Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 21 oktober 2022, nr. IENW/BSK-2022/235617, tot wijziging van de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) en tot wijziging van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) (Verzamelregeling wijziging SEPP en SEBA 2023)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b en f, 4, eerste en tweede lid, en 5 van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 1.9 van de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel d, wordt ‘2 januari 2023, 9.00 uur’ vervangen door ‘10 januari 2023, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2023, 12.00 uur’ vervangen door ‘29 december 2023, 12.00 uur’.

2. In het tweede lid, onderdeel e, wordt ‘2 januari 2024, 9.00 uur’ vervangen door ‘9 januari 2024, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2024, 12.00 uur’ vervangen door ‘27 december 2024, 12.00 uur’.

3. In het derde lid, onderdeel d, wordt ‘2 januari 2023, 9.00 uur’ vervangen door ‘10 januari 2023, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2023, 12.00 uur’ vervangen door ‘29 december 2023, 12.00 uur’.

4. In het derde lid, onderdeel e, wordt ‘2 januari 2024, 9.00 uur’ vervangen door ‘9 januari 2024, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2024, 12.00 uur’ vervangen door ‘27 december 2024, 12.00 uur’.

5. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. Na bekendmaking van het bereiken van het subsidieplafond voor het betreffende jaar, bedoeld in artikel 1.5, zesde lid, kan in afwijking van het tweede en derde lid geen aanvraag meer worden ingediend.

ARTIKEL II

De Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het derde en vierde lid tot het vierde en vijfde lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 3. Het subsidieplafond voor 2023 is € 33.000.000.

2. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘2022’ vervangen door ‘2023’.

B

Artikel 1.8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de aanhef wordt het cijfer 1 geplaatst.

2. In het eerste lid, onderdeel c (nieuw), wordt ‘2 januari 2023, 9.00 uur’ vervangen door ‘10 januari 2023, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2023, 12.00 uur’ vervangen door ‘29 december 2023, 12.00 uur’.

3. In het eerste lid, onderdeel d (nieuw), wordt ‘2 januari 2024, 9.00 uur’ vervangen door ‘9 januari 2024, 9.00 uur’ en wordt ‘31 december 2024, 12.00 uur’ vervangen door ‘27 december 2024, 12.00 uur’.

4. In het eerste lid, onderdeel e (nieuw), wordt ‘2 januari 2025, 9.00 uur’ vervangen door ‘7 januari 2025, 9.00 uur’.

5. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Na bekendmaking van het bereiken van het subsidieplafond voor het betreffende jaar als bedoeld in artikel 1.5, vijfde lid, kan in afwijking van het eerste lid geen aanvraag meer worden ingediend.

C

In artikel 1.9, derde lid, wordt ‘2021 of 2022’ vervangen door ‘2021, 2022 of 2023’.

D

In artikel 1.13 vervalt onderdeel b, onder verlettering van de onderdelen c tot en met f tot b tot en met e.

E

In artikel 2.1 vervalt onderdeel c, onder verlettering van de onderdelen d tot en met g tot c tot en met f.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

ARTIKEL IV

Deze regeling wordt aangehaald als: Verzamelregeling wijziging SEPP en SEBA 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

Op 1 juli 2020 trad de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (hierna: SEPP) in werking. Op grond van deze regeling kan subsidie worden verstrekt voor de aanschaf en lease van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s.

Op 15 maart 2021 is de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (hierna: SEBA) in werking getreden. Op grond van deze subsidieregeling kunnen subsidies worden verstrekt aan ondernemingen en non-profitinstellingen voor de aanschaf van één of meerdere emissieloze bedrijfsauto’s.

2. Noodzaak tot wijziging

In beide subsidieregelingen wordt het mogelijk gemaakt om het subsidieloket te sluiten nadat het subsidieplafond is bereikt. De ervaring leert dat de subsidieplafonds in beide regelingen worden bereikt ruim voor het einde van de aanvraagperiode. Ook na melding op de website van uitvoeringsorganisatie Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat het subsidieplafond is bereikt, worden soms nog aanvragen ingediend. Om te voorkomen dat aanvragen onnodig worden ingediend wordt het digitale aanvraagloket gesloten nadat bekendmaking van het bereiken van het subsidieplafond door publicatie in de Staatscourant heeft plaats gevonden.

Daarnaast wordt de eerste dag van de aanvraagperiode bepaald op de eerste dinsdag na de kerstvakantie. Hiermee wordt drukte tijdens de vakantieperiode voorkomen.

3. Inhoud wijzigingen

Wijziging SEPP

In artikel 1.9 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  • 1. de begin- en einddata van de aanvraag periode in 2023 en 2024 worden gewijzigd;

  • 2. er wordt een vierde lid toegevoegd dat bepaalt dat na de bekendmaking van het bereiken van het subsidieplafond er geen aanvraag meer kan worden ingediend.

Wijziging SEBA

In artikel 1.5 wordt het subsidieplafond voor het jaar 2023 bekend gemaakt.

In artikel 1.8 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  • 1. de begindata van de aanvraagperiode in 2023, 2024 en 2025 en de einddata in de jaren 2023 en 2024 worden gewijzigd;

  • 2. er wordt een tweede lid toegevoegd dat bepaald dat na de bekendmaking van het bereiken van het subsidieplafond er geen aanvraag meer kan worden ingediend.

In artikel 1.9, derde lid, wordt toegevoegd dat ook in 2023 de aanvraag tot vaststelling van de subsidie kan worden ingediend tot uiterlijk 7 maanden (in plaats van binnen 4 maanden) na de datum van verlening van de subsidie.

In artikel 1.13 vervalt onderdeel b waardoor het plafond van 400 voertuigen per aanvrager vervalt. In 2021 en 2022 bleek het nauwelijks voor te komen dat aanvragers dit plafond bereikten. Om de met deze bepaling gepaard gaande uitvoeringslasten te verminderen komt dit onderdeel te vervallen. De enkele keer dat het wél voorkomt, is nu op te vangen met een hoger subsidieplafond.

4. Gevolgen van de wijziging

De wijzigingsregeling betreft enkel de vaststelling en wijziging van openstellingsperiodes en subsidieplafonds. Dit type wijzigingen is uitgezonderd van voorafgaande toetsing door het Adviescollege toetsing regeldruk.

De wijzigingen van de subsidieregelingen hebben naar hun aard geen gevolgen voor de administratieve lasten voor ondernemers en burgers en ook geen andere noemenswaardige gevolgen voor burgers en bedrijven. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie1, kon internetconsultatie daarom achterwege blijven.

De financiële gevolgen voor de rijksoverheid van de onderhavige wijziging van de subsidieregeling vallen binnen de kaders van de rijksbegroting.

5. Inwerkingtreding van de regeling

Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023. De wijzigingen hebben betrekking op nog komende aanvraagperiodes en niet op al eerder ingediende aanvragen. Daarom kan overgangsrecht achterwege blijven.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Kamerstukken II 2009/10, 29 279, nr. 114 en Kamerstukken II 2012/13, 29 362, nr. 224.

Naar boven