PZH-2021-764617377 / DOS-2016-0002069
Inleiding
De provinciale weg N223 is een belangrijke regionale weg in het Westland. Met het gereedkomen van de Hoeksebaan in de gemeente Rotterdam en de turbopleinen Maasdijkplein en Westerleeplein in de gemeente Westland vormt de N223 een verbinding tussen Hoek van Holland en de aansluiting op de A4 bij Den Hoorn gemeente Midden-Delfland (afrit 13). Het is noodzakelijk om de N223 aan te wijzen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Met dit verkeersbesluit worden de hierbij behorende nieuwe verkeersmaatregelen vastgesteld en de bestaande te handhaven verkeersmaatregelen bekrachtigd op de N223 tussen hectometer 2.0 en 15.8 in het wegennetwerk van deze gemeentes. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit verplicht.
Bevoegdheid
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2020, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Daarnaast moet een verkeersbesluit worden genomen krachtens artikel 15, tweede lid, van de WVW voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Motivering
Uit het oogpunt van:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de van de functie van objecten of gebieden;
is het gewenst om de N223 in de gemeentes Midden-Delfland, Rotterdam en Westland aan te wijzen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom en de hierbij behorende nieuwe verkeersmaatregelen vast te stellen en de bestaande verkeersmaatregelen te handhaven
Belangenafweging
De provinciale weg N223 vormt een belangrijke schakel in het wegennet in het Westland. Om het Westland bereikbaar te houden, vormt de N223 met het gereedkomen van de Hoekse Baan een verbinding tussen Hoek van Holland en de Rijkswegen A20 en A4. Daarnaast draagt de N223 tussen hectometer 2.0 en 7.0 (Hoeksebaan) bij aan de verkeersveiligheid van dit gebied door te voorkomen dat vrachtverkeer door Hoek van Holland en over de N220 gaat rijden. Verder heeft de N223 tussen hectometer 8.7 en 13.0 een ontsluitende functie voor het verkeer van bedrijventerreinen en de kern van De Lier. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van deze bedrijventerreinen gewaarborgd.
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming is het gewenst een gesloten verklaring in te stellen voor langzaam verkeer, waarvoor alternatieve routes beschikbaar zijn. Daar waar er uitwisseling met ander verkeer plaatsvindt, worden de bijbehorende voorrangsregelingen ingesteld.
Hieruit volgt de belangrijke verkeersfunctie van de N223 en het belang om de bijbehorende verkeersmaatregelen vast te stellen. In overeenstemming met de landelijke ontwerprichtlijnen en inzichten in het kader van een duurzaam veilige weginrichting wordt de N223 aangewezen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Ook wordt een gesloten verklaring ingesteld voor langzaam verkeer, waarvoor alternatieve routes beschikbaar zijn. Daar waar er uitwisseling met ander verkeer plaatsvind worden de bijbehorende voorrangsregelingen ingesteld. Bovendien zijn de maatregelen herkenbaar en begrijpelijk voor de weggebruiker en zullen deze daardoor naar verwachting geen nieuwe risico's introduceren.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.
Besluit
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande, besluiten:
- 1.
Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;
- 2.
Voor het in de gemeente Rotterdam buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de kruising Haakweg en de rotonde Nieuw Oranjekanaal (hectometer 2.1 t/m 4.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) de hoofdrijbaan van de N223 (Hoeksebaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door plaatsing van borden A01-50 uit bijlage I van het RVV het wegvak tussen hectometer 4.0 en 4.2 een snelheidsbeperking tot 50 km/h in te stellen vanwege een scherpe bocht;
- d.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- e.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Nieuwe Oranjekanaal) van hectometer 4.6 tot 4.8 aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h als onderdeel van de reeds door de gemeente Westland ingestelde aansluitende 60 km/h zone.
- 3.
Voor de in de gemeente Rotterdam buiten de bebouwde kom gelegen rotonde Nieuw Oranjekanaal (hectometer 4.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit bijlage I van het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het (brom-)fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-)fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 4.
Voor het in de gemeente Rotterdam buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de rotonde Nieuw Oranjekanaal en de rotonde Pettendijk (hectometer 4.9 t/m 5.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Hoeksebaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg.
- d.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Nieuw Oranjekanaal) aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h. Als onderdeel van de reeds door de gemeente Rotterdam ingestelde aansluitende 60 km/h zone.
- 5.
Voor de in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen rotonde Pettendijk (hectometer 5.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het (brom-)fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-)fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 6.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de rotonde Pettendijk en de rotonde Lange Kruisweg (hectometer 5.9 t/m 6.2) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Hoeksebaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg.
- 7.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen rotonde Lange Kruisweg (hectometer 6.3) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 8.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de rotonde Lange Kruisweg en turboplein Maasdijkplein (hectometer 6.4 t/m 7.1) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek een inhaalverbod in te stellen op de weg (N223).
- 9.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen turboplein Maasdijkplein (hectometer 7.2) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van bord D3 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde of linkerzijde.
- d.
Door plaatsing van borden C2 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van het turboplein gesloten te verklaren voor voertuigen in tegengestelde richting.
- 10.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen turboplein Maasdijkplein en turboplein Westerleeplein (hectometer 7.4 t/m 7.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- 11.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen turboplein Westerleeplein (hectometer 7.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van bord D3 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde of linkerzijde.
- d.
Door plaatsing van borden C2 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van het turboplein gesloten te verklaren voor voertuigen in tegengestelde richting.
- 12.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen turboplein Westerleeplein en de kruising N223 - Jogchem van der Houtweg (hectometer 8.0 t/m 8.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Burgemeester van Doornlaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg.
- d.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester van Doornlaan) van hectometer 8.3 t/m 8.6 aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h als onderdeel van de reeds door de gemeente Westland ingestelde aansluitende 60 km/h zone.
- 13.
Voor de in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen kruising N223 – Jogchem van der Houtweg (hectometer 8.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer vanaf de Jogchem van der Houtweg en vanaf de Leehove voorrang dient te verlenen aan verkeer op de N223;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- c.
Door plaatsing van borden L3 uit bijlage I van het RVV een bushalte in te stellen aan beide zijden van de N223 (Burgemeester van Doornlaan) ter hoogte van de kruising N223 – Jogchem van der Houtweg.
- d.
Door plaatsing van bordenen D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 14.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de kruising N223 - Jogchem van der Houtweg en de turborotonde Sportlaan (hectometer 8.8 t/m 9.9) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Burgemeester van Doornlaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg.
- d.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester van Doornlaan, hectometer 8.8. t/m 9.9) aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h als onderdeel van de reeds door de gemeente Westland ingestelde aansluitende 60 km/h zone;
- e.
Door plaatsing van borden E1 uit bijlage I van het RVV een parkeerverbod in te stellen op parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester van Doornlaan, hectometer 8.8 t/m 9.9) ten behoeve van de verkeersveiligheid van het (brom)fietsverkeer..
- f.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de N223 (hectometer 8.8) aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
- g.
Door plaatsing van bord B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad (hectometer 8.8) aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de parallelrijbaan van de N223;
- 15.
Voor de in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen turborotonde Sportlaan (hectometer 10.0) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 16.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de turborotonde Sportlaan en de turborotonde Michiel A. de Ruyterstraat (hectometer 10.1 t/m 10.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- d.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h als onderdeel van de reeds door de gemeente Westland ingestelde aansluitende 60 km/h zone;
- e.
Door plaatsing van borden E1 uit bijlage I van het RVV een parkeerverbod in te stellen op parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) van hectometer 10.1 t/m 10.4 ten behoeve van de verkeersveiligheid van het (brom)fietsverkeer.
- f.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV de fietstunnel onder de N223 (ter hoogte van hectometer 10.4) aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
- g.
Door plaatsing van bord B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad vanuit de fietstunnel (ter hoogte van hectometer 10.4) voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de parallelrijbaan van de N223;
- 17.
Voor de in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen turborotonde Michiel A. de Ruyterstraat (hectometer 10.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223.
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 18.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de turborotonde Michiel A. de Ruyterstraat en de rotonde Oude Liermolenweg (hectometer 10.8 t/m 11.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- d.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/hals onderdeel van de reeds door de gemeente Westland ingestelde aansluitende 60 km/h zone.
- 19.
Voor de in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen rotonde Oude Liermolenweg (hectometer 11.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van borden L3 uit bijlage I van het RVV een bushalte in te stellen aan beide zijden van de N223 (Burgemeester Crezeelaan) ter hoogte van de rotonde Oude Liermolenweg.
- e.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 20.
Voor het in de gemeente Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de rotonde Oude Liermolenweg en de turborotonde Oostbuurtseweg (hectometer 11.8 t/m 13.0) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Burgemeester van der Goeslaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C15 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- d.
Door plaatsing van borden A01-60 uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 (Burgemeester van der Goeslaan) van hectometer 11.8 t/m 12.6 en van hectometer 12.8 t/m 13.0 aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h.
- e.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad over de brug aan de zuidzijde van de N223 (hectometer 12.6 tot 12.8) aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
- 21.
Voor de in de gemeenten Midden-Delfland en Westland buiten de bebouwde kom gelegen turborotonde Oostbuurtseweg (hectometer 13.1) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van borden L3 uit bijlage I van het RVV een bushalte in te stellen aan beide zijden van de N223 (Burgemeester van der Goeslaan en Woudseweg) ter hoogte van de turborotonde Oostbuurtseweg.
- e.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 22.
Voor de in de gemeenten Midden-Delfland en Westland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de turborotonde Oostbuurtseweg en turborotonde Molenlaan (hectometer 13.2 t/m 13.7) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Woudseweg) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C15 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- d.
Door plaatsing van borden D4 uit bijlage I van het RVV op de hoofdrijbaan van de N223 ter hoogte van de kruising Woudseweg – Groeneveld (hectometer 13.4) de verplichte rijrichting aan te duiden;
- e.
Door plaatsing van bord D5 uit bijlage I van het RVV op de Groeneveld ter hoogte van de kruising Woudseweg – Groeneveld (hectometer 13.4) de verplichte rijrichting naar rechts aan te duiden voor verkeer uit de Groeneveld;
- f.
Door plaatsing van borden A01-60 uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan van de N223 van hectometer 13.2 t/m 13.4 (Woudseweg) aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h;
- g.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad aan beide zijden van de N223 (aan de zuidzijde tussen hectometer 13.4 t/m 13.7) aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
- 23.
Voor de in de gemeente Midden-Delfland buiten de bebouwde kom gelegen nieuwe turborotonde Molenlaan (hectometer 13.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden D1 uit het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de N223.
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 24.
Voor de in de gemeente Midden-Delfland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N223 tussen de turborotonde Molenlaan en de kruising N223 – N468 (hectometer 13.9 t/m 15.5) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Woudseweg) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C15 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- c.
Door het aanbrengen van een dubbele ononderbroken asmarkering op het wegdek (N223) een inhaalverbod in te stellen op de weg;
- d.
Door plaatsing van borden A01-30 uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan aan de noordzijde van de N223 (Woudseweg) van hectometer 13.9 t/m 14.6 aan te wijzen als een weg (fietsstraat) met een snelheidsbeperking tot 30 km/h.
- e.
Door plaatsing van borden A01-60 uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan aan de zuidzijde van de N223 (Woudseweg) van hectometer 13.9 t/m 14.3 aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h;
- f.
Door plaatsing van borden A01-60-ZB uit bijlage I van het RVV de parallelrijbaan aan de zuidzijde van de N223 (Woudseweg) van hectometer 15.5 t/m 15.7 aan te wijzen als weg met een snelheidsbeperking tot 60 km/h als onderdeel van de reeds door de gemeente Midden-Delfland ingestelde aansluitende 60 km/h zone;
- g.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad aan de noordzijde van de N223 van hectometer 14.6 t/m 15.3 aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad;
- h.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de N223 van hectometer 14.3 t/m 15.3 aan te wijzen als verplicht (brom-) fietspad.
- i.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat uit de zijstraten ’t Wout en Koelaan voorrang dient te verlenen aan het verkeer op parallelweg van de N223;
- j.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van het (brom)fietspad, alle (brom)fietsers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 25.
Voor de in de gemeente Midden-Delfland buiten de bebouwde kom gelegen kruising N223 – N468 (hectometer 15.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer vanaf de Klaas Engelsbrechtsweg en vanaf de Lotsweg voorrang dient te verlenen aan verkeer op de N223;
- b.
Door plaatsing van borden L3 uit bijlage I van het RVV een bushalte in te stellen aan beide zijden van de N223 (Woudseweg) ter hoogte van de kruising N223 – N468.
- c.
Door plaatsing van borden B6 uit het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-) fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan N223;
- d.
Door plaatsing van bordenen D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van de toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- e.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende de (brom)fietspaden aan rond het kruispunt aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
- 26.
Voor het in de gemeente Midden-Delfland buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg tussen de kruising N223 – N468 en de kruising N223 – A4 (hectometer 15.7 t/m 15.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N223 (Woudseweg) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C15 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
- 27.
Voor de in de gemeente Midden-Delfland buiten de bebouwde kom gelegen kruising N223 – A4 (hectometer 15.9) de volgende verkeersmaatregel vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer vanaf de A4 voorrang dient te verlenen aan verkeer op de N223.
- 28.
Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken.
- 29.
Dit besluit te publiceren in de Staatscourant.
Bezwaar en voorlopige voorziening
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.