Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 2 mei 2022, nr. IENW/BSK-2022/80275, tot wijziging van de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen in verband met een technische aanpassing voor melding handelsregisternummer;

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 9.2.2.1, derde lid, en artikel 3, zevende lid, van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, eerste lid, onderdeel d, komt te luiden:

  • d. bedrijfsnummer: het nummer waarmee het bedrijf staat ingeschreven bij het register, bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Richtlijn (EU) 2017/1132 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 aangaande bepaalde aspecten van het vennootschapsrecht (PbEU L 169/46);

B

De bijlage wordt als volgt gewijzigd:

Onderdeel B van de bijlage wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Artikel 1, onderdeel d, en de bijlage, onderdeel B, zoals die luidden voorafgaand aan inwerkingtreding van deze regeling, blijven tot 1 oktober 2022 van toepassing op de meldingen als bedoeld in artikel 3, eerste, derde, vierde en vijfde lid, van de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 mei 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B, VAN DE REGELING VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, VAN 2 MEI 2022, NR. IENW/BSK-2022/80275, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING MELDEN BEDRIJFSAFVALSTOFFEN EN GEVAARLIJKE AFVALSTOFFEN IN VERBAND MET EEN TECHNISCHE AANPASSING VOOR MELDING HANDELSREGISTERNUMMER

B. Meldingsformulieren als bedoeld in artikel 3.

  • 1. Formulier voor het schriftelijk melden van de ingevolge artikel 10.40, eerste lid, van de wet en artikel 3 van het besluit te melden gegevens:

  • 2. Formulier voor het schriftelijk melden van de ingevolge artikel 10.40, eerste lid, van de wet en artikel 4 van het besluit te melden gegevens:

  • 3. Formulier voor het schriftelijk melden van de ingevolge artikel 10.38, derde lid, van de wet en artikel 6 van het besluit te melden gegevens:

TOELICHTING

Algemeen deel

Bij de inname en afgifte van afvalstoffen is het van belang dat de afvalstromen door de toezichthouder kunnen worden gevolgd. Hiertoe werd tot heden enkel gebruik gemaakt van een door of namens de minister afgegeven identificatienummer voor bedrijven (bedrijfsnummer). Op grond van artikel 30, eerste lid, van de Handelsregisterwet 2007 zijn bestuursorganen, waar mogelijk, verplicht om bij de vervulling van hun taken gebruik te maken van de in het Handelsregister opgenomen gegevens. De bedoeling hierachter is dat ondernemingen en rechtspersonen slechts eenmaal de vereiste gegevens hoeven te verstrekken. Het idee is dat hierdoor de administratieve lasten voor burgers en bedrijfsleven beperkt worden, en dat tegelijkertijd forse kwaliteitsverbeteringen en kostenbesparingen voor de overheid worden gerealiseerd.

Met deze wijziging wordt conform artikel 30, eerste lid, van de Handelsregisterwet 2007 gebruik gemaakt van de gegevens die in het Handelsregister zijn opgenomen. Deze regeling is gebaseerd op artikel 9.2.2.1, derde lid, van de Wet milieubeheer en het op de Wet milieubeheer gebaseerde Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen. Op basis hiervan kunnen regels worden gesteld over de te melden gegevens en de wijze waarop de melding wordt gedaan inzake bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen.

De aanpassing van de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen, zodat wordt voldaan aan de Handelsregisterwet, heeft gevolgen voor bedrijven en instellingen met een meldverplichting aan het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA). Zij moeten in het vervolg op een andere manier aangeven welke partijen betrokken zijn geweest bij de ontvangst en afgifte van de (afval)stoffen. Zij doen dit dan niet meer via een bij het LMA aangevraagd bedrijfsnummer, maar via een handelsregisternummer. Naar schatting betreft dit circa 2.200 bedrijven. Deze aanpassing vereist wijzigingen in de administratie van de melders en in de meldsoftware. Dit betekent dat melders in hun administratie het handelsregisternummer moeten vastleggen, zodat dit bij de meldingen bij het LMA kan worden gebruikt. Ook betekent dit dat softwareleveranciers hun software moeten aanpassen naar de nieuwe systematiek, zodat de juiste gegevens worden vastgelegd en aan het LMA gemeld. Naast aanpassing van de software moeten deze bedrijven hun aanpassingen testen en implementeren bij hun klanten. Het is niet mogelijk om de exacte kosten van deze softwarematige aanpassingen te schatten. Naar verwachting neemt een deel van de melders bij hun softwareleverancier een pakket af, waarin wijzigingen onderdeel zijn van de periodieke kosten. Deze melders zullen naar verwachting geen extra financiële lasten ervaren. Ook zullen er melders zijn die niet een dergelijk pakket bij hun softwareleverancier afnemen. Voor deze melders zal de wijziging naar handelsregisternummers incidentele kosten met zich mee brengen. De omvang hiervan blijft naar verwachting beperkt.

Als laatste zal het LMA haar eigen ICT-systeem moeten aanpassen om de meldingen op de juiste manier te kunnen ontvangen en verwerken. De wijziging heeft daarom met name incidentele lasten als gevolg. Daarnaast wordt verondersteld dat wijziging een structurele daling van de administratieve lasten als gevolg heeft. Immers, een bedrijf hoeft niet meer na te gaan of de onderneming waar het over wilt melden al over een bedrijfsnummer beschikt, of een nieuw bedrijfsnummer aan te maken voor de onderneming wanneer deze ontbreekt. Momenteel worden per jaar circa 100.000 nieuwe bedrijfsnummers aangemaakt in de database van het LMA. Dat is een actieve handeling voor de 2.200 bedrijven die aan het LMA meldt. Als deze handeling gemiddeld circa 1 minuut kost, wordt met de wijziging circa 1.667 uur aan administratief werk per jaar uitgespaard. Bij een intern uurtarief voor administratief personeel van € 39,– kan uit worden gegaan van een lastenbesparing van € 65.013,- per jaar vanaf het moment van inwerkingtreding. Deze lastenverlichting weegt naar verwachting sterk op tegen de incidentele lastenverzwaring als gevolg van het moeten doorvoeren van softwarematige aanpassingen.

Consultatie en advies

Op het voorstel is advies ingewonnen het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR).

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

De Inspectie Leefomgeving en Transport is gevraagd om een HUF-toets (uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en fraude) uit te voeren. Hier zijn geen opmerkingen uit voortgekomen.

Ten slotte zijn ook de VNG en de IPO geconsulteerd. Zij benadrukten de wens om deze wijziging tijdig te kunnen uitvoeren. Vanwege het technisch inhoudelijke karakter van de wijziging is niet gekozen voor internetconsultatie.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A en B

Bij de ontvangstmelding van afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.40 van de wet, wordt in plaats van het bedrijfsnummer, het nummer van inschrijving bij een Europees handelsregister of vennootschapsregister gemeld van de ontvanger en andere personen die in artikel 3, eerste lid, van de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijk stoffen zijn genoemd. Doorgaans gaat het om het Nederlandse nummer waarmee een bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het kan ook gaan om andere Europese partijen die niet bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven. Dit kan worden nagegaan op het vanwege richtlijn (EU) 2017/1132 opgerichte Europese platform voor Europese handelsregisters of vennootschapsregisters (zie art. 24 van de Handelsregisterwet). Overige partijen die geen nummer hebben kunnen hun naam en land van herkomst aangeven. Dit laatste is reeds de huidige werkwijze.

Artikel II

Bij wijze van overgangsrecht is geregeld dat het bedrijfsnummer oude stijl nog tot en met 1 oktober 2022 in de in artikel 3 bedoelde meldingen mag worden gebruikt. Daarna gaat het om het nummer waarmee het bedrijf in het handelsregister is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel

Artikel III

De wijzigingen treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 mei 2022. Dit wijkt af van de vaste verandermomenten. In het najaar van 2021 is aan de softwareleveranciers gecommuniceerd dat de implementatie van de wijzigingen plaatsvindt in het voorjaar van 2022. Daarbij is de datum van 1 mei als uitgangspunt genomen. Vanaf dat moment kunnen bedrijven op zowel de oude als de nieuwe manier melden en kunnen softwareleveranciers hun aangepaste software bij hun klanten uitrollen. Een latere publicatie van de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen leidt ertoe dat softwareleveranciers met hogere kosten worden geconfronteerd. Kosten voor onderhoud van hun software gaat omhoog. Ook hebben veel leveranciers al een uitrol van hun software gepland in het voorjaar en daar mogelijk al extra ondersteuning voor ingehuurd. Op 1 oktober kan niet meer met het bedrijfsnummer (oude stijl) worden gewerkt.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven