TOELICHTING
I ALGEMEEN DEEL
Onderhavige regeling strekt tot het vaststellen van de door de NVWA en de vier plantaardige
keuringsdiensten, te weten Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD), Kwaliteits-Controle-Bureau
(hierna: KCB), Nederlandse Algemene Keuringsdienst (hierna: NAK) en Stichting Nederlandse
Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (hierna: Naktuinbouw) in rekening te brengen fytosanitaire
tarieven.
De Plantenziektenwet van 5 april 1951 is vervangen door een nieuwe wet, de Plantgezondheidswet.
Aanleiding voor de herziening van deze wet is de Europese herziening van het fytosanitaire
stelsel en de daaruit voortvloeiende totstandkoming van Verordening (EU) 2016/2031
van het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 2016 betreffende beschermende
maatregelen tegen plaagorganismen bij planten (Pb EU 2016, L317) (hierna: Verordening
2016/2031) en Verordening (EU) 2017/625 van het Europese Parlement en de Raad van
15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die
worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en
van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen
te waarborgen (Pb EU 2017, L95) (hierna: Verordening 2017/625). Beide verordeningen
zijn sinds 14 december 2019 rechtstreeks van toepassing in de lidstaten van de Europese
Unie. Om de Nederlandse regelgeving in lijn te brengen met deze verordeningen is de
Plantenziektenwet vervangen door de Plantgezondheidswet (hierna: wet) en het daarop
gebaseerde Besluit plantgezondheid. Deze ministeriële regeling is gebaseerd op artikel 21
van de wet en vervangt de voormalige Regeling tarieven Plantenziektenwet.
De hoogte van de tarieven en de gehanteerde tariefsystematiek in deze nieuwe tarievenregeling
zijn niet gewijzigd ten opzichte van de tarievenregeling voortvloeiend uit de voormalige
Plantenziektenwet. Wel hebben de rechtstreekse toepassing van de Verordening 2016/2031
en Verordening 2017/625 geleid tot enkele nieuwe tarieven. Dit betreft tarieven omtrent
een vergoeding van de kosten voor het verrichten van officiële controles aan grensposten
ten behoeve van fytosanitaire doorvoer en invoercontroles op gebruikte land- en bosbouwmachines.
Deze nieuwe tarieven zijn voorafgaand aan de inwerkingtreding van de nieuwe tarievenregeling
sinds 3 juli 2020 opgenomen in de Regeling tarieven Plantenziektenwet en overgenomen
in de nieuwe tarievenregeling.
Op basis van Verordening 2017/625 is het verplicht om vergoedingen of heffingen te
innen voor officiële controles aan grenscontroleposten en andere controlepunten. Deze
verplichting geldt voor de controles en inspecties bij de invoer en doorvoer van planten,
plantaardige producten en andere materialen waarvoor een fytosanitair invoercertificaat
wordt vereist en voor hercontroles bij niet-naleving (artikel 79 en 80 van Verordening
2017/625). Deze controles worden uitgevoerd door de NVWA en de vier plantaardige keuringsdiensten.
Met de onderhavige regeling worden de tarieven vastgesteld die in rekening worden
gebracht door de NVWA en de vier plantaardige keuringsdiensten. De tarieven dienen
ofwel verplicht in rekening te worden gebracht op grond van de hiervoor genoemde Europese
verordeningen, dan wel vloeien voort uit het staande kabinetsbeleid dat zoveel mogelijk
kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht voor door de rijksoverheid aan
derden geleverde prestaties (Kamerstukken II 1990/91, 21 481, nr. 53). De verdeling van de taken en verantwoordelijkheden tussen de plantaardige keuringsdiensten
en de NVWA vloeit voort uit zowel de aanwijzing van de keuringsdiensten als bevoegde
autoriteit voor bepaalde wettelijke taken op basis van het Besluit plantgezondheid,
de mandatering van de keuringsdiensten opgenomen in het Besluit mandaat, volmacht
en machtiging keuringsdiensten 2020 en het convenant Plantkeur 2006 met de bijbehorende
meerjarenovereenkomsten, welke na inwerkingtreding van deze regeling zullen worden
vervangen door een geactualiseerd document. Er worden ten gevolge van de actualisering
van deze afspraken geen wijzigingen verwacht voor deze tariefregeling.
Het merendeel van de NVWA-tarieven wordt in rekening gebracht per minuut. Alleen de
tarieven van de NVWA worden per kwartier in rekening gebracht. Dit sluit aan bij het
gebruikelijke retributiesysteem van de NVWA van start- en kwartiertarieven voor keuringen
bij import, export en slachthuizen in het veterinaire domein.
Conform artikel 79, eerste lid, van Verordening 2017/625 kunnen lidstaten kiezen tussen
de in bijlage IV van die verordening vermelde vaste bedragen per zending of een berekening
van de werkelijke kosten zoals bedoeld in Verordening 2017/625. Nederland kiest voor
tarieven die zijn gebaseerd op een combinatie van een vast tarief (artikel 81 lid 1a)
en de werkelijke kosten van elke afzonderlijke officiële controle. Hierdoor wordt
de efficiency bevorderd en worden bijvoorbeeld bij extra benodigde controlewerkzaamheden
de kosten zo veel als mogelijk bij de veroorzaker neergelegd. Voor zover veroorzaker
daar invloed op heeft. Voor de inspecties op locatie geldt een kwartiertarief, want
veroorzaker kan de efficiency van de inspectie beïnvloeden. Voor de reis en kantoorwerkzaamheden
geldt dat in veel mindere mate. Dan geldt er een vast bedrag.
II ARTIKELEN
1. Toelichting op de artikelen
Hoofdstuk 1 omvat de begripsbepalingen. In de hoofdstukken 2 tot en met 6 staan staat
beschreven voor welke werkzaamheden de NVWA en keuringsdiensten tarieven in rekening
brengen en uit welke elementen/onderdelen een tarief bestaat. De exacte hoogte van
de tarieven is in bijlage II opgenomen. Per hoofdstuk is dezelfde structuur aangehouden
in paragrafen, te weten: Inspecties en overige werkzaamheden, laboratoriumonderzoek,
certificaten en betaling en invordering. Hieronder wordt allereerst per hoofdstuk
of aantal hoofdstukken een algemenere toelichting gegeven. Sommige artikelen spreken
voor zich en behoeven geen nadere toelichting. Daar waar dit een toegevoegde waarde
heeft worden vervolgens wel enkele artikelen specifiek toegelicht.
Hoofdstuk 2. De tarieven van de NVWA.
Artikelen 2 tot en met 8
De tarieven van de NVWA, opgenomen in de artikelen 2 tot en met 9, zijn niet gewijzigd
ten opzichte van de Regeling tarieven Plantenziektenwet. Met deze artikelen wordt
de hoogte van de tarieven vastgesteld ter dekking van onder andere de kosten voor
het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export,
doorvoer en in het handelsverkeer aangeboden zendingen alsmede voor aanvullende controles.
Ook bevat dit hoofdstuk de tarieven ten behoeve van noodzakelijk laboratoriumonderzoek,
het waarmerken van certificaten en de tarieven voor de behandeling van de aanvraag
voor ontheffingen.
Naast fysieke herinspecties is het in bepaalde situaties mogelijk controles op een
digitale of schriftelijke terugmelding uit te voeren. Dit is van toepassing als de
gecontroleerde door het indienen van een schriftelijk of gedigitaliseerd bewijsstuk
afdoend kan aantonen dat hij niet meer in overtreding is. Dit bewijsstuk wordt op
afstand beoordeeld. Het tarief voor dergelijke herinspecties is lager omdat dit ook
lagere kosten voor de toezichthouder met zich meebrengt. Door het indienen van een
schriftelijk of gedigitaliseerd bewijsstuk kan de gecontroleerde dus de door hem te
betalen tarieven verlagen.
Artikel 3
Deze tarieven zijn gebaseerd op Verordening 2017/625. De eis dat fytosanitaire doorvoerzendingen
veilig moeten worden verpakt en vervoerd vloeit voort uit de artikelen 47 en 57 van
Verordening 2016/2031. De controlewerkzaamheden zijn gebaseerd artikel 51, eerste
lid, van Verordening 2017/625 en zijn nader uitgewerkt in de Gedelegeerde Verordening
(EU) 2019/2124 van de Commissie van 10 oktober 2019 tot aanvulling van Verordening
(EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft voorschriften voor
officiële controles van zendingen van dieren en goederen bij doorvoer, overlading
en verder vervoer door de Unie, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 798/2008,
(EG) nr. 1251/2008, (EG) nr. 119/2009, (EU) nr. 206/2010, (EU) nr. 605/2010, (EU)
nr. 142/2011 en (EU) nr. 28/2012 van de Commissie, Uitvoeringsverordening (EU) 2016/759
van de Commissie, en Beschikking 2007/777/EG van de Commissie (Pb EU 2019, L321).
