Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 13 juli 2022, nummer WBV 2022/18, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf C2/7.2 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

7.2. Veilig land van herkomst

In deze paragraaf zijn beleidsregels opgenomen die een uitwerking zijn van de volgende artikelen:

  • artikel 30b, eerste lid, onder b, Vw;

  • artikel 3.105ba, Vb;

  • artikel 3.106b, Vb;

  • artikel 3.37f, VV.

De IND kan een aanvraag voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd kennelijk ongegrond verklaren op grond van artikel 30b, eerste lid, onder b, Vw. Dit kan alleen als de staatssecretaris het land waaruit de vreemdeling afkomstig is heeft aangemerkt als veilig land van herkomst. Dergelijke landen zijn geplaatst op een lijst die als bijlage bij het VV is opgenomen.

In artikel 3.105ba, tweede lid, Vb is opgenomen op basis van welke bronnen de staatssecretaris een land kan aanmerken als veilig land van herkomst. Als deze bronnen niet actueel, bruikbaar of beschikbaar zijn, maakt de staatssecretaris gebruik van andere relevante informatie van meerdere gezaghebbende (internationale) organisaties.

Dit gebruik van bronnen geldt ook bij een herbeoordeling als bedoeld in artikel 3.105ba, derde lid, Vb. De staatssecretaris herbeoordeelt in ieder geval elke twee jaar of een land nog steeds aangemerkt kan worden als veilig land van herkomst. Deze termijn van twee jaar is een streeftermijn, een beperkte overschrijding daarvan kan bijvoorbeeld aan de orde zijn in afwachting van een op korte termijn te verschijnen rapport van een relevante bron. Als er tussentijds signalen zijn die duiden op aanmerkelijke wijzigingen in de algemene situatie, of in de positie van een specifieke groep in een land, kan een eerdere herbeoordeling aangewezen zijn. Naar aanleiding van een herbeoordeling kan de staatssecretaris besluiten de aanwijzing van een veilig land van herkomst voort te zetten (met eventueel uitgezonderde groepen en/of gebieden), te schrappen of tijdelijk op te schorten.

De lijst van veilige landen die als bijlage bij het VV is opgenomen, staat ook in paragraaf C7/1.2 Vc. Bovendien zijn in deze lijst per land, indien van toepassing, bijzonderheden opgenomen. Deze kunnen betrekking hebben op uitgezonderde groepen en/of gebieden, maar ook op een opschorting van de aanwijzing van veilig land van herkomst en/of de instelling van een besluitmoratorium als bedoeld in artikel 43 Vw. Bij al deze uitzonderingen geldt de aanname van veiligheid niet. Dit betekent dat de IND artikel 30b, eerste lid, onder b, Vw niet tegenwerpt.

Er worden geen categorieën van ‘verhoogde aandacht’ meer aangewezen met betrekking tot veilige landen van herkomst. Er zal worden volstaan met de aanwijzing van uitgezonderde groepen en/of gebieden, als daar aanleiding toe is. In meerdere brieven aan de Tweede Kamer inzake de aanwijzing en (her)beoordeling van veilige landen van herkomst worden nog groepen genoemd waarvoor ‘verhoogde aandacht’ wordt gevraagd. Voor deze groepen geldt dat zij zijn uitgezonderd van de aanwijzing van veilig land van herkomst.

De IND verklaart een aanvraag voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd niet kennelijk ongegrond op grond van artikel 30b, eerste lid, onder b, Vw, wanneer de vreemdeling aannemelijk maakt dat het betreffende land van herkomst in zijn specifieke geval niet veilig is. In plaats daarvan beoordeelt de IND op de gebruikelijke wijze of de vreemdeling in aanmerking komt voor internationale bescherming.

Bij de beoordeling of het land van herkomst in het geval van de vreemdeling als veilig kan worden aangemerkt, geldt een gedeelde bewijslast tussen de IND en de vreemdeling. Dit betekent dat:

  • de IND onderzoekt of het land van herkomst van de vreemdeling in het algemeen als veilig kan worden aangemerkt, waarbij de laatst verrichte (her)beoordeling in beginsel als maatgevend wordt aangemerkt; en

  • de vreemdeling moet onderbouwen dat zijn land van herkomst in zijn geval niet als veilig kan worden aangemerkt.

B

Paragraaf C7/1 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

1. Landgebonden asielbeleid algemeen

Het landgebonden asielbeleid bevat beleidsregels ten aanzien van het land van herkomst van de vreemdeling die een aanvraag voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd heeft ingediend.

In paragraaf C7/1.2 Vc zijn daarnaast de veilige landen van herkomst opgesomd, met vermelding van relevante bijzonderheden. Voor de lijst van veilige landen van herkomst zoals die is opgenomen in paragraaf C7/1.2 Vc geldt het algemene beleid in C2/7.2 Vc.

Als een algemeen ambtsbericht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken over de situatie in een land beschikbaar is, dan wordt dat betrokken bij het asielbeleid ten aanzien van dat land.

Het landgebonden asielbeleid is een uitwerking van het algemene beleid in de hoofdstukken C1 tot en met C6 Vc en betreft geen uitzonderingsregeling.

De opbouw van de paragrafen van dit hoofdstuk wijkt af van de opbouw van de hoofdstukken C1 tot en met C6 Vc en is conform de volgorde van toetsing van een aanvraag voor een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd. Zie ook paragraaf C1/4.1 Vc.

C

Paragraaf C7/1.2 Vreemdelingencirculaire 2000 wordt toegevoegd en komt te luiden:

1.2 Veilige landen van herkomst

Albanië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Armenië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI;

  • personen van wie aannemelijk is dat ze in strafrechtelijke detentie worden geplaatst.

Bosnië en Herzegovina

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Brazilië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • journalisten die berichten over corruptie, criminaliteit en/of zich kritisch uitlaten over de regering;

  • milieuactivisten die zich, in gebieden waarin dat aan de orde is, actief verzetten tegen (illegale) mijnbouw en landontginning;

  • LHBTI.

Georgië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • personen die afkomstig zijn uit de gebieden die niet onder de effectieve controle van de centrale autoriteiten staan, te weten de Georgische regio’s Abchazië en Zuid-Ossetië;

  • LHBTI.

Ghana

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI, journalisten en andere personen die te maken krijgen met discriminatie.

India

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • vreemdelingen die afkomstig zijn uit de ‘union territory’ Jammu en Kasmir;

  • religieuze minderheden, zoals moslims en christenen;

  • Dalit-vrouwen en -meisjes;

  • journalisten;

  • personen die zich kritisch hebben getoond over de Indiase overheid en het overheidsbeleid, en als gevolg daarvan problemen hebben ondervonden (bijvoorbeeld mensenrechtenactivisten, academici en demonstranten).

Jamaica

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI.

Kosovo

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Marokko

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI;

  • (online) journalisten en (mensenrechten)activisten, die kritiek uitoefenen op de Islam, het koningshuis en/of de Marokkaanse regering – onder meer vanwege het officiële standpunt van de regering betreffende de Westelijke Sahara;

  • de Hirak Rif-activisten en journalisten die verslag deden over de situatie in het Rifgebergte en de demonstraties aldaar;

  • personen die te maken krijgen met strafrechtelijke vervolging.

Mongolië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI die problemen hebben ondervonden en daarvoor de bescherming van de autoriteiten moeten inroepen;

  • mensenrechtenactivisten die problemen hebben ondervonden en daarvoor de bescherming van de autoriteiten moeten inroepen;

  • personen die te maken krijgen met (strafrechtelijke) vervolging.

Montenegro

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Noord-Macedonië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Oekraïne

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Bij brief van 28 februari 2022 is aan de Tweede Kamer kenbaar gemaakt dat voor Oekraïne een opschorting van de aanwijzing van veilig land van herkomst geldt en een besluitmoratorium voor de duur van zes maanden is ingesteld. Zie hiervoor ook het landgebonden asielbeleid voor Oekraïne onder C7 Vc.

Senegal

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI;

  • personen die te maken krijgen met strafrechtelijke vervolging;

  • personen die te maken krijgen met discriminatie.

Servië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • journalisten;

  • personen van wie aannemelijk is dat ze in strafrechtelijke detentie zullen worden geplaatst;

  • LHBTI.

Trinidad en Tobago

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI.

Tunesië

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

De aanwijzing van dit land als veilig land van herkomst geldt niet ten aanzien van:

  • LHBTI;

  • personen die aannemelijk kunnen maken dat ze een zogenoemde S17-maatregel op hun naam hebben staan;

  • journalisten, activisten en politiek opponenten, die kritiek uitten op de president en/of regering.

Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

Verenigde Staten

Bijzonderheden en/of uitzonderingen:

Geen

D

Hoofdstuk C7/3 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Angola) komt te vervallen

E

Hoofdstuk C7/4 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Armenië) komt te vervallen

F

Hoofdstuk C7/7 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Bosnië en Herzegovina) komt te vervallen

G

Hoofdstuk C7/23 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Mongolië) komt te vervallen

H

Hoofdstuk C7/29 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Sierra Leone) komt te vervallen

I

Hoofdstuk C7/31 Vc (het asielbeleid ten aanzien van Sri Lanka) komt te vervallen

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 13 juli 2022

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, B.J.Th. ter Heerdt waarnemend directeur-generaal Migratie

TOELICHTING

Algemeen

Dit verzamel-WBV inzake het beleid dat van toepassing is op vreemdelingen die afkomstig zijn uit veilige landen van herkomst, strekt tot aanpassing van de Vreemdelingencirculaire 2000 en bevat verbeteringen en verduidelijkingen van bestaande beleidsregels, redactionele aanpassingen en verwerking van jurisprudentie.

Artikelsgewijs

A–F

Wettelijke regels en beleidsregels over veilige landen van herkomst waren tot nu toe verspreid opgenomen. Voor de eenduidigheid in de uitvoering is er nu voor gekozen om in de Vreemdelingencirculaire meer beleidsregels op te nemen over veilige landen van herkomst.

In paragraaf C2/7.2 Vc, waar het algemene beleid staat vermeld, zijn nadere regels opgenomen. Hierin zijn ook de consequenties die de staatssecretaris heeft verbonden aan de uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) van 7 april 2021 [ECLI:NL:RVS:2021:738] en 5 april 2022 [ECLI:NL:RVS:2022:985] verwerkt.

Verder is in paragraaf C7/1 Vc een onderverdeling gemaakt in een algemeen deel (C7/1.1 Vc) en is een weergave opgenomen van de veilige landen van herkomst zoals die in bijlage 13, behorende bij artikel 3.37f, derde lid van het VV zijn opgenomen (C7/1.2 Vc). Hierbij zijn eventuele bijzonderheden vermeld, zoals aangewezen uitzonderingsgroepen en/of uitzonderingsgebieden, een opschorting van de aanwijzing van veilig land van herkomst en/of een ingesteld besluitmoratorium. Naar aanleiding van de hierboven genoemde ABRvS uitspraak van 5 april 2022 is besloten niet langer categorieën van ‘verhoogde aandacht’ aan te wijzen. Op 25 mei 2022 is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Per deze laatstgenoemde datum zijn alle groepen waarvoor verhoogde aandacht gold, uitgezonderd van de aanwijzing van veilig land van herkomst.

Tot slot komen de landgebonden paragrafen met betrekking tot Armenië, Bosnië en Herzegovina en Mongolië te vervallen, omdat deze landen zijn opgenomen in de lijst van veilige landen in het VV en paragraaf C7/1.2 Vc. Hiermee vervalt het beleid voor amv zoals opgenomen in deze landgebonden paragrafen. Daarnaast komt met dit verzamel-WBV het asielbeleid voor Angola, Sierra Leone en Sri Lanka onder C7 Vc te vervallen, omdat de informatie waarop dit beleid is gebaseerd, sterk verouderd is.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, B.J.Th. ter Heerdt waarnemend directeur-generaal Migratie

Naar boven