Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 15 juli 2022, nr. IENW/BSK-2022/162860, tot wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met het verrichten van de eerste beoordeling en tests of keuringen in de hoedanigheid van technische dienst

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4b, tweede lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 en 68, tweede lid, van verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 715/2007/en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151);

BESLUIT:

ARTIKEL I

Aan artikel 2 van de Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel hh door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • ii. het tot 5 juli 2024 in de hoedanigheid van technische dienst verrichten van de eerste beoordeling en tests of keuringen in het kader van de activiteitencategorieën A, B, C en D, bedoeld in artikel 68, eerste lid, onder a tot en met d, van verordening (EU) 2018/858.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 5 juli 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

Algemeen deel

Inleiding

De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt gewijzigd als gevolg van het aan de Dienst Wegverkeer (RDW) opdragen van de taak van het uitvoeren van de eerste beoordeling, tests of keuringen in de hoedanigheid van technische dienst gelet op de nieuwe kaderverordening voor vierwielige motorvoertuigen (EU) 2018/8581 (NKV).

Op grond van de inmiddels ingetrokken kaderrichtlijn 2007/46/EG2 kon de RDW, aangewezen als goedkeuringsinstantie voor de goedkeuring voor motorvoertuigen op grond de Wegenverkeerswet 1994, zichzelf als technische dienst aanwijzen en bij de Europese Commissie (EC) als zodanig aanmelden. De NKV staat deze constructie niet langer toe en biedt de mogelijkheid om als lidstaat een typegoedkeuringsinstantie aan te wijzen als technische dienst voor één of meer activiteitencategorieën (artikel 68, tweede lid) indien de technische dienst voldoet aan de in de betreffende verordening gestelde voorwaarden.

Beoordeling aanwijzing typegoedkeuringsinstantie als technische dienst

De NKV stelt dat een goedkeuringsinstantie ook als technische dienst kan worden aangewezen door een lidstaat als de typegoedkeuringsinstantie kan aantonen dat wordt voldaan aan de NKV. De beoordeling of wordt voldaan aan de NKV wordt aangetoond door middel van een beoordeling door onafhankelijke beoordelaars (artikel 73, zestiende lid).

De RDW heeft echter gekozen voor een strengere beoordeling, zoals ook wordt verlangd van technische diensten die de RDW zelf aanwijst (artikel 68, eerste lid, artikel 73, derde en vierde lid, van de NKV). Het betreft daarbij een beoordeling door middel van een ISO17020 accreditatie of een Joint Assessment procedure. De RDW heeft gekozen voor een Joint Assessment procedure. Deze procedure is met een positief resultaat afgerond. Daarmee is impliciet voldaan aan de voorwaarde uit artikel 73, zestiende lid, van de NKV.

Hoofdlijnen van de wijziging

Met deze regeling wijst de lidstaat, in dit geval de Minister van Infrastructuur en Waterstaat voor Nederland, de RDW aan als technische dienst door deze taak op te dragen aan de RDW. Deze regeling bevat daarom een aanvulling op de huidige taken van de RDW. Deze opgedragen taak betreft de volgende activiteitencategorieën (genoemd in artikel 68, eerste lid, onder a tot en met d, van de NKV):

categorie A: in de NKV en de in bijlage II van de NKV vermelde regelgevingshandelingen genoemde tests die die technische diensten in eigen bedrijfsruimten uitvoeren;

categorie B: het toezicht op de in de NKV en de in bijlage II van de NKV vermelde regelgevingshandelingen bedoelde tests, met inbegrip van de voorbereiding daarvan, indien die tests worden uitgevoerd in de bedrijfsruimten van de fabrikant of in de bedrijfsruimten van een derde;

categorie C: de beoordeling en monitoring op regelmatige basis van de door de fabrikant toegepaste procedures om de overeenstemming van de productie te controleren;

categorie D: het toezicht op of uitvoering van tests of keuringen voor de controle van de overeenstemming van de productie.

Er is voor gekozen om de RDW aan te wijzen voor de periode van twee jaar. Na de periode van twee jaar verliest de opgedragen taak van technische dienst in ieder geval materieel haar werking, doordat de datum tot wanneer de taak is opgedragen niet automatisch wordt doorgeschoven naar de toekomst. Indien de RDW na deze periode opnieuw aangewezen wenst te worden, zal de RDW een nieuw verzoek tot aanwijzing moeten indienen bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (op grond van artikel 68, tweede lid, NKV). Daarbij legt de RDW opnieuw het beoordelingstraject af. Bij de vraag of het wenselijk is de RDW opnieuw aan te wijzen als technische dienst is zowel het Europese als het nationale perspectief van belang.

Internetconsultatie

Bij de totstandkoming van deze regeling is afgezien van een internetconsultatie, omdat deze regeling geen noemenswaardige gevolgen heeft voor burgers, bedrijven en instellingen met betrekking tot verplichtingen, rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten.

Financiële gevolgen en regeldruk

De regeling leidt niet tot een toename van regeldruk voor bedrijven. Om deze reden is de regeling niet aan het Adviescollege toetsing regeldruk ter toetsing voorgelegd. Ook is afgezien van een MKB-toets, omdat er geen sprake is van bijzondere effecten voor MKB-bedrijven.

Vaste verandermomenten

Met toepassing van aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en invoeringstermijn voor ministeriële regelingen. Daarnaast is terugwerkende kracht toegekend tot en met 5 juli 2022, om de regeling in overeenstemming te brengen met de al van toepassing zijnde NKV. Hiermee wordt de Regeling taken Dienst Wegverkeer in overeenstemming gebracht. Wanneer de wijziging niet per die datum zou gelden, zou dat betekenen dat de RDW niet de activiteiten in de hoedanigheid van een technische dienst mag of had mogen verrichten, hetgeen grote gevolgen heeft voor de RDW zelf en zijn klanten.

Artikelsgewijs deel

Artikel I

Dit artikel draagt de RDW de taak op om in de hoedanigheid van technische dienst de eerste beoordeling, tests of keuringen uit te voeren. Deze taak wordt uitgevoerd in het kader van de NKV genoemde activiteitencategorieën A, B, C en D (artikel 68, eerste lid, onder a tot en met d).

De RDW krijgt deze taak opgedragen voor de periode van 5 juli 2022 tot 5 juli 2024. Het opdragen van deze taak is bedoeld als aanwijzing van de RDW als technische dienst als bedoeld in artikel 68, tweede lid, van de NKV.

Artikel II

In afwijking van het stelsel van vaste verandermomenten treedt deze regeling de dag na publicatie van de Staatscourant waarin ze wordt geplaatst in werking. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de uitzondering in aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Als deze regeling niet met terugwerkende kracht op 5 juli 2022 in werking treedt, ontstaan er aanmerkelijke ongewenste private en publieke nadelen, doordat de RDW vanaf 5 juli zijn dienstverlening niet had kunnen continueren vanwege het aflopen van de voorgaande aanmelding bij de EC die tot 5 juli 2022 geldig was. Daarnaast is terugwerkende kracht toegekend tot en met 5 juli 2022, omdat de RDW de taken van de eerste beoordeling, tests of keuringen in de hoedanigheid van technische dienst reeds verricht en is blijven verrichten.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151).

X Noot
2

Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (kaderrichtlijn) (PbEU 2007, L 263).

Naar boven