Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs van 4 juli 2022, nr. WJZ/33188029 (14120), houdende wijziging van de Regeling register onderwijsdeelnemers in verband met aansluiting van B3- en B4- scholen op het register onderwijsdeelnemers

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,

Gelet op artikel 12, zesde en achtste lid, artikel 19, derde lid, van de Wet register onderwijsdeelnemers en artikel 29a, derde lid, van het Besluit register onderwijsdeelnemers,

Besluiten:

ARTIKEL I. WIJZIGING REGELING REGISTER ONDERWIJSDEELNEMERS

De Regeling register onderwijsdeelnemers wordt als volgt gewijzigd:

A

Na paragraaf 3 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

PARAGRAAF 3A. LEVERING BASISGEGEVENS AAN HET REGISTER ONDERWIJSDEELNEMERS DOOR B3- EN B4-ONDERWIJSINSTELLINGEN

Artikel 8a. Levering basisgegevens

Het bestuur van een onderwijsinstelling als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 3 of 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 3° of 4°, van de Leerplichtwet BES levert aan de Minister het persoonsgebonden nummer en de basisgegevens van een onderwijsdeelnemer die is of was ingeschreven aan die onderwijsinstelling, overeenkomstig de specificaties en op de wijze zoals opgenomen in bijlage 2A.

Artikel 8b. Data en termijnen voor levering basisgegevens inschrijving en terugmelding
  • 1. Het bestuur levert aan de Minister de basisgegevens betreffende de inschrijving evenals de eventuele wijziging en toevoeging van die gegevens, met het persoonsgebonden nummer van de desbetreffende onderwijsdeelnemer binnen veertien dagen nadat deze in de administratie van de onderwijsinstelling zijn verwerkt.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, levert het bestuur de datum van in- of uitschrijving, met het persoonsgebonden nummer van de desbetreffende onderwijsdeelnemer, binnen zeven dagen nadat deze in de administratie van de onderwijsinstelling is verwerkt.

  • 3. De Minister meldt binnen zeven dagen na de levering, bedoeld in het eerste en tweede lid, aan het bestuur de getoetste gegevens, inclusief de uitkomsten van de toetsing, bedoeld in artikel 14, eerste lid, van de wet, en de volgende basisgegevens:

    • a. de geslachtsnaam, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel a, van het besluit;

    • b. de voornamen, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, van het besluit;

    • c. het adres, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel d, van het besluit;

    • d. de overlijdensdatum, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel e, van het besluit;

    • e. het verblijf in en het vertrek uit Nederland, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel l, van het besluit.

  • 4. Onverminderd het derde lid, meldt de Minister aan het bestuur van een onderwijsinstelling als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 4°, van de Leerplichtwet BES, tevens de nationaliteit, of de gelijkstelling met een Nederlander, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel k, van het besluit.

B

Na artikel 18 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 18a. Verstrekken gegevens van B3- en B4-onderwijsinstellingen

  • 1. Uit het register onderwijsdeelnemers worden voor iedere onderwijsinstelling als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 3 of 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 3° of 4°, van de Leerplichtwet BES afzonderlijk aan de Minister en de inspectie de basisgegevens van onderwijsdeelnemers die aan die onderwijsinstelling ingeschreven zijn of ingeschreven zijn geweest verstrekt, met uitzondering van de persoonsgebonden nummers, de geslachtsnamen, de voornamen, de geboortedata en de adresgegevens van de onderwijsdeelnemers. De gegevens worden gespecificeerd overeenkomstig de bijlage genoemd in paragraaf 3A.

  • 2. De verstrekkingen, bedoeld in het eerste lid, geschieden wekelijks.

C

Na paragraaf 6 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

PARAGRAAF 6A. AANVRAGEN GEGEVENSVERSTREKKINGEN OP GROND VAN ARTIKEL 23 VAN DE WRO

Artikel 20a. Aanvraagformulier

Bij een verzoek tot het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 23, vijfde lid, van de wet, wordt gebruik gemaakt van het aanvraagformulier dat in bijlage 6A is opgenomen.

D

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. In paragraaf 1.1 wordt ‘de bekostigingsindicatie (artikel 8, eerste lid, onderdeel b, van het besluit);’ vervangen door ‘de ondersteuningscategorie (artikel 8, eerste lid, onderdeel b, van het besluit);’ en wordt ‘de bekostigingscategorie, bedoeld in artikel 124, vierde en vijfde lid, WPO en artikel 5.14, vierde en vijfde lid, WVO 2020 (artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van het besluit)’ vervangen door ‘de ondersteuningscategorie, bedoeld in artikel 124, vierde en vijfde lid, WPO en artikel 5.14, vierde en vijfde lid, WVO 2020 (artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van het besluit)’.