Artikel 8
In artikel 8 zijn de tarieven opgenomen voor het behandelen van aanvragen voor ontheffingen
als bedoeld in artikel 10 van de wet. Het betreft hier ontheffingen van het verbod
op het binnenbrengen, het verkeer, en het houden, vermeerderen en gebruik van alle
gespecificeerde plaagorganismen, planten, plantaardige producten of andere materialen
(hierna: gespecificeerd materiaal) in de Unie waarvoor toestemming in de zin van artikel 4
van Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/829 van 14 maart 2019 tot aanvulling van Verordening
(EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad betreffende beschermende maatregelen
tegen plaagorganismen bij planten, waarbij de lidstaten toestemming wordt verleend
om in tijdelijke afwijkingen te voorzien ten behoeve van officiële tests, wetenschappelijke
of onderwijskundige doeleinden, proefnemingen, selectiewerkzaamheden of veredeling
(Pb EU 2019, L137) (hierna: verordening 2019/829) nodig is.
De artikelen 5 en 7 van Verordening (EU) 2019/829 bepalen dat lidstaten voor de in
de vorige alinea genoemde activiteiten toestemming kunnen geven wanneer de locatie
waarvoor de aanvraag is gedaan, is aangewezen als quarantainestation of gesloten faciliteit.
Indien nog niet als zodanig aangewezen en voor zover wordt voldaan aan de daarvoor
gestelde voorwaarden, zal op basis van artikel 11 van de wet de locatie als quarantainestation
of gesloten faciliteit worden aangewezen. Artikel 8 voorziet er in dat de kosten voor
het verlenen van een aanwijzing in rekening kunnen worden gebracht.
Bij het afhandelen van aanvragen van een ontheffing wordt onderscheid gemaakt tussen
gevallen waarin in het kader van de risicobeoordeling een bezoek aan de locatie waarvoor
de ontheffing wordt aangevraagd, noodzakelijk is, en aanvragen die zonder een risicobeoordeling
kunnen worden afgehandeld. Voor deze laatste categorie van aanvragen geldt een lager
tarief. Onder risicobeoordeling wordt verstaan een verificatieonderzoek naar de aanwezige
quarantainefaciliteiten of consultatie bij andere disciplines. Hiervoor is in beginsel
een locatiebezoek noodzakelijk. Een risicobeoordeling is niet noodzakelijk wanneer
het gaat om een beperkte administratieve aanpassing van de ontheffing, bijvoorbeeld
vanwege een naamswijziging, of de administratieve verlenging van een bestaande ontheffing,
en kan ook achterwege blijven als al een vergunning voor het werken met genetische
gemodificeerde organismen is afgegeven.
Na het verlenen van de ontheffing wordt een vergunning (voorheen aangeduid als Letter
of Authority of LoA) afgegeven overeenkomstig het model van bijlage II van verordening
2019/829, die het gespecificeerde materiaal vergezelt naar het quarantainestation
of de gesloten faciliteit waar de activiteiten in het kader van officiële tests, wetenschappelijke
of onderwijskundige doeleinden, proefnemingen, selectiewerkzaamheden of veredeling
plaats vinden. In de praktijk komt het regelmatig voor dat meerdere vergunningen tegelijk
worden aangevraagd en inhoudelijk aan elkaar gelijk zijn. De afhandeling van dergelijke
gebundelde aanvragen kost minder tijd per vergunning en voor de tweede of volgende
vergunning wordt een lager bedrag in rekening gebracht.
Hoofdstuk 3 tot en met 6. De tarieven van de keuringsdiensten
Algemeen
De minister stelt de tarieven van de keuringsdiensten vast indien de tarieven in voldoende
mate kostendekkend zijn en in overeenstemming zijn met Verordening 2016/2031 en Verordening
2017/625. De keuringsdiensten stemmen de hoogte van de tarieven af met het bedrijfsleven
voorafgaand aan de vaststelling daarvan.
