Wijzigingsbesluit Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit,

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van het Bestuursreglement van de Nederlandse Zorgautoriteit;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 8 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. In het tweede lid wordt ‘Wet openbaarheid bestuur’, vervangen door: Wet open overheid.

2. In het tweede lid wordt na ‘artikel 4:99 van de Awb’, een zinsnede toegevoegd, luidende:, beschikkingen op grond van de Regeling informatieverstrekking aanmelding en wijzigingen Wlz-uitvoerderschap.

3. Aan het derde lid wordt een volzin toegevoegd luidend:

De directeur Bedrijfsvoering en Bestuursondersteuning is bevoegd ondermandaat te verlenen aan de unitmanager Juridische Zaken voor het nemen van beslissingen op bezwaar met betrekking tot bezwaren tegen handhavingsbeschikkingen wegens het niet nakomen van de verplichtingen op grond van artikel 40b van de Wet marktordening gezondheidszorg.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst en werkt ten aanzien van artikel I, onderdeel A, onder 1, terug tot en met 1 mei 2022.

Utrecht, 15 november 2022

Nederlandse Zorgautoriteit M.J. Kaljouw voorzitter Raad van Bestuur

TOELICHTING BIJ HET WIJZIGINGSBESLUIT VAN HET BESLUIT ORGANISATIE, MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING NZA

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft op 15 november 2022 besloten tot aanpassing van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa (hierna: Mandaatbesluit).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A, onder 1 (wijziging artikel 8, tweede lid)

De Wet open overheid (Woo) regelt vanaf 1 mei 2022 de toegang tot publieke informatie. Een ieder heeft in beginsel recht op deze informatie. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het doel van de Woo is om de overheid en overheidsinformatie transparanter te maken. Met deze aanpassing in het Mandaatbesluit wordt de Wob met terugwerkende kracht vervangen door de Woo.

Artikel I, onderdeel A, onder 2 (wijziging artikel 8, tweede lid)

In 2019 heeft de NZa haar toezicht op goed bestuur en professionele bedrijfsvoering van Wlz-uitvoerders ingericht en vastgelegd in de Regeling informatieverstrekking aanmelding en wijzigingen Wlz-uitvoerderschap en de Beleidsregel Toetsing eisen Wlz-uitvoerderschap. De regeling verplicht Wlz-uitvoerders om relevante wijzigingen in besturing ((her)benoeming, functiewijziging en terugtreding van (mede)beleidsbepalers en/of interne toezichthouders) tijdig bij de NZa te melden. De NZa toetst bij elke melding of de Wlz-uitvoerder er zorg voor heeft gedragen dat de geschiktheid en betrouwbaarheid van de betreffende (mede)beleidsbepaler en/of interne toezichthouder voor de functie bij de Wlz-uitvoerder buiten twijfel staat en legt de uitkomst vast in een beschikking. Tot op heden werd elke beschikking na inhoudelijke beoordeling en fiattering door de unitmanager, voor fiattering en ondertekening voorgelegd aan de directeur Toezicht en Handhaving.

Bij de inrichting van het toezicht op voornoemde Regeling had deze tweetraps fiattering een duidelijke meerwaarde, aangezien Wlz-uitvoerders de processen voor adequate toetsing van geschiktheid en betrouwbaarheid en voor melding van voornoemde wijzigingen niet op orde hadden en de NZa veelvuldig beschikkingen met een negatief oordeel af moest geven.

Inmiddels hebben alle Wlz-uitvoerders de processen voor deze toetsing (grotendeels) op orde, hetgeen resulteert in beschikkingen met een positief oordeel. De tweetraps fiattering heeft hierdoor geen toegevoegde waarde meer en maakt het proces onnodig inefficiënt. Met deze aanpassing wordt de mogelijkheid gecreëerd dat de directeur Toezicht en Handhaving ondermandaat kan verlenen aan een unitmanager voor het nemen van deze beschikkingen.

Artikel I, onderdeel A, onder 3 (wijziging artikel 8, derde lid)

Vanwege het grote aantal zorgaanbieders dat verplicht is om artikel 40b van de Wmg na te leven, is het vanwege efficiency redenen van belang om voor de bevoegdheid om te besluiten op bezwaarschriften tegen besluiten van de NZa, die voortvloeien uit de niet-naleving van de voornoemde bepaling, de mogelijkheid van ondermandaat aan de unitmanager Juridische Zaken mogelijk te maken. Deze aanpassing voorziet hierin.

De integrale tekst van het Mandaatbesluit NZa (en de gewijzigde bijlage die bij het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging behoort), zijn te vinden op de website van de NZa: www.nza.nl.

Naar boven