Mededeling totstandkoming en ondertekening Samenwerkingsovereenkomst Landelijk Expertisecentrum Stoffengerelateerde beroepsziekten, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Samenwerkingsovereenkomst Landelijk Expertisecentrum Stoffengerelateerde beroepsziekten (Lexces)

Ondergetekenden:

  • 1. De Universiteit Utrecht (publiekrechtelijk rechtspersoon krachtens artikel 1.8 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek), waarvan onderdeel is het Institute for Risk Assessment Sciences van de faculteit Diergeneeskunde, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door prof. dr. A. Pijpers, voorzitter College van Bestuur, hierna te noemen IRAS

  • 2. Academisch Medisch Centrum (publiekrechtelijk rechtspersoon krachtens artikel 1.13 Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek), waarvan onderdeel zijn het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten en de Polikliniek Mens en Arbeid, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door prof. dr. C.H. Polman, voorzitter Raad van Bestuur, hierna te noemen: NCvB respectievelijk PMA

  • 3. Stichting Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen, te dezen (krachtens volmacht) rechtsgeldig vertegenwoordigd door dr. J.M. Rooijackers, voorzitter Raad van Bestuur, hierna te noemen: NKAL

  • 4. De Staat der Nederlanden, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voor deze prof. dr. ir. J. Brug, directeur-generaal van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), hierna te noemen: RIVM

hierna gezamenlijk te noemen: Partijen

PMA en NCvB zijn beide organisatorisch onderdeel van het Academisch Medisch Centrum die deze samenwerkingsovereenkomst als juridische entiteit ondertekent, maar PMA en NCvB kwalificeren als twee Partijen bij deze Overeenkomst.

Overwegen

  • 1. Het kabinet wil de Nederlandse expertise op het terrein van stoffengerelateerde beroepsziekten bundelen in een landelijk expertisecentrum voor stoffengerelateerde beroepsziekten om de toegang van alle (ex-)werkenden, werkgevers en (behandelende) professionals tot die kennis te stimuleren en om te zorgen dat professionals met die kennis beter toegerust worden in preventie en behandeling.

  • 2. Daartoe dienen de krachten van bestaande universitaire centra en kennisinstituten te worden gebundeld in een samenwerkingsverband. De krachtenbundeling hoeft echter hiertoe niet beperkt te blijven, maar ter versterking van de kennisfunctie kan de samenwerking met andere organisaties worden gezocht waardoor het kennisnetwerk wordt uitgebreid.

  • 3. Het beoogde samenwerkingsverband onder de naam ‘Lexces’ wordt een slagvaardig expertisecentrum en wordt ondersteund door een vaste kern ‘Bureau Lexces’ te noemen.

  • 4. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de te onderscheiden taken van Lexces ligt bij het Bestuur van Lexces, dan wel bij de leden van de Adviescommissie Beroepsziekten dan wel bij het Bureau Lexces, zoals nader uitgewerkt in artikel 3.

  • 5. Lexces staat open voor samenwerkingen met andere universitaire centra, kennisinstituten, beroepsorganisaties, wetenschappelijke verenigingen en opleidingscentra.

  • 6. De Minister van SZW werkt, ten tijde van de ondertekening van deze Overeenkomst, aan een wijziging in de Arbeidsomstandighedenwet die een structurele juridische basis gaat bieden voor het aanwijzen en financieren van instellingen voor activiteiten ter voorkoming of beperking van beroepsziekten.

Zijn het volgende overeen gekomen

Artikel 1 Definities

In deze Overeenkomst worden de navolgende begrippen met een beginhoofdletter gebruikt. Onder deze begrippen wordt verstaan:

Bestaande Intellectuele Eigendomsrechten

de Intellectuele Eigendomsrechten die (i) vóór de aanvang van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10, eigendom zijn van elke Partij en/of onafhankelijk van een dergelijk project maar gedurende de looptijd van de Overeenkomst zijn ontwikkeld, mits het die Partij vrijstaat daarover te beschikken en/of (ii) door een derde aan die Partij in licentie zijn gegeven of beschikbaar zijn gesteld en krachtens welke rechten die Partij gemachtigd is licenties te verlenen;

   

Bestaande Knowhow

knowhow waarvan elk der Partijen op de datum van deze Overeenkomst eigenaar is en Knowhow die elk der Partijen gedurende de looptijd van deze Overeenkomst verwerft of ontwikkelt die geen verband houdt met een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10;

   

Bestuur

het bestuur van Lexces als bedoeld in artikel 5;

   

Bureau Lexces

het ondersteunende secretariaat als bedoeld in artikel 2;

   

Deskundigenpanel

het deskundigenpanel als bedoeld in de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten

   

Intellectuele Eigendomsrechten

alle octrooien, rechten op uitvindingen, handelsmerken, handelsnamen, domeinnamen, auteursrechten (met inbegrip van software), morele rechten, rechten op modellen, databankrechten, topografische rechten en alle andere intellectuele eigendomsrechten en vormen van bescherming van soortgelijke aard, licenties op dergelijke rechten, ongeacht of deze geregistreerd zijn of in afwachting van registratie;

   

Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten

nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten in het geval dat medewerkers, onderzoekers, research fellows of daarmee gelijk gestelde individuen van twee of meer Partijen de inventieve of (in het geval van intellectuele eigendomsrechten waar geen octrooi op rust) creatieve bijdrage hebben geleverd of werk hebben verricht waarmee die Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten gecreëerd zijn en hun aandeel in de uitvinding of het werk niet vastgesteld kan worden;

   

Knowhow

alle niet-materiële kennis, informatie, processen, procedures en instructies die niet onder Intellectuele Eigendomsrechten vallen;

   

Lexces

het samenwerkingsverband, zoals bedoeld in artikel 2;

   

Minister

de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

   

Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten

de intellectuele eigendomsrechten voortvloeiende uit de uitvoering van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10;

   

Nieuwe Knowhow

knowhow die elke Partij tijdens en als gevolg van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10, verwerft of ontwikkelt;

   

Overeenkomst

deze samenwerkingsovereenkomst Landelijk Expertisecentrum Stoffengerelateerde beroepsziekten (Lexces), met inbegrip van de bijlagen;

   

Toegangsrechten

licenties en gebruiksrechten;

   

Vertrouwelijke Informatie

alle niet-openbare, vertrouwelijke of eigendomsrechtelijk beschermde informatie, van commerciële, financiële of technische aard, gerelateerd aan een klant, leverancier, product, productie of anderszins, door de ene Partij (de ‘Verstrekkende Partij’) bekendgemaakt aan de andere Partij (de ‘Ontvangende Partij’), in welke vorm dan ook.

Artikel 2 Positionering Lexces

  • 1. Lexces is een samenwerkingsverband dat ten tijde van de ondertekening van deze Overeenkomst bestaat uit IRAS, NCvB, NKAL, PMA en RIVM. Deze Partijen nemen op basis van gelijkwaardigheid in Lexces deel. Lexces wordt ondersteund door een secretariaat (Bureau Lexces) dat wordt ondergebracht bij het RIVM.

  • 2. Lexces is hét expertisecentrum voor stoffengerelateerde beroepsziekten. In deze netwerkorganisatie werken verschillende organisaties samen om kennis en expertise over deze beroepsziekten te verzamelen, verder te ontwikkelen en de verspreiding ervan actief te bevorderen. Daarmee draagt Lexces actief bij aan de preventie en beoordeling van beroepsziekten door gevaarlijke stoffen.

Artikel 3 Taken Lexces

  • 1. Lexces heeft onder verantwoordelijkheid van het Bestuur van Lexces tot taak het:

    • a. bundelen, ontwikkelen en delen van kennis, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek op het gebied van stoffengerelateerde beroepsziekten;

    • b. uitvoeren van programma’s gericht op opleiding, preventie en vroeg signalering van beroepsziekten;

    • c. inzetten van kennis ter ondersteuning van het functioneren van de arbeidsgeneeskundige zorg voor betere preventie, diagnostiek en behandeling van stoffengerelateerde beroepsziekten.

  • 2. Het Bureau Lexces heeft (naast haar ondersteunende secretariële rol voor Lexces, voor taken zoals genoemd in lid 1) tot taak het organiseren en ondersteunen van het Deskundigenpanel, daarbij gebruikmakend van de expertise vanuit de Partijen, als bedoeld in de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten (verder: de Regeling), dat vast dient te stellen of bij aanvragen sprake is van een beroepsziekte die onder deze Regeling valt en of aannemelijk is dat de aandoening in overwegende mate het gevolg is van blootstelling aan gevaarlijke stoffen.

  • 3. Er is een door de Minister in te stellen Adviescommissie Beroepsziekten, die tot taak heeft de Minister te adviseren over aanpassing van de Lijst beroepsziekten veroorzaakt door gevaarlijke stoffen behorende bij de Regeling. Deze Adviescommissie wordt administratief en organisatorisch ondersteund door het Bureau Lexces.

Artikel 4 Deelnemende organisaties

  • 1. De volgende Partijen vormen het Bestuur:

    Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS)

    Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB)

    Stichting Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen (NKAL)

    Polikliniek Mens en Arbeid (PMA)

    Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

  • 2. Vanaf één jaar na de inwerkingtreding van deze Overeenkomst kan het Bestuur andere organisaties, die een algemene maatschappelijke rol op het gebied van stoffengerelateerde beroepsziekten vervullen en die ter zake beschikken over specifieke deskundigheid, verzoeken om deel te nemen in Lexces. Organisaties of enkele leden van het Bestuur kunnen bij het Bestuur ook een verzoek daartoe indienen of een voordracht doen.

  • 3. Het Bestuur stemt de besluitvorming over een verzoek of voordracht als bedoeld in lid 2 af met de Minister en beslist hierover binnen de toepasselijke wettelijke kaders in alle redelijkheid. Het besluit van het Bestuur over het verzoek om of voordracht tot deelname als bedoeld in het vorige lid dient unaniem te zijn. De toetredende organisatie dient schriftelijk in te stemmen met de Overeenkomst. Een daarop betrekking hebbende verklaring dient als bijlage bij deze Overeenkomst te worden gevoegd.

  • 4. Deelname aan Lexces houdt in dat een organisatie:

    • a. middels een vertegenwoordiger op managementniveau deelneemt in het Bestuur van Lexces;

    • b. bereid is om binnen Lexces samen te werken met de andere Partijen teneinde de doelstellingen van Lexces te realiseren;

    • c. bereid is om binnen de eigen organisatie te bevorderen dat standpunten en boodschappen van Lexces gerespecteerd worden en niet door eigen communicatie-uitingen worden ondermijnd.

Artikel 5 Samenwerkingsrelaties met andere kennisinstituten, beroepsorganisaties, wetenschappelijke verenigingen en opleidingscentra, inschakelen derden

Ter uitvoering van de taken van Lexces als bedoeld in artikel 3 en van de activiteiten, zoals vastgelegd in het werkprogramma als bedoeld in artikel 10 kan het Bestuur van Lexces samenwerkingsrelaties aangaan met andere kennisinstituten, beroepsorganisaties, wetenschappelijke verenigingen en opleidingscentra en derden (laten) inschakelen.

Artikel 6 Het Bestuur

  • 1. Lexces wordt aangestuurd door een stuurgroep, die wordt aangeduid als ‘Bestuur’. Het Bestuur functioneert niet als een bestuur van een orgaan met rechtspersoonlijkheid, maar werkt conform de bepalingen van deze Overeenkomst waarin de werkwijze is vastgelegd. Vanuit praktische overwegingen is in deze Overeenkomst gekozen voor de aanduiding ‘Bestuur’.

  • 2. Het Bestuur is belast met alle voorkomende bestuurstaken en draagt zorg voor het goed functioneren van Lexces.

  • 3. Het Bestuur bestaat uit een voorzitter en leden. Iedere Partij draagt een bestuurslid en een plaatsvervangend bestuurslid voor. Tussentijdse vervanging van een (plaatsvervangend) bestuurslid dient door de betreffende Partij schriftelijk bij het Bestuur te worden gemeld. De voorgedragen (plaatsvervangende) leden worden geacht hiermee benoemd te zijn en maken aldus deel uit van het Bestuur.

  • 4. De voorzitter kan uit een van de Partijen afkomstig zijn, maar ook elders werkzaam zijn. In het geval dat de voorzitter uit één van de Partijen afkomstig is draagt deze Partij een andere persoon voor als lid van het Bestuur. De voorzitter brengt op persoonlijke titel zijn kennis en ervaring in en treedt niet op als vertegenwoordiger van een specifieke belangengroep. De voorzitter functioneert als “primus inter pares”.

  • 5. De leden van het Bestuur kiezen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter. Het benoemen van de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter behoeft vooraf instemming van de Minister. Benoemingen van (plv) voorzitter en (plv) leden vinden plaats voor een termijn van drie jaar. Zij kunnen worden herbenoemd.

