De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef
en onder b en f, 4, eerste lid en 5 van de Kaderwet subsidies I en
M;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 1.1 van de Subsidieregeling elektrische
personenauto’s particulieren wordt in de begripsomschrijving van
nieuwe personenauto ‘de datum tenaamstelling en de
datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd’
vervangen door ‘de datum eerste inschrijving in Nederland en de datum
tenaamstelling’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van
uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Inleiding
Op 1 juli 2020 is de Subsidieregeling elektrische personenauto’s (hierna:
regeling) in werking getreden. Op grond van deze regeling kan subsidie worden
verstrekt voor de aanschaf en lease van nieuwe en gebruikte elektrische
personenauto’s. De wijziging van de regeling betreft de wijziging van een
begripsbepaling.
2. Noodzaak tot en inhoud van wijziging
In de regeling luidde de definitie van nieuwe
personenauto: personenauto waarvan, blijkens vermelding in het
kentekenregister, de datum eerste toelating, de datum tenaamstelling en de
datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd,
gelijk zijn. De Rijksdienst voor Wegverkeer (hierna: RDW) heeft onlangs op de
website RDW kentekencheck
1 een vierde datum voor burgers zichtbaar gemaakt. Daarnaast heeft de RDW
de benaming van de data aangepast. Hierdoor ontstaat mogelijk verwarring voor
aanvragers, want aanvragers gebruiken deze site om te beoordelen of een auto
voldoet aan dit criterium.
Om mogelijke verwarring te voorkomen is besloten om de zinsnede ‘de datum
waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd’ te
vervangen door ‘de datum eerste inschrijving in Nederland’. Hiermee wordt
aangesloten bij de registratie in het kentekenregister en het kentekenbewijs
(ook wel de kentekencard) die bij de aanschaf van een auto wordt verstrekt. Uit
de tekst volgt dat om van een nieuwe auto te kunnen spreken, de datum eerste
toelating, de datum tenaamstelling en de datum eerste inschrijving in Nederland
gelijk moeten zijn.
In onderstaand schema is aangegeven welke data bepalend zijn om van een
nieuwe auto te kunnen spreken en in de rechterkolom zijn de daarmee
corresponderende data weergegeven op de RDW website.
|
Kentekenregister/Kentekencard
|
Weergave via OVI -kentekencheck (www.rdw.nl)
|
|
Datum 1e toelating
|
Datum 1e toelating
|
|
Datum 1e inschrijving in NL
|
Datum 1e tenaamstelling in NL
|
|
Datum tenaamstelling
|
Datum laatste tenaamstelling
|
3. Gevolgen
Deze wijzigingsregeling is een technische wijziging die slechts beoogt
verwarring weg te nemen bij aanvragers van subsidie voor de aanschaf van een
elektrische personenauto. De wijziging heeft geen noemenswaardige gevolgen voor
burgers en bedrijven, zoals bijvoorbeeld gevolgen voor de administratieve
lasten voor bedrijven. De wijziging brengt geen verandering in nalevingskosten
met zich mee. Daarnaast heeft de wijzigingsregeling ook geen onvoorziene
bestuurlijke lasten tot gevolg. Onder die omstandigheden is de wijziging niet
voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk en heeft er geen
internetconsultatie plaatsgevonden.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is nauw betrokken geweest bij
het opstellen van de wijziging.
4. Inwerkingtreding van de wijziging
Deze wijziging van de regeling treedt in werking met ingang van de dag na
de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Bij de
vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de vaste
verandermomenten (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, tweede lid) en de
minimuminvoeringstermijn van twee maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17,
vierde lid). De reden van deze afwijking is dat het reparatieregelgeving
betreft (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel c). Een
snelle inwerkingtreding voorkomt verwarring. De doelgroep is geïnformeerd via
de website van RVO.
De Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen