Besluit van de Minister van Buitenlandse Zaken van 21 oktober 2022, houdende de beperking van de openbaarheid van de archiefbescheiden geborgen in het archief van de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in Chili, Ambassade Santiago de Chile, (1944) 1985 – 2013, (Besluit Beperking Openbaarheid Ambassade Santiago de Chile (1944)1985 – 2013, (1944)

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Overwegende dat een aantal inventarisnummers in het archief beperkingen aan de openbaarheid behoeven;

Gelet op artikel 15, eerste lid, onder a, b en c, van Archiefwet 1995, artikel 10 van het Archiefbesluit 1995 en het advies van de rijksarchivaris d.d. 19 september 2022, referentienr. 33272131;

Besluit

Artikel 1

Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de inventarisnummers, genoemd in de eerste kolom, beperkt openbaar tot 1 januari van het jaar, genoemd in de tweede kolom.

Inventarisnummer:

Opheffing beperking openbaarheid per 1 januari van het jaar:

9

2066

10

2073

11

2075

26

2064

64

2089

66

2084

72

2089

131

2076

159

2065

247

2102

263

2089

296

2039

299

2085

314

2065

Artikel 2

Met het oog op het belang van de Staat of zijn bondgenoten zijn de inventarisnummers, genoemd in de eerste kolom, beperkt openbaar tot 1 januari van het jaar, genoemd in de tweede klom.

Inventarisnummer:

Opheffing beperking openbaarheid per 1 januari van het jaar:

3

2049

60

2056

185

2027

220

2057

229

2059

248

2049

275

2063

282

2057

287

2061

288

2057

289

2047

290

2047

292

2060

Artikel 3

Met het oog op het anderszins voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden zijn de inventarisnummers, genoemd in de eerste kolom, beperkt openbaar tot 1 januari van het jaar, genoemd in de tweede kolom.

Inventarisnummer:

Opheffing beperking openbaarheid per 1 januari van het jaar:

281

2040

283

2041

377

2041

Artikel 4

  • 1. Raadpleging of gebruik van de archiefbescheiden geborgen onder de inventarisnummers genoemd in artikel 1 en 3 is, tot openbaring, uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de algemene rijksarchivaris, die aan zijn toestemming voorwaarden kan verbinden. (De algemene rijksarchivaris behandelt verzoeken tot raadpleging in de inventarisnummers, volgens de procedures die gelden voor inzage in archieven met (bijzondere) persoonsgegevens).

  • 2. Raadpleging of gebruik van de archiefbescheiden geborgen onder de inventarisnummers, genoemd in artikel 2, is tot openbaarwording uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van het hieronder vermelde overheidsorgaan.

Artikel 5

Het vervaardigen van reproducties van documenten geborgen onder de inventarisnummers genoemd in artikel 1 is, tot openbaarwording, uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de algemene rijksarchivaris, die aan zijn toestemming voorwaarden kan verbinden.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit wordt als bijlage gevoegd bij de Verklaring van Overbrenging van het archief van de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Chili (Ambassade Santiago de Chile).

De Minister van Buitenlandse Zaken, Voor deze, H.H. Hilderink Waarnemend Hoofd Informatiemanagement Directie Informatievoorziening en Digitale Innovatie

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit op grond van het gestelde in artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht per brief bezwaar maken bij de Minister van Buitenlandse Zaken/DBV/IM, Postbus 20061, 2500 EB DEN HAAG.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het besluit is geplaatst. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

TOELICHTING

Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer

Bij het stellen van deze openbaarheidsbeperking gaat het altijd over identificeerbare en levende personen. Alleen in bijzondere gevallen geldt de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van overleden personen.

Een ambassade kent diverse consulaire taken, waarvan de belangrijkste hieronder zijn weergegeven:

  • 1. Consulair-maatschappelijke taken: het verlenen van financiële bijstand, hulp of bemiddeling aan Nederlanders in nood in het buitenland. Het kan gaan om detentie, ziekte, ongevallen, vermissing, calamiteiten, gijzelingen, evacuaties en dergelijke;

  • 2. Consulair-juridische taken: onder meer het vaststellen van de nationaliteit, het beoordelen van de burgerlijke staat, het verlenen van bemiddeling in geval van kinderontvoering door één van de ouders en het verlenen van bemiddeling op het terrein van de internationale rechtshulp in straf- en civiele zaken;

  • 3. Het legaliseren en verifiëren van documenten die bestemd zijn om in Nederland te worden gebruikt;

  • 4. Het uitoefenen van consulaire bevoegdheden op het terrein van o.a. de burgerlijke stand, het notariaat en de vrijwillige rechtspraak. Hiertoe behoort onder meer het vastleggen van rechtsfeiten in aktevorm, het beheren van de registers en het afgeven van en/of uittreksels uit de akten;

  • 5. Het mede uitvoeren van de Wet Uitkeringen Vervolgingsslachtoffers (WUV) en andere wetten ten aanzien van oorlogsgetroffenen.