Iedere keuringsdienst verricht inspecties voor een aantal plantaardige producten die
binnen zijn werkveld vallen. Hiervoor geldt het algemene verrichtingentarief. Dit
tarief is ook van toepassing indien een keuringsdienst export- en import inspecties,
niet zijnde reduced checks1 inspecties, verricht op een inspectielocatie waar producten ter keuring worden aangeboden
die mede tot het werkveld van een andere keuringsdienst vallen. Het tarief van de
uitvoerende keuringsdienst is derhalve van toepassing. Echter, in het geval van reduced
checks, worden de tarieven van het KCB voor reduced checks in rekening gebracht.
Een keuringsdienst kan ook namens een andere keuringsdienst inspecties verrichten.
De tarieven van de andere keuringsdienst zijn dan van toepassing. Daarnaast kan de
NVWA in bijzondere gevallen, of in het geval een niet voorziene situatie dit noodzaakt,
als NPPO in plaats van een keuringsdienst de inspecties verrichten. In beginsel brengt
de NVWA voor de uitvoering van die inspecties de tarieven van de keuringsdienst in
rekening.
Door de BKD, Naktuinbouw en NAK wordt bij bedrijven jaarlijks een registratiebedrag
in rekening gebracht ter dekking van de kosten die aan registratie verbonden zijn.
Een registratieplicht voor bedrijven bestaat op grond van Verordening 2016/2031, maar
ook op grond van de Landbouwkwaliteitswet en de Zaaizaad- en Plantgoedwet 2005. Indien
een bedrijf in het kader van kwaliteitsinspecties al bij een keuringsdienst geregistreerd
is, wordt het registratiebedrag bedoeld in de onderhavige regeling niet in rekening
gebracht.
Hoofdstuk 3. Tarieven van het KCB
Artikel 9
Op basis van artikel 9 wordt het algemeen verrichtingentarief in rekening gebracht
ter vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden door
het KCB voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen. Hiervan
uitgezonderd zijn de werkzaamheden met betrekking tot de controle op 'regulated non-quarantaine
pests' (hierna: RNQP’s) (artikel 21, zesde lid, van de wet). Dit betreft tarieven
die de keuringsdienst als bevoegde autoriteit zelf vaststelt. Er wordt in dit artikel
een basistarief gehanteerd en een minutentarief, waarbij onderscheid wordt gemaakt
in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht. Voor het verrichten van werkzaamheden
op zondag en op een algemeen erkende feestdag bijvoorbeeld geldt een hoger tarief.
Ook wordt een tarief in rekening gebracht voor de controle van de aangifte in CLIENT
Import, het in Nederland gebruikte systeem dat aanvragen van importkeuringen registreert
en verdeelt onder de keuringsdiensten. Een tarief wordt in rekening gebracht voor
de controle van vervoersdocumenten bij een verlegde inspectie per importzending. In
dat geval wordt de inspectie uitgevoerd op een andere, erkende importinspectielocatie,
niet zijnde de gebruikelijke inspectielocatie aan de buitengrens, of in een andere
lidstaat. Tot slot wordt op basis van dit artikel een bedrag voor de afgifte van een
certificaat, code of document in rekening gebracht indien een exportcertificaat, code
of document ter waarmerking van een elektronisch certificaat of document is aangevraagd
via e-CertNL, het in Nederland gebruikte elektronische systeem dat de aanvraag en
afgifte van exportcertificaten regelt.
Artikel 10 en 11 (reduced checks)
Verordening 2016/2031 en Verordening (EG) 1756/2004 van 11 oktober 2004 tot vaststelling van de gedetailleerde voorwaarden inzake de
vereiste aanwijzingen en de criteria inzake type en niveau van de beperking van de
fytosanitaire controles op bepaalde in bijlage V, deel B, van Richtlijn 2000/29/EG
van de Raad genoemde planten, plantaardige producten of andere materialen (Pb EG 2004,
L313) bieden de grondslag om voor een aantal planten en plantaardige producten de
controles op de aanwezigheid van schadelijke organismen en inspecties met betrekking
tot de identiteit van de zending minder frequent uit te voeren, de zogenaamde 'reduced
checks'. Het stelsel van reduced checks geldt voor een aantal snijbloemen, en voor
groenten en fruit. In geval er voor een bepaalde product-herkomst combinatie reduced
checks plaatsvinden, moet een evenredig verlaagde fytosanitaire retributie worden
geïnd voor alle zendingen en partijen van die groep, ongeacht of zij geïnspecteerd
zijn. Er dient met andere woorden een omslagstelsel te worden gehanteerd ten aanzien
van de tarieven voor reduced checks inspecties. Deze tarieven zijn samengesteld uit
een vast bedrag per zending en een variabel bedrag dat afhankelijk is van het door
de Commissie vastgestelde minimum inspectiepercentage.
