De Minister voor Langdurige Zorg en Sport,
Gelet op artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies;
Besluit:
ARTIKEL I
In artikel 2, vierde lid, van de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II wordt ‘€ 116.000.000’
vervangen door ‘€ 179.500.000’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt inwerking op 2 augustus 2022.
TOELICHTING
Algemeen
De Subsidieregeling stageplaatsen zorg II (hierna: de Subsidieregeling) voorziet in
een tegemoetkoming in de kosten van het aanbieden van stages en de bijbehorende stagebegeleiding
voor opleidingen in de zorg en welzijnssector. De Subsidieregeling beoogt het beschikbaar
komen van voldoende stageplaatsen via een relatief stabiel en op toekomstige zorgbehoeften
gebaseerd stageaanbod te ondersteunen.
In de zorg is sprake van een structureel tekort aan begeleidingscapaciteit van stagiairs.
De begeleidingscapaciteit is als gevolg van de uitbraak van de Covid-19 pandemie nog
verder onder druk komen te staan.
Ook in de toekomst blijven voldoende stageplekken belangrijk voor een goede kennismaking
met de zorg en welzijnssector.
Eénmalige ophoging van het budget
Het subsidieplafond wordt met deze wijzigingsregeling incidenteel opgehoogd met € 63,5 mln.
tot € 179,5 mln. voor het schooljaar 2021–2022. Het kabinet beoogt hiermee om stageaanbieders
opnieuw meer financiële ruimte te bieden voor het realiseren van stageplaatsen in
de nafase van de Covid-19 pandemie. In 2021 werd het budget voor de Subsidieregeling
reeds incidenteel opgehoogd met € 13 mln. De personeelstekorten zijn echter onverminderd
groot gebleven, waardoor nu opnieuw besloten is tot een extra impuls. Deze extra financiële
ruimte maakt het mogelijk om het oplopend stagevolume op te kunnen vangen. Daarnaast
wordt nu samen met de sector volop ingezet op innovatieve vormen van stagebegeleiding
met als doel om meer stageplaatsen te kunnen aanbieden met dezelfde begeleidingscapaciteit.
Regeldruk
De ophoging van het subsidieplafond heeft minimale gevolgen voor de regeldruk. De
eenmalige ophoging leidt tot ongeveer tien extra assurance-rapporten voor de gehele
regeling. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd
voor een formeel advies, omdat de gevolgen voor de regeldruk toereikend in beeld zijn
gebracht.
Staatssteun
Het realiseren van stages ten behoeve van door de staat bekostigd onderwijs kan worden
gezien als een niet economische dienst van algemeen belang. Het gaat dan om onderwijs
dat binnen het nationale onderwijsstelsel valt en dat dus door het Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wordt bekostigd. Het overgrote deel van de
Subsidieregeling – als ook deze éénmalige ophoging van het budget – komt ten goede
aan stageplaatsen voor studenten van opleidingen die bekostigd worden door het Ministerie
van OCW, voor dit onderdeel is derhalve geen sprake van staatssteun.
Ongeveer 4% van de subsidie gaat echter naar stageplekken voor studenten van particuliere
opleidingen. Dat kan wel worden beschouwd als een economische activiteit, waardoor
het risico op ongerechtvaardigde staatssteun aanwezig blijft.
Directe inwerkingtreding
De regeling treedt inwerking per 2 augustus 2022. Hierdoor wordt afgeweken van de
vaste verandermomenten. Daarnaast wordt hierdoor afgeweken van de minimuminvoeringstermijn
van twee maanden, omdat er geen wezenlijke veranderingen zijn, anders dan de ophoging
van het subsidieplafond.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder