Besluit van de Minister voor Langdurige Zorg en Sport van 13 januari 2022, kenmerk 3294283-1021510-Z, houdende vaststelling van een nadere aanwijzing voor de besteedbare middelen ter dekking van de beheerskosten Wlz 2021 (Nadere aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021)

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport,

Gelet op artikel 4.3 van het Besluit Wfsv;

Besluit:

Artikel 1

Voor het jaar 2021 is voor de beheerskosten Wlz van de Wlz-uitvoerders en de Sociale verzekeringsbank € 10,663 miljoen meer beschikbaar dan geregeld in artikel 1 van de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021.

Artikel 2

Van het bedrag in artikel 1 genoemd van € 10,663 miljoen is € 3,612 miljoen bestemd voor de taken, bedoeld in artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wet langdurige zorg, € 5,317 miljoen bestemd voor de overige bij of krachtens die wet geregelde taken van Wlz-uitvoerders en € 1,734 miljoen voor de Sociale verzekeringsbank.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

Artikel 4

Dit besluit wordt aangehaald als: Nadere aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

TOELICHTING

Algemeen

In deze nadere aanwijzing wordt het bedrag van de voor 2021 beschikbaar gestelde middelen voor de beheerskosten van Wlz-uitvoerders en voor de uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz) door de Sociale verzekeringsbank (SVB), verhoogd met € 10,663 miljoen. Die verhoging resulteert in een totaalbedrag van € 264,887 miljoen. Deze nadere aanwijzing is mede namens de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vastgesteld.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Dit artikel voorziet in de verhoging van het beschikbare bedrag voor de beheerskosten van Wlz-uitvoerders en voor de uitvoeringskosten van de SVB, met € 10,663 miljoen.

Artikel 2

Artikel 2 bevat de op basis van artikel 4.3, tweede lid, van het Besluit Wfsv, vereiste onderverdeling van het bedrag van € 10,663 miljoen. Een bedrag van € 3,612 miljoen is bestemd voor zorgkantoortaken van Wlz-uitvoerders (artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wlz). Een bedrag van € 5,317 miljoen is bestemd voor de overige bij of krachtens de Wlz geregelde taken van Wlz-uitvoerders. Een bedrag van € 1,734 miljoen is bestemd voor de bij of krachtens Wlz geregelde taken van de SVB. Er volgt nu een onderbouwing van de aanpassingen.

1. Aanpassingen op het terrein van de taken als bedoeld in artikel 4.2.4, tweede lid, Wlz
1.1 Mutatie pgb

In de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021 is uitgegaan van 47.500 pgbꞌers. Inmiddels wordt geraamd dat de stand ultimo 2021 uitkomt op 52.000. Deze structurele bijstelling betekent dat voor de uitvoering van het persoonsgebonden budget (pgb) een opwaartse correctie op de besteedbare middelen plaatsvindt. Deze structurele opwaartse correctie is € 1,007 miljoen. Voor 2021 wordt rekening gehouden met € 223,87 per pgbꞌer. Dit is het bedrag voor 2020 (€ 219,70) gecorrigeerd voor de voorziene loon- en prijsontwikkelingen 2021 (1,90%).

1.2 Huisbezoeken

Vanaf 2015 ontvangen zorgkantoren via het beheerskostenbudget een vergoeding voor huisbezoeken aan pgbꞌers. Daarbij is rekening gehouden met € 570,50 per huisbezoek. Het verwachte aantal huisbezoeken is opwaarts bijgesteld met 1.000, zodat nu gerekend wordt met totaal 17.000. Deze structurele bijstelling betekent een opwaartse correctie op de beschikbaar gestelde middelen. Deze opwaartse correctie bedraagt € 0,571 miljoen. De bijstelling is gelijk aan het te laag geraamde aantal gesprekken (1.000) vermenigvuldigd met € 570,50.

1.3 Bewuste keuzegesprekken

Vanaf 2015 ontvangen zorgkantoren via het beheerskostenbudget een vergoeding voor bewuste keuzegesprekken aan pgbꞌers. Daarbij is rekening gehouden met € 296,70 per gesprek. Het verwachte aantal bewuste keuzegesprekken is opwaarts bijgesteld met 2.000, zodat nu gerekend wordt met totaal 11.000. Deze structurele bijstelling betekent een opwaartse correctie op de beschikbaar gestelde middelen. Deze opwaartse correctie bedraagt € 0,593 miljoen. De bijstelling is gelijk aan het te laag geraamde aantal gesprekken (2.000) vermenigvuldigd met € 296,70.

1.4 Structurele uitvoering PGB 2.0

In 2021 is er verder gebouwd aan het PGB 2.0 systeem. De doelstelling van het programma 'Bouw en invoering PGB2.0-systeem' is om op gerichte en effectieve wijze inkleuring te geven aan een verbeterde ondersteuning van de circa 115.000 budgethouders, door het vergaand standaardiseren en digitaliseren van alle processen en systemen die worden gebruikt voor het ondersteunen van de uitvoering van het trekkingsrecht PGB. In 2021 was er ontoereikend budget voor de structurele uitvoering van het PGB 2.0. Dit budget wordt vanaf 2021 structureel opgehoogd met € 0,364 miljoen.

1.5 PGB-portaal

Voor de uitvoering van het PGB-portaal hebben de zorgkantoren in 2021, bovenop de reeds toegekende bedragen, meerkosten gemaakt. Deze meerkosten zijn inclusief coördinatiekosten voor het PGB-portaal. Deze meerkosten betekenen een incidentele opwaartse bijstelling van € 1,002 miljoen.

1.6 Te goeder trouw

Bovenop het reeds toegekende budget voor 2021, hebben zorgkantoren meerkosten gemaakt bij het uitvoeren van afspraken over het terugvorderen van pgb-vorderingen die zijn ontstaan toen de budgethouders minderjarig waren (men richt zich dan niet op de inmiddels meerderjarige pgbꞌer, maar op de naaste die het budget destijds heeft aangevraagd en beheerd). Dit betekent een incidentele ophoging van € 0,075 miljoen.

2. Aanpassingen in verband met de taken van Wlz-uitvoerders anders dan zorgkantoortaken
2.1 Volwaardig leven Pilot 5

In het kader van het Programma Volwaardig leven zijn er pilots om cliënten met een beperking en hun naasten gespecialiseerde cliëntondersteuning te bieden. Vanwege een verdere intensivering daarvan wordt aanvullend incidenteel € 0,788 miljoen beschikbaar gesteld.

2.2 Crisisregisseurs gehandicaptenzorg

In het kader van het programma Volwaardig Leven zijn er zestien crisis- en ondersteuningsteams opgericht in de gehandicaptenzorg. De toeleiding naar die teams wordt gedaan door de crisisregisseurs. Een intensivering is nodig om de beschikbaarheid en weekdekking van de crisisregisseurs te kunnen garanderen. Daarnaast worden de beheerskosten opwaarts bijgesteld voor het beheer van het nieuwe softwaresysteem waarin de crisis- en ondersteuningsteams werken. Er wordt structureel € 0,863 miljoen extra beschikbaar gesteld. Daarnaast wordt de in de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2021 incidenteel beschikbaar gestelde € 0,526 miljoen, structureel gemaakt. Hiermee wordt een fout hersteld.

2.3 Extra coronakosten

De zorgkantoren hebben in 2021 extra kosten gemaakt door COVID-19. Het gaat daarbij om het beoordelen en verwerken van vergoedingsaanvragen van zorgaanbieders en pgb-houders betreffende doorlopende kosten waar geen of minder geleverde zorg tegenover staat en extra kosten in verband met de infectieziekte. Dit betekent een ophoging van incidenteel € 0,16 miljoen.

2.4 Overheveling hulpmiddelen

Voor de overheveling van hulpmiddelen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 naar de Wlz is extra inzet van personeel en zijn aanpassingen van bestaande ICT systemen nodig. Hiervoor wordt aanvullend structureel € 0,129 miljoen beschikbaar gesteld.

2.5 Openstellen Wlz voor cliënten met een psychische stoornis

Met ingang van 2021 wordt de Wlz opengesteld voor cliënten met een psychische stoornis. Wlz-uitvoerders zetten in 2021 extra personeel voor extra werkzaamheden, zoals zorginkoop en uitvoering. Hiervoor wordt aanvullend structureel € 3,1 miljoen beschikbaar gesteld, omdat de bijbehorende instroom van cliënten in de Wlz hoger is dan aanvankelijk geraamd.

2.6 BTW cliëntvertrouwenspersoon

Met oog op de rechtsbescherming van cliënten die vanwege een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening extra kwetsbaar zijn, is in de Wet zorg en dwang (Wzd) de functie van cliëntvertrouwenspersoon gecreëerd. In het budget dat beschikbaar is gesteld voor de inkoop van deze functie, is er geen rekening mee gehouden dat niet alle organisaties waar wordt ingekocht zijn vrijgesteld van BTW. Om hieraan tegemoet te komen, vindt er een structurele opwaartse bijstelling plaats van € 0,163 miljoen.

2.7 ASR

ONVZ Langdurige Zorg B.V. (ONVZ) en A.S.R. Wlz-uitvoerder B.V. (ASR) zijn de enige Wlz-uitvoerders die voor geen enkele regio zijn aangewezen als zorgkantoor. Voor de uitvoering van hun taken ontvangen beide partijen op dit moment structureel € 0,208 miljoen respectievelijk € 0,094 miljoen aan beheerskostenbudget. Dit historisch gegroeide verschil past niet meer bij de actuele situatie en taakinvulling door ASR, en kan daarom door het Zorginstituut Nederland worden rechtgetrokken door structureel € 0,114 miljoen toe te voegen aan het beheerskostenbudget van ASR.

3. Aanpassing budget SVB

Ter dekking van de beheerskosten van de SVB voor het Wlz-pgb vindt er een incidentele ophoging plaats van € 1,734 miljoen. Van dit bedrag is € 0,698 miljoen bedoeld ter compensatie van een te lage ter beschikkingstelling van middelen in 2020 en € 1,036 ter dekking van de beheerskosten 2021.

Artikel 3

Deze nadere aanwijzing resulteert in een verhoging van het bedrag van de voor het jaar 2021 beschikbare middelen voor de beheerskosten ter uitvoering van de Wlz. Dit besluit werkt daarom terug tot en met 1 januari 2021.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder

Naar boven