Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 29222 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 29222 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op de artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;
Besluit:
De Regeling specifieke uitkering specialistische functies aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘De Minister kan’ ingevoegd ‘jaarlijks’.
2. In het tweede lid, aanhef, vervalt ‘voor het jaar 2021’.
3. In het tweede lid, onder c, aanhef en onderdelen 1 en 2, wordt ‘loverboys problematiek’ telkens vervangen door ‘seksuele uitbuiting’.
B
In artikel 4 wordt ‘€ 2.850.820’ vervangen door ‘€ 2.960.388’.
C
Artikel 4 komt te luiden:
De specifieke uitkering voor het jaar 2022 bedraagt per coördinerende gemeente per specialistische functie ten hoogste:
Specialistische functie |
Specifieke uitkering |
Coördinerende gemeente |
---|---|---|
Landelijk knooppunt huwelijksdwang en achterlating |
€ 649.300 |
Den Haag |
Landelijke coördinatie Centra Seksueel Geweld |
€ 499.108 |
Utrecht |
Hulp slachtoffers eergerelateerd geweld en seksuele uitbuiting |
€ 2.850.820 |
Groningen |
€ 1.808.561 |
Tilburg |
|
Opvang slachtoffers mensenhandel met multiproblematiek |
€ 114.300 |
Alkmaar |
€ 114.300 |
Almere |
|
€ 747.800 |
Amsterdam |
|
€ 185.204 |
Enschede |
|
€ 652.834 |
Rotterdam |
|
€ 184.796 |
Zwolle |
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘ingediend tussen 15 januari 2021 en 1 maart 2021’ vervangen door ‘jaarlijks ingediend tussen 15 januari en 1 maart van het betreffende jaar’.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
5. In afwijking van het eerste lid, wordt de aanvraag tot verlening van een specifieke uitkering voor het jaar 2022 door de coördinerende gemeente ingediend voor 1 december.
E
Na artikel 6 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen
Gemeenten zijn sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) verantwoordelijk voor een integrale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling1. In 2021 is een specifieke uitkering (hierna: SPUK) voor specialistische functies huiselijk geweld en kindermishandeling in werking getreden. De middelen hiervoor staan op de VWS-begroting. Het betreft de volgende vier specialistische functies:
– Landelijk knooppunt huwelijksdwang en achterlating;
– Landelijke coördinatie Centra Seksueel Geweld;
– Hulp slachtoffers eergerelateerd geweld en loverboys problematiek; en
– Opvang slachtoffers mensenhandel met multiproblematiek.
De functienaam ‘loverboys problematiek’ wordt gewijzigd in seksuele uitbuiting, omdat gemeenten en aanbieders hebben aangegeven dat deze terminologie beter passend is voor de doelgroep.
In 2021 is er vaker beroep gedaan op de opvang en hulp aan slachtoffers van eergerelateerd geweld en loverboy-problematiek dan verwacht. Deze toename kan niet bekostigd worden uit de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de specifieke uitkering van 2021. Om die reden is besloten tot het eenmalig ophogen van het budget voor 2021 voor die specialistische functie met het bedrag dat noodzakelijk is om de opvang van deze slachtoffers door gemeenten te kunnen bekostigen: € 109.568. Dit conform de voorwaarden en verplichtingen van de regeling specifieke uitkering specialistische functies aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. De regeling wordt met terugwerkende kracht aangepast, waardoor het beschikbare bedrag voor het jaar 2021 achteraf wordt opgehoogd. Het extra bedrag kan door middel van een herziening van de beschikking voor 2021 verleend worden. Dit betreft geen structurele ophoging.
Het is wenselijk om voor de in de regeling genoemde specialistische functies een structurele uitkering te verlenen komende jaren, waarbij de coördinerende gemeenten elk jaar weer een nieuwe aanvraag doen met de bedragen voor dat jaar. De bedragen in de regeling worden jaarlijks aangepast indien nodig. Dit geeft zekerheid voor gemeenten, maar ook flexibiliteit om met aanbieders inhoudelijk meerjarig door te ontwikkelen. De regeling is daarom aangepast om een structurele specifieke uitkering voor de bovengenoemde specialistische functies mogelijk te maken.
Om tegemoet te kunnen komen aan de stijgende kosten van de uitvoering van de specialistische functies is besloten om jaarlijkse indexatie van de specifieke uitkering mogelijk te maken.
De vier specialistische functies voor de opvang van slachtoffers ervaren structurele prijsstijgingen. Het gaat daarbij volgens de informatie van de gemeenten om zowel personele als materiële kosten, waarbij het personele kostenaandeel aanmerkelijk groter is. Om die redenen is er het voornemen om een indexering te gebruiken, die de loon- en prijsontwikkeling volgt (de zogenoemde LPO indexering) en is opgebouwd uit een aandeel van 80% loongerelateerd en 20% gerelateerd aan materiële kosten. De mogelijkheid voor indexering geldt vanaf 2022.
Er is sprake van staatssteun als aan de volgende vijf cumulatieve criteria is voldaan:
– De steun wordt verleend aan een onderneming die een economische activiteit verricht;
– De steun wordt met staatsmiddelen bekostigd;
– De staatsmiddelen verschaffen een economisch voordeel dat niet via de normale commerciële weg zou zijn verkregen;
– De maatregel is selectief;
– De maatregel vervalst (potentieel) de mededinging en (dreigt te) leiden tot een ongunstige beïnvloeding van het handelsverkeer in de EU.
In dit geval wordt het eerste criterium niet vervuld. Gemeenten kunnen voor de uitvoering van bepaalde aan hen opgedragen publieke taken een specifieke uitkering krijgen. Zij zijn in zo’n geval niet aan te merken als ondernemingen in de zin van de staatssteunregels. Indien gemeenten de middelen inzetten om de activiteiten te realiseren zijn zij, indien de middelen ten goede komen aan ondernemingen, gehouden de staatssteunregels na te leven.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen
Huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in deze toelichting als verzamelnaam gebruikt voor verschillende vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties, zoals ook ouderenmishandeling, seksueel geweld, mensenhandel en eer gerelateerd geweld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-29222.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.