Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 15 februari 2021, nr. IENW/BSK-2020/153274, houdende regels ter invulling van het Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 2, zesde lid, van het Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Als transfervluchten worden aangewezen alle vluchten naar een bestemming die is weergegeven in bijlage 1 bij deze regeling en vluchten naar een bestemming als bedoeld in het derde lid.

  • 2. Uitsluitend de volgende bestemmingen worden opgenomen in bijlage 1:

    • a. bestemmingen met een gemiddeld transferpercentage van ten minste 10% van alle vluchten vanaf luchthaven Schiphol naar de betreffende bestemming, gemeten over de vijf kalenderjaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing en meer dan tien vluchten per jaar vanaf luchthaven Schiphol naar de betreffende bestemming in de drie jaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing, of

    • b. bestemmingen gelegen in de gebieden, genoemd in artikel 1, eerste lid, van de Aanwijzingsregeling risicovluchten.

  • 3. In afwijking van het tweede lid, wordt een bestemming die niet is opgenomen in bijlage 1 geacht een transferbestemming te zijn voor de duur van een verzocht aantal seizoenen, tot een maximum van vijf jaar, indien de luchtvaartmaatschappij voorafgaand aan de start van de seizoenen kan aantonen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat dat de bestemming wordt bediend door diens vluchten met een gemiddeld transferpercentage van ten minste 10% voor het verzochte aantal seizoenen.

  • 4. Onverminderd het derde lid, kan een luchtvaartmaatschappij in ieder geval aantonen dat een bestemming een transferbestemming is door aan te tonen dat een bestemming op een andere luchthaven in de Europese Unie wordt bediend door vluchten met een transferpercentage van ten minste 10% gemeten over de vijf kalenderjaren voorafgaand aan het verzoek, bedoeld in paragraaf 3.

  • 5. Bestemmingen die op grond van het derde lid worden geacht een transferbestemming te zijn, worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Artikel 2

  • 1. Als punt-tot-punt-vluchten worden aangewezen alle vluchten naar een bestemming die is weergegeven in bijlage 2 bij deze regeling.

  • 2. Uitsluitend bestemmingen die voldoen aan de volgende criteria worden opgenomen in bijlage 2:

    • a. een gemiddeld transferpercentage van alle vluchten vanaf luchthaven Schiphol van minder dan 10%, gemeten over de vijf kalenderjaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing;

    • b. meer dan tien vluchten per jaar in de drie jaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing.

Artikel 3

  • 1. Alle verifieerbare data met betrekking tot het transferpercentage van vluchten en bestemmingen kan worden aangeleverd bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en zal in acht worden genomen bij het aanwijzen van vluchten als transfer- of punt-tot-punt-vluchten.

  • 2. Met betrekking tot de data in het eerste lid, worden passagiers die na aankomst op Schiphol binnen 24 uur vertrekken met een vlucht naar een andere bestemming dan de luchthaven van oorsprong van de vorige vlucht, in ieder geval beschouwd als transferpassagiers.

Artikel 4

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag dat het Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

BIJLAGE 1, BEHOREND BIJ ARTIKEL 1 (BESTEMMINGEN MET TRANSFERVLUCHTEN)

