Regeling bezwaarschriftenprocedure Nationale ombudsman

Gelet op het bepaalde in artikel 2.2, onder f van de Wet open overheid en de afdelingen 6.2 en 7.2 van de Algemene wet bestuursrecht, besluit de Nationale ombudsman het navolgende vast te stellen:

Regeling bezwaarschriftenprocedure Nationale ombudsman

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. De Nationale ombudsman:

de Nationale ombudsman zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Wet Nationale ombudsman.

b. Commissie:

een ingestelde commissie zoals bedoeld in artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

c. Secretaris:

de persoon die het aan een commissie ter beschikking wordt gesteld als ambtelijk ondersteuner ter uitvoering van de taken en bevoegdheden van een commissie die voortvloeien uit de wet, waaronder begrepen de aanwezigheid bij de behandeling (hoorzitting en beraadslaging) van bezwaarschriften.

d. Ambtelijk horen:

het door of namens de Nationale ombudsman horen van bezwaarmakers en eventueel andere belanghebbenden, zoals bedoeld in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

e. Bezwaarmaker:

degene die het bezwaarschrift heeft ingediend of namens wie het bezwaarschrift is ingediend.

f. Belanghebbende:

degene wiens belang rechtstreeks bij het door de Nationale ombudsman genomen besluit is betrokken.

g. Bezwaarbehandelaars:

de medewerkers die door de Nationale ombudsman zijn gemandateerd om te horen en adviseren in het kader van de bezwaarprocedure.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1. Deze regeling ziet toe op besluiten genomen in het kader van de Wet open overheid.

  • 2. In beginsel zal in alle gevallen waarin naar aanleiding van een besluit in het kader van de Wet open overheid een bezwaarschrift is ingediend, het horen op ambtelijke wijze geschieden.

  • 3. In door de Nationale ombudsman aan te wijzen gevallen zal worden afgezien van ambtelijk horen en zal het horen geschieden door een commissie in de zin van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3 Ambtelijk horen

  • 1. De bezwaarbehandelaar neemt geen deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien hij bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest.

  • 2. Wanneer toepassing wordt gegeven aan artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht wordt mededeling daarvan gedaan aan de belanghebbende(n).

  • 3. Het ambtelijk horen van bezwaarmakers en eventueel overig belanghebbenden, vindt plaats door één of meerdere bezwaarbehandelaars.

  • 4. Het ambtelijk horen geschied in beginsel in het openbaar. De bezwaarbehandelaar kan bepalen dat een hoorzitting geheel of gedeeltelijk plaatsvindt buiten de openbaarheid, indien hij dit nodig oordeelt.

  • 5. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt. Dit verslag is een schriftelijke samenvatting van het besprokene en wordt gevoegd bij de beslissing op bezwaar.

Artikel 5 Bevoegdheden

Voor de toepassing van deze regeling worden de hierna genoemde artikelen uit de Algemene wet bestuursrecht uitgeoefend door de bezwaarbehandelaar:

  • a. Artikel 2:1, tweede lid: het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde.

  • b. Artikel 6:6: voor wat betreft het aan indiener stellen van een termijn voor het herstel van verzuimen.

  • c. Artikel 6:15: doorzendplicht naar het bevoegde bestuursorgaan.

  • d. Artikel 6:17: voor zover het de verzending van stukken aan een gemachtigde betreft tijdens de behandeling van een bezwaarprocedure.

  • e. Artikel 7:3: afzien van het horen.

  • f. Artikel 7:4, tweede lid: het gedurende ten minste een week voorafgaand aan de hoorzitting ter inzage leggen van de stukken voor belanghebbenden.

  • g. Artikel 7:6: besluiten dat belanghebbenden, dan wel ambtshalve of op eigen verzoek, niet in elkaars aanwezigheid worden gehoord.

  • h. Artikel 7:10, derde lid: het verdagen van de beslissing op het bezwaar.

  • i. Artikel 7:10, vierde lid: het verder verlenen van uitstel van de beslissing op het bezwaar.

Artikel 6 Informele behandeling

  • 1. De bezwaarbehandelaar onderzoekt of het bezwaarschrift zich leent voor informele behandeling, waarbij wordt getracht om in overleg met de indiener van het bezwaarschrift een oplossing te bereiken.

  • 2. Na instemming van bezwaarmaker kan de behandeltermijn hiertoe worden opgeschort.

  • 3. Indien de informele behandeling niet tot een oplossing leidt, wordt het bezwaarschrift weer in behandeling genomen.

Artikel 7 Onderzoek

De bezwaarbehandelaar is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen, dan wel te laten inwinnen of bij deskundigen advies op te vragen.

Artikel 8 Verkorte procedure

Onder toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht wordt het bezwaarschrift door de bezwaarbehandelaar afgehandeld zonder te horen, indien er sprake is van een in het betreffende artikel genoemde gevallen.

Artikel 9 Slotbepalingen

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling bezwaarschriftenprocedure Nationale ombudsman en treedt in werking op 1 mei 2022.

De Nationale ombudsman, R. van Zutphen

Naar boven