Reglement Kwaliteitsraad van Zorginstituut Nederland

Referentie: 2022005979

De Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland,

gelet op artikel 59b van de Zorgverzekeringswet, artikelen 11b, 11f en 11j van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg hierna (Wkkgz) en artikelen 8, 9, 11, 12 en 13 van het Bestuursreglement Zorginstituut Nederland,

heeft in zijn vergadering van 12 oktober 2022 besloten:

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1

Dit reglement verstaat onder:

a. het Zorginstituut:

Zorginstituut Nederland, genoemd in artikel 58, eerste lid, van de Zorgverzekeringswet;

b. Kwaliteitsraad:

de Adviescommissie Kwaliteit bedoeld in artikel 59b van de Zorgverzekeringswet;

c. Raad van Bestuur:

de Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland;

d. leden:

de leden van de Kwaliteitsraad, bedoeld onder b;

e. voorzitter:

de voorzitter van de Kwaliteitsraad, bedoeld onder b;

f. secretaris:

de secretaris dan wel plaatsvervangend secretaris van de Kwaliteitsraad, bedoeld onder b;

g. kwaliteitsstandaard:

kwaliteitsstandaard als bedoeld in artikel 1, lid 1 van de Wkkgz;

h. meetinstrument:

meetinstrument bedoeld in artikel 1, lid 1 van de Wkkgz;

i. openbaar register:

het openbare register als bedoeld in artikel 11a van de Wkkgz.

HOOFDSTUK 2 TAKEN KWALITEITSRAAD

Artikel 2

  • 1. De Kwaliteitsraad voert de taken uit zoals omschreven in artikel 11b, lid 1, artikel 11c, artikel 11f, lid 1 en artikel 11j van de Wkkgz:

    • a. het adviseren aan de Raad van Bestuur over de Meerjarenagenda en het werkprogramma van het Zorginstituut;

    • b. het op verzoek van de Raad van Bestuur opstellen van een kwaliteitsstandaard of een meetinstrument;

    • c. het adviseren aan de Raad van Bestuur over de samenhang tussen kwaliteitsstandaarden en de bekostiging van zorg;

    • d. het adviseren aan de Raad van Bestuur over het inzichtelijk maken van informatie over de kwaliteit van zorg;

    • e. het adviseren aan de Raad van Bestuur, in samenspraak met de Adviescommissie Pakket, over de doelmatigheid van kwaliteitsstandaarden die mogelijk tot substantiële financiële gevolgen leiden.

  • 2. De Kwaliteitsraad stelt vast hoe het de taak, bedoeld in het eerste lid, onder b, ook wel genoemd doorzettingsmacht, vormgeeft. Daarbij besteedt de Kwaliteitsraad ten minste aandacht aan de wijze waarop de Kwaliteitsraad inspraak verleent aan partijen in de zorg.

  • 3. De Kwaliteitsraad heeft verder tot taak om de Raad van Bestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren:

    • a. over brede thema’s op het gebied van kwaliteit van zorg;

    • b. over de toetsing van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten;

    • c. over de opname van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten in het openbaar register, bedoeld in artikel 11a, van de Wkkgz;

    • d. over beleid en uitvoering van de activiteiten van het Zorginstituut op het gebied van kwaliteit.

  • 4. De Kwaliteitsraad kan een bemiddelende rol te spelen in kwaliteitsdiscussies.

Artikel 3

  • 1. De voorzitter van de Kwaliteitsraad en een lid van de Raad van Bestuur hebben regelmatig overleg over de Meerjarenagenda, het werkprogramma, het beoordelingskader en over de invulling van de taken van de Kwaliteitsraad.

  • 2. In overleg tussen de voorzitter en een lid van de Raad van Bestuur doet de Kwaliteitsraad verslag van zijn taakuitoefening.

  • 3. De Raad van Bestuur kan afwijken van een door de Kwaliteitsraad gegeven advies. De Raad van Bestuur informeert de Kwaliteitsraad hier schriftelijk onder vermelding van de aan het genomen besluit ten grondslag liggende redenen.

HOOFDSTUK 3 POSITIE EN GEDRAGSREGELS

Artikel 4

  • 1. De voorzitter en leden van de Kwaliteitsraad oefenen hun taken uit zonder last of ruggespraak en op persoonlijke titel.

  • 2. De voorzitter en leden conformeren zich aan de uitgangspunten uit de Code ter voorkoming van oneigenlijke beïnvloeding door belangenverstrengeling van de Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen.

  • 3. Het staat de leden en de voorzitter van de Kwaliteitsraad vrij contact te hebben met de pers of te publiceren over onderwerpen die samenhangen met hun eigen vakgebied. Wanneer dat contact met de pers raakt aan de Kwaliteitsraad of het Zorginstituut overlegt het lid zo mogelijk van te voren met de voorzitter en de secretaris van de Kwaliteitsraad. Indien het mediacontact de voorzitter betreft, dan overlegt deze met de secretaris.

HOOFDSTUK 4 ONDERSTEUNING VAN DE KWALITEITSRAAD

Artikel 5

  • 1. De voorzitter van de Raad van Bestuur wijst na overleg met de voorzitter van de Kwaliteitsraad een medewerker van de organisatie van het Zorginstituut aan die de Kwaliteitsraad als secretaris ondersteunt. Tevens wijst de voorzitter van de Raad van Bestuur een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 2. De Kwaliteitsraad kan de zijn toebedeelde bevoegdheden of onderdelen daarvan overdragen aan de secretaris. Dit wordt vastgelegd in de notulen van de vergadering van de Kwaliteitsraad.

  • 3. Medewerkers van het Zorginstituut kunnen op verzoek van de voorzitter of de secretaris de Kwaliteitsraad ondersteunen.

HOOFDSTUK 5 DE VERGADERINGEN VAN DE KWALITEITSRAAD

Artikel 6

  • 1. De Kwaliteitsraad vergadert in het openbaar tenzij de voorzitter anders beslist.

  • 2. De Kwaliteitsraad vergadert minimaal zes keer per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de leden de tijd en plaats van de vergaderingen van de Kwaliteitsraad, alsmede de wijze van vergaderen.

  • 4. Op verzoek van tenminste twee leden van de Kwaliteitsraad kan de voorzitter beslissen een extra vergadering te houden.

Artikel 7

  • 1. De voorzitter stelt de agenda voor de vergaderingen van de Kwaliteitsraad samen.

  • 2. De secretaris legt de voorzitter tijdig een conceptagenda voor.

  • 3. De secretaris legt aan de Kwaliteitsraad gerichte stukken, met uitzondering van stukken tot afdoening waarvan hij krachtens een besluit van het bestuur of een besluit van de Kwaliteitsraad, bedoeld in artikel 5, respectievelijk het tweede lid en derde lid bevoegd is, aan de voorzitter voor.

  • 4. De voorzitter plaatst aan hem voorgelegde stukken, met uitzondering van stukken tot afdoening waarvan hij krachtens een beslissing van de Kwaliteitsraad bevoegd is, ter bespreking door de Kwaliteitsraad op de agenda.

  • 5. De secretaris draagt zorg voor de rondzending van de uitnodigingen, de agenda en de overige voor de vergadering bestemde stukken.

  • 6. Indien één of meer leden van de Kwaliteitsraad een onderwerp door de Kwaliteitsraad in behandeling willen laten nemen dienen zij daartoe een voorstel in bij de voorzitter. De voorzitter agendeert dit voorstel voor de volgende vergadering.

  • 7. Onderwerpen, die niet op de agenda staan, neemt de Kwaliteitsraad niet in behandeling, tenzij de meerderheid van de aanwezige leden van de Kwaliteitsraad de behandeling ervan van eenvoudige of spoedeisende aard verklaart.

  • 8. De secretaris stuurt de Raad van Bestuur een afschrift van de agenda toe.

  • 9. De secretaris publiceert de agenda op de website van het Zorginstituut en kan deze op verzoek van belangstellenden aan hen toesturen, behoudens uitzonderingen die voortvloeien uit de Wet open overheid.

  • 10. Leden die een conflicterend belang hebben bij een agendapunt melden dit voorafgaand aan de vergadering aan de voorzitter.

Artikel 8

  • 1. De voorzitter leidt de vergadering en is belast met de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2. De voorzitter is bevoegd de behandeling van een agendapunt tijdens de vergadering te schorsen.

  • 3. De voorzitter kan de beraadslagingen over een agendapunt aanhouden.

  • 4. De voorzitter bepaalt wanneer geschorste of aangehouden agendapunten opnieuw worden besproken.

  • 5. De voorzitter kan de beraadslagingen sluiten zodra hij meent dat een agendapunt voldoende is toegelicht.

Artikel 9

  • 1. De secretaris draagt zorg voor een ontwerp van een zakelijk verslag van elke vergadering.

  • 2. Het verslag van de vergadering is openbaar, behoudens de uitzonderingen die voortvloeien uit de Wet open overheid. Standpunten van leden van de Kwaliteitsraad worden geanonimiseerd weergegeven.

  • 3. De secretaris zendt het concept verslag van de vergadering aan de leden van de Kwaliteitsraad toe, zo mogelijk en zo nodig tegelijk met de agenda voor de daarop volgende vergadering. Aan de hand van over het ontwerp gemaakte op- en aanmerkingen stelt de Kwaliteitsraad het verslag in de eerstvolgende vergadering vast.

  • 4. De secretaris publiceert het vastgestelde verslag van de vergadering op de website van het Zorginstituut. Op verzoek van belangstellenden kan de secretaris het verslag aan hen toesturen, behoudens uitzonderingen die voortvloeien uit de Wet open overheid.

Artikel 10

De voorzitter kan medewerkers van het Zorginstituut en personen of vertegenwoordigers van andere organisaties uitnodigen aan een vergadering of een deel daarvan deel te nemen. De voorzitter kan ook op voorstel van één of meer leden van de Kwaliteitsraad andere personen of vertegenwoordigers van organisaties uitnodigen om aan een vergadering of een deel daarvan deel te nemen.

HOOFDSTUK 6 DE STEMMINGEN

Artikel 11

  • 1. Stemmingen van de Kwaliteitsraad zijn mondeling.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan een lid van de Kwaliteitsraad dat niet aanwezig is zijn stem schriftelijk voorafgaand aan de vergadering uitbrengen, indien de voorzitter daartoe toestemming geeft.

  • 3. Het advies van de Kwaliteitsraad aan de Raad van Bestuur kan de Kwaliteitsraad bij meerderheid van stemmen vaststellen. Indien er minderheidsstandpunten zijn worden deze ook kenbaar gemaakt.

  • 4. Indien de stemmen staken beslist de voorzitter.

Artikel 12

  • 1. Bij een stemming brengt ieder lid van de Kwaliteitsraad één stem uit.

  • 2. Een stemming is niet geldig, indien niet meer dan de helft van het aantal leden van de Kwaliteitsraad aan de stemming heeft deelgenomen.

  • 3. Leden van de Kwaliteitsraad die blanco of ongeldig hebben gestemd, worden geacht aan een stemming te hebben deelgenomen. Hun stem wordt echter niet meegerekend bij de bepaling der stemverhouding.

  • 4. In geval van een niet geldige stemming vindt in een volgende vergadering herstemming plaats. De herstemming is geldig, ongeacht het aantal leden van de Kwaliteitsraad dat eraan heeft deelgenomen.

Artikel 13

Indien voor het uitbrengen van een advies geen van de leden van de Kwaliteitsraad stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

HOOFDSTUK 7 SCHRIFTELIJKE RAADPLEGING EN VERGADEREN MET BEHULP VAN TELECOMMUNICATIE

Artikel 14

  • 1. In bijzondere gevallen worden besluiten genomen door schriftelijke raadpleging van de leden van de Kwaliteitsraad.

  • 2. De voorzitter bepaalt de termijn waarop de schriftelijke raadpleging wordt gesloten. Deze termijn omvat minimaal drie werkdagen, gerekend vanaf de dag na de dag van verzending van de stukken.

  • 3. Indien één of meer leden van de Kwaliteitsraad binnen de ingevolge het tweede lid gestelde termijn de voorzitter schriftelijk meedelen zich te verzetten tegen een schriftelijke raadpleging, dan wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de Kwaliteitsraad geplaatst en in die vergadering behandeld.

Artikel 15

  • 1. De voorzitter kan besluiten tot een vergadering waarbij degenen die aan de vergadering deelnemen met behulp van middelen van telecommunicatie gelijktijdig beraadslagen.

HOOFDSTUK 8 MACHTIGINGEN

Artikel 16

De Kwaliteitsraad kan de voorzitter, of bij afwezigheid van de voorzitter een lid, machtigen om namens de Kwaliteitsraad, zonder een vergadering of stemming van de Kwaliteitsraad, advies uit te brengen aan de Raad van Bestuur.

HOOFDSTUK 9 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 17

De Kwaliteitsraad informeert de Raad van Bestuur over voorgenomen besluiten in haar hoedanigheid van bestuursorgaan in het kader van de Woo.

Artikel 18

De Raad van Bestuur stelt de leden van de Kwaliteitsraad een vergoeding beschikbaar overeenkomstig de toepasselijke ministeriële regeling.

Artikel 19

In die gevallen waarin het reglement niet voorziet, neemt de voorzitter beslissingen ter bevordering van een goede gang van zaken tijdens de vergaderingen.

HOOFDSTUK 10 SLOTBEPALINGEN

Artikel 20

Het Reglement Kwaliteitsraad van Zorginstituut Nederland d.d. 12 oktober 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 21

Dit besluit kan worden aangehaald als: Reglement Kwaliteitsraad van Zorginstituut Nederland.

Artikel 22

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Artikel 23

Dit besluit treedt in werking na publicatie daarvan in de Staatscourant en werkt, uitgezonderd het bepaalde in artikel 4, lid 3, terug tot en met 1 juli 2021. Artikel 4, lid 3 treedt met ingang van de tweede dag na publicatie in Staatscourant in werking.

Voorzitter Raad van Bestuur S. Wijma

TOELICHTING

Algemeen

Het Zorginstituut voert de taken uit zoals die zijn vormgegeven in de artikelen 11a tot en met 11j van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg. Artikel 59b van de Zorgverzekeringswet regelt dat het Zorginstituut voor de Kwaliteitstaak een Adviescommissie Kwaliteit kent. De wet regelt dat deze commissie bestaat uit een oneven aantal en ten hoogste 15 leden die door het Zorginstituut worden benoemd, geschorst en ontslagen. De commissie is per 1 juli 2016 verkleind om de commissie strategischer en slagvaardiger te maken. Het Zorginstituut zal de commissie in het vervolg aanduiden als Kwaliteitsraad. De Kwaliteitsraad zal het Zorginstituut inhoudelijk adviseren, en vanuit de inhoud de verbinding met het veld bevorderen.

De leden zijn benoemd door de Raad van Bestuur, na overleg met het Ministerie van VWS, op grond van de deskundigheid die nodig is voor de uitoefening van de taken van de Kwaliteitsraad en op grond van hun maatschappelijke kennis en ervaring. Benoeming van de leden vindt plaats voor de duur van vier jaar en kan worden verlengd met ten hoogste vier jaar overeenkomstig het bepaalde in artikel 59b van de Zorgverzekeringswet.

De taken van de Kwaliteitsraad zijn vastgelegd in artikel 11j van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg, maar zijn daar niet limitatief opgesomd. Deze taken zijn in dit Reglement opnieuw opgesomd en aangevuld met een aantal andere taken.

Voor de uitvoering van deze taken kan de Kwaliteitsraad deskundigen raadplegen. In voorkomende gevallen kan de Kwaliteitsraad vragen of de Raad van Bestuur deskundigen wil benoemen. Deze deskundigen vallen onder de verantwoordelijkheid van het Zorginstituut, maar rapporteren aan de Kwaliteitsraad.

De leden van de Kwaliteitsraad vervullen voor het Zorginstituut een belangrijke rol. Zij zullen gelet op hun kennis en ervaring niet alleen het Zorginstituut van zwaarwichtige adviezen en input voorzien. Zij zullen ook voor de partijen in de zorg een belangrijke functie vervullen. Zij kunnen namelijk als aanspreekpunt voor deze partijen fungeren. Zij kunnen ook als ambassadeur optreden bij de uitvoering van de werkzaamheden van het Zorginstituut richting deze partijen en daarbij een voortrekkende en faciliterende rol vervullen bij het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Dit artikel geeft een aantal definities van begrippen die in het reglement worden gebruikt. Een kwaliteitsstandaard een richtlijn, module, norm of zorgstandaard dan wel organisatiebeschrijving, die betrekking heeft op het gehele zorgproces of een deel van een zorgproces; vastlegt wat noodzakelijk is om vanuit het perspectief van de cliënt goede zorg te verlenen; en overeenkomstig artikel 11a in het openbaar register is opgenomen.

Artikel 2

Dit artikel beschrijft de taken van de Kwaliteitsraad. De beschreven taken in het eerste lid, onder a t/m e zijn de wettelijke taken van de Kwaliteitsraad.

Op de meerjarenagenda plaatst het Zorginstituut kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten die voor een bepaalde datum ontwikkeld en aangeleverd moeten zijn aan het Zorginstituut. Hierbij wordt opgemerkt dat de partijen in de zorg zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van een kwaliteitsstandaard of een meetinstrument. Het Zorginstituut en de Kwaliteitsraad laten dan ook het initiatief voor coördinatie en ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten zo veel mogelijk bij de partijen in de zorg. Het Zorginstituut zal de procedure over wijze waarop de ontwikkeling van standaarden en meetinstrumenten op de meerjarenagenda komt openbaar publiceren op zijn website.

Als de partijen er binnen de termijn niet in slagen om de kwaliteitsstandaard of het meetinstrument aan te bieden aan het Zorginstituut, kan het Zorginstituut beslissen om zogenaamde doorzettingsmacht te gebruiken. De Raad van Bestuur vraagt in dit geval de Kwaliteitsraad op dit vlak met een concreet voorstel te komen.

De Kwaliteitsraad heeft hierbij een inhoudelijke rol. Bij het opstellen van een standaard of een meetinstrument door de Kwaliteitsraad, kan de Kwaliteitsraad deskundigen raadplegen en zo nodig de Raad van Bestuur vragen om een externe deskundigen te benoemen en in te huren. Bij uitvoering van doorzettingsmacht creëert de Kwaliteitsraad een mogelijkheid tot inspraak voor de relevante organisaties van cliënten, zorgaanbieders/zorgverleners en zorgverzekeraars tijdens de behandeling van de standaard of meetinstrument in de openbare vergaderingen. De Kwaliteitsraad is vrij in de vorm van inspraak die hij hanteert.

De Kwaliteitsraad besteedt in zijn advisering aandacht aan de samenhang tussen kwaliteitsstandaarden en de bekostiging van zorg. De Kwaliteitsraad bepaalt hoe hij deze taak vormgeeft. Dit betreft een koppeling van de kwaliteitstaken van het Zorginstituut en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Beschrijvingen van goede zorg zouden gebruikt kunnen worden voor de prestatieomschrijving zoals de NZa die hanteert en de NZa zou hier dan een tarief aan kunnen hangen.

Als kwaliteitsstandaarden die voldoen aan de zogenaamde risicocriteria in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en waarbij uit de budgetimpactanalyse van de NZa inderdaad is gebleken dat de voorgedragen kwaliteitsstandaard naar verwachting leidt tot een toename van de collectieve zorguitgaven, kan de Kwaliteitsraad gevraagd worden om samen met de Adviescommissie Pakket hierover een doelmatigheidsadvies op te stellen.

Naast de wettelijke taken is in dit reglement een aantal onderwerpen opgenomen met betrekking tot de kwaliteit van zorg, waarvan het wenselijk is dat de Kwaliteitsraad hierover adviseert.

De Kwaliteitsraad zal het Zorginstituut onafhankelijk, zowel gevraagd als ongevraagd, adviseren met betrekking tot de kwaliteit van zorg. Zo adviseert de Kwaliteitsraad over brede thema’s op het gebied van kwaliteit van zorg en geeft het vanuit inhoudelijke autoriteit richting.

Indien veldpartijen daarom verzoeken, kan de Kwaliteitsraad impasses helpen oplossen in kwaliteitsdiscussies (dit is geen doorzettingsmacht) en bemiddelen tussen partijen als zij zelf werken aan de totstandkoming van kwaliteitsstandaarden of meetinstrumenten. Ten slotte adviseert de Kwaliteitsraad over beleid en uitvoering van de activiteiten van het Zorginstituut op het gebied van kwaliteit.

Artikel 3

In de in dit artikel beschreven procedure komt de verhouding tussen de Raad van Bestuur en de Kwaliteitsraad tot uitdrukking. De Kwaliteitsraad is verantwoordelijk voor de inhoud van de adviezen. De Raad van Bestuur kan de adviezen overnemen. Indien de Raad van Bestuur van een advies afwijkt zal hij dit gemotiveerd en schriftelijk doen.

Een lid van de Raad van Bestuur zal regelmatig met de voorzitter van de Kwaliteitsraad overleg voeren. In deze overleggen komt ook de stand van zaken rond de grotere inhoudelijke kwesties en adviezen aan de orde, inclusief de daarbij horende strategie en communicatie. Op deze manier kan een goed samenspel geborgd worden tussen de Kwaliteitsraad en de Raad van Bestuur.

Het meerjarenprogramma en het werkprogramma moeten passen binnen de financiële en personele kaders van het Zorginstituut. Het overleg dient ertoe om de adviezen van de Kwaliteitsraad optimaal tot hun recht te laten komen in het verdere traject. Het is van belang dat de Kwaliteitsraad zijn ervaringen deelt en daarvan verslag doet. Het verslag is vormvrij, zodat per overleg gekozen kan worden voor een schriftelijke of een mondelinge verslaggeving.

Artikel 4

De leden maken op persoonlijke titel deel uit van de Kwaliteitsraad en werken derhalve onafhankelijk in de Kwaliteitsraad. De leden dienen zich te conformeren aan het bepaalde in de Code ter voorkoming van oneigenlijke beïnvloeding door belangenverstrengeling van de Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen. Het Zorginstituut heeft deze Code onderschreven en uitgewerkt in een eigen reglement ter voorkoming van belangenverstrengeling. Dit reglement is van toepassing op de Kwaliteitsraad.

De leden van de Kwaliteitsraad zijn vrij om contact te hebben met de pers of te publiceren over onderwerpen die samenhangen met hun eigen vakgebied. Maar wanneer dat contact met de pers raakt aan de Kwaliteitsraad of het Zorginstituut overlegt het lid met de voorzitter en de secretaris van de Kwaliteitsraad. Zij bespreken of het nodig is om de persvoorlichter van het Zorginstituut hierover te informeren of te bevragen. Bijvoorbeeld wanneer er vanuit de pers vragen worden gesteld over de Kwaliteitsraad in het algemeen of over het functioneren. Wanneer er vragen worden gesteld over de adviezen van de Kwaliteitsraad wordt hierbij zo nodig ook de persvoorlichter van het Zorginstituut betrokken. In het voortraject naar een advies wordt extra terughoudendheid betracht in contacten met de pers en wordt niet gecommuniceerd of gepubliceerd over overwegingen met betrekking tot het onderwerp waarover advies wordt gevraagd.

Artikel 5

In het eerste lid is bepaald dat de Kwaliteitsraad wordt ondersteund door een secretaris. Deze secretaris zal zorgen voor de agenda van de Kwaliteitsraad. Hij initieert deskundigheid en opinievorming en draagt deze bij de Kwaliteitsraad aan. De deskundigheid en opinievorming vanuit de Kwaliteitsraad koppelt de secretaris terug naar het Zorginstituut. De secretaris bewaakt de interne consistentie van de adviezen van de Kwaliteitsraad. Gelet op het belang van de functie van secretaris zal deze worden benoemd na overleg met de voorzitter van de Kwaliteitsraad. De secretaris is aangesteld bij het Zorginstituut.

Het derde lid regelt dat de Kwaliteitsraad ook zelf aan de secretaris opdrachten kan verlenen.

Tenslotte bieden medewerkers van het Zorginstituut administratieve en inhoudelijke ondersteuning aan de Kwaliteitsraad. Deze ondersteuning wordt door de secretaris aangestuurd en in goede banen geleid.

Artikel 6

Het eerste lid van dit artikel bepaalt dat de vergaderingen van de Kwaliteitsraad openbaar zijn. De agenda en het verslag van de vergadering zijn eveneens openbaar (vergelijk hierna onder artikel 7 en 9). Het kan voorkomen dat de Kwaliteitsraad een bijzondere aanleiding heeft om niet in het openbaar bijeen te komen. In dat geval kan de voorzitter altijd besluiten niet in het openbaar te vergaderen. Het tweede tot en met vierde lid geven de Kwaliteitsraad de ruimte om zo vaak te vergaderen als hij nodig acht. Enige regelmaat van vergaderen ligt echter wel voor de hand.

Artikel 7

De secretaris levert een conceptagenda aan bij de voorzitter van de Kwaliteitsraad. Samen bespreken zij de agenda en de voorzitter stelt dan de agenda vast. De secretaris is verder verantwoordelijk voor de aanlevering van de dossiers aan de Kwaliteitsraad.

In de dagelijkse praktijk zal de secretaris veel werkzaamheden namens de Kwaliteitsraad verrichten. De Kwaliteitsraad kan de secretaris machtiging geven tot het verrichten van die werkzaamheden. Verder zal de secretaris uiteraard de werkzaamheden verrichten die zijn opgenomen in het besluit genoemd in artikel 5, derde lid.

Blijkens het zesde lid kunnen leden van de Kwaliteitsraad zelf ook agendapunten aandragen voor de vergadering.

De agenda van de vergadering is openbaar en wordt gepubliceerd op de website.

Artikel 8

Artikel 8 bevat bepalingen ten behoeve van de orde tijdens de vergadering. Het spreekt vanzelf dat leden van de Kwaliteitsraad tijdens de vergadering het woord krijgen van de voorzitter. De voorzitter zorgt er echter voor dat alle onderwerpen op de agenda worden behandeld en dat alle leden van de Kwaliteitsraad voldoende tijd krijgen om het woord te voeren.

De voorzitter schorst een agendapunt als tijdens de vergadering blijkt dat er onvoldoende informatie is om het punt definitief af te kunnen ronden.

De voorzitter houdt een agendapunt aan als voorafgaand aan de vergadering blijkt dat het agendapunt niet besproken kan worden. Agendapunten kunnen in een latere vergadering weer terugkomen, indien de voorzitter dat op enig moment bepaalt.

Artikel 9

Van iedere vergadering wordt een verslag opgesteld dat openbaar is en wordt gepubliceerd op de website van het Zorginstituut. Gelet op het feit dat leden van de Kwaliteitsraad op persoonlijke titel hun taak uitoefenen wordt het besprokene geanonimiseerd weergegeven.

Artikel 10

Bij de vergaderingen van de Kwaliteitsraad kunnen medewerkers van het Zorginstituut of externen worden uitgenodigd om een toelichting te geven tijdens de vergadering.

Artikelen 11, 12 en 13

Deze artikelen bepalen de wijze waarop de Kwaliteitsraad beslist over voorstellen en adviezen die hij naar buiten brengt of andere zaken die verband houden met zijn taak. Het zal overigens vaak voorkomen dat er geen stemming wordt gehouden in de vergadering. In dat geval wordt een voorstel geacht te zijn aangenomen. Het is uiteraard van belang dat leden van de Kwaliteitsraad die zich niet kunnen vinden in een voorstel of daarbij kanttekeningen wensen te plaatsen dat zelf uitdrukkelijk naar voren brengen. Leden van de Kwaliteitsraad kunnen in dat geval ook om stemming vragen. Het advies dat de Kwaliteitsraad uiteindelijk uitbrengt is eensluidend. De Kwaliteitsraad zal uiteraard wel aan de Raad van Bestuur laten weten dat er leden van de Kwaliteitsraad zijn die een afwijkende zienswijze hebben.

Artikelen 14 en 15

Dit artikel breidt de mogelijkheden van vergaderen voor de Kwaliteitsraad uit. Met het begrip vergaderen met behulp van middelen van telecommunicatie wordt tot uitdrukking gebracht dat er zo nodig kan worden vergaderd via telefonische dan wel digitale hulpmiddelen.

Artikel 16

Het is mogelijk dat de Kwaliteitsraad de voorzitter of een van de leden machtigt om direct aan de Raad van Bestuur te adviseren. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als over een onderwerp al één of meerdere keren is vergaderd en de Kwaliteitsraad het niet nodig vindt om nogmaals te vergaderen, maar nog wel bepaalde aanpassingen op een advies wenst aan te brengen. Met inachtneming van de opmerkingen van de Kwaliteitsraad kan de voorzitter dan aan de Raad van Bestuur adviseren.

Artikel 17

Op grond van de Wet open overheid (Woo) is de Kwaliteitsraad zelfstandig bevoegd om te beslissen op verzoeken die in het kader van die wet aan de Kwaliteitsraad worden gericht. Het is echter van belang dat het Zorginstituut op de hoogte wordt gehouden van de voorgenomen besluitvorming hierover. Om die reden informeert de Kwaliteitsraad voorafgaand aan de besluitvorming de Raad van Bestuur.

De voorzitter van de Kwaliteitsraad is bevoegd om op grond van de Woo genomen besluiten te ondertekenen.

Artikel 18

Artikel 59a, zevende lid, van de Zorgverzekeringswet regelt dat bij ministeriële regeling de vergoeding van reis- en verblijfkosten en verdere vergoedingen aan de leden van de Kwaliteitsraad worden vastgesteld. Het Zorginstituut betaalt de vergoedingen overeenkomstig deze regeling.

Artikelen 20 tot en met 23

Deze artikelen bevatten een aantal formele bepalingen over de naam, inwerkingtreding en publicatie van het reglement. In verband met wijzigingen van de Zorgverzekeringswet per 1 juli 2021, heeft dit reglement, uitgezonderd artikel 4, lid 3, terugwerkende kracht tot 1 juli 2021.

Voorzitter Raad van Bestuur S. Wijma

Naar boven