Luchthaven

Code

Aalborg

AAL

Aberdeen

ABZ

Accra

ACC

Aalesund

AES

Alma Ata

ALA

Alicante

ALC

Stockholm Arlanda

ARN

Athens

ATH

Atlanta

ATL

Aruba

AUA

Abu Dhabi

AUH

Bahrain

BAH

Barcelona

BCN

Belgrade

BEG

Bergen

BGO

Belfast George Best

BHD

Birmingham

BHX

Bilbao

BIO

Bangkok

BKK

Billund

BLL

Bologna

BLQ

Bengaluru

BLR

Bordeaux

BOD

Bogota

BOG

Mumbai

BOM

Bonaire

BON

Boston

BOS

Bremen

BRE

Bristol

BRS

Brussels

BRU

Basle/Mulhouse

BSL

Budapest

BUD

Cagliari

CAG

Cairo

CAI

Guangzhou

CAN

Paris Charles de Gaulle

CDG

Clermont-Ferrand

CFE

Jakarta

CGK

Colombo

CMB

Copenhagen

CPH

Cape Town

CPT

Catania

CTA

Cartagena

CTG

Chengdu

CTU

Curacao

CUR

Cardiff

CWL

Dar Es Salaam

DAR

Delhi

DEL

Dallas/Fort Worth

DFW

Dammam

DMM

Denpasar

DPS

Dresden

DRS

Detroit

DTW

Dublin

DUB

Düsseldorf

DUS

Dubai

DXB

Entebbe

EBB

Edinburgh

EDI

Newark

EWR

Buenos Aires

EZE

Rome

FCO

Florence

FLR

Freetown

FNA

Frankfurt

FRA

Gdansk

GDN

Rio de Janeiro

GIG

Glasgow

GLA

Genoa

GOA

Gothenburg

GOT

Sao Paulo

GRU

Graz

GRZ

Atyrau

GUW

Geneva

GVA

Guayaquil

GYE

Hannover

HAJ

Hamburg

HAM

Havana

HAV

Helsinki

HEL

Hangzhou

HGH

Hong Kong

HKG

Humberside

HUY

Washington

IAD

Houston

IAH

Seoul

ICN

Tehran

IKA

Inverness

INV

Istanbul

IST

New York

JFK

Johannesburg

JNB

Kilimanjaro

JRO

Kiev

KBP

Kigali

KGL

Osaka

KIX

Krakow

KRK

Kristiansand

KRS

Kuala Lumpur

KUL

Kuwait

KWI

Luanda

LAD

Los Angeles

LAX

Leeds

LBA

London City

LCY

Saint Petersburg

LED

London Heathrow

LHR

Lima

LIM

Milan Linate

LIN

Lisbon

LIS

Ljubljana

LJU

Lagos

LOS

Linkoping

LPI

Luxembourg

LUX

Lyon

LYS

Madrid

MAD

Manchester

MAN

Muscat

MCT

Mexico City

MEX

Miami

MIA

Durham

MME

Manila

MNL

Montpellier

MPL

Marseille

MRS

Mauritius

MRU

Minneapolis

MSP

Minsk

MSQ

Munich

MUC

Milan Malpensa

MXP

Nairobi

NBO

Nice

NCE

Newcastle

NCL

Tokyo

NRT

Nantes

NTE

Nuremberg

NUE

Norwich

NWI

Oporto

OPO

Chicago

ORD

Cork

ORK

Oslo

OSL

Bucharest Henri Coandă

OTP

Paramaribo

PBM

Portland

PDX

Beijing

PEK

Prague

PRG

Pisa

PSA

Panama City

PTY

Shanghai

PVG

Marrakech

RAK

Riga

RIX

Rennes

RNS

Monrovia

ROB

Santiago

SCL

Seattle

SEA

San Francisco

SFO

Singapore

SIN

San Jose

SJO

Salt Lake City

SLC

Sofia

SOF

Split

SPU

Stuttgart

STR

Stavanger

SVG

Moscow Sheremetyevo

SVO

Strasbourg

SXB

Saint Martin

SXM

Tbilisi

TBS

Tallinn

TLL

Toulouse

TLS

Tel Aviv

TLV

Taipei

TPE

Trondheim

TRD

Sandefjord

TRF

Turin

TRN

Berlin Tegel

TXL

Quito

UIO

Venice

VCE

Vienna

VIE

Valencia

VLC

Vilnius

VNO

Warsaw

WAW

Windhoek

WDH

Xiamen

XMN

Edmonton

YEG

Montreal

YUL

Vancouver

YVR

Calgary

YYC

Toronto

YYZ

Zagreb

ZAG

Zürich

ZRH

BIJLAGE 2, BEHOREND BIJ ARTIKEL 2 (BESTEMMINGEN MET PUNT-TOT-PUNT-VLUCHTEN)

Luchthaven

Code

Arrecife

ACE

Izmir

ADB

Agadir

AGA

Malaga

AGP

Al Hoceima

AHU

Amman

AMM

Karpathos

AOK

Kayseri

ASR

Antalya

AYT

Belfast International

BFS

Banjul

BJL

Bodrum

BJV

Bourgas

BOJ

Bari

BRI

Rabil

BVC

Corfu

CFU

Chania

CHQ

Chambery

CMF

Casablanca

CMN

Cancun

CUN

Dubrovnik

DBV

Dalaman

DLM

Doha

DOH

Doncaster Sheffield

DSA

Dakar

DSS

Ercan

ECN

Kefallinia

EFL

Eindhoven

EIN

Nottingham

EMA

Ankara

ESB

Exeter

EXT

Faro

FAO

Fez

FEZ

Funchal

FNC

Fuerteventura

FUE

Gerona

GRO

Groningen

GRQ

Alanya

GZP

Heraklion

HER

Holguin

HOG

Hurghada

HRG

Ibiza

IBZ

Innsbruck

INN

Ivalo

IVL

Mikonos

JMK

Skiathos

JSI

Thira

JTR

Kuusamo

KAO

Reykjavik

KEF

Kos

KGS

Kithira

KIT

Kalamata

KLX

Kittila

KTT

Katowice

KTW

Kavala

KVA

Konya

KYA

Larnaca

LCA

London Gatwick

LGW

Las Palmas

LPA

Liverpool

LPL

London Luton

LTN

Menorca

MAH

Montego Bay

MBJ

Mytilene

MJT

Malta

MLA

Maastricht

MST

Naples

NAP

Enfidha

NBE

Nador

NDR

Ohrid

OHD

Olbia

OLB

Paris Orly

ORY

Oujda

OUD

Ponta Delgada

PDL

Paphos

PFO

Philadelphia

PHL

Palma de Mallorca

PMI

Punta Cana

PUJ

Pula

PUY

Preveza/Lefkas

PVK

Praia

RAI

Reus

REU

Rhodes

RHO

Marsa Alam

RMF

Rotterdam

RTM

Rovaniemi

RVN

Istanbul

SAW

Santiago de Compostela

SCQ

London Southend

SEN

Orlando

SFB

Sal

SID

Thessaloniki

SKG

Samos

SMI

Southampton

SOU

La Palma

SPC

London Stansted

STN

Seville

SVQ

Berlin Schönefeld

SXF

Salzburg

SZG

Terceira Island

TER

Tenerife South

TFS

Tirana

TIA

Tangier

TNG

Tromso

TOS

Trapani

TPS

Tunis

TUN

Varna

VAR

Volos

VOL

Varadero

VRA

Verona

VRN

Sao Pedro

VXE

Zanzibar

ZNZ

Zakynthos

ZTH

TOELICHTING

Inleiding

Deze regeling is een onderdeel van de verkeersverdelingsregel. Er wordt een nadere invulling gegeven aan de regels die daarover zijn gesteld in het Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad.

In deze regeling wordt op basis van een gekozen drempelwaarde voor het transferpercentage geregeld welke vluchten als transfervluchten worden aangemerkt en welke als punt-tot-punt-vluchten worden aangewezen.

Transfervluchten

Voor het aanwijzen van transfervluchten wordt aansluiting gezocht bij de bestemming. Alle vluchten naar bestemmingen die zijn weergegeven in bijlage 1 bij de regeling, worden aangemerkt als een transfervlucht.

In bijlage 1 worden ingevolge deze regeling bestemmingen opgenomen indien wordt voldaan aan de volgende twee vereisten:

  • a. een gemiddeld transferpercentage van alle vluchten vanaf luchthaven Schiphol van ten minste 10%, gemeten over de vijf kalenderjaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing;

  • b. meer dan tien vluchten per jaar in de drie jaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing.

Ad a.

Het transferpercentage is een onderscheidend criterium omdat de transfervluchten een bijdrage leveren aan de hubfunctie van Schiphol. Het belang van transferverkeer is voor Schiphol extra groot in verband met de beperkte thuismarkt. Door het bestaan van transferverkeer kunnen bijvoorbeeld de intercontinentale langeafstandsvluchten winstgevend geëxploiteerd worden.

Het transferpercentage is een bekend gegeven aangezien luchtvaartmaatschappijen die van Schiphol gebruik maken verplicht zijn om voor iedere vlucht hun beladingsgegevens aan te leveren aan de luchthaven. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt in transferpassagiers en niet-transferpassagiers. Voor de verschillende groepen (transfer of niet) wordt los van de verkeersverdelingsregel ook een verschillend tarief geheven door de exploitant.

Ad b.

Tot slot wordt ook een minimumfrequentie gehanteerd. Bestemmingen die in totaal minder dan tien keer per jaar worden aangedaan, zijn dermate incidenteel dat het vaak uitgeweken vluchten betreft.

Een bestemming wordt ook aangemerkt als een transferbestemming voor de duur van een verzocht aantal seizoenen indien een luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de bestemming (gedurende die seizoenen) wordt bediend door diens vluchten met een gemiddeld transferpercentage van 10%. Dit gebeurt door middel van een onderbouwde aanvraag bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Luchtvaartmaatschappijen zijn vrij in de manier waarop zij dit aantonen. Bepaald is dat wanneer luchtvaartmaatschappijen kunnen aantonen dat op een andere luchthaven in de EU wordt voldaan aan de criteria onder a en b, dat deze bestemming dan ook voor Schiphol wordt geacht een transferbestemming te zijn.

Door deze mogelijkheid te bieden aan luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk voor maatschappijen om nieuwe bestemmingen met een transferkarakter te ontwikkelen op Schiphol.

Teneinde transparantie te bieden over het karakter van bestemmingen, wordt ook een bestemming die op grond van het bovenstaande geacht wordt een transferbestemming te zijn, gepubliceerd in de Staatscourant.

Punt-tot-punt-vluchten

Voor het aanwijzen van punt-tot-punt-vluchten wordt eveneens aansluiting gezocht bij de bestemming. Punt-tot-punt-vluchten vormen als het ware het spiegelbeeld van de transfervluchten. Het betreft alle vluchten naar bestemmingen die zijn weergegeven in bijlage 2 bij de regeling.

Bestemmingen worden in bijlage 2 van de regeling opgenomen indien is voldaan aan de volgende twee vereisten:

  • a. een gemiddeld transferpercentage van alle vluchten vanaf luchthaven Schiphol van minder dan 10%, gemeten over de vijf kalenderjaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing;

  • b. meer dan tien vluchten per jaar in de drie jaren voorafgaand aan de publicatie van de aanwijzing.

Risicovluchten

In de Aanwijzingsregeling risicovluchten zijn als risicovluchten aangewezen de verkeersvluchten naar Nederland of met Nederland als tussenstation rechtstreeks afkomstig van elk punt in: Suriname, Venezuela, Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint Maarten. Schiphol is bij ministerieel besluit aangewezen deze zogenoemde 'risicovluchten' te accommoderen. Het is een ministerieel besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid. De gebieden op dit moment zijn: Suriname, Venezuela, Bonaire, Curaçao, Aruba en Sint Maarten. Daarom blijven deze vluchten op Schiphol, ook als ze niet voldoen aan de transferdrempel van ten minste 10%.

Drempelwaarde transferpercentage

Om het onderscheid te maken tussen transfervluchten en punt-tot-punt-vluchten wordt gewerkt met een drempelwaarde voor het transferpercentage.

De gekozen drempelwaarde van het transferpercentage bepaalt welke slots op Schiphol worden aangemerkt als slots naar een punt-tot-punt-bestemming. Een luchtvaartmaatschappij krijgt prioriteit bij de toekenning van slots op Lelystad Airport indien het op Schiphol historische slots naar een punt-tot-punt-bestemming heeft overgedragen aan een andere maatschappij of de slotcoördinator of als de betreffende luchtvaartmaatschappij voortaan deze historische slots op Schiphol gebruikt voor een vlucht naar een transferbestemming.

De hoogte van het transferpercentage is daarmee van invloed op de effectiviteit en de reikwijdte van de verkeersverdelingsregel. Onder effectiviteit wordt verstaan de mate waarin de verkeersverdelingsregel verplaatsing van vliegverkeer naar Lelystad Airport stimuleert en daarmee in hoeverre vrijgekomen slots op Schiphol worden ingezet voor transferbestemmingen. Bij de effectiviteit is het aantal vliegtuigbewegingen en het aantal bestemmingen dat onder invloed staat van de verkeersverdelingsregel van belang. De reikwijdte heeft betrekking op het aantal maatschappijen en het aantal bestemmingen in hun bestemmingennetwerk die invloed ondervinden van de werking van de verkeersverdelingsregel. Volledigheidshalve wordt vermeld dat de verkeersverdelingsregel geen verplichtend karakter heeft.

Het transferpercentage dient hoog genoeg te zijn om effectief te zijn en tegelijkertijd mag het niet discriminerend uitwerken.

Een lage drempelwaarde zorgt daarentegen voor minder mogelijkheden om vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen, aangezien in dat geval minder bestemmingen daarvoor in aanmerking komen en/of een dusdanig klein deel van het bestemmingennetwerk van luchtvaartmaatschappijen dat verplaatsing niet aantrekkelijk is. Bij een laag transferpercentage zijn de effectiviteit en de reikwijdte van de verkeersverdelingsregel daarmee kleiner dan bij een hoog transferpercentage.

Er is een analyse uitgevoerd om de effecten van de verkeersverdelingsregel bij verschillende transferpercentages in kaart te brengen om op basis hiervan tot een keuze te komen voor een drempelwaarde voor het transferpercentage.

Bij een drempelwaarde van 10% vallen voldoende bestemmingen uit het bestemmingenetwerk van luchtvaartmaatschappijen die zowel op transfer als punt-tot-punt-bestemmingen vliegen onder de reikwijdte van de verkeersverdelingsregel. Bij dit percentage kan het grootste deel van de maatschappijen een punt-tot-punt bestemming omvormen tot een transferbestemming en zijn er voldoende maatschappijen die de vrijkomende slots op Schiphol kunnen opvullen. Een transferpercentage van 10% vormt daarmee een drempelwaarde die de selectieve ontwikkeling van de hubfunctie van Schiphol ondersteunt.

Bij de toepassing van een lagere drempelwaarde komen minder vluchten op Schiphol in aanmerking voor vrijwillige overheveling naar Lelystad Airport. Hiermee zal de verkeersverdelingsregel aan onderscheidend vermogen inboeten en daarmee een minder selectieve uitwerking hebben. Ook zullen bij een lagere drempelwaarde luchtvaartmaatschappijen die zowel op transfer- als punt-tot-punt bestemmingen vliegen een kleiner aantal en een kleiner aandeel van hun vluchten en bestemmingen vanaf Lelystad Airport kunnen bedienen. Dit zal afbreuk doen aan de aantrekkelijkheid van Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol.

Aanleveren data met betrekking tot transferpercentage

Voor het bepalen van het transferpercentage wordt gebruik gemaakt van data van de luchthavenexploitant. Maatschappijen betalen aan de exploitant een apart tarief voor transferpassagiers en punt-tot-punt-passagiers. Er wordt gebruik gemaakt van één ticket (of vervoersovereenkomst), waarmee eenvoudig kan worden aangetoond dat passagiers transferpassagiers zijn. Op basis hiervan is duidelijk welk deel van de passagiers kwalificeert als transferpassagier.

Het is mogelijk dat een passagier twee aparte tickets koopt en Schiphol gebruikt als overstapluchthaven. Die passagiers worden in beginsel niet aangemerkt als transferpassagier, ook niet als het aankomt op luchthavengelden. In de regeling wordt de mogelijkheid geboden om data aan te leveren bij het ministerie waarmee wordt aangetoond dat ook passagiers die Schiphol als overstapluchthaven gebruiken met meer dan één ticket. Deze data worden dan gebruikt bij het bepalen van de transferpercentages. Van belang is dat de data verifieerbaar zijn. De aanwijzing van een bestemming als transfer- of punt-tot-punt-bestemming moet namelijk objectief kunnen worden onderbouwd. Een luchtvaartmaatschappij kan gegevens die zij heeft over de zogenoemde self-transfer passagiers aan boord van haar vluchten met het ministerie delen opdat deze passagiers kunnen worden meegenomen bij de bepaling van het gemiddelde transferpercentage naar een bestemming.

Inwerkingtreding

De regeling vormt een onderdeel van de verkeersverdelingsregel en is onlosmakelijk verbonden met het Besluit verkeersverdeling tussen de luchthavens Schiphol en Lelystad. Daarom is de inwerkingtreding van deze regeling ook gekoppeld aan de inwerkingtreding van dit besluit.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven