Regeling van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers tot wijziging van de Tarievenregeling Kadaster

Nr. 22. 021501

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op de artikelen 108, eerste lid, en 109 van de Kadasterwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tarievenregeling Kadaster wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt '€ 150,–' vervangen door '€ 156,–'.

2. In het tweede lid, wordt in onderdeel a, '€ 150,–' vervangen door '€ 156,–' en in onderdeel b, wordt '€ 345,–' vervangen door '€ 342,–'.

B

In artikel 7, eerste lid, onderdeel a, wordt telkens '€ 5.000,–' vervangen door '€ 6.500,–' en '€ 55,–' door '€ 61,–'.

C

In artikel 8, zesde lid, wordt '€ 50,–' vervangen door '€ 52,–'.

D

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt na 'specifieke datum” ingevoegd ', respectievelijk van de afgifte van een verklaring als bedoeld in artikel 101, tweede lid, of 102, tweede lid, van de wet” en wordt '€ 50,–' vervangen door '€ 52,–'.

2. In onderdeel b wordt '€ 75,–' vervangen door '€ 78,–', telkens '€ 150,–' door '€ 156,–' en '€ 275,' door '€ 286,–'.

3. In onderdeel c wordt '€ 150,–' vervangen door '€ 156,–' en '€ 275,–' door '€ 286”.

E

In artikel 13, vierde lid, vervalt 'respectievelijk van een verklaring als bedoeld in artikel 101, tweede lid, of 102, tweede lid, van de wet'.

F

In artikel 15, vierde lid, wordt 'achtmaal het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel b' vervangen door: 'het bedrag, genoemd in artikel 27, onderdeel b, per kwartier te besteden tijd'.

G

In artikel 21, vierde lid, worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, de volgende onderdelen toegevoegd, luidende:

  • d. tot 60 percelen: € 108,–;

  • e. tot 75 percelen: € 126,–;

  • f. tot 90 percelen: € 144,–.

H

In artikel 25 wordt '€ 13,50' vervangen door '€ 11,50'.

I

In artikel 26 wordt 'genoemd op ‘almanak.overheid.nl’ voor' vervangen door 'genoemd op ‘organisaties.overheid.nl’ voor'.

J

Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a. wordt '€ 20,50' vervangen door '€ 21,25'.

2. In onderdeel b. wordt '€ 25,–' vervangen door '€ 26,–'.

3. In onderdeel c. wordt '€ 27,50' vervangen door '€ 28,50'.

4. In onderdeel d. wordt '€ 30,50' vervangen door '€ 31,75'.

5. In onderdeel e. wordt '€ 33,50' vervangen door '€ 34,75'.

6. In onderdeel f. wordt '€ 36,–' vervangen door '€ 37,50'.

K

In artikel 28 wordt '€ 44,–' vervangen door '€ 45,75'.

L

In Bijlage I. behorend bij artikel 2 lid 1 Tarievenregeling Kadaster, wordt '5 Beheeropdracht' vervangen door '5 Beheeroverdracht wegens bestuurlijke herindeling' en wordt onder vernummering van onderdelen 40 tot en met 58 tot 41 tot en met 59 een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • 40 Toewijzing op grond van art. 34 Wilg

M

In Bijlage III. behorend bij artikel 2 lid 3 Tarievenregeling Kadaster, wordt '12 Wet geluidshinder' vervangen door '12 Wet geluidhinder'.

N

In Bijlage IV. behorend bij artikel 3 onderdeel a Tarievenregeling Kadaster, wordt '6 Huwelijkse voorwaarden' vervangen door '6 Huwelijkse en/of partnerschapsvoorwaarden'.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Deze regeling, inclusief bijlagen, zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Apeldoorn, 16 november 2022

Raad van Bestuur Namens deze, F.L.V.P.L. Tierolff

TOELICHTING

Basis voor het tarievenbeleid voor de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna: 'het Kadaster') zijn de afspraken over de financiële huishouding. Het Kadaster werkt tegen zo laag mogelijke kosten en integraal kostendekkend op het niveau van strategische eenheden. Tarieven kunnen per product meer of minder kostendekkend zijn, zodat waar nodig en mogelijk ook met tariefsturing de rechtszekerheid wordt bevorderd en de bedrijfsvoering wordt verbeterd. Daarnaast vormen wensen van gebruikers en ontwikkelingen in de dienstverlening aanleiding tot wijzigingen in de tariefsystematiek. Gestreefd wordt naar een overzichtelijke product- en tariefstructuur waarbij er ook rekening mee wordt gehouden dat gebruikers gebaat zijn bij stabiele tarieven.

Tariefontwikkeling

Verwacht wordt dat de komende jaren sprake zal zijn van een dalend werkaanbod uit de vastgoedmarkt. Momenteel is er voldoende financiële ruimte om dit op te vangen; het dalende werkaanbod leidt mogelijk over drie jaar tot een lagere conjuncturele reserve. Bovendien hebben de bestaande fluctuaties in de CPB-cijfers een grote invloed op de ramingen. Ondanks de geraamde negatieve resultaten in de planperiode is op dit moment nog geen reden om de algemene tariefhoogte aan te passen. Dit betekent dat het Kadaster met het huidige voorstel de gevolgen van loon- en prijsstijgingen grotendeels zelf absorbeert. De noodzaak van tariefwijzigingen wordt in 2023 opnieuw bezien op basis van de meerjarenraming en vermogenspositie. Als de ontwikkelingen doorgaan volgens de huidige raming ligt een tariefverhoging in 2024 meer voor de hand.

Inhoudelijke wijzigingen

Het algemene tariefniveau wijzigt dus niet. Wel wordt een aantal specifieke wijzigingen voorgesteld om de volgende redenen:

  • Kostendekkendheid van specifieke activiteiten

  • Ontwikkeling van de dienstverlening

  • Aanpassingen op grond van klantsignalen

  • Tekstuele wijzigingen.

Hieronder volgt een korte toelichting van deze wijzigingen. Een uitgebreide toelichting is opgenomen in de artikelsgewijze toelichting.

  • Kostendekkendheid van specifieke activiteiten

    Het aantal KLIC-meldingen blijft groeien bij een beheerst kostenniveau. Dit geeft ruimte om het tarief te verlagen van € 13,50 naar € 11,50 per melding.

    De kwartiertarieven die gelden voor ‘andere werkzaamheden’ (archief- en maatwerk en projecten) bewegen mee met de algemene ontwikkeling van lonen en prijzen. Gelet hierop zullen deze tarieven met 4% verhoogd worden. Dit werkt door in de tarieven voor erfdienstbaarhedenonderzoeken en ook in de tarieven voor splitsen van kleine percelen (voor grenscorrecties en in projecten).

    Het tarief dat nu geldt voor de afgifte van een verklaring niet-teboekstelling van een schip of luchtvaartuig past niet op de daarvoor benodigde werkzaamheden. Deze zijn vergelijkbaar met andere onderzoeken in de openbare registers en derhalve wordt hiervoor dezelfde tariefstructuur gehanteerd, waarmee het tarief hoger wordt.

    De herlevering van een BRK-levering kent nu een vast tarief, maar de benodigde werkzaamheden hiervoor zijn in een aantal gevallen fors. Gelet op de algemene ontwikkeling van lonen en prijzen zullen voor een herlevering van een BRK-levering het werkelijk aantal uren in rekening worden gebracht, op basis van een prijsopgaaf vooraf.

  • Ontwikkeling van de dienstverlening

    Voor het product Agrarisch rapport kende de tarievenregeling een tariefstructuur tot 45 percelen. Het product is nu leverbaar tot 90 percelen en dit wordt in de tariefstructuur verwerkt.

  • Aanpassingen op grond van klantsignalen

    De waardegrens waaronder het lage verificatietarief geldt, is sinds 2009 niet meer veranderd. De gemiddelde grondprijs is sindsdien met 30% gestegen. De waardegrens wordt derhalve evenredig verhoogd.

  • Tekstuele aanpassingen

    Enkele tekstuele wijzigingen worden verwerkt in de verwijzing in artikel 26 naar het register van overheidsorganisaties en in de bijlagen met omschrijving van stukdelen.

Besluitvormingsprocedure

Omtrent de wijzigingen is de Gebruikersraad, bedoeld in artikel 16 van de Organisatiewet Kadaster, gehoord. De Gebruikersraad heeft hierover positief geadviseerd. Na instemming van de Raad van Toezicht zijn de tarieven vastgesteld door de Raad van Bestuur en goedgekeurd door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

ARTIKELSGEWIJS

ARTIKEL I

Onderdeel A

Zoals toegelicht in het algemene gedeelte van de toelichting worden de tarieven voor ‘andere werkzaamheden’ aangepast in verband met de algemene ontwikkeling van lonen en prijzen. Gelet hierop wordt het lage splitsingstarief voor grenscorrecties en kleine percelen in projecten verhoogd. Hierdoor komt het tarief ook te liggen op het niveau van de vergoeding die het Kadaster biedt voor het aanleveren van meetgegevens.

Onderdeel B

Om ervoor te zorgen dat kleine wijzigingen in perceelsgrenzen worden geregistreerd, bestaat een laag verificatietarief voor percelen van maximaal 100 m2 en een waarde van maximaal € 5.000,– (artikel 7, eerste lid). De grondprijzen zijn de afgelopen jaren echter toegenomen, maar in de tariefstelling is de voorwaarde voor een laag verificatietarief sinds 2009 niet meer aangepast. Gebruikers hebben aangegeven dit wel wenselijk te vinden. Omdat de gemiddelde grondprijs sinds die tijd circa 30% is gestegen leidt dit tot een verhoging van de waardegrens met dit percentage. Daarmee komen meer overdrachten in aanmerking voor het lage tarief. De hoogte van het tarief wordt aangepast in lijn met de kwartiertarieven (zie de toelichting bij onderdeel C).

Onderdelen C, D, J en K

De tarievenregeling kent tarieven voor ‘andere werkzaamheden’ die worden gehanteerd voor diverse diensten, zoals verkavelen, projecten, maatwerk, nalevering bestanden, archief- en onderzoekswerkzaamheden. Tarieven zijn gesteld per kwartier bestede tijd van een medewerker in verschillende functiecategorieën, variërend van € 20,50 voor een administratief medewerker tot € 36,– voor een projectmanager of GIS-specialist. Ook een aantal andere tarieven in de regeling zijn gebaseerd op deze kwartiertarieven, met name de tarieven voor onderzoeken in de openbare registers, waaronder erfdienstbaarhedenonderzoeken (artikel 8 zesde lid en artikel 12).

Deze tarieven liggen op een niveau dat in beginsel kostendekkend is voor de salariskosten van de betreffende medewerkers, vermeerderd met toegerekende kosten. Deze tarieven dienen dan ook mee te bewegen met de loon- en prijsontwikkeling.

Voor bovengenoemde functiecategorieën komen de tarieven dan uit op € 21,25 respectievelijk € 37,50. Het tarief voor een erfdienstbaarhedenonderzoek tot 1950 gaat van € 150,– naar € 156,– en voor het vervaardigen, aanpassen, vormgeven of goedkeuren van een kadasterstylesheet gaat het tarief van € 44,– naar € 45,75.

De tarieven voor splitsen van kleine percelen (artikel 6, eerste lid, onderdeel b en tweede lid, onderdeel a) en voor verificatie van voorlopige grenzen van kleine percelen (artikel 7, eerste lid, onderdeel a) worden in lijn met de verhoging van het kwartiertarief verhoogd met € 6,–.

Onderdelen D en E

De werkzaamheden voor het afgeven van een verklaring niet-teboekstelling gaan verder dan alleen het verstrekken van informatie uit de registratie, want er vindt (handmatig) onderzoek in de registratie en archieven plaats. Het is daarmee vergelijkbaar met een onderzoek naar een ingeschreven stuk. Het tariefniveau wordt verhoogd waardoor het meer in verhouding komt met de benodigde werkzaamheden. Om dit te bewerkstelligen wordt het onderzoek voor het afgeven van een verklaring niet-teboekstelling verplaatst naar artikel 12, onderdeel a.

Onderdeel F

De inspanning om een herlevering van een BRK levering te doen is groot en vraagt in veel gevallen meer tijd dan het huidige in rekening gebrachte tarief van achtmaal het kwartiertarief. Dit tarief wordt dan ook verhoogd naar de besteden uren, maal het kwartiertarief. Hierdoor worden de daadwerkelijke kosten in rekening gebracht voor dit informatieproduct. Dit wordt door middel van een voorafgaande offerte aan de afnemer kenbaar gemaakt.

Onderdeel G

Het agrarisch rapport werd voorheen geleverd tot 45 percelen. Dit product is aangepast waardoor grotere aantallen percelen leverbaar zijn waarop de tariefstelling in artikel 21, vierde lid, wordt aangepast. Overigens is deze aanpassing in lijn met de voorheen geldende structuur, die ook stappen kende van 15 percelen à € 18,–.

Onderdeel H

Dit onderdeel betreft de verlaging van het KLIC-tarief, zoals toegelicht in het algemene gedeelte.

Onderdelen I, L, M en N

Dit betreffen tekstuele wijzigingen, zoals toegelicht in het algemene gedeelte van deze toelichting.

Raad van Bestuur, Namens deze F.L.V.P.L. Tierolff

Naar boven