Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen Emmen-West, N34 (km 57.8 tot km 61.5) en N391 (Ermerweg)

Logo Drenthe

Kenmerk 202100034-00918063

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

Bij Emmen-West sluit de Ermerweg/Rondweg Emmen (N391) aan op de N34. Deze aansluiting wordt omgebouwd tot een knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. De werkzaamheden aan het knooppunt Emmen-West zullen eind 2021 afgerond zijn. Ter plaatse zijn, gedurende deze werkzaamheden, diverse verkeersmaatregelen getroffen ter geleiding van het verkeer.

Ter waarborging van de veiligheid op de weg van weggebruikers en passagiers, is tijdens deze werkzaamheden het onder andere noodzakelijk de maximumsnelheid te verlagen en het inhalen te verbieden. Door de gewijzigde verkeerssituatie, in verband met deze werkzaamheden is de maximumsnelheid tussen de zuidelijke doorsteek en de bypass bij Klinkmolen II verlaagd naar 50km/u en op de N391 (Ermerweg) aansluitend met de N34 is de maximumsnelheid verlaagd naar 30km/u. Daarnaast zijn verkeerstekens geplaatst ter geleiding van het verkeer. Tevens zijn fysieke maatregelen getroffen om inhalen te voorkomen. Hiervoor zijn op de middenas van de N34 baakschilden geplaatst en ook is een tekstkar geplaatst met de tekst "Let op tegenliggers! Inhalen verboden".

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie (advies d.d. 2 februari 2021, met kenmerk 20210107000163).

 

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Emmen.

 

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is gedeputeerde staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    tijdelijk verkeerstekens te plaatsen tot 1 juni 2021 of zoveel eerder of langer als de werkzaamheden en de daarmee samenhangende omstandigheden ter plaatse vereisen;

  • 2.

    met bord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) een maximumsnelheid van 30 km/u, 50 km/u en 70 km/u in te stellen;

  • 3.

    met bord B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 te bepalen dat verkeer voorrang moet verlenen aan verkeer op de kruisende weg;

  • 4.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 te bepalen dat verkeer voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer;

  • 5.

    met bord C1 van bijlage 1 van het RVV de weg ter plekke in beide richtingen af te sluiten voor al het verkeer;

  • 6.

    met bord C2 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat het betreffende wegvak in de bepaalde richting is gesloten;

  • 7.

    met bord C4r van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat het een eenrichtingsweg betreft;

  • 8.

    met bord C8 van bijlage 1 van het RVV de weg gesloten te verklaren voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25km/u.

  • 9.

    met bord D2 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat het bord wordt voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 10.

    met bord D3 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat het bord aan beide zijden voorbij mag worden gegaan;

  • 11

    met bord F1 van bijlage 1 van het RVV een inhaalverbod in te stellen voor alle motorvoertuigen;

  • 12

    met bord F8 van bijlage 1 van het RVV te bepalen het einde van door verkeersborden aangegeven verboden;

  • 13

    met bord J16 van bijlage 1 van het RVV het verkeerdeel te attenderen op de werkzaamheden;

  • 14

    met bord J29 van bijlage 1 van het RVV het verkeer te attenderen op tegenliggers;

  • 15

    met bord J37 van bijlage 1 van het RVV het verkeer te attenderen op in-uitritten van het werkverkeer.

Namens dezen,

mevrouw drs. M.S.B. Joustra,

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van publicatie ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van gedeputeerde staten van Drenthe. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure 

Naar boven