TOELICHTING
Algemeen
De Subsidieregeling coronabanen in de zorg (hierna: Subsidieregeling) bevat regels
over de subsidiëring van coronabanen in de zorgsector. Coronabanen zijn een initiatief
van het kabinet Rutte III om de cruciale sectoren zorg, onderwijs en handhaving en
toezicht te ondersteunen tijdens de coronapandemie. Coronabanen zijn banen waar geen
of beperkte scholing voor nodig is, maar die wel een belangrijke verlichting kunnen
bieden in de beperking van werkdruk en het om stand houden van zorgcapaciteit, omdat
deze banen het anders opdelen van taken mogelijk maakt. De regeling biedt daarnaast
organisaties de kans om ook tijdens de crisis te investeren in meer structurele instroom
van medewerkers.
Met de onderhavige wijzigingsregeling (hierna: wijzigingsregeling) is het verantwoordingsregime
voor subsidies vanaf € 125.000 op enkele punten aangepast. Gebleken is dat de tekst
in de Subsidieregeling inzake de verantwoording verschillend kon worden geïnterpreteerd.
Om te zorgen voor een adequate verantwoording is de regeling op dit punt verduidelijkt.
Daarnaast krijgen zorgorganisaties de mogelijkheid om verantwoording af te leggen
via een separaat financieel verslag, los van de jaarverslaggeving. Deze wijze van
verantwoording is van belang voor zorgorganisaties waarvan de jaarrekeningen al zijn
vastgesteld. Deze zorgorganisaties kunnen anders niet meer verantwoorden zonder grote
extra inspanningen. De controlewijze, controlematerialiteit en de te verstrekken zekerheid
door de externe accountant blijven daarbij gelijk aan de wijze van verantwoorden die
in de oorspronkelijke Subsidieregeling is opgenomen, namelijk het afleggen van verantwoording
door de zorgaanbieder in een financieel verslag als bijlage bij de jaarrekening.
Tot slot is met de wijzigingsregeling de datum voor het indienen van de subsidievaststelling
aangepast. Een zorgaanbieder die op grond van de Subsidieregeling vanaf € 125.000
subsidie ontvangt, dient uiterlijk 30 september 2022 een aanvraag voor de vaststelling
van de subsidie in.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Onderdeel A voorziet in de toevoeging van een nieuw begrip, namelijk de jaarverslaggeving.
Met de jaarverslaggeving wordt bedoeld het geheel van verslaggevingsdocumenten bestaande
uit de jaarrekening en de andere informatie waarbij de andere informatie bestaat uit
het bestuursverslag, de overige gegevens en eventueel andere financiële en niet-financiële
informatie Toevoeging van dit begrip is nodig omdat is gebleken dat de termen ‘jaarrekening’
en ‘jaarverslaggeving’ in de praktijk vaak als synoniem voor elkaar worden gebruikt
terwijl wettelijk een strikt onderscheid tussen deze begrippen wordt gemaakt. De bijlage
die als verantwoording voor de subsidie dient te worden toegevoegd wordt namelijk
in de andere informatie opgenomen en vormt daarmee geen onderdeel van de jaarrekening.
Door toevoeging van het onderdeel jaarverslaglegging is het onderdeel jaarrekening
komen te vervallen.
Tot slot is in artikel 1 de definitiebepaling van minister aangepast, omdat deze regeling
nu onderdeel uitmaakt van de portefeuille van de Minister van Langdurige Zorg en Sport.
Onderdeel B
Met onderdeel B is artikel 8, onderdeel c, van de Subsidieregeling gewijzigd. Met
deze wijziging is een andere wijze van verantwoording toegevoegd voor subsidies vanaf
€ 125.000. Zorgaanbieders dienen rekening en verantwoording af te leggen door middel
van (A) een financieel verslag als bijlage in de andere informatie van de jaarverslaggeving
van de zorgaanbieder of (B) een separaat financieel verslag. Optie A is gelijk aan
de wijze van verantwoording die in de oorspronkelijke Subsidieregeling is opgenomen.
Optie B is een alternatief waarbij het financieel verslag géén onderdeel van de jaarverslaggeving
is. Door toevoeging van optie B is het voor alle zorgorganisaties mogelijk om te verantwoorden.
Zorgaanbieders waarvan de jaarrekeningcontrole nog niet is afgerond, kunnen uit beide
opties kiezen. Zorgaanbieders waarvan de jaarrekeningcontrole wel al is afgerond,
zouden vanwege de oorspronkelijke wijze van optie A niet meer kunnen verantwoorden.
Door optie B wordt het voor deze groep zorgaanbieders alsnog mogelijk om te verantwoorden
zonder grote extra inspanningen.
Door middel van één van deze twee opties toont de zorgaanbieder aan dat de te subsidiëren
activiteiten hebben plaatsgevonden, overeenkomstig de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
In deze verantwoording dient de zorgaanbieder zowel de kosten als baten op te nemen
die met de gesubsidieerde activiteiten samenhangen. Bij beide opties wordt door de
zorgaanbieder de controleverklaring (zoals opgenomen in de bijlage van het accountantsprotocol
voor de Subsidieregeling) bijgevoegd bij de verantwoording.
Onderdeel C
Onderdeel C wijzigt artikel 13 op drie punten.
Ten eerste is de datum voor het indienen van een aanvraag tot vaststelling van subsidies
vanaf € 125.000 aangepast waardoor de zorgaanbieder langer de tijd heeft om de aanvraag
in te dienen. Een zorgaanbieder dient uiterlijk op 30 september 2022 een aanvraag
tot subsidievaststelling in. Voor deze aanpassing is gekozen omdat er signalen zijn
ontvangen dat zorgaanbieders na het verschijnen van het accountantsprotocol voldoende
tijd nodig hebben voor de verantwoording en controle. In goed overleg met de Koninklijke
Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants is de datum van 30 september 2022 afgesproken.
Ten tweede is het derde lid van artikel 13 gewijzigd. Deze wijziging is inhoudelijk
gelijk aan de wijziging die is doorgevoerd in artikel 8, onderdeel c van de Subsidieregeling
als toegelicht in onderdeel B. Door de wijziging in het derde lid van artikel 13 is
een andere wijze van verantwoorden toegevoegd voor subsidies vanaf € 125.000. De zorgaanbieder
binnen deze groep legt rekening en verantwoording af aan de hand van (A) een financieel
verslag als bijlage in de andere informatie van de jaarverslaggeving van de zorgaanbieder
of (B) een separaat financieel verslag.
Tot slot is in het nieuwe vierde lid aangegeven uit welke documentatie het financieel
verslag bestaat. Het financieel verslag gaat vergezeld van een controleverklaring
van een accountant overeenkomstig een door de minister vastgesteld en bekendgemaakt
accountantsprotocol. Het accountantsprotocol wordt op de website van DUS-I (www.dus-i.nl) gepubliceerd.
Artikel II
In afwijking van de systematiek van vaste verandermomenten bij regelgeving en van
de publicatietermijn als opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de
regelgeving, treedt deze wijzigingsregeling in werking met ingang van de dag na de
datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiervoor is gekozen
omdat bovengenoemde wijziging zo spoedig mogelijk haar beslag moet krijgen vanwege
de naderende termijn van het indienen van de aanvraag tot vaststelling voor deze categorie
subsidies. Ook kunnen subsidieaanvragers hiermee zo snel mogelijk kennisnemen van
de regeling.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder