Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 5 juli 2022, nr. WJZ/ 22193953, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies in verband met een aanvulling op een informatieverplichting in de module Versterking Cyberweerbaarheid

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op de artikelen 19, 22, 23, 25 en 37 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies komt artikel 4a.2.11, tweede lid, onderdeel e, te luiden:

  • e. een cyberweerbaarheidsplan met daarin ten minste opgenomen:

    • 1°. een zo concreet en expliciet mogelijke beschrijving van de aanleiding en de doelstelling van het cyberweerbaarheidsproject, inclusief:

      • een plan van aanpak;

      • welke resultaten worden opgeleverd; en

      • de financiële haalbaarheid van het project;

    • 2°. een inschatting en een beschrijving van de organisatorische en juridische uitdagingen, en risico’s, van het cyberweerbaarheidsproject. In de beschrijving wordt tevens ingegaan op hoe deze uitdagingen en risico’s vooraf inzichtelijk zijn gemaakt, wie de probleemeigenaren zijn, en hoe de risico’s gemitigeerd worden tijdens het uitvoeren en doorlopen van het cyberweerbaarheidsproject;

    • 3°. een beschrijving van de kwaliteit van de samenwerking tussen de verschillende deelnemers aan het cyberweerbaarheidsproject waarin de volgende onderdelen terugkomen:

      • de mate van de capaciteiten en de complementariteit van de deelnemers en of de deelnemers voldoende middelen hebben om deel te nemen aan het cyberweerbaarheidsproject;

      • de kwaliteit van de projectorganisatie;

      • de organisaties die betrokken zijn als projectpartner, en de belangrijkste stakeholders, en hoe het project aansluit bij de doelstellingen van de betrokken organisaties;

      • de concrete bijdragen en activiteiten die de verschillende projectpartners binnen dit project leveren, per projectpartner beschreven; en

      • of er afspraken zijn gemaakt rondom het intellectueel eigendom van het cyberweerbaarheidsproject na afloop van de subsidie;

    • 4°. een beschrijving van de schaalbaarheid van het cyberweerbaarheidsproject waarin ten minste het volgende wordt opgenomen:

      • op welke wijze de doorontwikkeling en opschaling van de gevonden oplossing, ontwikkelde dienst of product, na afloop van de subsidie zal plaatsvinden;

      • hoe het cyberweerbaarheidsproject na afloop van de subsidie verder opgeschaald wordt om de cyberweerbaarheid van Nederlandse bedrijven en organisaties te vergroten;.

ARTIKEL II

Aan de tabel, behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022, wordt een rij toegevoegd luidende:

Titel 4a.2 Versterking cyberweerbaarheid

4a.2.2

   

01-09-2022 t/m 03-10-2022

€ 1.000.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 5 juli 2022

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Aanleiding en doel

Deze in 2018 geïnitieerde subsidiemodule biedt samenwerkingsverbanden de mogelijkheid om een cyberweerbaarheidsplan of project te ontwikkelen, waarvoor een cyberweerbaarheidsnetwerk subsidie kan aanvragen. Het gaat hierbij om een samenhangend geheel van de volgende activiteiten: het vormen en duurzaam in stand houden van een netwerk, het stimuleren van bewustwording, het geven van inzicht in digitale kwetsbaarheden, het verrichten van diensten om de cyberweerbaarheid te versterken en/of het anderszins versterken van de cyberweerbaarheid van niet-vitale ondernemingen. Na eerdere succesvolle openstellingen wordt met deze regeling de subsidiemodule dit jaar opnieuw opengesteld.

Uit eerdere openstellingen bleek dat subsidieaanvragers moeite hadden om een complete aanvraag met alle benodigde informatie in te dienen. Het ging dan voornamelijk om het aanleveren van een compleet en kwalitatief voldoende cyberweerbaarheidsplan. Veelal moesten cyberweerbaarheidsplannen aangepast of aangevuld worden. Dit proces kostte zowel aanvragers als RVO extra tijd, inzet en moeite. Om dit voor de onderhavige openstelling van deze subsidiemodule te voorkomen, wordt met deze wijzigingsregeling een aanvulling opgenomen op de informatieverplichtingen door deze alvast vooraf explicieter hierin op te nemen. Met deze aanvulling met betrekking tot het cyberweerbaarheidsplan wordt het voor subsidieaanvragers duidelijker welke informatie zij moeten aanleveren zodat eerder tot een complete aanvraag gekomen kan worden.

2. Staatssteun

Deze subsidiemodule bevat staatssteun. Voor MKB-ondernemingen wordt de consultancysteun gerechtvaardigd door artikel 18 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (hierna: agvv). Voor de overige activiteiten moet de subsidieaanvrager voldoen aan de voorwaarden van de Algemene de-minimisverordening. Uit het cyberweerbaarheidsplan en de begroting blijkt of de kosten worden gerechtvaardigd door artikel 18 van de agvv of dat de algemene de-minimisverordening van toepassing is. Voor grote ondernemingen bevat de subsidie staatssteun die kan worden gerechtvaardigd door de algemene de-minimisverordening. Subsidieaanvragers moeten daarom bij de aanvraag een de-minimisverklaring indienen. De wijziging van de informatieverplichting brengt geen verandering in de staatssteunaspecten met zich mee, omdat de voorwaarden van deze subsidiemodule (afgezien van de informatieverplichting) ongewijzigd blijven.

3. Regeldruk

De wijzigingen opgenomen in deze regeling betreffen aanvullingen op de informatieverplichting. In artikel 4a.2.11, tweede lid, onderdeel e, wordt een aantal onderdelen benoemd die in een cyberweerbaarheidsplan moeten terugkomen. Vaak leiden extra informatieverplichtingen tot aanvullende administratieve lasten voor aanvragers van een subsidie, echter, de aanvullingen die in deze wijzigingsregeling zijn opgenomen zijn ook bedoeld om de aanvrager te helpen om een goed cyberweerbaarheidsplan op te stellen. De ervaring heeft geleerd dat subsidieaanvragers na de indiening van hun aanvraag het cyberweerbaarheidsplan (soms enkele keren) moesten aanvullen. Dat wordt met de onderhavige aanvullingen op de informatieverplichting voorkomen. De inschatting is dan ook dat de aanvullingen die in deze wijzigingsregeling zijn opgenomen slechts in geringe mate tot aanvullende administratieve lasten zullen leiden.

Wel wordt met onderhavige regeling de subsidie wederom opengesteld, wat regeldrukkosten teweegbrengt. Voor deze subsidiemodule gaat het om de administratieve lasten die voortkomen uit de aanvraag, uitvoering en vaststelling van de subsidie. Het betreffen de gebruikelijke werkzaamheden voor het opstellen van de aanvraag, voortgangsrapportages en eindverantwoording. Op basis van de reeds beschikbare gegevens uit eerdere openstellingen zijn inschattingen gemaakt voor het aantal te verwachten aanvragen, het aantal toe te kennen subsidies en de te verwachte tijdsbesteding voor ondernemers in de verschillende fases.

Er zullen naar verwachting 15 aanvragen worden ingediend, waarvan tenminste 5 kunnen worden gehonoreerd. De verwachte tijdsbesteding voor het indienen van een aanvraag bedraagt 30 uur. Bij een standaarduurtarief van 54 euro (conform het Handboek Meting Regeldrukkosten) komen de administratieve lasten voor de aanvraagfase uit op 24.300 euro. De tijdsbesteding voor de uitvoeringsfase en eindverantwoording worden ingeschat op respectievelijk 16 uur en 16 uur. De administratieve lasten voor deze fasen komen daar mee uit op 8.640 euro.

Voor subsidiebedragen groter dan € 125.000 dient de subsidieontvanger bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie een controleverklaring van een accountant of accountant-administratieconsulent mee te sturen. De inschatting is dat van de gehonoreerde aanvragen er één aanvraag zal zijn waarvoor dit zal gelden. De geschatte kosten van een dergelijke verklaring bedragen € 5.000.

De totale administratieve lasten voor de subsidiemodule komen daarmee op 37.940 euro, ofwel 3,8% van het beschikbaar gestelde budget.

ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

4. Inwerkingtreding en vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt afgeweken van de systematiek dat ministeriële regelingen vier maal per jaar (aan het begin van elk kwartaal) in werking treden. Ook wordt afgeweken van de systematiek dat ministeriële regelingen minimaal twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Deze afwijkingen zijn gerechtvaardigd doordat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.

II. ARTIKELEN

Artikel I

Met dit artikel wordt artikel 4a.2.11, tweede lid, onderdeel e, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies gewijzigd. Aan dit onderdeel worden een aantal informatieverplichtingen toegevoegd met betrekking tot het cyberweerbaarheidsplan.

Artikel II

Met dit artikel wordt de subsidiemodule Versterking cyberweerbaarheid opengesteld voor de periode 1 september 2022 tot en met 3 oktober 2022.

Artikel III

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de onderhavige subsidiemodule. Voor een verdere uitleg wordt verwezen naar paragraaf 4 van het algemene deel van de toelichting.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

Naar boven