Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 april 2022, nr.2022-0000099152, tot wijziging van Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluiten in verband met de wijziging van de organisatie van de Nederlandse Arbeidsinspectie

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst, artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 2, aanhef en onderdeel e, 8, derde lid, aanhef en onderdeel a, en vierde lid, en 23, eerste lid, van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 en de artikelen 5, aanhef en onderdeel k, en 12 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie 2017;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel e, onderdeel 3°, komt te luiden:

  • 3°. de directie Meldingen en Verzoeken;

2. In onderdeel e wordt, onder vernummering van onderdeel 4° tot 5°, na onderdeel 3° een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • 4°. de directie Informatievoorziening;

B

In artikel 13, derde lid, wordt ‘onder functionele aansturing van de directie Toezicht uitgeoefend door de directie Mensen & Middelen respectievelijk ambtenaren van die directie.’ vervangen door ‘uitgeoefend door de directie Meldingen en Verzoeken, dan wel de directie Toezicht respectievelijk ambtenaren van die directies.’

ARTIKEL II

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt ‘portfolio: het totaal aan programma’s van de Nederlandse Arbeidsinspectie gedurende een bepaalde periode;’ vervangen door ‘portfolio: het totaal aan programma’s en projecten van de Nederlandse Arbeidsinspectie gedurende een bepaalde periode;’.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel c komt te luiden:

  • c. de directie Meldingen en Verzoeken;

2. Onder verlettering van onderdeel d tot e, wordt na onderdeel c een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • d. de directie Informatievoorziening;

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Het uitvoerende werk van de Nederlandse Arbeidsinspectie vindt zowel plaats in de reguliere lijnstructuur als in programma’s en projecten.

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Op basis van een risico- en omgevingsanalyse van de Nederlandse Arbeidsinspectie wordt een een- of meerjarig portfolio samengesteld en door het IG-team vastgesteld. In het portfolio wordt tevens op hoofdlijnen bepaald hoe mensen en middelen worden ingezet. Het portfolio wordt periodiek herijkt.

D

In artikel 5, onderdelen d, e en f wordt telkens ‘directeur Mensen & Middelen’ vervangen door ‘directeur Analyse, Programmering en Strategie’.

E

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘van de Nederlandse Arbeidsinspectiebrede risicoanalyse’ vervangen door ‘van de risicoanalyse van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

2. In het eerste lid, onderdeel k, wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebreed handhavingsbeleid’ vervangen door ‘handhavingsbeleid van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

3. Het eerste lid, onderdeel o, komt te luiden:

  • o. de actieve openbaarmaking op grond van de Wet open overheid van inspectiegegevens bij zware of ernstige asbestovertredingen binnen de kaders van het daaromtrent vastgestelde beleid;

4. In het eerste lid worden na onderdeel o de volgende onderdelen toegevoegd, luidende:

  • p. het voorbereiden van kaderstellende beslissingen over inrichting en uitvoering van een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering van de Nederlandse Arbeidsinspectie, voor periodieke evaluatie daarvan;

  • q. de regie op de calamiteitenorganisatie;

  • r. de planning, administratie en control, waaronder mede begrepen het financiële beheer, van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • s. het voorbereiden van het jaarplan en het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie, in samenwerking en afstemming met de overige directies van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • t. het personeelsadvies en -beleid, de personeelsontwikkeling en het personeelsbeheer van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • u. het facilitymanagement en het relatiemanagement met leveranciers van de Nederlandse Arbeidsinspectie, en de afstemming daarover met de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel van het ministerie, alsmede de beveiliging van personen en gebouwen;

  • v. het materieelbeheer overeenkomstig de Regeling materieelbeheer roerende zaken van het Rijk;

  • w. het verlenen van administratieve ondersteuning voor de werkzaamheden van de Nederlandse Arbeidsinspectie en van secretariële ondersteuning van de inspecteur-generaal, de directeuren en de managers.

5. In het tweede lid wordt ‘Veiligheid en Justitie’ vervangen door ‘Justitie en Veiligheid’.

F

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘een of meerdere’ vervangen door ‘twee’.