Artikel 10 bevat het tarief voor de inspectie van snijbloemen waarvoor reduced checks
van toepassing zijn. Voor groenten en fruit waarvoor reduced checks van toepassing
zijn, zijn de tarieven opgenomen in artikel 11. Voor snijbloemen en groenten en fruit
waarvoor in alle gevallen een fytosanitaire importinspectie dient plaats te vinden,
is het tarief van artikel 9 van toepassing. Artikel 9 bevat het algemene verrichtingentarief
voor de werkzaamheden die het KCB verricht.
Artikel 12
In artikel 12 staan de basistarieven die het KCB berekent voor de inspecties ten behoeve
van de export naar derde landen. Deze werkzaamheden vinden hun basis in artikel 7
van regeling plantgezondheid en vinden plaats in opdracht van de NVWA op basis van
een NVWA-erkenningsregeling. Uit de fytosanitaire invoervoorschriften van het derde
land bepaalt de NVWA wat de werkzaamheden moeten zijn. Voldoet een bedrijf aan de
eisen uit de erkenningsregeling (gecontroleerd door KCB) dan wordt het bedrijf erkend
door de NVWA. Het bedrijf wordt dan vermeld in het NVWA-register van bedrijven die
het betreffende product mogen exporteren naar het betreffende land. Aangezien het
om een veelheid aan verschillende werkzaamheden gaat, is ervoor gekozen alleen de
‘basistarieven’ op te nemen. In de erkenningsregeling(en) staat vervolgens per activiteit
vermeld hoeveel keer het ‘basistarief’ (al dan niet in combinatie) voor de betreffende
activiteit berekend zal worden.
Artikel 13
Artikel 13 bevat de tarieven voor het verlenen van een erkenning voor de afgifte van
plantenpaspoorten, dat het KCB op grond van artikel 5, onderdeel b, van het Besluit
plantgezondheid als bevoegde autoriteit uitvoert.
Artikel 20
In dit artikel is het tarief voor het waarmerken van certificaten opgenomen, alsmede
het tarief voor het doen van bijschrijvingen op certificaten ten behoeve van zendingen
die onder het CITES-verdrag vallen. Voor de uitvoer naar landen buiten de Europese
Unie van planten die zijn beschermd in het kader van het CITES-Verdrag, is een CITES-uitvoervergunning
vereist. Het CITES-Verdrag staat evenwel toe dat voor gekweekte planten fytosanitaire
certificaten met CITES-bijschrijvingen worden afgegeven in plaats van een CITES-uitvoervergunning.
Indien een bedrijf om het waarmerken van een exportcertificaat ten behoeve van een
niet-inspectieplichtige alsook inspectieplichtige zending verzoekt, wordt € 8,15 per
certificaat in rekening gebracht. Dit geldt ook voor documenten ten behoeve van handel
binnen de Europese Unie. Wanneer op verzoek een bedrijfsbezoek wordt afgelegd, geldt
het starttarief genoemd in artikel 11, onder a, b of c.
Hoofdstuk 4. Tarieven van de BKD
Artikel 22
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor de werkzaamheden die de BKD
verricht voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen met uitzondering
van de controles voor RNQP’s. Er wordt in dit artikel een basistarief gehanteerd en
een minutentarief, waarbij onderscheid wordt gemaakt naar de periode waarin de werkzaamheden
worden verricht. Op basis van dit artikel wordt ook een tarief in rekening gebracht
voor het Centraal Waarmerken van een fytosanitair document aangemaakt door een Ketenregister-fullgebruiker,
zijnde gebruikers van het Systeem dat partijinformatie uit de teelt samen met inspectie-informatie
uit de export doorgeeft aan e-CertNL voor exportcertificering. Voor een nadere toelichting
op de andere onderdelen van dit artikel wordt verwezen naar de toelichting bij artikel
9.
Artikel 24
Indien de BKD inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced checks
gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven, bedoeld in
artikel 11 tot en met 14, van toepassing.
Hoofdstuk 5. Tarieven van de Naktuinbouw
Artikel 33
Dit artikel bevat het algemene verrichtingentarief voor de fytosanitaire werkzaamheden
die de Naktuinbouw verricht ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer
aangeboden zendingen. Er wordt in dit artikel een basistarief gehanteerd en een minutentarief,
waarbij onderscheid wordt gemaakt naar de periode waarin de werkzaamheden worden verricht.
Voor een nadere toelichting op de andere onderdelen van dit artikel wordt verwezen
naar de toelichting bij artikel 9.
Artikel 36
Indien de Naktuinbouw inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced
checks gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven, bedoeld
in artikel 11 tot en met 14 van toepassing.
Hoofdstuk 6. Tarieven van de NAK
Artikel 42
Dit artikel bevat de tarieven voor de inspecties verricht door de NAK. Hierbij wordt
er voor pootaardappelen een verrichtingentarief in rekening gebracht maar geen minutentarief.
Dit komt omdat de tijdsbesteding van inspecties van pootaardappelen homogener is,
zodat de tarieven in dit geval niet naar tijdsbesteding hoeven te worden gedifferentieerd.
Dit is anders voor consumptieaardappelen en overige producten, waarvoor wel een minutentarief
in rekening wordt gebracht. Voor een nadere toelichting op de andere onderdelen van
dit artikel wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 9.
Artikel 44
Indien de NAK inspecties verricht op een locatie waar producten waarvoor reduced checks
gelden, ter keuring worden aangeboden, zijn de reduced checks tarieven bedoeld, in
artikel 11 tot en met 14 van toepassing.
Artikel 50
Onderdeel c betreft monsters die genomen zijn na 1 november, en die buiten de reguliere
seizoensperiode vallen waarin de meeste monsters genomen worden die in een bulk behandeld
en onderzocht worden. Voor deze nagekomen monsters liggen de onderzoekskosten hoger,
omdat de schaalvoordelen van de grote aantallen monster van vóór 1 november ontbreken.
Daardoor kan minder efficiënt gewerkt worden, zodat een hoger tarief in rekening wordt
gebracht.
Bijlage 1: Artikelen 10, 11, en 15 van de tarievenregeling
De bijlage bij de artikelen 10 en 11 van de tarievenregeling is in lijn gebracht met
de lijst, bedoeld in artikel 2, tweede lid, van Verordening 1756/2004 (reduced checks).
Deze lijst is voor het laatst door de Europese Commissie gewijzigd en bekendgemaakt
op 18 december 2020.
Bijlage 2: tabel tarieven
Gezien de regelmatige basis waarop de tarieven worden aangepast, is gekozen voor een
vorm waarbij de tarieven in een tabel zijn geplaatst met een verwijzing naar het desbetreffende
artikel en lid. Bij een toekomstige wijziging van de hoogte van de tarieven zal het
gewijzigde tarief in de tabel worden aangepast.
2. Maat Houden 2014
De doorberekening van kosten in de tarieven is in overeenstemming met het rapport
Maat Houden 2014 (Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407) en in overeenstemming met Verordening 2017/625. Op dit punt zijn geen wijzigingen
ten opzicht van de laatste wijziging van de Regeling tarieven Plantenziektenwet.
3. Regeldrukeffecten
Retributies vallen als een concrete en directe verplichting om een geldbedrag over
te maken aan de overheid of het bevoegd gezag niet onder de definitie van regeldruk.
Deze regeling betreft de tarieven van de plantaardige keuringsdiensten en de NVWA.
De tarieven in onderhavige regeling zijn niet gewijzigd ten opzichte van de tarieven
uit de eerdere Regeling tarieven Plantenziektenwet. Dit neemt niet weg dat de betrokken
bedrijven eenmalig kosten kunnen maken om kennis te kunnen nemen van onderhavige regeling.
Dit is echter een verwaarloosbaar effect.
4. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2021. Dan treedt de Plantgezondheidswet
in werking.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten