat hier om aandoeningen die relatief vaak tot uitval leiden en omscholing noodzakelijk maken. Dit is vooral een risico voor werknemers in (banket)bakkerijen en sojameel producerende of verwerkende bedrijven. De Gezondheidsraad beveelt een referentiewaarde aan voor beroepsmatige blootstelling aan stof afkomstig van fijngemalen en gepelde sojabonen van 0,1 microgram soja-allergenen per kubieke meter (0,1 µg/m3), als tijdgewogen gemiddelde concentratie in de lucht over een achturige werkdag (TGG-8u). Bij deze concentratie hebben werknemers ten opzichte van de algemene bevolking een extra risico van 1 procent op sensibilisatie voor deze stof. Dit is in lijn met eerder advies van de SER dat met de Tweede Kamer is gedeeld.2 Deze extra kans van 1% als gevolg van beroepsmatige blootstelling wordt als referentiewaarde gehanteerd. Een referentie-risico van 1 procent betekent dat na 40 jaar blootstelling (8 uur per dag, 5 dagen per week) sprake zou kunnen zijn van 1 extra gesensibiliseerde werknemer per 100 werknemers. Het referentierisico per jaar is 2,5x10-4; met andere woorden als 100.000 werknemers worden blootgesteld aan een allergeen, raken jaarlijks 25 werknemers extra gesensibiliseerd.
De SER GSW adviseert om het risico afkomstig van soja-allergenen vooralsnog te beheersen door het hanteren van een wettelijke grenswaarde voor inhaleerbaar sojameelstof (in plaats van een grenswaarde voor soja-allergenen). Bij het formuleren van een advies over de wettelijke grenswaarde voor inhaleerbaar sojameelstof is rekening gehouden met de hoeveelheid en het risico van de in het stof aanwezige soja-allergenen.
Het invoeren van een wettelijke grenswaarde voor sojameelstof heeft als groot voordeel ten opzichte van het monitoren van soja-allergenen, dat de bepaling van de blootstelling aan sojameelstof op een eenvoudige en kosteneffectieve wijze kan worden uitgevoerd. Hierbij werd aangeraden om aan te sluiten bij de reeds geldende wettelijke grenswaarde voor meelstof afkomstig van tarwe, rogge, haver en gerst. Daarom wordt de definitie aangepast naar: Meelstof (tarwe-, rogge-, haver-, soja- en gerstmeel).
Daarnaast wordt de wettelijke grenswaarde voor meelstof aangepast van 1,2 mg/m3 naar 4 mg/m3 als gemiddelde concentratie in lucht over een achturige werkdag (TGG-8 uur). Uit het haalbaarheidsonderzoek van de SER GSW kwam naar voren dat voor bedrijven die sojabonen in bulk (VERNOF) verwerken de reeds geldende wettelijke grenswaarde van 1,2 mg/m3 niet haalbaar is en een waarde van 4 mg/m3 wel.3 Daarbij wordt opgemerkt dat voor sectoren (bakkerijsector en Nevedi) die nu al in staat zijn aan 1,2 mg/m3 te voldoen, het ten zeerste wordt aanbevolen deze lagere waarde in de Arbocatalogus op te nemen. Daarnaast zal de werkgever op grond van zijn zorgplicht en de artikelen 4.1b en 4.1c van het Arbeidsomstandighedenbesluit (hierna Arbobesluit) moeten streven naar minimalisatie van de blootstelling. Dit geldt voor meelstof temeer omdat er geen veilige gezondheidskundige waarde kan worden afgeleid en de wettelijke grenswaarde een haalbaarheidscomponent bevat.
De SER GSW heeft zich voorgenomen om drie jaar na invoering van de wettelijke grenswaarde opnieuw een haalbaarheidstoets uit te voeren om te bezien:
A. of het dan mogelijk is de wettelijke grenswaarde vast te stellen op 1,2 mg/m3, als TGG-8uur, en
B. hoe ver de inspanningen van bedrijven zijn gevorderd in de richting van de advieswaarde van de Gezondheidsraad, en
C. wanneer de haalbaarheidstoets herhaald zou moeten worden.
Door middel van deze aanpassing van bijlage XIII van de Arboregeling is de wettelijke grenswaarde voor arseen en arseenverbindingen verlaagd naar het streefrisiconiveau. Arseen is een in de natuur voorkomend, grijs vast metalloïde. Beroepsmatige blootstelling aan arseen komt, volgens de literatuur, in verschillende industrieën voor, onder meer in de niet-ijzerhoudende smelterijen (kopersmelters), bij de productie van arseen, in de elektronica, bij houtconservering, in de houtmeubelmakerij, bij de fabricage van glas, bij de productie en toepassing van arseen houdende pesticiden, bij de farmaceutische productie en toepassing, bij het oogsten en ontkorrelen van katoen en in kolen/biomassa gestookte elektriciteitscentrales. Daar kunnen werknemers bij verschillende handelingen worden blootgesteld aan arseen dat aanwezig is in vliegas.
Sinds 2007 is het beleid om de wettelijke grenswaarden, zo mogelijk, vast te stellen op een gezondheidskundig veilig niveau (drempelwaarde). Dit geeft helderheid over de gezondheidsbescherming.
Voor carcinogenen met een drempelwaarde wordt de wettelijke grenswaarde op het door de Gezondheidsraad bepaalde veilige gezondheidskundige niveau vastgesteld. Veel kankerverwekkende stoffen werken echter op een zodanige wijze in het lichaam dat er geen veilige gezondheidskundige grenswaarde te bepalen is. Dit type stoffen heeft een zogenaamd genotoxisch werkingsmechanisme. Als hier sprake van is dan wordt de wettelijke grenswaarde afgeleid van risicogrenzen. Het betreft een streefrisico en een verbodsrisico. Daarbij wordt een extra kans op kanker als gevolg van beroepsmatige bloostelling van 1 op de miljoen blootgestelde werknemers per jaar als streefrisico gehanteerd. Dit komt overeen met een risico van 4 per 100.000 bij 40 jaar beroepsmatige blootstelling; oftewel 4x10-5. Een risico van 1 op de 10.000 blootgestelde werknemers wordt gehanteerd als verbodsrisico, dat wil zeggen als het maximale te accepteren risico. Dit komt overeen met een risico van 4 per 1.000 bij 40 jaar beroepsmatige blootstelling, oftewel 4x10-3.
De reeds geldende wettelijke grenswaarde voor arseen en arseenverbindingen was 2,8 µg/m3 (TGG-8uur) en lag boven het streefwaardenniveau van 0,28 µg/m3 dat de Gezondheidsraad had afgeleid.4 De SER GSW heeft een herhaling van de haalbaarheidstoets uitgevoerd waaruit is gebleken dat het haalbaar is om de streefwaarde in te voeren als wettelijke grenswaarde. Tijdens de haalbaarheidstoets zijn reacties binnengekomen van de Vliegasunie en Energie-Nederland. Volgens de modelberekeningen en indicatieve metingen van de sector is de streefwaarde voor arseen en arseenverbindingen haalbaar in het geval van poederkoolvliegas. Op basis van de indicatieve waarden voor spore-elementen in de verschillende typen vliegassen (die door de sector zijn gecommuniceerd), valt verder op dat er geen grote verschillen zijn tussen poederkoolvliegas, biokoolvliegas en biomassavliegas als het gaat om de aanwezigheid van arseen en arseenverbindingen hierin. Eventuele verschillen in gezondheidsrisico tussen de verschillende typen vliegas zijn wellicht te verwachten door verschillen in de aanwezigheid van andere zware metalen dan arseen, maar vallen, volgens de SER GSW, binnen de handelingsruimte van de industrie goed te beheersen.
De toevoeging van ppm waarden in bijlage XIII van de Arboregeling is qua beschermingsniveau gelijk aan de geldende wettelijke grenswaarden in mg/m3. Dit levert dus geen administratieve lasten of nalevingkosten op voor bedrijven. Het helpt de bedrijven juist omdat er niet meer omgerekend hoeft te worden van mg/m3 naar ppm.
Wat betreft arseen, arseenverbindingen en sojameelstof zullen bedrijven die deze stoffen gebruiken of waar blootstelling aan deze stoffen aan de orde kan zijn, eenmalig moeten controleren of zij aan de nieuwe wettelijke grenswaarden voldoen. Daar staat tegenover dat bedrijven al verplicht waren om zelf een grenswaarde voor een gevaarlijke stof vast te stellen indien er geen wettelijke grenswaarde voor die stof was vastgesteld. Met het stellen van wettelijke grenswaarden hoeven bedrijven niet meer zelf een grenswaarde te stellen als zij met deze stoffen gaan werken en worden deze bedrijven derhalve ontlast. Netto wordt dus geen of een gering effect op de administratieve lasten verwacht.
Nalevingskosten voor arseen en arseenverbindingen zullen gering zijn. De wettelijke grenswaarde wordt verlaagd op basis van het haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door de SER GSW waaruit blijkt dat deze grenswaarde haalbaar is binnen de verschillende sectoren.5 Wanneer bedrijven vaststellen dat zij nog niet aan de lagere wettelijke grenswaarde kunnen voldoen dienen zij door middel van het nemen van maatregelen volgens de arbeidshygiënische strategie (artikel 4.18 van het Arbobesluit) de blootstelling omlaag te brengen tot beneden deze lagere grenswaarde. Indien dit technisch niet mogelijk is, mogen tijdelijk persoonlijke beschermingsmiddelen worden gebruikt. Het bedrijf zal dan in het Plan van Aanpak moeten aangeven hoe en binnen welke tijd het toewerkt naar de situatie dat de lagere wettelijke grenswaarde gehaald wordt zonder persoonlijke beschermingsmiddelen. In deze gevallen zijn enige nalevingskosten te verwachten.
Wat betreft meelstof zullen voor de meeste sectoren geen nalevingskosten worden verwacht door het toevoegen van sojameelstof aan de wettelijke grenswaarde. De bakkerijsector en Nevedi kunnen al voldoen aan de eerder geldende wettelijke grenswaarde voor meelstof. Het verhogen van deze grenswaarde heeft voor hen dus geen impact.6 Wat betreft de bedrijven die soja in bulk verwerken (VERNOF), was de wettelijke grenswaarde voor meelstof nieuw. Zij konden en kunnen nog niet voldoen aan de eerder geldende wettelijke grenswaarde. Vandaar dat deze grenswaarde alsnog is verhoogd naar een waarde die ook voor deze sector haalbaar is. Op den duur is het echter noodzakelijk dat wordt toegewerkt naar een wettelijke grenswaarde die aansluit op de advieswaarde vanuit de Gezondheidsraad. Tijdens het haalbaarheidsonderzoek zijn de bedrijven op de hoogte gebracht van dit proces en zij kunnen zelf aan de slag met een verdere verlaging van de blootstelling. Op termijn zal een nieuwe haalbaarheidstoets uitwijzen of verlaging van de wettelijke grenswaarde haalbaar is.
Artikel I betreft de herziening van bijlage XIII van de Arboregeling. Door middel van deze herziening worden bij de stoffen waarvoor dit relevant is, de ppm waardes toegevoegd, naast de waardes uitgedrukt in mg/m3.
Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de meest recente adviezen van de SER GSW te verwerken, dit betreft verlaging van de wettelijke grenswaarden voor arseen en arseenverbindingen en aanpassing van de definitie en de wettelijke grenswaarde van meelstof naar aanleiding van de problematiek rond soja-allergenen.
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Aangezien het een wijziging betreft naar aanleiding van een EU Pilot Case is gekozen voor directe inwerkingtreding en wordt een uitzondering gemaakt op de systematiek van vaste verandermomenten.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-32933.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.