  • 2. In paragraaf 2, in de definitie van het begrip ‘ondersteuningscategorie’ wordt ‘bekostigingsindicatie’ vervangen door ‘ondersteuningscategorie’ en wordt ‘bekostigingscategorie’ vervangen door ‘ondersteuningscategorie’.

E

Na bijlage 2 wordt een bijlage ingevoegd, luidende overeenkomstig bijlage A bij deze regeling.

F

Na bijlage 6 wordt een bijlage ingevoegd, luidende overeenkomstig bijlage B bij deze regeling.

ARTIKEL II. INWERKINGTREDING

  • 1. Artikel I, onderdeel D, treedt in werking met ingang van 1 augustus 2022. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, na 31 juli 2022 wordt uitgegeven, treedt artikel I, onderdeel D, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werkt dat onderdeel terug tot en met 1 augustus 2022.

  • 2. Artikel I, onderdelen C en F, treedt in werking met ingang van 1 oktober 2022.

  • 3. Artikel I, onderdelen A, B en E, treedt in werking met ingang van 1 augustus 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma

BIJLAGE A

Bijlage 2A. behorende bij artikel 8a van de Regeling register onderwijsdeelnemers

1. Inleiding

1.1. Algemeen

Deze bijlage beschrijft de gegevens die onderwijsinstellingen als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 3 of 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 3° of 4°, van de Leerplichtwet BES aanleveren.

1.2. Te leveren basisgegevens

Het bestuur van een B3- of B4-onderwijsinstelling levert aan de Minister op grond van artikel 8a van elke onderwijsdeelnemer die is of was ingeschreven aan die onderwijsinstelling de volgende gegevens:

  • het geslacht (artikel 4, eerste lid, onderdeel c, van het besluit);

  • de postcode (artikel 4, eerste lid, onderdeel e, van het besluit);

  • de geboortedatum (artikel 4, eerste lid, onderdeel f, van het besluit);

  • het registratienummer van de onderwijsinstelling of, indien van toepassing, van het onderdeel daarvan waar de onderwijsdeelnemer onderwijs volgt (artikel 5, eerste lid, onderdeel a, van het besluit);

  • de datum van inschrijving (artikel 5, eerste lid, onderdeel b, van het besluit);

  • de datum van uitschrijving (artikel 5, eerste lid, onderdeel c, van het besluit);

De onderwijsinstellingen als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 4°, van de Leerplichtwet BES leveren tevens de volgende gegevens:

  • de nationaliteit, indien deze niet is opgenomen in de basisregistratie personen (artikel 4, eerste lid, onderdeel k, van het besluit).

2. Definities

Dit hoofdstuk definieert alle relevante begrippen.

Begrip

Definitie

Register onderwijsdeelnemers

Met het register onderwijsdeelnemers wordt in dit document zowel het systeem het register onderwijsdeelnemers als de organisatie het register onderwijsdeelnemers bedoeld. Als uit de context niet duidelijk of het om het systeem of de organisatie gaat dan wordt dit aangegeven.

BRP

Basisregistratie personen.

Burgerservicenummer

Het burgerservicenummer als bedoeld in de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer.

Deelnamegegevens

Gegevens van een school die door de school zijn opgegeven om een rol te spelen bij de gegevensuitwisseling met het register onderwijsdeelnemers.

DUO

Dienst Uitvoering Onderwijs.

Inschrijving

Toelating van de leerling aan de desbetreffende school voor het volgen van onderwijs.

Instellingscode

Administratienummer van een school (code bestaand uit twee cijfers plus twee hoofdletters) waarmee een school uniek wordt geïdentificeerd binnen het RIO.

Leerling

Ingeschrevene aan een B3- of B4-school.

Melding

Elektronisch bericht volgens een afgesproken formaat betreffende een individuele leerling en diens inschrijving, door een school aan het register onderwijsdeelnemers geleverd dan wel door het register onderwijsdeelnemers aan een aanleverpunt teruggekoppeld.

OCW

(Ministerie van) Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Onderwijsnummer

Negencijferige code, door DUO toegekend, waarmee een leerling zonder burgerservicenummer in het register onderwijsdeelnemers uniek wordt geïdentificeerd.

Referentietabel

Een tabel waarin op grond van een (identificerend) kenmerk aanvullende gegevens (bijvoorbeeld een omschrijving) gevonden kunnen worden.

RIO

Registratie Instellingen en Opleidingen.

School

Een B3- of een B4-school is een onderwijsinstelling binnen de sectoren primair onderwijs en/of voortgezet onderwijs. Het is een school als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, subonderdeel 3 of 4, van de LPW, of artikel 1, onderdeel b, onder 3° of 4°, van de Leerplichtwet BES.

Spontane mutatie

Wijzigingen in persoonsgegevens (die BRP spontaan aan DUO meldt) of een wijziging van Persoonsgebonden Nummer die het register onderwijsdeelnemers spontaan (dus zonder voorafgaande melding van de school) doorstuurt naar de school.

3. Gegevensset

3.1. Identificerende gegevens

Hieronder staat de complete set van identificerende gegevens die kunnen voorkomen. Deels betreft het gegevens die door de school kunnen worden aangeleverd, deels betreft het ook BRP-gegevens die alleen in de terugkoppeling aan de school kunnen voorkomen.

Persoonsgegevens

Nr

Omschrijving

Definitie/Toelichting

1

Burgerservicenummer

Het Burgerservicenummer (BSN) is het nummer dat de natuurlijke persoon uniek identificeert in overheidsadministraties.

Toelichting:

Het Burgerservicenummer moet 9 cijfers bevatten en voldoen aan de 11 proef.

Eventuele voorloopnullen dienen altijd aangeleverd te worden.

2

Onderwijsnummer

Het uniek identificerende nummer dat aan een onderwijsontvanger wordt toegekend indien deze niet of niet verifieerbaar over een BSN beschikt.

Toelichting:

Het onderwijsnummer moet 9 cijfers bevatten en voldoen aan een aangepaste 11 proef.

Eventuele voorloopnullen dienen altijd aangeleverd te worden.

3

Geboortedatum

De datum waarop de natuurlijke persoon is geboren.

4

Geboorteplaats

De aanduiding van de plaats waar de leerling is geboren (zie artikel 4, vierde lid, van de regeling).

5

Geslacht

De aanduiding van het geslacht van de natuurlijke persoon.

Waardenlijst: Geslacht.

6

Achternaam

De naamgegevens van de persoon met uitzondering van de voornamen.

7

Voorvoegsels

Het deel van de geslachtsnaam dat voorkomt in de voorvoegseltabel en door een spatie van de geslachtsnaam is gescheiden

Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP

8

Voornamen

De verzameling namen, die gescheiden door spaties, aan de geslachtsnaam voorafgaat.

9

Datum overlijden BRP

De datum waarop de natuurlijke persoon is overleden.

10

Geboorteland

De landcode van het land waarin de persoon is geboren.

Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP

11

Indicatie geheim

Een aanduiding die aangeeft dat adresgegevens wel of niet verstrekt mogen worden.

12

Straatnaam

De straatnaam zoals die officieel is vastgesteld door de gemeente.

13

Huisnummer

De numerieke aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan het object is toegekend

14

Huisletter

De alfabetische aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan de locatie is toegekend ter aanvulling op het huisnummer.

15

Huisnummer toevoeging

Die letters of tekens die noodzakelijk zijn om, naast het juiste huisnummer en -letter de brievenbus te vinden.

16

Huisnummer aanduiding

De aanduiding dat het opgenomen adres niet het feitelijke woonadres van de persoon is, maar het adres tegenover (to) of waarbij (by) zijn verblijfplaats zich bevindt.

Waardenlijst: Huisnummer aanduiding

17

Locatie omschrijving

De nadere aanduiding van de locatie waar de persoon is ingeschreven of het adres indien daarbij geen officiële straatnaam hoort.

18

Postcode

De door de PostNL vastgestelde code behorende bij de straatnaam en het huisnummer.

19

Plaatsnaam

De naam van de woonplaats van de leerling.

Toelichting: indien de school een plaatsnaam heeft geregistreerd groter dan 24 posities, dan dient zij hiervan de eerste 24 posities in dit veld te vullen.

20

Adresregel buitenland 1

De eerste adresregel van het woonadres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig.

21

Adresregel buitenland 2

De tweede adresregel van het woonadres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig.

22

Adresregel buitenland 3

De derde adresregel van het adres van de leerling, indien in het buitenland woonachtig.

23

Landcode

De code van het land.

Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP .

24

Datum vestiging in Nederland

De oudste datum van inschrijving in Nederland.

25

Datum vertrek uit Nederland

De meest recente datum van vertrek naar het buitenland.

26

Code nationaliteit

Een code voor de nationaliteit van een natuurlijke persoon.

Dit gegeven heeft een waardenlijst zie Referentietabellen BRP .

27

Datum ingang nationaliteit

Eerste dag dat de nationaliteit geldig is.

Toelichting:

De dag of de dag en maand of de dag, de maand en het jaar kunnen onbekend zijn. De onbekende delen worden dan gevuld met nullen. Bijvoorbeeld:

• 2000-12-00

• 2000-00-00

• 0000-00-00.

3.2. Inschrijvingsgegevens

Een inschrijving kent diverse gegevensgroepen die de inschrijving kenmerken. Hieronder staat de totale lijst van gegevensgroepen en gegevens die kunnen voorkomen bij een inschrijving. De gegevens en gegevensgroepen zijn niet allemaal in alle situaties verplicht; dit staat in detail aangegeven bij de berichtbeschrijving en de controles

Nr.

Inschrijving

Vaste gegevens

1

Persoonsgebonden nummer

Burgerservicenummer of onderwijsnummer van de leerling.

2

Instellingscode

De instellingscode van de school in RIO.

3

Datum inschrijving

Datum inschrijving is de datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van onderwijs bij de school. Echter, als dit de eerste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 1 augustus als datum genomen (maar registratie volgens opgave door school).

4

Datum uitschrijving

Datum uitschrijving is de laatste datum waarop de inschrijving werkelijk actief was. Echter, als dit de laatste schooldag van het schooljaar betreft dan wordt 31 juli als datum genomen (registratie volgens opgave door school).

4. Controles en signalen

Het register onderwijsdeelnemers controleert ieder gegeven dat de school aanlevert. Controles kunnen leiden tot ‘afkeur’ of ‘signalering’. Bij ‘afkeur’ vindt geen opname van gegevens in het register onderwijsdeelnemers plaats en wordt de school ingelicht omtrent de reden van afkeur van het bericht. Daarnaast wordt bij elke afkeur nog een extra signaal meegegeven met extra informatie over de leerling. Deze controles en signalen worden verder in het ‘PvE leerlinggegevens ten behoeve van softwareleveranciers en scholen B3/B4’ verder beschreven.

5. Uitwisseling met het register onderwijsdeelnemers

De uitwisseling met het register onderwijsdeelnemers vindt elektronisch plaats. Voor de (technische) uitwerking wordt verwezen naar het ‘PvE leerlinggegevens ten behoeve van softwareleveranciers en scholen B3/B4’ op de site van DUO.

6. Beveiliging en encryptie

6.1. Inleiding

De uitwisseling tussen de scholen en DUO moet voldoen aan een aantal wettelijke bepalingen. Deze wettelijke bepalingen zijn: het Besluit voorschrift informatievoorziening Rijksdienst 2007, de Algemene verordening gegevensbescherming en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming. Ook conformeert DUO zich aan de Code voor informatiebeveiliging(NEN-EN-ISO/IEC 27002:2017) en de Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (zie: https://www.earonline.nl/index.php/BIR-Baseline_Informatiebeveiliging_Rijksdienst). Om niet te verzanden in een wirwar van regelingen heeft DUO een vastgesteld beveiligingsbeleid waarin bovenstaande is verwerkt en daarnaast een vastgestelde security baseline waaraan applicaties minimaal moeten voldoen. Deze security baseline voldoet niet altijd voor een vastgestelde risicoklasse zodat additionele maatregelen noodzakelijk kunnen zijn.

6.2. Eisen aan scholen

In dit hoofdstuk staan de eisen met betrekking tot de uitwisseling geformuleerd waaraan de scholen moeten voldoen. Uitgangspunt is dat de aanlevering van de gegevens van de scholen aan het register onderwijsdeelnemers valt onder ‘risicoklasse II’. Dat impliceert dat de scholen gebonden zijn aan de beveiligingsvoorwaarden die horen bij de risicoklasse II.

Het merendeel van de eisen is technisch van aard en bedoeld voor de softwareleveranciers.

Voor deze eisen wordt verwezen naar het ‘PvE leerlinggegevens ten behoeve van softwareleveranciers en scholen B3/B4’. De (procedurele) eisen aan de scholen worden hier genoemd.

De scholen zullen zelf adequate beveiligingsmaatregelen moeten treffen met betrekking tot de (lokale) identificatie, autorisatie, controle, login welke opgenomen kunnen worden in het schoolpakket en eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor de lokale beveiliging. Specifieke maatregelen op het gebied van de lokale beveiliging worden door DUO niet voorgeschreven en zijn daarom geen onderdeel van het PvE.

Eis met betrekking tot tijdigheid

De scholen zijn verantwoordelijk voor de tijdigheid van het doorgeven van de mutaties aan het register onderwijsdeelnemers. De scholen dragen zorg voor de beschikbaarheid van de eigen programmatuur (het schoolpakket) om de berichten naar het register onderwijsdeelnemers te versturen conform de gestelde specificaties.

7. PvE leerlingen

7.1. Referentietabellen & waardenlijsten
7.1.1. Geslacht

Waarde

Betekenis

1

Man

2

Vrouw

3

Vastgesteld onbekend

7.1.2. Huisnummer aanduiding

Waarde

Betekenis

   

To

Tegenover locatie

   

By

Bij locatie

   
7.2. Referentietabellen BRP

Voor de gegevens met betrekking tot de BRP wordt verwezen naar de site van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, http://publicaties.rvig.nl/Landelijke_tabellen.

Het betreft hier de volgende tabellen:

  • BRP landentabel

  • BRP voorvoegseltabel

  • Huisnummer aanduiding

  • BRP nationaliteitentabel

De referentietabellen van de BRP zijn te vinden: op http://publicaties.rvig.nl/Landelijke_tabellen/Landelijke_tabellen_32_t_m_60_excl_tabel_35/Landelijke_Tabellen_32_t_m_60_in_csv_formaat?pagenr=1

BIJLAGE B

Bijlage 6A. behorende bij artikel 20a van de Regeling register onderwijsdeelnemers

Aanvraagformulier aanvragen gegevensverstrekkingen op grond van artikel 23 van de WRO

1. Organisatie

Naam organisatie

 

KvK nummer organisatie

 

Adres organisatie

 

Vestigingsplaats

 

Contactpersoon

 

Doel aanvraag

° Onderzoek (zie 2A)

° Ondersteuning bij verantwoording (zie 2B)

2A. Onderzoek

Voor welke onderzoeksactiviteiten zijn de gegevens noodzakelijk?

> Onderzoek naar:

° de kwaliteit,

° toegankelijkheid of

° doelmatigheid

van het:

° primair onderwijs;

° voortgezet onderwijs;

° beroepsonderwijs;

° voortgezet algemeen volwassenenonderwijs of

° hoger onderwijs.

Beschrijf de (concrete) onderzoeksdoeleinden

 

Welke basisgegevens als bedoeld in de artikelen 4 tot en met 8 van het BRO zijn nodig voor het onderzoek?

 

Motiveer waarom deze gegevens noodzakelijk zijn voor de (concrete) onderzoeksdoeleinden.

 

Motiveer waarom niet kan worden volstaan met geanonimiseerde gegevens.

 

In welke vorm (gepseudonimiseerd of geaggregeerd) worden de gegevens gevraagd?

 

Op welke periode hebben de gevraagde gegevens betrekking?

 

Betreft deze aanvraag een eenmalige of herhaalde verstrekking?

 

Gewenst(e) tijdstip(pen) van verstrekking

 

2B. Ondersteuning bij verantwoording

Kruis aan of de gegevens nodig zijn voor verantwoording omtrent de kwaliteit, toegankelijkheid of doelmatigheid van het onderwijs van onderwijsinstellingen of samenwerkingsverbanden.

Ter ondersteuning van

° onderwijsinstellingen

° samenwerkingsverbanden

Beschrijf het beoogde doel waarvoor de gegevens worden gevraagd.

 

Welke basisgegevens als bedoeld in de artikelen 4 tot en met 8 van het BRO zijn nodig voor het beoogde doel?

 

Motiveer waarom deze gegevens noodzakelijk zijn voor het beoogde doel.

 

Motiveer waarom niet kan worden volstaan met geanonimiseerde gegevens.

 

In welke vorm (gepseudonimiseerd of geaggregeerd) worden de gegevens gevraagd?

 

Op welke periode hebben de gevraagde gegevens betrekking?

 

Betreft deze aanvraag een eenmalige of herhaalde verstrekking?

 

Gewenst(e) tijdstip(pen) van verstrekking

 

3. Informatiebeveiliging

Hoe is de informatiebeveiliging binnen de organisatie geregeld?

 

Welke maatregelen worden genomen voor de bescherming van de gegevens?

 

Worden de gegevens verwerkt door een derde en, zo ja door wie en waarom?

 

Onderbouw tot welke datum de gegevens dienen te worden bewaard (bewaartermijn).

 

Voeg een vastgestelde en getekende DPIA bij dit aanvraagformulier.

4. Ondertekening

Handtekening vertegenwoordiger rechtspersoon (verwerkingsverantwoordelijke)

 

TOELICHTING

1. Algemene toelichting

Met deze wijziging wordt de Regeling register onderwijsdeelnemers in lijn gebracht met de wijziging van de Wet register onderwijsdeelnemers in verband met het uitbreiden van de wettelijke grondslagen voor de verwerking van gegevens in het kader van het register onderwijsdeelnemers (hierna wijzigingswet)1 en de wijziging van het Besluit register onderwijsdeelnemers in verband met het uitbreiden van de wettelijke grondslagen voor de verwerking van gegevens in het kader van het register onderwijsdeelnemers (hierna wijzigingsbesluit)2.

De wijzigingswet regelt onder meer de aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, met het oog op een effectievere aanpak van verzuim. Ook regelt de wijzigingswet het uitbreiden van het aantal grondslagen voor het verstrekken van gegevens uit het register onderwijsdeelnemers aan organisaties ten behoeve van hun taakuitvoering (onder andere samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sectorraden en Studiekeuze123).

Het wijzigingsbesluit geeft een nadere uitwerking aan het wet. Het wijzigingsbesluit regelt onder meer welke gegevens particuliere, buitenlandse en internationale scholen aan het register onderwijsdeelnemers dienen te leveren. Verder regelt het wijzigingsbesluit welke gegevens uit het register worden verstrekt aan de in de wijzigingswet bedoelde organisaties. Ook wijst het wijzigingsbesluit deze organisaties aan.

Deze regeling regelt vervolgens de nadere specificatie van de gegevens die particuliere, buitenlandse en internationale scholen aan het register onderwijsdeelnemers dienen te leveren.

Verder wordt ten behoeve van aanvragen die op grond van artikel 23 WRO door de in dat artikel bedoelde organisaties worden ingediend een aanvraagformulier vastgesteld. De organisatie motiveert in het aanvraagformulier waarom de gevraagde gegevens noodzakelijk zijn voor de onderzoeksdoeleinden dan wel nodig zijn voor verantwoording omtrent de kwaliteit, toegankelijkheid of doelmatigheid van het onderwijs van onderwijsinstellingen of samenwerkingsverbanden. Ter onderbouwing van de aanvraag voegt de aanvrager een door de organisatie vastgestelde DPIA bij zijn aanvraag.

2. Caribisch Nederland

Deze regeling is van toepassing op particuliere, buitenlandse en internationale scholen in Caribisch Nederland op het moment dat de scholen daadwerkelijk zijn aangesloten op het Register Onderwijsdeelnemers. Die aansluiting vindt plaats in samenwerking tussen de scholen, DUO en de leveranciers van administratiesystemen van scholen.

3. Gevolgen voor de regeldruk

De particuliere, buitenlandse en internationale scholen kunnen gaan werken met een veilige uitwisseling en een registratie die aansluit bij de wijze waarop de scholen hun onderwijs hebben ingericht. Eenmalig zijn er extra administratieve lasten voor B3- en B4-scholen omdat zij de gegevens van de huidige ingeschreven leerlingen dienen aan te leveren aan het register onderwijsdeelnemers. Structureel brengt de aansluiting op het register onderwijsdeelnemers een vermindering van de administratieve lasten met zich mee, omdat scholen minder tijd kwijt zijn met het melden van in-en uitschrijvingen, vergeleken met de huidige decentrale melding van in- en uitschrijvingen bij de gemeenten. Scholen hoeven bovendien gegevens die zij aan het register leveren niet meer te leveren aan bijvoorbeeld de Inspectie, volgens het principe eenmalige registratie, meervoudig gebruik. De kwantitatieve gevolgen voor de regeldruk van B3- en B4-scholen zijn beschreven in paragraaf 5.1 van de memorie van toelichting van de Wijzigingswet.3

De aanvraagprocedure voor gegevensverstrekkingen op grond van artikel 23 WRO brengt extra administratieve lasten met zich mee voor organisaties die voor onderzoeks- of verantwoordingsdoeleinden gegevens willen ontvangen uit het register onderwijsdeelnemers. Deze organisaties dienen het bij deze regeling vastgestelde aanvraagformulier in te vullen. De kwantitatieve gevolgen voor de regeldruk van organisaties die een aanvraag op grond van artikel 23 WRO indienen, zijn beschreven in paragraaf 5.2 van de memorie van toelichting van de wijzigingswet.4

4. Uitvoering en handhaving

Deze regeling specificeert welke gegevens per leerling in het register onderwijsdeelnemers worden geregistreerd als het gaat om particuliere, buitenlandse en internationale scholen. Voor de Inspectie betekent dat dat zij het toezicht op deze scholen beter kan uitvoeren. Dankzij deze regeling hoeft de Inspectie niet apart bij scholen informatie op te vragen.

In de uitvoeringstoets geeft DUO aan dat de regeling op het onderdeel B3- en B4-scholen maakbaar, haalbaar en uitvoerbaar is. Over het onderdeel inzake het aanvraagformulier voor aanvragen op grond van artikel 23 WRO heeft DUO nog geen oordeel uitgesproken over de uitvoerbaarheid. DUO wenst nog een aantal afspraken te maken over het aanvraagproces. Deze zullen worden gemaakt voor de start van het aanvraagproces op 1 oktober 2022.

5. Financiële gevolgen

Deze wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor de Rijksbegroting.

Artikelsgewijs

Artikel I.

A

In de toelichting bij de wijzigingswet en het wijzigingsbesluit wordt uitgelegd waarom de B3- en B4-scholen bepaalde gegevens aan de Minister moeten leveren.5 Het nieuwe artikel 8a bepaalt dat de specificaties van de door B3- en B4-scholen te leveren gegevens en de wijze van gegevenslevering in bijlage 2A nader worden gespecificeerd.

Het nieuwe artikel 8b regelt de data en termijnen voor de levering van de persoonsgebonden nummers en de basisgegevens en de terugkoppeling van die gegevens. Ingevolge het eerste lid is de algemene termijn voor deze leveringen binnen veertien dagen nadat de inschrijving in de administratie van de onderwijsinstelling heeft plaatsgevonden.

Het tweede lid regelt een uitzondering op de termijn van veertien dagen voor de levering van de datum van in- en uitschrijving samen met het persoonsgebonden nummer. Deze gegevens worden binnen zeven dagen nadat deze in de administratie zijn verwerkt aan het onderwijsregister geleverd. Deze gegevens zijn van belang in verband met een effectieve aanpak van absoluut verzuim, waardoor het van belang is dat de gegevens met betrekking tot de in- en uitschrijving zeer snel worden geleverd.

Het derde lid regelt de terugkoppeling door de Minister van de door de onderwijsinstellingen aangeleverde basisgegevens. Deze worden verder aangevuld met de in het derde lid genoemde basisgegevens, dit zijn identificerende gegevens die onderdeel uitmaken van de basisgegevens en die door de Minister worden verkregen uit de basisregistratie personen. De aangeleverde gegevens worden, ingevolge artikel 14 WRO, getoetst op juistheid en volledigheid. Indien deze juist zijn, neemt de Minister deze gegevens op in het register. De Minister koppelt binnen zeven dagen nadat de levering van de basisgegevens bedoeld in het eerste en tweede lid van artikel 8b heeft plaatsgevonden de in het derde lid bepaalde gegevens terug aan het bestuur van de onderwijsinstelling.

Het vierde lid regelt dat de Minister naast de in het derde lid genoemde identificerende gegevens ook de nationaliteit van de onderwijsdeelnemer terugkoppelt aan het bestuur van de B4-school. Voor leerlingen van B4-scholen geldt dat de nationaliteit wordt opgenomen in het register in verband met het toezicht door de inspectie.6 Wanneer leerlingen met de Nederlandse nationaliteit naar een B4-school gaan, dient de voertaal Engels, Frans of Duits te zijn. Verder heeft de school in dat geval de verplichting kwalitatief goed Nederlands taalonderwijs te verzorgen. De nationaliteit wordt ontleend aan de basisregistratie personen of aan de gegevenslevering door het bestuur.

B

In paragraaf 6 van de Regeling register onderwijsdeelnemers is de verstrekking van basisgegevens uit het register onderwijsdeelnemers aan de Minister en de inspectie geregeld, in het verlengde van de artikelen 23 BRO (verstrekking aan de Minister) en 26 BRO (verstrekking aan de inspectie). Deze paragraaf wordt aangevuld met een nieuw artikel 18a met betrekking tot de basisgegevens van leerlingen van B3- en B4-scholen, omdat ook deze basisgegevens moeten worden verstrekt aan de Minister en de inspectie.

Het eerste lid van artikel 18a bepaalt welke basisgegevens worden verstrekt. Dat zijn alle basisgegevens die in bijlage 2A zijn opgenomen en aan de Minister ter opname in het register onderwijsdeelnemers zijn geleverd. Het persoonsgebonden nummer en de basisgegevens betreffende de geslachtsnamen, de voornamen en de geboortedata zijn uitgezonderd van deze verstrekkingen. De gegevens worden verstrekt overeenkomstig de specificaties voor de leveringen in bijlage 2A. Het persoonsgebonden nummer wordt (ingevolge de derde leden van artikel 23 en 26 BRO) gepseudonimiseerd.

In het tweede lid van artikel 18a wordt het tijdstip bepaald waarop de verstrekkingen plaatsvinden (wekelijks). Hierbij is aangesloten bij de verstrekkingen van basisgegevens van WPO- en WEC-scholen, die ook wekelijks plaatsvinden.

C

Dit onderdeel geeft uitvoering aan artikel 29a, derde lid, BRO, dat bepaalt dat bij ministeriële regeling een aanvraagformulier kan worden vastgesteld waarvan gebruik moet worden gemaakt bij een verzoek tot het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 23, vijfde lid, WRO.

Tekst en toelichting die niet op het formulier past en eventuele aanvullende stukken, kunnen als bijlage bij het formulier worden gevoegd.

D

Dit onderdeel zorgt ervoor dat de regeling aansluit op het wijzigingsbesluit. Sinds de vereenvoudiging van de bekostiging in het primair onderwijs wordt er niet meer gesproken van de term ‘bekostigingsindicatie’, of ‘bekostigingscategorie’. Deze begrippen zijn in bijlage 1 van de regeling vervangen door één begrip, ‘ondersteuningscategorie’.

E

Met dit onderdeel wordt bijlage 2A ingevoegd. Deze bijlage bevat een nadere specificatie van de door B3- en B4-scholen te leveren gegevens. Voor deze bijlage hebben bijlage 1 en 2 van de RRO inzake de gegevenslevering door WPO-, WVO-scholen als uitgangspunt gediend. Een aantal van de in deze bijlagen voorkomende gegevens is hierbij achterwege gelaten omdat zij – conform de basisgegevens die zijn uitgezonderd in artikel 2, derde lid (nieuw), BRO – niet van toepassing zijn op B3- en B4-scholen.

F

In dit onderdeel wordt bijlage 6A ingevoegd. In het aanvraagformulier zijn alle criteria opgenomen op grond waarvan moet worden beoordeeld of de gevraagde gegevens aan de aanvragende organisatie kunnen worden verstrekt. Het aanvraagformulier heeft in de eerste plaats tot doel om vast te kunnen stellen of aan de aanvragende organisatie de gevraagde gegevens kunnen worden verstrekt, gelet op het bepaalde in de wijzigingswet en het wijzigingsbesluit. In artikel 23, eerste en derde lid, WRO en artikel 29a, eerste lid, BRO zijn de organisaties benoemd waaraan kan worden verstrekt. Aangewezen organisaties kunnen voor onderzoeks- of verantwoordingsdoeleinden gegevens ontvangen uit het register onderwijsdeelnemers. De doeleinden opgenomen zijn respectievelijk in onderdeel 2A en 2B van het aanvraagformulier opgenomen.

Verder heeft het aanvraagformulier tot doel om vast te kunnen stellen voor welk(e) specifieke doel(en) de gegevens worden gevraagd en welke gegevens uit het register worden gevraagd (artikel 23, zesde lid, WRO) alsmede de noodzaak van de verstrekking van die gegevens voor de beoogde doelen te bepalen (artikel 23, zevende lid, WRO). Het formulier heeft daarnaast als doel vast te stellen of de gegevens in gepseudonimiseerde of geaggregeerde vorm dienen te worden verstrekt (artikel 29a BRO).7 Daar kan bijvoorbeeld worden ingevuld dat ook kleine aantallen noodzakelijk zijn voor onderzoek.

Ook heeft het aanvraagformulier tot doel om de Minister in staat te stellen een bewaartermijn voor de gegevens te bepalen (artikel 23, achtste lid, WRO) en in dat verstrekkingsbesluit voorschriften en beperkingen te stellen in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking (artikel 23, negende lid). Tot slot kan de Minister aan de hand van de gegevens in het formulier vaststellen of meerdere verstrekkingen aan de orde zijn, kan het tijdstip daarvan worden bepaald en kan worden vastgesteld op welke periode de gevraagde gegevens betrekking hebben.8 Indien voor de beantwoording van een vraag onvoldoende ruimte is op het formulier, dient de aanvrager een bijlage toe te voegen.

Artikel II.

De inwerkingtreding van de wijziging van bijlage 1 van de RRO is gekoppeld aan het tijdstip waarop de wijziging van artikel 8 BRO en de wijziging van de bijlage van het BRO in werking treedt. Dat is met ingang van 1 augustus 2022.

De inwerkingtreding van het artikel over het aanvraagformulier voor aanvragen op grond van artikel 23 WRO met bijbehorende bijlage is gekoppeld aan het tijdstip waarop de grondslag in het wijzigingsbesluit, voor het bij ministeriële regeling voorschrijven van zo’n formulier, in werking treedt. Dat is met ingang van 1 oktober 2022.

De inwerkingtreding van de artikelen over de gegevenslevering door B3- en B4-scholen met bijbehorende bijlage is gekoppeld aan het tijdstip waarop de wijzigingen in het BRO met betrekking tot deze gegevenslevering in werking zullen treden. Dat is met ingang van 1 augustus 2023.

Deze toelichting is gegeven mede namens de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf


X Noot
1

Stb. 2022, 177.

X Noot
2

Stb. 2022, 246.

X Noot
3

Kamerstukken II 2021/22, 35 963, nr. 3, p. 37.

X Noot
4

Kamerstukken II 2021/22, 35 963, nr. 3, p. 38.

X Noot
5

Stb. 2022, 246, p. 9 ev.

X Noot
6

Artikel 26, tweede lid, van de BRO.

X Noot
7

Voor de uitleg van de gepseudonimiseerde en de geaggregeerde gegevens zie de artikelsgewijze toelichting bij artikel 29a BRO, Stb. 2022, 246, p.24.

X Noot
8

Zie Kamerstukken II 2021/22, 35 963, nr. 3, p. 52.

Naar boven