Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 29 september 2022, nr. IENW/BSK-2022/89170, tot wijziging van de Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 21 van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt na de definitie en begripsbepaling van ‘reglement 22’ de volgende definitie ingevoegd:

snorfiets:

bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van de speed-pedelec.

B

In het tweede lid van artikel 2 wordt ‘van de bestuurder van een speed-pedelec’ vervangen door ‘van de bestuurder van een speed-pedelec en van de bestuurder en passagier van een snorfiets’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

Algemeen

De regeling tot wijziging van de Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen (hierna ‘de regeling’) maakt het mogelijk dat de speed-pedelec-helm, indien deze voldoet aan de NTA 8776:2016, mag worden gebruikt als helm door snorfietsers. De plicht tot het dragen van een helm die voldoet aan de regeling is geregeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 na inwerkingtreding van het Besluit van 24 juni 2022 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met invoering van de helmplicht voor snorfietsers (helmplicht snorfiets)1.

Oorspronkelijk was in het ontwerpbesluit opgenomen dat de bestuurders en passagiers van een snorfiets verplicht werden een goed passende helm te dragen die is voorzien van het goedkeuringsmerk VN/ECE reglement 22. Dit betreft een zogenaamde brom/motorfietshelm. De categorie snorfiets omvat echter een breed scala aan voertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 25 km per uur, waarbij voor sommige soorten fysieke inspanning wordt gevraagd en waarvoor de brom/motorfietshelm niet geschikt is. Naast de ‘scooters’ zijn er ook snorfietsen die erg lijken op elektrische (bak-)fietsen. Zo valt het gemotoriseerde rijwiel (L1e-A) ook onder de categorie ‘snorfiets’. Dit voertuig ziet eruit als een elektrische fiets en werkt net zoals een elektrische fiets, waarbij dus fysieke inspanning wordt gevraagd om het voertuig in beweging te houden. Bij een maximumsnelheid van 25 km per uur stopt de trapondersteuning.

In de internetconsultatie bij het bovengenoemde Besluit werd aangegeven dat het van belang is dat voor snorfietsen waarbij fysieke inspanning wordt gevraagd, zoals bij de gemotoriseerde rijwielen en historische snorfietsen, de helm licht van gewicht is en voldoende ventilatie biedt, net als voor de bestuurders van de speed-pedelec. Een brom/motorfietshelm is dan niet wenselijk. Voorgesteld werd om dit type snorfiets uit te zonderen van de helmplicht of de speed-pedelec-helm2 toe te staan, omdat deze helm licht van gewicht is en voldoende ventilatie biedt.

Naar aanleiding van de internetconsultatie is in twee onderzoeken onderzocht wat de effecten van het gebruik van een speed-pedelec-helm zijn voor de verkeersveiligheid. Het eerste onderzoek was gericht op het bepalen van de geschiktheid van dit type helm3 voor de bestuurder van een snorfiets. Het tweede onderzoek was nodig om de effecten van het dragen van een speed-pedelec-helm te bepalen in de gevallen wanneer behalve de bestuurder ook een passagier op de snorfiets zit4. De conclusie van beide onderzoeken was dat een speed-pedelec-helm bij zowel de bestuurder als de passagier tot vergelijkbare of betere bescherming tegen hoofdletsel leidt ten opzichte van andere toegestane helmen. Om die reden wordt naast de brom/motorfietshelm ook de speed-pedelec-helm (NTA 8776:2016) toegestaan voor de bestuurders en passagiers van alle snorfietsen (met en zonder trapondersteuning). Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de uitkomsten van de internetconsultatie over de zorgen rondom de ventilatie en het gewicht van de brom/motorfietshelm voor een deel van de snorfietsers. Het toestaan van deze helm draagt door het beperkte gewicht en de extra keuzemogelijkheid bij aan het draagvlak en daarmee het naleven van deze maatregel.

NTA 8776:2016

In 2016 is er door NEN, RAI Vereniging en TNO samengewerkt aan een nieuwe helmnorm, de NTA 8776:2016. Een helm die voldoet aan NTA 8776 lijkt op een fietshelm, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd. In vergelijking met een fietshelm biedt de helm met name meer bescherming voor de slapen en de achterkant van het hoofd. Helmen die aan die norm voldoen bieden de speed-pedelec bestuurder voldoende bescherming. Uit de bovengenoemde onderzoeken van TNO is gebleken dat helmen die aan deze normen voldoen ook voldoende bescherming bieden voor snorfietsbestuurders en hun passagiers.

Administratieve lasten

In de Nota van Toelichting bij het Besluit helmplicht snorfiets is weergegeven wat de administratieve lasten en de kosten van naleving van deze maatregel zijn.

In deze regeling wordt het mogelijk gemaakt om een extra type helm te kunnen gebruiken. De minimumprijs van de speed-pedelec-helm ligt met +/– € 70,– hoger dan die van een bromfietshelm (+/– € 40,–). De administratieve lasten en nalevingskosten veranderen daarmee niet, omdat het aan de gebruiker zelf is om een helm te kiezen. De speed-pedelec-helm is als extra mogelijkheid toegevoegd aan het assortiment geschikte helmen voor snorfietsers en eventuele passagiers.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

Internetconsultatie

Over het bijbehorende Besluit helmplicht snorfiets heeft internetconsultatie plaatsgevonden. Tijdens die internetconsultatie zijn opmerkingen over het type helm gemaakt. In deze Regeling wordt nu voorgeschreven welke helm verplicht wordt voor snorfietsers en eventuele passagiers. Deze keuze is mede gemaakt naar aanleiding van de opmerkingen uit de eerdere internetconsultatie. Een internetconsultatie over het ontwerp van deze regeling is daarom nu achterwege gelaten. Deze vindt namelijk niet plaats indien de consultatie niet in betekenende mate kan leiden tot aanpassing van het voorstel. Omdat er al rekening is gehouden met opmerkingen over het type helm is daarvan hier nu sprake.

Technische notificatie

Het ontwerp van deze wijzigingsregeling is op 9 mei 2022 voorgelegd aan de Europese Commissie (notificatienummer 2022/0333/NL) ingevolge artikel 5, eerste lid, Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEU 2015, L 241).

Op grond van artikel 6, eerste lid, van de voornoemde richtlijn, is vervolgens een standstilltermijn van drie maanden in acht genomen, welke termijn derhalve op 10 augustus 2022 is geëindigd. Binnen deze termijn zijn geen reacties ontvangen.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023. Dit is tevens het moment waarop de wijziging van RVV 1990 (helmplicht snorfiets)5 in werking treedt. Vanaf die datum moeten ook snorfietsers en eventuele passagiers een helm dragen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Stb. 2022, 270.

X Noot
2

NTA 8776:2016.

X Noot
3

Kamerstuk 29 398, nr. 933.

X Noot
4

Kamerstuk 29 398, nr. 965.

X Noot
5

Besluit van 24 juni 2022 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met invoering van de helmplicht voor snorfietsers (helmplicht snorfiets). Stb. 2022, 270.

Naar boven