ARTIKEL I
De Regeling basisregistratie ondergrond wordt als volgt gewijzigd:
B
Bijlage I wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage A bij deze regeling.
C
Bijlage II wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage B bij deze regeling.
D
Bijlage III wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage C bij deze regeling.
E
Bijlage IV wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage D bij deze regeling.
F
Bijlage V wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage E bij deze regeling.
G
Bijlage VI wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage F bij deze regeling.
H
Bijlage VII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage G bij deze regeling.
I
Bijlage VIII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage H bij deze regeling.
J
Bijlage IX wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage I bij deze regeling.
K
Bijlage X wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage J bij deze regeling.
L
Bijlage XI wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage K bij deze regeling.
M
Bijlage XII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage L bij deze regeling.
N
Bijlage XIII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage M bij deze regeling.
O
Bijlage XIV wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage N bij deze regeling.
P
Bijlage XV wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage O bij deze regeling.
Q
Bijlage XVI wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage P bij deze regeling.
R
Bijlage XVII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage Q bij deze regeling.
S
Bijlage XVIII wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage R bij deze regeling.
T
Bijlage XIX wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage S bij deze regeling.
U
Bijlage XX wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage T bij deze regeling.
V
Bijlage XXI wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage U bij deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
TOELICHTING
I. Algemeen
1. Inleiding
Deze regeling wijzigt de Regeling basisregistratie ondergrond en strekt ertoe een
aantal wijzigingen te doen in vijf catalogi. Catalogi ondergaan wijzigingen als gevolg
van nieuwe inzichten, technologische ontwikkelingen en systeemwijzigingen. Deze wijzigingen
worden alleen formeel van kracht als de desbetreffende gewijzigde catalogi in de Regeling
Bro opnieuw worden vastgesteld.
Daarnaast is omwille van het beperken van administratieve lasten ervoor gekozen om
niet langer de integrale teksten van de catalogi in de regeling zelf op te nemen,
maar alleen een directe verwijzing naar de vindplaats op een stabiele website. Daarom
worden, naast de vijf catalogi die inhoudelijk gewijzigd worden, ook alle overige
bijlagen opnieuw vastgesteld.
Ten algemene: de Wet basisregistratie ondergrond (hierna: Wet Bro) is op 1 januari
2018 in werking getreden. In de basisregistratie ondergrond (hierna: BRO) worden gegevens
opgenomen over de geologische en bodemkundige opbouw van de ondergrond die voortvloeien
uit verkenningen, over ondergrondse constructies, over gebruiksrechten en over authentieke
modellen in relatie tot de ondergrond. De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening (hierna: de Minister voor VRO) is verantwoordelijk voor de inrichting en
het beheer en ziet toe op het gebruik van de BRO. De Nederlandse Organisatie voor
toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (hierna: TNO) verricht in opdracht en onder
verantwoordelijkheid van de Minister voor VRO de feitelijke werkzaamheden met betrekking
tot de inrichting en het beheer van de BRO.
De BRO is een onderdeel van het stelsel van basisregistraties. Bestuursorganen die
bij de uitvoering van een wettelijke taak of bij het verrichten van werkzaamheden
een in het Besluit Basisregistratie ondergrond (hierna: Besluit Bro) aangewezen brondocument
ontvangen met betrekking tot de ondergrond van Nederland met inbegrip van het continentaal
plat, leveren dat brondocument aan via het bronhouderportaal. Bestuursorganen zijn
vervolgens verplicht om de BRO te raadplegen wanneer zij gegevens over de ondergrond
nodig hebben. Burgers, bedrijven en overheden kunnen de BRO kosteloos raadplegen.
In de Regeling basisregistratie ondergrond (hierna: Regeling Bro) zijn de technische
aspecten van de BRO uitgewerkt. Dit betreft de levering van brondocumenten (via het
bronhouderportaal) en de eisen aan de aan te leveren gegevens (catalogus met gegevensstandaarden,
maar kan ook betrekking hebben op eisen rondom de technische en administratieve inrichting
van de BRO, en de inzage in en verstrekking van gegevens.
De Basisregistratie Ondergrond Catalogus definieert per registratieobject waar de
in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet Bro genoemde gegevens moeten worden opgenomen
en stelt de kwaliteitseisen waaraan deze gegevens moeten voldoen. In de catalogi worden
per registratieobject de gegevensdefinitie, de mogelijke waarden en de nauwkeurigheid
van de te leveren gegevens en de eventuele standaarden waaraan de gegevens moeten
voldoen, beschreven.
2. Inhoud van deze regeling
Zoals in de inleiding is vermeld ondergaan catalogi wijzigingen als gevolg van nieuwe
inzichten, technologische ontwikkelingen en systeemwijzigingen. Deze wijzigingen worden
alleen formeel van kracht als de desbetreffende gewijzigde catalogi in de Regeling
Bro opnieuw worden vastgesteld. Dat is thans aan de orde voor de volgende vijf catalogi:
-
• Geotechnisch sondeeronderzoek (CPT), opgenomen in bijlage II van de Regeling;
-
• Booronderzoek – bodemkundige boormonsterbeschrijving en boormonsteranalyse (BHR-P),
opgenomen in bijlage III van de Regeling Bro;
-
• Booronderzoek geologische boormonsterbeschrijving en boormonsteranalyse (BHR-G), opgenomen
in bijlage IV van de Regeling Bro;
-
• Booronderzoek geotechnische boormonsterbeschrijving en boormonsteranalyse (BHR-GT),
opgenomen in bijlage V van de Regeling Bro;
-
• Wandonderzoek bodemkundige wandbeschrijving en wandmonsteranalyse (SFR), opgenomen
in bijlage VI van de Regeling Bro.
Inhoudelijk gaat het om de volgende wijzigingen.
-
1) Binnen de BRO wordt op een aantal plaatsen gebruik gemaakt van coördinaten. Het onderliggende
coördinaatstelsel is sinds de start van de BRO iets gewijzigd, wat ook al in de productieomgeving
is toegepast. Dit is thans ook aangepast in de catalogi CPT, BHR-P en SFR.
-
2) In BHR-GT is een optioneel IMBRO/A attribuut toegevoegd dat het mogelijk maakt om
voor archiefgegevens afkomstig uit DINO de NITG-code van een boring mee te nemen ten
behoeve van de herleidbaarheid vanuit oude documentatie. Voorts is de naamgeving op
enkele punten aangepast.
-
3) De catalogi BHR-P en SFR zijn in lijn gebracht met het bij TNO gehanteerde generieke
model voor informatiemodellering. Dit heeft consequenties voor opbouw en vormgeving
van de catalogi, maar het heeft geen gevolgen voor de betekenis van de gegevensinhoud
of de uitwisseling van gegevens.
-
4) In de catalogus BHR-G zijn een aantal nieuwe IMBRO/A attributen toegevoegd ter wille
van het opnemen van historische gegevens.
Zoals in de inleiding genoemd worden ook de bijlagen die niet inhoudelijk worden gewijzigd
allemaal opnieuw vastgesteld, zodat er uniform in alle bijlagen enkel naar een website
wordt verwezen met de vindplaats van het bedoelde document. Daarom zijn nu in de bijlagen
bij de regeling ook de versienummers van de desbetreffende catalogi expliciet vermeld,
opdat volstrekt helder is welke catalogus van toepassing is.
Dat de vindplaats van de bijlagen voortaan op een website is neemt niet weg dat wijzigingen
in een catalogus enkel bij ministeriële regeling kunnen plaatsvinden.
Voor alle bijlagen is de vindplaats op dezelfde website, met uitzondering van de catalogus
van het registratieobject grondwatermonitoringput (dat betreft bijlage G behorend
bij artikel I, onderdeel H, van deze wijzigingsregeling en dat betreft bijlage VII
bij artikel 11, onderdeel f, van de Regeling Bro). Voor de huidige versie van die
catalogus geldt namelijk dat deze versie nog niet is aangepast aan de generieke opzet
van de andere catalogi. Dat zal met de volgende wijziging van de Regeling Bro gebeuren,
waarna de vindplaats ook zal worden aangepast zodat alle bijlagen op dezelfde website
staan.
Ten slotte wordt artikel 10 ingetrokken. Dit artikel zag op de toewijzing van het
beheer van het Bronhouderportaal BRO (Wet Bro artikel 9 lid 4) aan de Stichting Ictu.
Inmiddels is deze beheertaak door de Stichting Ictu geheel overgedragen aan TNO, waardoor
de grondslag voor dit artikel is komen te vervallen. Het beheer van het Bronhouderportaal
valt op grond van artikel 1a van de Regeling Bro aan TNO toe. Hiervoor hoeft geen
aparte voorziening te worden getroffen.
