Verkeersbesluit, N34 km 72.1, opheffen gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord

Logo Drenthe

Kenmerk 202003499-00923039

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieen weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

     

Belangenafweging

In het kader van het duurzaam en veilig inrichten van de N34 worden bestaande gelijkvloerse aansluitingen vervangen door ongelijkvloerse aansluitingen. In 2021 wordt een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting gerealiseerd ter hoogte van de N34 kruisend met de Slenerweg. Vanwege de realisatie van deze ongelijkvloerse aansluiting, wordt de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord (Borgerderweg/N34) opgeheven. Vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord hoeft afslaand verkeer komende vanuit Groningen niet meer op de hoofdrijbaan af te remmen en stil te staan om te wachten op tegemoetkomend verkeer. Tevens is door het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord, geen sprake meer van oprijdend-en/of afslaand verkeer vanaf en naar de N34. De N34 is een stroomweg waar een maximumsnelheid van 100 km/u geldt, vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noord en het verdwijnen van de hiermee samenhangende verkeersmaatregelen, is er geen noodzaak om de verkeerssnelheid van 70km/u, tussen km 71.850 en km 72.350 te handhaven en zal op dit deel van de N34 een maximumsnelheid van 100km/u worden ingesteld.

Vanwege het opheffen van de gelijkvloerse aansluiting Odoorn-Noorden daarmee ook de voorrangssituatie, is het voor verkeersdeelnemers niet meer mogelijk via de Borgerderweg de N34 op- en af te rijden. Tevens is de carpoolplaats gelegen ter hoogte van deze aansluiting niet meer bereikbaar. Hiervoor dienen de geplaatste verkeerstekens, ter hoogte van de aansluiting Borgerderweg/N34, te worden verwijderd.

 

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Borger-Odoorn.

BESLUIT

Gezien voorgaande overwegingen is gedeputeerde staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

1. Voor al het overige het verkeersbesluit met kenmerk 15/RO/2009004257, Provinciaal blad nummer 13 van 2009, in stand te laten.

2. Borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding 70 km/u, geplaatst langs de N34 ter hoogte van km 71.850 en km 72.350 te verwijderen.

3. Borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) en bij de carpoolplaats Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) te verwijderen.

4. Bord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) te verwijderen.

5. Borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) te verwijderen.

6. Borden E13 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N34 ter hoogte van km 72.0 en km 72.2 en bij de carpoolplaats Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) te verwijderen.

7. Haaietanden, aangebracht op de Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) en de carpoolplaats Borgerderweg aansluitend met de N34 (ter hoogte van de gelijkvloerse aansluiting) te verwijderen.

8. Verkeerstekens en markeringen om een voorsorteervak te duiden op de N34 ter hoogte van km 72.150 te verwijderen.

9. De blokmarkering op de N34 ter hoogte van km 72.1 – km 72.2 te verwijderen.

10. Een doorgetrokken asmarkering aan te brengen tussen km 71.9 tot km 72.5.

Namens dezen,

mevrouw drs. M.S.B. Joustra,

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij het college van gedeputeerde staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure

 

Naar boven