Regeling van de Minister voor Langdurige Zorg en Sport van 20 juli 2022, kenmerk 3396687-1032564-MEVA, houdende de wijziging van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II in verband met een eenmalige ophoging van het subsidieplafond

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport,

Gelet op artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 2, vierde lid, van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II wordt ‘€ 116.000.000’ vervangen door ‘€ 179.500.000’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt inwerking op 2 augustus 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

TOELICHTING

Algemeen

De Subsidieregeling stageplaatsen zorg II (hierna: de Subsidieregeling) voorziet in een tegemoetkoming in de kosten van het aanbieden van stages en de bijbehorende stagebegeleiding voor opleidingen in de zorg en welzijnssector. De Subsidieregeling beoogt het beschikbaar komen van voldoende stageplaatsen via een relatief stabiel en op toekomstige zorgbehoeften gebaseerd stageaanbod te ondersteunen.

In de zorg is sprake van een structureel tekort aan begeleidingscapaciteit van stagiairs. De begeleidingscapaciteit is als gevolg van de uitbraak van de Covid-19 pandemie nog verder onder druk komen te staan.

Ook in de toekomst blijven voldoende stageplekken belangrijk voor een goede kennismaking met de zorg en welzijnssector.

Eénmalige ophoging van het budget

Het subsidieplafond wordt met deze wijzigingsregeling incidenteel opgehoogd met € 63,5 mln. tot € 179,5 mln. voor het schooljaar 2021–2022. Het kabinet beoogt hiermee om stageaanbieders opnieuw meer financiële ruimte te bieden voor het realiseren van stageplaatsen in de nafase van de Covid-19 pandemie. In 2021 werd het budget voor de Subsidieregeling reeds incidenteel opgehoogd met € 13 mln. De personeelstekorten zijn echter onverminderd groot gebleven, waardoor nu opnieuw besloten is tot een extra impuls. Deze extra financiële ruimte maakt het mogelijk om het oplopend stagevolume op te kunnen vangen. Daarnaast wordt nu samen met de sector volop ingezet op innovatieve vormen van stagebegeleiding met als doel om meer stageplaatsen te kunnen aanbieden met dezelfde begeleidingscapaciteit.

Regeldruk

De ophoging van het subsidieplafond heeft minimale gevolgen voor de regeldruk. De eenmalige ophoging leidt tot ongeveer tien extra assurance-rapporten voor de gehele regeling. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat de gevolgen voor de regeldruk toereikend in beeld zijn gebracht.

Staatssteun

Het realiseren van stages ten behoeve van door de staat bekostigd onderwijs kan worden gezien als een niet economische dienst van algemeen belang. Het gaat dan om onderwijs dat binnen het nationale onderwijsstelsel valt en dat dus door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wordt bekostigd. Het overgrote deel van de Subsidieregeling – als ook deze éénmalige ophoging van het budget – komt ten goede aan stageplaatsen voor studenten van opleidingen die bekostigd worden door het Ministerie van OCW, voor dit onderdeel is derhalve geen sprake van staatssteun.

Ongeveer 4% van de subsidie gaat echter naar stageplekken voor studenten van particuliere opleidingen. Dat kan wel worden beschouwd als een economische activiteit, waardoor het risico op ongerechtvaardigde staatssteun aanwezig blijft.

Directe inwerkingtreding

De regeling treedt inwerking per 2 augustus 2022. Hierdoor wordt afgeweken van de vaste verandermomenten. Daarnaast wordt hierdoor afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden, omdat er geen wezenlijke veranderingen zijn, anders dan de ophoging van het subsidieplafond.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

Naar boven