Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 28185 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 28185 | ander besluit van algemene strekking |
Voor het jaar 2022 is voor de beheerskosten Wlz van de Wlz-uitvoerders en de Sociale verzekeringsbank € 16,195 miljoen meer beschikbaar dan geregeld in artikel 1 van de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2022.
Van het bedrag in artikel 1 genoemd van € 16,195 miljoen is € 7,994 miljoen bestemd voor de taken, bedoeld in artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wet langdurige zorg, € 4,522 miljoen bestemd voor de overige bij of krachtens die wet geregelde taken van Wlz-uitvoerders en € 3,679 miljoen voor de Sociale verzekeringsbank.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
In de onderhavige nadere aanwijzing wordt het bedrag van de voor 2022 beschikbaar gestelde middelen voor de beheerskosten van Wlz-uitvoerders en voor de uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz) door de Sociale verzekeringsbank (SVB), verhoogd met € 16,195 miljoen. Die verhoging resulteert in een totaalbedrag van € 291,361 miljoen.
Dit artikel voorziet in de verhoging van het beschikbare bedrag voor de beheerskosten van Wlz-uitvoerders en voor de uitvoeringskosten van de SVB, met € 16,195 miljoen.
Artikel 2 bevat de op basis van artikel 4.3, tweede lid, van het Besluit Wfsv, vereiste onderverdeling van het bedrag van € 16,195 miljoen. Een bedrag van € 7,994 miljoen is bestemd voor zorgkantoortaken van Wlz-uitvoerders (artikel 4.2.4, tweede lid, Wlz). Een bedrag van € 4,522 miljoen is bestemd voor de overige bij of krachtens de Wlz geregelde taken van Wlz-uitvoerders. Een bedrag van € 3,679 miljoen is bestemd voor de bij of krachtens Wlz geregelde taken van de SVB. Er volgt nu een onderbouwing van de aanpassingen.
In de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2022 is uitgegaan van 52.000 PGB-ers. Inmiddels wordt geraamd dat de stand ultimo 2022 uitkomt op 57.000. Deze structurele bijstelling betekent dat voor de uitvoering van het persoonsgebonden budget (PGB) een opwaartse correctie op de besteedbare middelen plaatsvindt. Deze structurele opwaartse correctie is € 1,150 miljoen. Voor 2022 wordt rekening gehouden met € 230,09 per PGB-houder. Dit is het bedrag voor 2021 (€ 223,87) gecorrigeerd voor de voorziene loon- en prijsontwikkelingen 2022 (2,78%).
Vanaf 2015 ontvangen zorgkantoren via het beheerskostenbudget een vergoeding voor huisbezoeken aan PGB-ers. Daarbij is rekening gehouden met € 586,36 per huisbezoek. Het verwachte aantal huisbezoeken voor dit jaar is opwaarts bijgesteld met 2.000, zodat nu gerekend wordt met totaal 19.000. Deze structurele bijstelling betekent een opwaartse correctie op de beschikbaar gestelde middelen. Deze opwaartse correctie bedraagt € 1,173 miljoen. De bijstelling is gelijk aan het te laag geraamde aantal gesprekken (1.000) vermenigvuldigd met € 586,36.
Vanaf 2015 ontvangen zorgkantoren via het beheerskostenbudget een vergoeding voor bewuste keuzegesprekken aan PGB-ers. Daarbij is rekening gehouden met € 304,95 per gesprek. Het verwachte aantal bewuste keuzegesprekken voor dit jaar is opwaarts bijgesteld met 3.000, zodat nu gerekend wordt met totaal 14.000. Deze structurele bijstelling betekent een opwaartse correctie op de beschikbaar gestelde middelen. Deze opwaartse correctie bedraagt € 0,915 miljoen. De bijstelling is gelijk aan het te laag geraamde aantal gesprekken (3.000) vermenigvuldigd met € 304,95.
In 2022 is er verder gebouwd aan het PGB 2.0 systeem. De doelstelling van het programma 'Bouw en invoering PGB2.0-systeem' is om op gerichte en effectieve wijze inkleuring te geven aan een verbeterde ondersteuning van de circa 115.000 budgethouders, door het vergaand standaardiseren en digitaliseren van alle processen en systemen die worden gebruikt voor het ondersteunen van de uitvoering van het trekkingsrecht PGB. In 2022 was er ontoereikend budget voor de structurele uitvoering van het PGB 2.0. Dit budget wordt vanaf 2022 structureel opgehoogd met € 1,355 miljoen.
Voor de uitvoering van het PGB-portaal hebben de zorgkantoren in 2022, boven op de reeds toegekende bedragen, meerkosten gemaakt. Deze meerkosten zijn inclusief coördinatiekosten voor het PGB-portaal. Deze meerkosten betekenen een incidentele opwaartse bijstelling van € 3,401 miljoen.
In 2022 is de vraag naar onafhankelijke cliëntondersteuning verder toegenomen door onder andere een toenemende bekendheid en een toename van complexe zorgvragen en toenemende complexiteit van zorgsituaties. Hiervoor wordt aanvullend structureel € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld.
In het kader van het programma Thuis in het Verpleeghuis is tot en met 2021 de regionale samenwerking tussen zorgkantoor en zorgaanbieders ondersteund via het begroting-gefinancierde Waardigheid en trots in de regio. Sinds 2022 is de ondersteuning ondergebracht bij de beheerskosten van de zorgkantoren, om op die manier de verantwoordelijkheid meer bij de zorgkantoren te leggen. In de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2022 is in dit kader een incidenteel bedrag van € 0,7 miljoen beschikbaar gesteld. Om een versnelling bij het maken van regionale plannen mogelijk te maken, wordt dit bedrag nu opgehoogd met incidenteel € 0,3 miljoen.
Het huidige ketenmodel iWlz wordt de komende jaren gemoderniseerd en vervangen door een netwerkmodel iWlz. Dit netwerkmodel iWlz voldoet aan de criteria die het Informatieberaad stelt aan de gegevensuitwisseling en infrastructuur. In verband met de ontwikkeling van het netwerkmodel iWlz wordt dit jaar incidenteel € 1,815 miljoen beschikbaar gesteld.
In de Kamerbrief van 4 juli 2022 inzake het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WoZo) is aangegeven dat gekozen wordt voor een alternatieve invulling voor de in het Coalitieakkoord beoogde overheveling van behandeling (van Wlz naar Zvw). Het alternatief is gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid en organiseerbaarheid van medisch generalistische zorg (mgz) voor Wlz-cliënten. Veldpartijen gaan aan de slag met de beoogde verbetering. Om inhoudelijk onafhankelijkheid te borgen en voldoende sturing op voortgang van de afspraken te hebben wordt een externe projectleider ingezet. De kosten voor deze projectleider worden vergoed door incidenteel € 0,075 miljoen toe te voegen aan het beheerskostenbudget.
In de Nadere aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021 is een structurele opwaartse bijstelling plaats van € 0,163 miljoen opgenomen in verband met BTW over de functie cliëntvertrouwenspersoon in de Wet zorg en dwang (niet alle organisaties waarbij deze functie wordt ingekocht door zorgkantoren zijn vrijgesteld van BTW terwijl daar eerder wel rekening mee was gehouden). Dit had echter geen structurele, maar een incidentele ophoging moeten zijn. Deze fout wordt nu hersteld door middel van een structurele neerwaartse bijstelling van € 0,168 miljoen per 2022. Dit is het bedrag voor 2021 (€ 0,163) gecorrigeerd voor de voorziene loon- en prijsontwikkelingen 2022 (2,78%).
Ter dekking van de beheerskosten van de SVB voor het Wlz-PGB vindt er een incidentele ophoging plaats van € 3,679 miljoen. Dit ter correctie van een te lage ter beschikkingstelling van middelen in de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2022.
Deze nadere aanwijzing resulteert in een verhoging van het bedrag van de voor het jaar 2022 beschikbare middelen voor de beheerskosten ter uitvoering van de Wlz. Dit besluit werkt daarom terug tot en met 1 januari 2022.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-28185.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.