Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 15 oktober 2022, nr. WJZ 22413397, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies in verband met de verlenging van de subsidiemodule PPS-toeslag onderzoek en innovatie

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op artikel 2 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 3.2.18 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt ‘1 november 2022’ vervangen door ‘1 november 2027’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 15 oktober 2022

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Doel en aanleiding

Met deze wijzigingsregeling is de vervaldatum verlengd van de subsidiemodule betreffende de PPS-toeslag onderzoek en innovatie (hierna: subsidiemodule PPS-toeslag), opgenomen in titel 3.2 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES)).

In artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 is bepaald dat subsidieregelingen een vervaltermijn van maximaal vijf jaren bevatten. De subsidiemodule PPS-toeslag heeft een vervaldatum van 1 november 2022. Om de hieronder vermelde redenen is besloten de vervaldatum voor deze subsidiemodule te verlengen. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 is het ontwerp van deze wijzigingsregeling op 29 augustus 2022 aan de Tweede Kamer voorgelegd1. Op 13 september 2022 heeft de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat van de Tweede Kamer besloten deze wijzigingsregeling voor kennisgeving aan te nemen.

2. PPS-toeslag

In 2013 is de subsidiemodule betreffende TKI-toeslag geïntroduceerd, die thans wordt aangeduid als PPS-toeslag. De module heeft als doel de privaat-publieke samenwerking (PPS) binnen de topsectoren te versterken door een toeslag te verlenen op de private financiële bijdragen van bedrijven aan onderzoek in PPS-verband. De Topconsortia voor Kennis en Innovatie (hierna: TKI’s) kunnen toeslag aanvragen voor de private bijdragen die zijn verkregen in het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de uitvoering van een bepaald TKI-programma plaatsvindt waarop de subsidieaanvraag ziet (programmatoeslag). De TKI’s, en ook samenwerkingsverbanden, kunnen tevens toeslag aanvragen voor meerjarige publiek-private samenwerkingsprojecten waarvan de private bijdragen al vast liggen (projecttoeslag). Het doel van de TKI’s is om excellente privaat-publieke samenwerking in topsectoren op het gebied van onderzoek en innovatie te bundelen. Hiermee wordt synergie en samenhang gestimuleerd van onderzoeks- en innovatieactiviteiten op economische en maatschappelijke speerpunten. Tevens dragen TKI’s bij aan het vergroten van de efficiëntie en effectiviteit van onderzoek en ontwikkeling door het stimuleren van meer (strategische) samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en de overheid. De toeslag wordt ingezet op PPS-projecten, netwerkactiviteiten of innovatieadviesdiensten die passen binnen het PPS-programma voor onderzoek dat door kennisinstellingen en bedrijven in een topsector is opgesteld.

De subsidiemodule is geëvalueerd en de resultaten hiervan zijn op 30 september 2021 aan de Tweede Kamer gepresenteerd in het rapport ‘Evaluatie PPS-toeslagregeling 2016–2020’.2 De uitkomst van de evaluatie was positief. De regeling doet wat hij moet doen: het stimuleren van private investeringen in publiek onderzoek, het bevorderen van samenwerking tussen kennisinstellingen en private partijen en het tot stand brengen van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Kennisinstellingen zijn dankzij de subsidiemodule in staat om hun onderzoeksactiviteiten beter op de behoeften van bedrijven te richten. Kennisinstellingen initiëren dan ook vaak de PPS-samenwerking. Doordat partijen binnen een netwerk samenwerken in PPS-verband kan men elkaar ook in de toekomst beter vinden en sneller waardevolle samenwerkingsverbanden inrichten.Om die reden is de vervaldatum van deze subsidiemodule dan ook aangepast naar 1 november 2027.

In de evaluatie is ook geconcludeerd dat deze subsidiemodule in de RNES in de basis niet complex is, maar dat de manieren waarop de TKI’s er in de praktijk uitvoering aan geven zorgt voor (ervaren) complexiteit. Er is een aantal aanbevelingen gedaan om onder andere de uitvoering van deze regeling te vereenvoudigen, en hem voor MKB-bedrijven toegankelijker te maken. Momenteel wordt onderzocht op welke wijze er opvolging kan worden gegeven aan de aanbevelingen en of – en in hoeverre – wijziging van deze regeling hiertoe noodzakelijk is.

3. Staatssteun

De subsidiemodule PPS-toeslag bevat staatssteun die wordt gerechtvaardigd door artikel 25 (voor wat betreft de samenwerkingsprojecten die bestaan uit fundamenteel of industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of een combinatie daarvan) en artikel 28 (voor wat betreft innovatieadviesdiensten) van de algemene groepsvrijstellingsverordening3 (zie artikel 3.2.17 van de RNES).

De verlenging van de vervaldatum van de subsidiemodule brengt geen verandering in de staatssteunaspecten, omdat de voorwaarden van deze subsidiemodule ongewijzigd blijven. De datum van de verlengde horizonbepaling van de subsidiemodule PPS-toeslag, ligt na de datum waarop de looptijd van het toepasselijke Europese staatssteunkader (in dit geval de algemene groepsvrijstellingsverordening) verstrijkt. Behoudens het geval waarin de algemene groepsvrijstellingsverordening verlengd wordt, zal de desbetreffende subsidiemodule alleen na die datum (31 december 2023) worden opengesteld, indien hiervoor in het staatssteunrecht een (andere of nieuwe) rechtvaardigingsgrond gevonden kan worden. Alsdan zal de desbetreffende subsidiemodule hier ook op worden aangepast door de andere of nieuwe rechtvaardigingsgrond te noemen en zo nodig inhoudelijke wijzigingen als gevolg van de nieuwe kaders aan te brengen.

4. Regeldruk

De wijziging van de vervaltermijn leidt niet tot wijziging van informatieverplichtingen; inhoudelijk verandert de module nu niet. Derhalve leidt deze wijziging ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van de subsidiemodule PPS-toeslag.

5. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2022. Met deze datum wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien wordt bekendgemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep van de PPS-toeslagmodule gebaat is bij spoedige inwerkingtreding. Via deze regeling wordt de horizonbepaling van de subsidiemodule PPS-toeslag namelijk verlengd. Omdat deze subsidiemodule zonder verlenging niet meer opengesteld zou kunnen worden, is afwijking van de systematiek van vaste verandermomenten gewenst. Daarbij komt dat de doelgroep voldoende tijd heeft om te kunnen anticiperen op de inhoud van deze regeling. Deze regeling is op 29 augustus 2022 aan de Tweede Kamer overgelegd. Hierdoor is de inhoud van de regeling al bekend gemaakt.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Kamerstukken 2021/22, 33 009, nr. 116

X Noot
2

Kamerstukken 2021/22, 33 009, nr. 101

X Noot
3

Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L187).

Naar boven