  • 6. Het Bestuur draagt zorg voor een evenwichtige afweging van alle belangen van de bij Lexces betrokken partijen en streeft bij zijn besluitvorming naar consensus, tenzij in deze Overeenkomst anders is bepaald.

Artikel 7 Vergaderingen en besluitvorming Bestuur

  • 1. Het Bestuur vergadert ten minste vier (4) maal per jaar of op enig moment op verzoek van (een van) de leden van het Bestuur. Vergaderingen kunnen worden gehouden in de vorm van een fysiek overleg op locatie, een telefonische conferentie of met andere telecommunicatiemiddelen.

  • 2. Het Bestuur kan uitsluitend rechtsgeldig vergaderen en besluiten, indien twee derde (2/3) van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Elk lid van het Bestuur (inclusief de voorzitter) heeft één (1) stem. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, tenzij anders bepaald in deze Overeenkomst.

  • 3. De coördinator van het Bureau Lexces is secretaris van het Bestuur. De secretaris heeft geen stem. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter een agenda op en stuurt deze samen met de vergaderstukken tijdig vóór de vergadering aan elk lid en maakt het verslag na iedere vergadering.

Artikel 8 Raad van Advies

  • 1. Lexces heeft een Raad van Advies die het Bestuur proactief, gevraagd en ongevraagd, advies, inspiratie en tegenkracht geeft. Het Bestuur neemt – niet bindende adviezen – ter harte.

  • 2. De samenstelling en taken van de Raad van Advies zijn vastgelegd in een reglement dat door het Bestuur wordt vastgesteld.

Artikel 9 Financiering LEXCES

  • 1. Lexces kan binnen de door de Minister gestelde kaders de benodigde middelen ontvangen voor de financiering van haar activiteiten van zowel de Minister als van derden.

  • 2. De grondslag van de financiering, onverminderd het bepaalde in het eerste lid, kan zijn opdrachtverlening aan/via het RIVM op basis van de Raamafspraken Rijksopdrachtgevers – RIVM, subsidieverlening op basis van een subsidieregeling van de Minister of via verstrekken van een rijksbijdrage aan een aangewezen instelling of instellingen voor activiteiten ter voorkoming of beperking van beroepsziekten, zoals genoemd in sub 6 van de overwegingen bij deze Overeenkomst.

  • 3. Indien sprake is van financiering op grond van een subsidieregeling van de Minister kunnen Partijen overeenkomen dat een Partij – met uitzondering van RIVM – verantwoordelijk is voor de aanvraag van de subsidie en de verdeling van de middelen tussen de Partijen.

  • 4. Het Bestuur doet verslag over de besteding van de te ontvangen middelen conform de daarvoor in één van de financieringsmechanismen als bedoeld in het tweede lid opgenomen voorschriften.

  • 5. Op de opdrachten van de Staat worden de meest actuele versie van de ARVODI (Algemene Rijksvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van Diensten) van toepassing verklaard, met dien verstande, dat voor opdrachten aan een Partij bij deze Overeenkomst ten behoeve van Lexces, de bepalingen uit deze Overeenkomst prevaleren, voor zover er strijdigheid is of ontstaat tussen de ARVODI en deze Overeenkomst.

Artikel 10 Werkprogramma en jaarverslag

  • 1. Lexces legt de activiteiten jaarlijks vast in een werkprogramma dat wordt opgesteld door het Bestuur en dient te worden goedgekeurd door de Minister.

  • 2. Het Bestuur stelt jaarlijks vóór 1 april een jaarverslag op over de voortgang en resultaten van de uitgevoerde activiteiten van het afgelopen kalenderjaar en zendt dat ter kennisname aan de Minister. In het jaarverslag rapporteert het Bestuur over de gerealiseerde resultaten van Lexces. Het jaarverslag wordt na vaststelling door het Bestuur openbaar gemaakt.

  • 3. De taakverdeling van het Bestuur wordt in het jaarverslag opgenomen.

Artikel 11 Geheimhouding

  • 1. De Ontvangende Partij zal de Vertrouwelijke Informatie niet voor andere doeleinden gebruiken dan in direct verband met deze Overeenkomst. De Ontvangende Partij behandelt de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij met ten minste dezelfde zorgvuldigheid als zij zou betrachten met betrekking tot haar eigen vertrouwelijke informatie van vergelijkbaar belang, maar in ieder geval met een redelijke mate van zorgvuldigheid. In het bijzonder zal de Ontvangende Partij de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij niet geheel of gedeeltelijk, op welke wijze of in welke vorm dan ook, bekendmaken, publiceren, verspreiden of toegankelijk maken voor derden, anders dan voor haar werknemers op basis van het ‘need-to-know’ principe in verband met de nakoming van de verplichtingen van de Ontvangende Partij krachtens deze Overeenkomst.

  • 2. Dit artikel 10 is niet van toepassing op Vertrouwelijke Informatie die:

    • (a) voor het publiek beschikbaar is of is geworden, anders dan als gevolg van een openbaarmaking door de Ontvangende Partij (of haar vertegenwoordigers);

    • (b) de Ontvangende Partij van een derde ontvangen heeft en niet indirect van de Verstrekkende Partij in strijd met enige verplichting de Vertrouwelijke Informatie geheim te houden of niet te gebruiken;

    • (c) vóór de bekendmaking in het bezit was van de Ontvangende Partij of onafhankelijk van dergelijke Vertrouwelijke Informatie is ontwikkeld, zoals blijkt uit geldig bewijsmateriaal.

  • 3. Indien Vertrouwelijke Informatie door de Ontvangende Partij op grond van een gerechtelijk bevel of wettelijke verplichting openbaar gemaakt moet worden, is het de Ontvangende Partij toegestaan dit te doen, mits zij de Verstrekkende Partij onverwijld schriftelijk in kennis stelt van de ontvangst van een dergelijk(e) bevel of verplichting en de Verstrekkende Partij in staat stelt zich redelijkerwijs te beschermen tegen een dergelijk(e) bevel of verplichting.

  • 4. Op eerste verzoek van een Verstrekkende Partij zal de Ontvangende Partij onverwijld (a) al haar kopieën, voorbeelden en uittreksels van de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij en alle andere fysieke media die Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij bevatten retourneren en (b) alle geautomatiseerde gegevens met de Vertrouwelijke Informatie van de Verstrekkende Partij (laten) wissen of vernietigen.

  • 5. Ook in geval van beëindiging of afloop van deze Overeenkomst om welke reden dan ook, blijven de verplichtingen de Vertrouwelijke Informatie geheim te houden of niet te gebruiken van de Ontvangende Partij van kracht tot vijf jaar na een dergelijke beëindiging of afloop.

  • 6. Tenzij anders bepaald in deze Overeenkomst, mag niets in dit artikel 6 worden opgevat als een licentieverlening aan de andere Partij om Vertrouwelijke Informatie of claims die daarop betrekking hebben of daarop gebaseerd zijn, te gebruiken, te wijzigen, te verkopen of anderszins te vervreemden.

Artikel 12 Publicatie

  • 1. Onverminderd artikel 10 (Geheimhouding) en in afwijking van de ARVODI zijn de Partijen gerechtigd om, zowel gedurende de looptijd van de Overeenkomst als na beëindiging daarvan, resultaten van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de Nieuwe intellectuele eigendomsrechten, in schriftelijke vorm, mondeling of in enige andere vorm openbaar te maken.

  • 2. De publicerende Partij informeert de andere Partijen door toezending van een schriftelijke kennisgeving inclusief de conceptpublicatie. Binnen dertig (30) dagen na de datum van een dergelijke kennisgeving kan een andere Partij schriftelijk verzoeken om uitstel van maximaal negentig (90) dagen. Dit t.b.v. wijzigingen in de publicatie ter bescherming van eventuele Nieuwe intellectuele eigendomsrechten of om vertrouwelijke Informatie van de andere Partij krachtens deze Overeenkomst te verwijderen zonder inbreuk te maken op de wetenschappelijke integriteit van de publicerende Partij. Indien de publicerende Partij niet binnen dertig (30) dagen na de datum van de kennisgeving een dergelijk schriftelijk verzoek om uitstel heeft ontvangen, staat het de publicerende Partij vrij de publicatie te publiceren. Ook staat het de publicerende Partij na 90 dagen in ieder geval vrij om de publicatie te publiceren.

  • 3. De Partijen dragen zorg voor openbare toegang tot alle wetenschappelijke publicaties die betrekking hebben op de resultaten van de Overeenkomst.

Artikel 13 Intellectueel eigendom

  • 1. Iedere Partij blijft eigenaar en behoudt zeggenschap over haar Bestaande Knowhow en Bestaande Intellectuele Eigendomsrechten. De Partijen verlenen elkaar voor de duur van de Overeenkomst een niet-exclusieve licentie voor gebruik ten behoeve van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10.

  • 2. Nieuwe Knowhow en Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten worden het exclusieve eigendom van de Partij wiens medewerkers, onderzoekers, research fellows of daarmee gelijkgestelde individuen de inventieve of creatieve bijdrage hebben geleverd of werk hebben verricht waarmee die Nieuwe Knowhow of Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten gecreëerd zijn. De Partijen verlenen elkaar voor de duur van de Overeenkomst een niet-exclusieve licentie voor gebruik hiervan ten behoeve van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10.

  • 3. Elke Partij is verantwoordelijk voor de aanvraag, verkrijging en/of instandhouding van haar Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten en zal de daarmee verband houdende kosten dragen. Indien noodzakelijk en op verzoek van de Partij die gerechtigd is tot de Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, zal de andere Partij medewerking verlenen aan de verkrijging en/of verdediging van deze Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten en de Partij die gerechtigd is tot de Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten zal alle daarmee verband houdende kosten vergoeden.

  • 4. De resultaten van Lexces die door of namens meerdere Partijen zijn gegenereerd en waarvoor het niet mogelijk is de respectieve bijdrage van elke Partij vast te stellen, worden gezamenlijk eigendom van de Partijen. Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten zullen het eigendom zijn van twee of meer Partijen, waarbij elk een evenredig onverdeeld aandeel bezit in de gemeenschap zoals bedoeld in artikel 3:166 BW. Elke vordering tot verdeling van de gemeenschap zoals bedoeld in artikel 3:178 BW wordt uitgesloten voor een periode van vijf (5) jaar.

  • 5. Indien het gaat om Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten zullen Partijen (a) gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de aanvraag, verkrijging en/of instandhouding van die Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten. Deze Partijen zullen evenredig bijdragen in de kosten van aanvraag, verkrijging en/of instandhouding van de Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, en (b) Partijen zullen aanvullende regelingen treffen met betrekking tot de aanvraag, verkrijging en/of instandhouding van die Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten en zullen een leidende Partij aanstellen. De leidende Partij zal tijdig met de andere Partij(en) de aanvragen, rapporten e.d. bespreken om de andere Partij(en) in de gelegenheid te stellen daar commentaar op te geven en de Partijen zullen hun volledige medewerking verlenen en zullen alle documenten, akten en dergelijke documenten ondertekenen voor zover dit redelijk nodig is in verband met de registratie, bescherming en/of instandhouding van die Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, en zullen ervoor zorgen dat hun medewerkers, onderzoekers, research fellows of daarmee gelijk gestelde individuen dat eveneens doen.

Artikel 14 Aansprakelijkheid

  • 1. Alle Bestaande Intellectuele Eigendomsrechten, materiaal, Knowhow en Vertrouwelijke Informatie die in het kader van deze Overeenkomst beschikbaar worden gesteld, worden beschikbaar gesteld ‘as is’ en elk van de Partijen begrijpt en gaat ermee akkoord dat dergelijke Bestaande Intellectuele Eigendomsrechten, materiaal, Knowhow en Vertrouwelijke Informatie experimenteel van aard kunnen zijn en beschikbaar worden gesteld zonder enige expliciete of impliciete verklaring of garantie, waaronder enige impliciete garantie van verkoopbaarheid, bevredigende kwaliteit of geschiktheid voor een bepaald doel of enige garantie dat het gebruik ervan geen inbreuk maakt op octrooien of andere eigendomsrechten van derden.

  • 2. Geen der Partijen geeft een expliciete of impliciete verklaring of garantie met betrekking tot het gebruik van Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, Nieuwe Knowhow of nieuw materiaal van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10.

  • 3. Geen der Partijen kan aansprakelijk worden gesteld jegens een andere Partij voor schade die ontstaat doordat rechten van derden worden geschonden bij het gebruiken of aanvragen van Intellectuele Eigendomsrechten, Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten, Gezamenlijke Nieuwe Intellectuele Eigendomsrechten of Nieuwe Knowhow, noch voor de commercialisering daarvan.

  • 4. Elke Partij is zelf volledig aansprakelijk voor door derden geleden schade als gevolg van niet-nakoming van de verplichtingen van genoemde Partij door of namens haar in het kader van deze Overeenkomst.

  • 5. Geen der Partijen zal jegens een andere Partij aansprakelijk zijn voor indirecte schade voortvloeiend uit of verband houdend met deze Overeenkomst. In het kader van deze Overeenkomst wordt onder indirecte schade verstaan: gederfde winst, gederfde omzet en gemiste zakelijke kansen.

  • 6. Indien de inhoud van de samenwerking in het kader van de Regeling dit nodig maakt, zullen Partijen uitgebreidere afspraken over aansprakelijkheid maken in een separate overeenkomst.

Artikel 15 Verwerking persoonsgegevens

  • 1. Voor zover Partijen in het kader van Lexces persoonsgegevens verwerken, zullen zij ervoor zorgdragen dat de verwerking geschiedt conform onder andere de vereisten die de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG (UAVG) daaraan stellen.

  • 2. Als persoonsgegevens door een Partij aan een derde worden overgedragen, zal die Partij met die derde een verwerkersovereenkomst afsluiten.

  • 3. Indien de inhoud van de samenwerking dit nodig maakt, zullen Partijen uitgebreidere privacy afspraken maken in een separate overeenkomst.

Artikel 16 Geschilbeslechting

  • 1. In geval van geschillen voortvloeiend uit deze Overeenkomst zullen de Partijen eerst proberen deze in der minne op te lossen. Indien Partijen daar niet in slagen, zal het worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht.

  • 2. Een geschil bestaat, indien een van de Partijen dat schriftelijk aan de andere Partijen meedeelt.

Artikel 17 Inwerkingtreding en duur Overeenkomst

  • 1. Deze Overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening door de (laatste der) Partijen en geldt voor onbepaalde tijd.

  • 2. Partijen kunnen alleen door middel van een unaniem besluit van het Bestuur deze Overeenkomst wijzigen en voor alle Partijen beëindigen.

  • 3. De deelname aan de Overeenkomst van een van de Partijen kan tussentijds eindigen door een schriftelijke opzegging van een Partij, gericht aan het Bestuur, waarbij een opzegtermijn van zes maanden in acht dient te worden genomen. Na opzegging door een der Partijen blijft de Overeenkomst in stand, behoudens voor zover de andere Partijen anders besluiten. Verbintenissen, waaronder financiële verbintenissen, worden tot aan de einddatum van de opzegdatum pro rata en naar redelijkheid tussen Partijen afgewikkeld of indien dit wordt overeengekomen, worden lopende verplichtingen overgedragen aan een Partij of een derde. Ten aanzien van de opzeggende Partij eindigen alle rechten en verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst, behalve indien zij worden geacht voort te duren (o.a. geheimhouding). Verkregen financiering zal pro rata aan Lexces moeten worden terugbetaald. Inhoudelijke zaken in verband met de deelname aan Lexces zullen moeten worden terug overgedragen aan Lexces.

  • 4. De beëindiging van deze Overeenkomst, om welke reden dan ook, heeft geen gevolgen voor:

    • (a) enige verplichtingen of rechten van Partijen die vóór of op de datum van beëindiging zijn ontstaan; en

    • (b) het van kracht worden of blijven van enige bepaling van deze Overeenkomst die uitdrukkelijk of impliciet bedoeld is om van kracht te worden of van kracht te blijven bij of na beëindiging; en

    • (c) de niet-exclusieve licentie verleend voor Bestaande Intellectuele Eigendomsrechten en/of Bestaande Knowhow die in eigendom is van de Partij die het samenwerkingsverband verlaat en benodigd is voor de uitvoering van een project in het kader van het werkprogramma, zoals bedoeld in artikel 10; en

    • (d) andere (doorlopende) verplichtingen van de Partij die het samenwerkingsverband verlaat.

Artikel 18 Publicatie in Staatscourant

  • 1. Binnen een maand na ondertekening van deze Overeenkomst wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

  • 2. Bij wijzigingen in deze Overeenkomst vindt het eerste lid overeenkomstige toepassing.

  • 3. Van toetreden, uittreden, opzeggen of ontbinden wordt melding gemaakt in de Staatscourant.

Deze Overeenkomst kan worden aangehaald als Samenwerkingsovereenkomst Landelijk Expertisecentrum Stoffengerelateerde beroepsziekten, d.d. 27 juni 2022.

Naar boven