De uit deze taken voortvloeiende documenten en dossiers bevatten in de regel persoonsgegevens, vaak ook bijzondere persoonsgegevens.

Het onderhavige archief bevat een aantal dossiers met informatie die raakt aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. Het betreft hier voornamelijk dossiers m.b.t. nationaliteitskwesties (inventarisnummers 9, 10, 11, 26, 131,247, 263 en 296). Omwille van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokken personen wordt de openbaarheid van deze dossiers beperkt conform artikel 15, eerste lid, onder a, van de Archiefwet 1995.

De openbaarheidsbeperkingen zijn opgenomen in artikel 1.

N.B. Dossiers, die niet als neerslag van consulaire taken zijn ontstaan, kunnen ook persoonsgegevens bevatten (bijvoorbeeld persoonsgegevens van individuele leden van het Koninklijk Huis). Hiervoor geldt dezelfde beperkingsgrond.

Het belang van de Staat of zijn bondgenoten

Openbaarheidsbeperkingen op grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten is geregeld in de Archiefwet 1995 en in het Voorschrift Informatie Rijksdienst-Bijzondere Informatie VIR-BI. Bij het belang van de Staat of zijn bondgenoten is te denken aan informatie rond (militaire) inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de diplomatieke dienst. Hieronder valt bijvoorbeeld informatie over opbouw, paraatheid en inzet van de krijgsmacht, informatie van buitenlandse mogendheden van met name militair karakter, de beveiliging van onderdelen van de overheid en het bedrijfsleven die van vitaal belang zijn voor de instandhouding van het maatschappelijk leven, informatiebeveiliging, etc.

Ook regelgeving van de NAVO, de EU of andere internationale organen kan van invloed zijn op beperkingen op de openbaarheid van stukken. NAVO-documenten worden pas openbaar na 75 jaar of zoveel eerder als de NAVO de stukken openbaar maakt. Voor COREU-stukken geldt op grond van afspraken met de EU een beperkingstermijn van 30 jaar. Beveiligingsmaatregelen van gebouwen en van de leden van het Koninklijk Huis tijdens staatsbezoeken vallen hier ook onder.

Het onderhavige archief bevat dossiers met betrekking tot beveiliging van gebouwen (inventarisnummers 3, 287, 289, 290 en 292) en een dossier met betrekking tot de beveiliging van een staatsbezoek (inventarisnummer 229). Een dossier bevat COREU-berichten (inventarisnummer 185). Om veiligheidsredenen wordt de openbaarheid van deze dossiers beperkt op grond van de belangen van de Staat of zijn bondgenoten, artikel 15, eerste lid, onder b, van de Archiefwet 1995.

De openbaarheidsbeperkingen zijn opgenomen in artikel 2.

Onevenredige bevoor- of benadeling

Deze grond tot beperking ziet toe op ‘het anderszins voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel derden’. Het is een algemene uitzonderingsgrond, die deels overeenkomt met de Wob.

Het is in de Archiefwet opgenomen om de openbaarheid te beperken op een aantal specifieke gronden die de Wob wel kent, maar de Archiefwet niet.

Onevenredige bevoor- of benadeling is een begrip dat altijd per geval bekeken moet worden. Belangrijk hierin is de term 'onevenredig’. Onevenredigheid veronderstelt een situatie waarin een of meerdere partijen onevenredig worden benadeeld of bevoordeeld.

Beperkingen op deze grond gelden voor informatie over:

  • 1. de betrekkingen van Nederland met andere staten en met internationale organisaties (voor zover dit niet zou vallen onder de beperkingsgrond ‘Het belang van de Staat of zijn bondgenoten’)

  • 2. de economische of financiële belangen van de staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of in de Wob bedoelde bestuursorganen.

  • 3. bevoor- of benadeling van natuurlijke personen.

Het onderhavige archief bevat drie inventarisnummers waarin sprake is van samenwerking op juridisch gebied (inventarisnummers 281, 283 en 377). De dossiers hebben betrekking op de veroordeling van Desi Bouterse.

Om die reden wordt de openbaarheid van deze dossiers beperkt op grond van artikel 15, eerste lid, onder c, van de Archiefwet 1995. De openbaarheidsbeperkingen zijn opgenomen in artikel 3.

Naar boven