3. Gevolgen
Uit deze wijzigingsregeling vloeien zeer beperkte administratieve lasten voort, vanwege
het toevoegen van een aantal attributen in de catalogi. Deze regeling betreft beperkte
wijzigingen van de catalogi en deze wijzigingen zijn tot stand gekomen door samenwerking
tussen alle partijen die betrokken zijn bij de desbetreffende informatieketen – alle
stappen tussen het produceren en hergebruiken van de gegevens. Dat betreft partijen
als overheden (gemeenten, provincies, waterschappen), bedrijfsleven (ingenieursbureaus
en adviesbureaus) en wetenschappelijke instituten (TNO, WENR).
De wijziging geldt voor bestuursorganen die de gegevens moeten aanleveren. Slechts
indirect geldt de wijziging ook voor het bedrijfsleven (ingenieursbureaus en adviesbureaus),
die in opdracht van deze bestuursorganen werkzaamheden verrichten.
De veranderingen zijn ook al in de fysieke beheeromgeving toegepast, waardoor de impact
van deze wijzigingsregeling voor leveranciers minimaal is. Die veranderingen in de
fysieke beheeromgeving zijn gedaan omdat er vooruitlopend op de formeel gewijzigde
catalogi al behoefte bestond aan de nieuwe gegevenslevering. Aangezien het uitsluitend
aanvullingen op de voorgeschreven gegevenslevering betreft is dit niet strijdig met de vigerende catalogi.
Ook voor burgers heeft deze wijziging geen gevolgen.
4. Advies en consultatie
De inhoud van deze regeling, de uitbreiding van de catalogi, is via een afzonderlijk
proces geconsulteerd, vanaf 30 mei 2022 zes weken via een internetconsultatie. De
(beperkte) reacties zijn verwerkt in de uiteindelijke catalogi. Omdat het beperkte
wijzigingen betreft die bovendien in overleg met het werkveld zijn vastgesteld, en
omdat de catalogi reeds zijn geconsulteerd, is niet opnieuw de hele regeling ter consultatie
voorgelegd. Dat is in lijn met het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie.1
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor
een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk
heeft.
5. Notificatie
De ontwerpregeling is op 1 september 2022 voorgelegd aan de Europese Commissie (notificatienummer
2022/0584/NL) ingevolge artikel 5, eerste lid, van richtlijn (EU) nr. 2015/1535 van
het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure
op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende diensten van de informatiemaatschappij
(PbEU 2015, L 241). Van de Commissie is geen reactie ontvangen.
Enkel de inhoudelijk gewijzigde bijlagen zijn voor notificatie aangemeld bij de Europese
Commissie, niet de bijlagen waarbij enkel de vindplaats is gewijzigd (zie hiervoor
ook de laatste twee alinea’s van hoofdstuk 2 van het algemeen deel van deze toelichting).
6. Inwerkingtreding
De inwerkingtreding van deze regeling is op 1 januari 2023. In het kader van het regulier
beheer wordt ernaar gestreefd om wijzigingen van catalogi in de Regeling Bro steeds
per 1 januari van enig jaar in werking te laten treden. Hierbij is rekening gehouden
met de vaste verandermomenten voor regelgeving, maar niet met de minimuminvoeringstermijn
van drie maanden. De inhoud van deze regeling is echter afgestemd met overheden, bedrijven
en stakeholders. De betrokken partijen hebben baat bij inwerkingtreding op 1 januari
2023, en juist niet bij een langere periode tot aan inwerkingtreding.
II Artikelsgewijze toelichting
Artikel I
Onderdeel A
In dit onderdeel wordt artikel 10 van de Regeling ingetrokken. De aan Stichting Ictu
toebedeelde taak is inmiddels geheel overgenomen door TNO waardoor het artikel niet
meer van toepassing is.
Onderdelen B en H tot en met V
Deze bijlagen zijn niet inhoudelijk gewijzigd, maar zijn opnieuw vastgesteld onder
verwijzing naar de vindplaats op een website, inclusief een versienummer. Zie voor
een nadere toelichting ook de twee voorlaatste alinea’s van hoofdstuk 2 van het algemeen
deel van deze nota van toelichting.
Onderdelen C tot en met G
Artikel 11 van de Regeling Bro bepaalt welke catalogi er voor de BRO zijn. Een wijziging
van een reeds eerder vastgestelde catalogus vindt plaats door de desbetreffende bijlage
te vervangen door een herziene versie. In de onderdelen C tot en met G worden vijf
catalogi, met daarin enkele nieuwe aanvullingen, opnieuw vastgesteld. Zie voor de
inhoud van de wijzigingen hoofdstuk 2 van het algemeen deel van deze nota van toelichting.
Artikel II
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze regeling. Zie voor een nadere toelichting
hoofdstuk 6 van het algemeen deel van deze toelichting.
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge