Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rechtbank Noord-Holland | Staatscourant 2022, 24375 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rechtbank Noord-Holland | Staatscourant 2022, 24375 | interne regeling |
Gelet op artikel 20 van de Wet op de rechterlijke organisatie (RO), besluit het bestuur van de rechtbank Noord-Holland het volgende reglement vast te stellen. Dit reglement wordt aangeduid als ‘Bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland’.
Dit reglement komt in de plaats van het door het bestuur van de rechtbank Noord-Holland op 22 december 2020 vastgestelde reglement, zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 26 maart 2021, nummer 11847.
De aanleiding voor wijziging van dit reglement is de wijziging van artikel 5, lid 2: Toedeling van zaken.
De rechtbank Noord-Holland kent de volgende zittingsplaatsen, allen met griffiefunctie. Op deze locaties kunnen stukken en zaken worden ingediend of gedeponeerd. Ook voor informatie over een zaak kan de rechtzoekende op onderstaande locaties terecht:
a. Zittingsplaats Haarlem, tevens zetel van het bestuur
|
Postadres: |
Postbus 1621, 2003 BR Haarlem |
|
Bezoekadressen: |
Simon de Vrieshof 1, 2019 HA Haarlem Jansstraat 81, 2011 RW Haarlem |
b. Zittingsplaats Alkmaar
|
Postadres: |
Postbus 251, 1800 BG Alkmaar |
|
Bezoekadres: |
Kruseman van Eltenweg 2, 1817 BC Alkmaar |
c. Zittingsplaats Zaanstad:
|
Postadres: |
Postbus 1165, 1500 AD Zaandam |
|
Bezoekadres: |
Rembrandtstraat 23, 1506 LS Zaandam |
d. Zittingsplaats Haarlemmermeer
|
Postadres: |
Postbus 1621, 2003 BR Haarlem |
|
Bezoekadres: |
Duizendbladweg 100, 1171 VA Badhoevedorp |
De griffies van de rechtbank zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.
De rechtbank is onderverdeeld in de volgende organisatorische eenheden:
a. het bestuur
b. het bestuursbureau
c. het mediationbureau
d. team F&J Haarlem
e. team F&J Alkmaar
f. team Handel, Kanton & Insolventie
g. team Handel, Kanton & Bewind
h. team Straf Haarlem
i. team Straf Alkmaar
j. team Kabinet RC
k. team Bestuur Algemeen / VK
l. team Belastingrecht
m. afdeling Administratie
n. afdeling Bedrijfsvoering, onderverdeeld in de teams: Communicatie, Kwaliteit, Projecten & Informatie, Personeel & Organisatie, Facilitair en Veiligheid.
1. Het bestuur stelt jaarlijks een overzicht vast van de categorieën zaken die door elk van de teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van de rechtbank ter inzage.
2. Het bestuur stelt jaarlijks de bezetting van de teams vast, welke teams enkel- en meervoudige kamers vormen. De rechtbank kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47, 48, 50 tot en met 53 en 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in deze artikelen (47, 48, 50 tot en met 53 en 56), zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.
3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.
4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel of tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld.
1. Zaken worden toegedeeld volgens de door het bestuur vastgestelde zaakstoedelingsregelingen per rechtsgebied, die als bijlagen aan dit bestuursreglement zijn toegevoegd. Deze zaakstoedelingsregelingen volgen de uitgangpunten, principes en beginselen van de Code Zaaktoedeling van de Rechtspraak.
2. Door of namens het bestuur worden in de teams en – wat betreft het strafrecht – in de verkeerstoren roosters gemaakt, waarin rechters worden ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.
1. Het bestuur bevordert de kwaliteit van rechtspraak, waaronder in het bijzonder de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing, alsmede de doorlooptijden.
2. Het bestuur voert minstens één maal per jaar overleg met bij de rechtbank werkzame rechters over het door haar gevoerde kwaliteitsbeleid. De wijze waarop dit overleg wordt gevoerd wordt door het bestuur, gehoord de gerechtsvergadering, bepaald.
1. Het bestuur onderhoudt de externe contacten die het geraden acht en overlegt periodiek – en steeds ten minste éénmaal per jaar – met verschillende door het bestuur te bepalen externe (keten)partners.
2. Het bestuur besteedt in het jaarverslag, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, aandacht aan de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij.
1. Een voorstel tot wijziging van dit reglement kan worden gedaan door een lid van het bestuur.
2. Het bestuur stelt in een huishoudelijk reglement nadere regels vast ter verdere uitwerking van het bestuursreglement.
3. Het bestuursreglement behoeft op grond van artikel 21a van de Wet op de rechterlijke organisatie de instemming van de Raad voor de rechtspraak, welke instemming is verleend op 30 augustus 2022.
4. Dit reglement wordt aangehaald als: bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland, wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van publicatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24375.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.