2. Het tweede lid, onderdeel i, eerste volzin, komt te luiden:

  • i. het behandelen van klachten, meldingen, signalen en verzoeken over het niet naleven van wet- en regelgeving door werkgevers en werknemers betreffende het werkterrein van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor zover niet behandeld door de directie Meldingen en Verzoeken, waaronder in geval worden begrepen:

3. Het tweede lid, onderdeel j, komt te luiden:

  • j. het verrichten of laten verrichten van onderzoek bij arbeidsongevallen voor zover niet behandeld door de directie Meldingen en Verzoeken en het verrichten of laten verrichten van onderzoek bij arbeidsongevallen in bedrijven met een hoog risico op zware ongevallen;

4. In het tweede lid, onderdeel k, vervalt ‘en de directeur Mensen & Middelen’.

5. Het tweede lid, onderdeel m, komt te luiden:

  • m. het zorgdragen voor de kwaliteitsontwikkeling binnen de vakgroep Programma- & Projectmanagement en de vakgroep Major Hazard Control;

6. Het tweede lid, onderdeel n, komt te luiden:

  • n. het verlenen van ondersteuning van projecten van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

G

Artikel 8 komt te luiden:

Artikel 8. Verantwoordelijkheden directeur Meldingen en Verzoeken

De directeur Meldingen en Verzoeken is verantwoordelijk voor:

  • a. het effectief en efficiënt ontvangen, opwerken en opvolgen of doen opvolgen van meldingen en verzoeken conform de daartoe vast te stellen criteria en prioritering;

  • b. het sturen, monitoren en analyseren van de meldingenstroom en uitvoering van dit proces met het oog op informatie gestuurd werken, leereffecten voor het toezicht, politieke verantwoording en trendsignalering;

  • c. de sturing, monitoring en analyse op meldingen en informatie die binnenkomt alsook de beoordeling, de registratie, het uitzetten en de analyse hiervan;

  • d. het regionaal uitvoeren van meldingen en verzoeken in samenwerking met regionale ketenpartners en overheden en met interne afdelingen en het ontwikkelen en borgen van de samenwerkingsnetwerken in de regio;

  • e. het op verzoek van programma’s uitvoeren van landelijke en regionale programmatische/actieve toezichtswerkzaamheden in de regio gericht op gezond, veilig en eerlijk werk;

  • f. het doorzetten van meldingen naar de directie Toezicht dan wel de directie Opsporing;

  • g. het zorgdragen voor de vakontwikkeling en een professionele thuisbasis voor de inspecteurs op het terrein van arbeidsomstandigheden en arbeidsmarktfraude, waaronder begrepen het uitvoeren van projecten van de Nederlandse Arbeidsinspectie en het opleiden en begeleiden van nieuwe inspecteurs;

  • h. kennismanagement en kennisontwikkeling: de inhoud van operationele kennis en de borging hiervan;

  • i. het zorgdragen voor de kwaliteitsontwikkeling binnen de vakgroep Arbeidsomstandigheden en de vakgroep Arbeidsmarktfraude;

  • j. het toezicht op de naleving door werkgevers van wet- en regelgeving op het gebied van de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen, met name ten aanzien van illegale tewerkstelling van vreemdelingen, allocatie van arbeidskrachten door intermediairs, gelijke behandeling en beloning van mannen en vrouwen en de betaling van het minimumloon en de minimumvakantiebijslag, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten;

  • k. het toezicht op de naleving door werkgevers en werknemers van wet- en regelgeving op het gebied van arbeidstijden en arbeidsomstandigheden, met inbegrip van stralingsbescherming, gewasbeschermingsmiddelen en biociden, gevaarlijke werktuigen en stoffen, en daaraan gerelateerd milieubeheer, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten;

  • l. het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving ten aanzien van het in de handel brengen van producten, genoemd in artikel 1, eerste lid, onderdeel d, onder 2°, van de Warenwet, die bestemd zijn voor de Europese Economische Ruimte alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten;

  • m. het toezicht op de naleving door werkgevers en werknemers van wet- en regelgeving op het terrein van arbeidsomstandigheden, met name op het terrein van risico’s op zware ongevallen en – waar voorgeschreven – het beschikken over aanvullende risico- inventarisaties en -evaluaties, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten, dit mede ter zake van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

  • n. het behandelen of doen behandelen van klachten, meldingen, signalen en verzoeken over het niet naleven van wet- en regelgeving door werkgevers en werknemers betreffende het werkterrein van de Nederlandse Arbeidsinspectie, waaronder in ieder geval worden begrepen:

  • o. het vervullen van de rol van verwerkingsverantwoordelijke, bedoeld in artikel 1, aanhef en onderdeel c, van het Besluit politiegegevens buitengewoon opsporingsambtenaren.

H

Na artikel 8 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 8a. Verantwoordelijkheden directeur Informatievoorziening

De directeur Informatievoorziening is verantwoordelijk voor:

  • a. de regie op de strategische informatievoorziening in brede zin;

  • b. het voorzien in advies en beleid op het gebied van informatievoorziening, informatiehuishouding, data governance, integrale veiligheid en privacy;

  • c. het voorzien in advies op de gebieden informatiemanagement en businessconsultancy;

  • d. het ontwikkelen en leveren van informatie- en dataproducten;

  • e. het doen van analyse en onderzoek;

  • f. het voorzien in instrumenten en processen voor innovatie met data;

  • g. het beheer, de doorontwikkeling, de vernieuwing en de exploitatie van ICT-, informatie- en datavoorzieningen;

  • h. het leveren van IV-dienstverlening;

  • i. het coördineren van het procesmanagement;

  • j. het voorzien in leveranciersmanagement, contractmanagement en relatiebeheer ten behoeve van de informatievoorziening.

I

Na artikel 12 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

12a. Plaatsvervanging

  • 1. Bij afwezigheid of verhindering van de inspecteur-generaal worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, de taken en bevoegdheden van de inspecteur-generaal geheel of gedeeltelijk waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger.

  • 2. Bij afwezigheid of verhindering van zowel de inspecteur-generaal als de plaatsvervangend inspecteur-generaal worden, voor de duur van de afwezigheid, de taken en bevoegdheden van de inspecteur-generaal geheel of gedeeltelijk waargenomen door een daartoe door de inspecteur-generaal aan te wijzen directeur.

ARTIKEL III

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Toezicht 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Na de eerste volzin wordt het volgende begrip ingevoegd:

afdeling IKC:

de afdeling Inspectiebreed Kenniscentrum;

2. In het begrip opdrachtgeverwordt ‘de functioneel leidinggevende van de programmamanager of de projectleider;’ vervangen door ‘de directeur, de programmamanager of de projectleider;’

3. In het begrip vakgroep wordt ‘de directie Mensen & Middelen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’ vervangen door ‘de directie Toezicht dan wel de directie Meldingen en Verzoeken’.

4. Na het begrip vakgroep wordt het volgende begrip ingevoegd:

vakgroep MHC:

de vakgroep Major Hazard Control;

5. Onder vervanging van de puntkomma door een punt achter ‘vakgroep P&P: de vakgroep Programma- & Projectmanagement’, vervalt ‘vakteam:eenheid van de vakgroep P&P waarin medewerkers zijn ondergebracht.’

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2. Organisatie directie

  • 1. De directie bestaat uit:

    • a. een aantal programmamanagers op tactisch niveau;

    • b. de vakgroep P&P, waarbinnen teams zijn ingericht;

    • c. de vakgroep MHC, waarbinnen teams zijn ingericht;

    • d. de afdeling IKC, waarbinnen teams zijn ingericht.

  • 2. De programmamanagers op tactisch niveau ressorteren rechtstreeks onder de directeuren Toezicht.

  • 3. De vakgroepen worden als volgt geleid:

    • a. aan het hoofd van iedere vakgroep staat een vakgroephoofd;

    • b. aan het hoofd van ieder team staat een teammanager of een teamleider.

  • 4. De afdeling IKC wordt als volgt geleid:

    • a. aan het hoofd van de afdeling staat een afdelingshoofd;

    • b. aan het hoofd van ieder team staat een teamleider.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a komt te luiden:

  • a. de supervisie op en de coördinatie van de programmawerkzaamheden en het rechtstreeks verantwoording afleggen hierover aan de directeur die opdrachtgever is, alsmede de functionele aansturing van projectleiders en programmasecretarissen;

2. In onderdeel e wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede doelstellingen’ vervangen door ‘doelstellingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

3. De eerste volzin van onderdeel i komt te luiden:

  • i. het behandelen van klachten, meldingen, signalen en verzoeken over het niet naleven van wet- en regelgeving door werkgevers en werknemers, voor zover niet behandeld door de directie Meldingen en Verzoeken:

4. Onderdeel j komt te luiden:

  • j. het verrichten of laten verrichten van onderzoek bij arbeidsongevallen voor zover niet behandeld door de directie Meldingen en Verzoeken en het verrichten of laten verrichten van onderzoek bij arbeidsongevallen in bedrijven met een hoog risico op zware ongevallen;

5. In onderdeel n wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede plannen’ vervangen door ‘plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

D

Artikel 3a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘vakgroephoofd P&P’ vervangen door ‘vakgroephoofden’.

2. In de eerste volzin wordt ‘Het vakgroephoofd P&P is’ vervangen door ‘De vakgroephoofden zijn’.

3. In onderdeel c vervalt ‘Toezicht’.

4. In onderdeel d wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede producten’ vervangen door ‘producten van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

5. Onderdeel e komt te luiden:

  • e. het in het kader van het proces van programmeren en alloceren zorg dragen voor een goede vertaalslag van strategische naar tactische allocatie en de feitelijke bemensing van programma’s en projecten;

6. Onderdeel k komt te luiden:

  • k. het vervullen van het proceseigenaarschap van alle binnen de diverse vakgroepen belegde processen behorend bij het werkdomein van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

7. Na onderdeel k wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • l. het als tactisch manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

E

Na artikel 3a wordt, onder verlettering van artikel 3b tot artikel 3c en artikel 3c tot artikel 3e, een artikel ingevoegd luidende:

Artikel 3b. Verantwoordelijkheden afdelingshoofd IKC

Het afdelingshoofd IKC is verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:

  • a. het leiding geven aan de eigen afdeling, waaronder begrepen de HRM-taken ten aanzien van de medewerkers, coaching van de medewerkers en het bevorderen van de sociale cohesie van de eigen afdeling;

  • b. het afleggen van verantwoording en het rapporteren aan de directeur over bijdragen van de eigen afdeling aan de uitvoering van het jaarplan van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • c. het doen van voorstellen aan de directeur met betrekking tot het aantrekken en ontslaan van personeel;

  • d. het bijdragen aan de totstandkoming van producten van de Nederlandse Arbeidsinspectie als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdelen a, e, f, g en i, en artikel 8, onderdeel d, van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie 2017, binnen de daarvoor geldende departementale kaders dan wel volgens door de inspecteur-generaal dan wel de directeur gegeven richtlijnen;

  • e. het als tactisch manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • f. het managen van vakinhoudelijke processen en het actief zoeken van samenwerking en afstemming met overige betrokkenen;

  • g. het zorg dragen voor de borging van afdelingsbrede vakkennis en van kwaliteit en innovatie van werkprocessen;

  • h. het bijdragen aan de ontwikkeling van de strategische personeelsplanning en zorg dragen voor de uitvoering daarvan binnen de afdeling;

  • i. het actief bijdragen aan het platform voor kennisuitwisseling en netwerkbeheer op het vakgebied van het afdelingshoofd.

F

Artikel 3c (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b, onder 2˚, wordt ‘het begeleiden van ziekteverzuim’ vervangen door ‘het begeleiden van medewerkers met ziekteverzuim’.

2. De onderdelen d en e komen te luiden:

  • d. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en de afgesproken resultaten, het leveren van producten en diensten conform de geldende kaders en het zo nodig bijsturen;

  • e. het gestructureerd voeren van werkoverleg;

3. In onderdeel f wordt ‘zijn team’ vervangen door ‘het team’.

4. Onderdeel i komt te luiden:

  • i. het monitoren van de werkprocessen binnen het team;

5. Onderdeel m vervalt.

6. In onderdeel n wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede plannen’ vervangen door ‘plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

G

Na artikel 3c (nieuw) wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3d. Verantwoordelijkheden teamleiders

De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:

  • a. de aansturing van uitvoerende of ondersteunende medewerkers;

  • b. de organisatie van een professionele thuisbasis voor de medewerkers en het vormgeven van de werkgeversrol, gericht op de vakontwikkeling, continuïteit, vitaliteit en inzetbaarheid van de medewerkers, waaronder in ieder geval de volgende taken worden begrepen:

    • 1°. het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling;

    • 2°. het begeleiden van medewerkers met ziekteverzuim;

    • 3°. het voeren van functionerings- en personeelsgesprekken;

  • c. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en de afgesproken resultaten, het leveren van producten en diensten conform de geldende kaders en het zo nodig bijsturen;

  • d. het gestructureerd voeren van werkoverleg;

  • e. het zorg dragen voor de borging van kennis en kwaliteit binnen het team;

  • f. het rapporteren aan het afdelingshoofd en collega teamleiders met het oog op een optimale inzet van mensen, uniforme wijze van aansturen, kennismanagement en netwerkbeheer;

  • g. het zorg dragen voor de borging van uniformiteit en kwaliteit van vakspecifieke werkprocessen en het leveren van input voor richtlijnen en procedures;

  • h. het monitoren van de werkprocessen binnen het team;

  • i. het actief vormgeven aan ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en deze vertalen naar vakinhoudelijke producten en diensten;

  • j. het op tijdige en juiste wijze toepassen van personeelsinstrumenten, waaronder in ieder geval worden begrepen:

    • 1°. start- en personeelsgesprekken;

    • 2°. de ontwikkeling, opleiding en loopbaanbegeleiding van de medewerkers;

  • k. het analyseren van ontwikkelingen, innovaties en verbetermogelijkheden en vertalen naar nieuwe vakinhoudelijke producten en diensten;

  • l. het als operationeel manager participeren in het ontwikkelen en implementeren van plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

H

Artikel 3e (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘programma- en projectsecretarissen’ toegevoegd ‘en verleent ondersteuning van projecten van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

2. In het tweede lid vervalt ‘Toezicht’.

3. In het derde lid, onderdeel d, wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede doelstellingen’ vervangen door ‘doelstellingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

4. In het derde lid, onderdeel j, en vierde lid, onderdeel f wordt telkens ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede plannen’ vervangen door ‘plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

5. In het vierde lid, onderdeel c, wordt ‘die hij functioneel aanstuurt’ vervangen door ‘die de projectleider functioneel aanstuurt’.

6. Het vierde lid, onderdeel d, komt te luiden:

  • d. de volgende taken in verband met projecten:

    • 1°. het opstellen van het projectplan, het uitvoeren of doen uitvoeren van het projectplan, het opstellen of doen opstellen van projectrapportages;

    • 2°. het behalen van resultaten op operationeel niveau;

    • 3°. de handhavingscorrespondentie betreffende projecten die de projectleider zelf uitvoert;

    • 4°. het zorgdragen voor de bij het project behorende communicatie;

I

Na artikel 3e (nieuw) worden de volgende artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 3f. Taken en verantwoordelijkheden vakgroep MHC

De vakgroep MHC draagt ten behoeve van programma’s en projecten zorg voor het voorzien in vakbekwame medewerkers voor de uitvoering van het toezicht op de naleving door werkgevers en werknemers van wet- en regelgeving op het terrein van arbeidsomstandigheden, met name op het terrein van risico’s op zware ongevallen en – waar voorgeschreven – het beschikken over aanvullende risico-inventarisaties en evaluaties, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten, dit mede ter zake van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Artikel 3g. Taken en verantwoordelijkheden afdeling IKC

De afdeling IKC is verantwoordelijk voor:

  • a. het verzamelen, overdragen en actueel houden van kennis over specialistische kennisgebieden ten behoeve van de toezichthoudende taken van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • b. het borgen van valide en actuele vakkennis in de kennisbank;

  • c. het op niveau houden van kennis op domeinen waar op een zeker moment geen programma’s actief zijn;

  • d. het vertalen van beleid, signalen en stand der techniek in handzame inspectietools;

  • e. het vervullen van de functie van helpdesk voor de inspecteurs;

  • f. het leveren van bijdragen aan beleidsontwikkeling en de risicoanalyses;

  • g. het verlenen van expertise bij en het uitvoeren van de aan de Minister opgedragen toezichtswerkzaamheden betreffende de werking van de stelsels van persoonsregistratie, certificering en keuringen en betreffende de op grond van wet- en regelgeving op het terrein van arbeidsveiligheid, arbeidsgezondheid en productveiligheid aangewezen certificatie- en keuringsinstellingen, die zijn belast met het verstrekken van certificaten dan wel het verrichten van keuringen in het belang van veiligheid en gezondheid in de arbeid;

  • h. het voorbereiden van beslissingen betreffende aanwijzing van certificatie- en keuringsinstellingen als genoemd in onderdeel g, waaronder mede zijn begrepen beslissingen tot wijziging, schorsing en intrekking van aanwijzingen;

  • i. het verlenen van expertise bij en het uitvoeren van de toezichtswerkzaamheden gericht op de werknemersbescherming bij blootstelling aan ioniserende straling;

  • j. het verlenen van medisch advies, met inachtneming van de eigen verantwoordelijkheid van de arts voor het medisch inhoudelijk deel en de toepasselijkheid van het medisch tuchtrecht;

  • k. het verlenen van expertise bij en het uitvoeren van de aan de Minister opgedragen toezichtswerkzaamheden betreffende wet- en regelgeving op het terrein van arbeidstijden en arbeidsomstandigheden;

  • l. het verlenen van expertise bij en het uitvoeren van toezichtswerkzaamheden op grond Europese verordeningen, waaronder de REACH-verordening en de CLP-verordening;

  • m. het verlenen van expertise bij en het uitvoeren van toezichtswerkzaamheden op grond van wet- en regelgeving op het terrein van arbeidsveiligheid, arbeidsgezondheid en productveiligheid, waaronder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015;

  • n. het verlenen expertise bij en uitvoeren van toezichtswerkzaamheden op de naleving door werkgevers van wet- en regelgeving op het gebied van de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen, met name ten aanzien van illegale tewerkstelling van vreemdelingen, allocatie van arbeidskrachten door intermediairs, gelijke behandeling en beloning van mannen en vrouwen, de arbeids- en rusttijden en de betaling van het minimumloon en de minimumvakantiebijslag, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten.

J

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘Machtiging stillegging’ vervangen door ‘Machtiging effectuering stillegging’.

2. In het artikel wordt ‘de directeur Mensen & Middelen’ vervangen door ‘de directeur en de directeur Meldingen en Verzoeken’.

K

In artikel 6 wordt ‘directeur Mensen & Middelen’ vervangen door ‘directeur Meldingen en Verzoeken’.

L

Artikel 6a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘het vakgroephoofd P&P en de teammanagers’ vervangen door ‘de vakgroephoofden, het afdelingshoofd, de teammanagers en de teamleiders van de directie’.

2. In het eerste lid, onderdeel e, wordt ‘Reisregeling buitenland’ vervangen door ‘CAO Rijk’.

3. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. In aanvulling op het eerste lid wordt in het geval een teammanager of een teamleider de beoordeling van een medewerker opmaakt, aan het vakgroephoofd of het afdelingshoofd dat boven de teammanager of de teamleider ressorteert ook volmacht en machtiging verleend met betrekking tot het vaststellen van deze beoordeling.

M

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het opschrift komt te luiden:

Artikel 7. Volmacht programmamanagers, vakgroephoofden en afdelingshoofd

2. In het eerste lid wordt ‘en het vakgroephoofd P&P’ vervangen door ‘, de vakgroephoofden en het afdelingshoofd’.

3. In het tweede lid wordt ‘Het vakgroephoofd P&P is’ vervangen door ‘De vakgroephoofden en het afdelingshoofd zijn’.

N

Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘Volmacht teammanagers’ vervangen door ‘Volmacht teammanagers en teamleiders’.

2. In het artikel wordt ‘De teammanagers’ vervangen door ‘De teammanagers en teamleiders’ en wordt ‘vakteam’ vervangen door ‘team’.

O

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘zijn taken en bevoegdheden’ vervangen door ‘de taken en bevoegdheden van de directeur’.

2. In het tweede lid wordt ‘zijn taken en bevoegdheden’ vervangen door ‘de taken en bevoegdheden van de programmamanager’.

3. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. Bij afwezigheid of verhindering van het afdelingshoofd, het vakgroephoofd, de teamleider of de teammanager worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, de taken en bevoegdheden van het afdelingshoofd, het vakgroephoofd, de teamleider of de teammanager geheel of gedeeltelijk waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger.

ARTIKEL IV

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Analyse, Programmering en Strategie 2017 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

In deze regeling en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

afdeling BDI:

de afdeling Boete, Dwangsom en Inning;

afdeling BO:

de afdeling Beleidsondersteuning;

afdeling COM:

de afdeling Communicatie;

afdeling HH:

de afdeling Handhaving;

afdeling PCF:

de afdeling Planning, Control en Financiën;

afdeling PSO:

de afdeling Programmering, Signalering en Onderzoek;

afdeling SPO:

de afdeling Services, Personeelsontwikkeling en Ondersteuning;

directeur:

de directeur van de directie Analyse, Programmering en Strategie;

directie:

de directie Analyse, Programmering en Strategie;

team ISI:

het team Inkoop, Secretariaat en Interne arbozorg;

team MOMA:

het team Management, Ondersteuners en Assistenten;

team P&O:

het team Personeel en Organisatieontwikkeling;

team S&O:

het team Services en Ondersteunend cluster;

uitvoerende directies:

de directie Toezicht, de directie Meldingen en Verzoeken, de directie Informatievoorziening en de directie Opsporing.

B

Artikel 2 komt te luiden:

  • 1. De directie bestaat uit de volgende afdelingen:

    • a. de afdeling BDI, waarbinnen de volgende teams zijn ingericht:

      • 1°. twee teams voor de voorbereiding van bestuurlijke sancties, elk met een eigen teamleider;

      • 2°. een team voor inning en beheer;

    • b. de afdeling BO;

    • c. de afdeling COM;

    • d. de afdeling HH, waarbinnen het team Juridisch Advies Primair Advies is ingericht;

    • e. de afdeling PCF, waarbinnen de volgende teams zijn ingericht:

      • 1°. Control;

      • 2°. Financiële administratie;

      • 3°. Audit functie;

    • f. de afdeling PSO;

    • g. de afdeling SPO, waarbinnen de volgende teams zijn ingericht:

      • 1°. P&O;

      • 2°. ISI;

      • 3°. MOMA;

      • 4°. S&O.

  • 2. De afdelingen worden als volgt geleid:

    • a. aan het hoofd van iedere afdeling staat een afdelingshoofd;

    • b. aan het hoofd van ieder team staat een teamleider;

    • c. het afdelingshoofd BDI wordt bijgestaan door de onder het afdelingshoofd ressorterende teamleiders van de teams voor de voorbereiding van bestuurlijke sancties.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel d wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede producten’ vervangen door ‘producten van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

2. in onderdeel e wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede plannen’ vervangen door ‘plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

D

Artikel 3a wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b, onder 2˚, wordt ‘het begeleiden van ziekteverzuim’ vervangen door ‘het begeleiden van medewerkers met ziekteverzuim’.

2. De onderdelen c en d komen te luiden:

  • c. het zicht houden op de voortgang van de realisatie van teamdoelen en de afgesproken resultaten, het leveren van producten en diensten conform de geldende kaders en het zo nodig bijsturen;

  • d. het gestructureerd voeren van werkoverleg;

3. Onderdeel h komt te luiden:

  • h. het monitoren van de werkprocessen binnen het team;

4. In onderdeel l, wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede plannen’ vervangen door ‘plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

E

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van het artikel en in de eerste volzin wordt ‘Programmering, Signalering en Onderzoek’ vervangen door ‘PSO’.

2. In onderdeel a wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede risicoanalyse’ vervangen door ‘risicoanalyse van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

3. In onderdeel c wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede onderwerpen, fenomenen en signalen’ vervangen door ‘onderwerpen, fenomenen en signalen op het terrein van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

4. In onderdeel e wordt ‘landelijke strategieën op het gebied van de overige directies’ vervangen door ‘strategieën van de overige directies’.

5. Onderdeel i komt te luiden:

  • i. het leveren van inhoudelijke bijdragen aan en het coördineren van de totstandkoming van het jaarverslag en het jaarplan van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

F

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van het artikel en in de eerste volzin wordt ‘Beleidsondersteuning’ vervangen door ‘BO’.

2. Na onderdeel g wordt, onder vervanging van de punt door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h. de regie op de calamiteitenorganisatie.

G

In het opschrift van artikel 6 en in de eerste volzin wordt ‘Communicatie’ vervangen door ‘COM’.

H

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van het artikel en in de eerste volzin wordt ‘Handhaving’ vervangen door ‘HH’.

2. In onderdeel b wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebreed handhavingsbeleid’ vervangen door ‘handhavingsbeleid van de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

3. In onderdeel c wordt ‘Boete, Dwangsom en Inning’ vervangen door ‘BDI’ en vervalt ‘van bestuur’.

4. In onderdeel d wordt ‘Nederlandse Arbeidsinspectiebrede wetgevingstrajecten’ vervangen door ‘wetgevingstrajecten betreffende de Nederlandse Arbeidsinspectie’.

I

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift van artikel 8 en in de eerste volzin wordt ‘Boete, Dwangsom en Inning’ vervangen door ‘BDI’.

2. Onderdeel d komt te luiden:

  • d. de actieve openbaarmaking op grond van de Wet open overheid van inspectiegegevens bij zware of ernstige asbestovertredingen binnen de kaders van het daaromtrent vastgestelde beleid.

J

Na artikel 8 worden de volgende artikelen toegevoegd, luidende:

Artikel 8a Verantwoordelijkheden afdeling PCF

De afdeling PCF is verantwoordelijk voor:

  • a. het adviseren over en ondersteunen van de effectieve en efficiënte sturing en beheersing van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • b. het zorg dragen voor een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering van de Nederlandse Arbeidsinspectie, voor periodieke evaluatie daarvan en voor de planning en bewaking van de productie van de eigen directie, door middel van een goede administratieve organisatie en een management control systeem;

  • c. het voorbereiden van de begroting, het jaarplan, het inspectieplan en het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie, in samenwerking en afstemming met de directies van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • d. het adviseren over en het uitvoeren van de planning, administratie en control van de Nederlandse Arbeidsinspectie, waaronder mede begrepen het financiële beheer en het contractbeheer.

Artikel 8b Verantwoordelijkheden afdeling SPO

De afdeling SPO is verantwoordelijk voor:

  • a. de personeelsontwikkeling van de Nederlandse Arbeidsinspectie, waartoe behoren de strategische personeelsplanning en het personeelsbeleid;

  • b. het opleidingsbeleid van de Nederlandse Arbeidsinspectie en het organiseren van specifieke opleidingen voor de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • c. het personeelsadvies en personeelsbeheer van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • d. de inkoop van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • e. het facilitymanagement van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • f. de interne Arbozorg van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • g. het vertegenwoordigen van de Nederlandse Arbeidsinspectie bij overleg met departementale en interdepartementale verantwoordelijken ten aanzien van zaken die het werkveld van SPO omvatten;

  • h. het inhoudelijk, administratief en secretarieel ondersteunen van topmanagers en managers van de Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • i. het ambtelijk en bestuurlijk secretariaat ten behoeve van de medezeggenschap;

  • j. regie op uitvoering van de Participatiewet door de Nederlandse Arbeidsinspectie inclusief de zorg voor het aanvragen van de daartoe beschikbare subsidies;

  • k. het materieelbeheer overeenkomstig de Regeling materieelbeheer roerende zaken van het Rijk.

K

In het opschrift van artikel 9 en in het artikel wordt ‘Boete, Dwangsom en Inning’ vervangen door ‘BDI’.

L

In artikel 10, eerste lid, onderdeel e, wordt ‘Reisregeling buitenland’ vervangen door ‘CAO Rijk’.

M

Na artikel 11 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 11a. Volmacht teamleiders

De teamleiders zijn gevolmachtigd tot het aangaan van overeenkomsten ter waarde van ten hoogste € 3.000,- per overeenkomst betreffende activiteiten ten behoeve van sociale en functionele cohesie, representatieve aangelegenheden, vergaderingen en recepties voor het eigen team binnen de daarvoor geldende departementale, dan wel door de inspecteur-generaal vastgestelde financiële kaders.

N

In het opschrift van artikel 12 en in het artikel wordt ‘Communicatie’ vervangen door ‘COM’.

O

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘zijn taken en bevoegdheden’ vervangen door ‘de taken en bevoegdheden van de directeur’.

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Bij afwezigheid of verhindering van een afdelingshoofd of teamleider worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, de taken en bevoegdheden van het afdelingshoofd of de teamleider geheel of gedeeltelijk waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger.

ARTIKEL V

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Werk en Inkomen 2012 wordt ingetrokken.

ARTIKEL VI

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 20 april 2022

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G van Gennip

TOELICHTING

I ALGEMEEN

In 2017 en 2019 zijn diverse wijzigingen doorgevoerd in de organisatiestructuur van de Nederlandse Arbeidsinspectie (vóór 1 januari 2022 de Inspectie SZW). Deze reorganisaties zijn nadien geëvalueerd in een proces dat de ‘doorontwikkeling’ is gaan heten.

De missie en visie van de Nederlandse Arbeidsinspectie is onverkort van kracht en luidt ‘gezond, veilig, eerlijk werk en bestaanszekerheid voor iedereen’.

De doorontwikkeling heeft betrekking op de manier waarop de organisatie wordt ingericht en georganiseerd om tegemoet te komen aan de maatschappelijke opgaven waarbij medewerkers prettig en effectief kunnen werken. Dit heeft geleid tot een aantal wijzigingen in de structuur van de organisatie.

II ARTIKELSGEWIJS

Artikel I

Het OMV-besluit SZW 2009 wordt gewijzigd in verband met het opnemen van de directie Meldingen en Verzoeken (M&V) en de directie Informatievoorziening (IV) als organisatieonderdelen van de Nederlandse Arbeidsinspectie. De directie Mensen & Middelen (M&M) houdt op te bestaan als organisatieonderdeel.

Artikel II

In het OMV-besluit inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie wordt opgenomen dat het uitvoerende werk van de Nederlandse Arbeidsinspectie zowel plaatsvindt in de reguliere lijnstructuur als in programma’s en projecten.

Verder worden de verantwoordelijkheden van de directeuren van de nieuwe directies geregeld.

Artikel III

De wijzigingen in het OMV-besluit directie Toezicht 2017 betreffen in het bijzonder de plaatsing van de afdeling Inspectiebreed Kenniscentrum (IKC) en de vakgroep Major Hazard Control (MHC) in de directie Toezicht. Daarnaast zijn er enkele wijzigingen betreffende de vakgroep Programma- en Projectmanagement (P&P).

Artikel IV

De wijzigingen van het OMV-besluit directie Analyse, Programmering en Strategie 2017 betreffen in het bijzonder de plaatsing van de afdeling Planning, Control en Financiën (PCF) en de afdeling Services, Personeelsontwikkeling en Ondersteuning (SPO) in de directie APS.

Artikel V

In verband met de wijziging van de organisatiestructuur in 2017 wordt het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Werk en Inkomen 2012 alsnog formeel ingetrokken.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G van Gennip

Naar boven