Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - sanering verkeersborden - Echt

Logo Echt-Susteren

Verkeersbesluit sanering verkeersborden - Echt  

Burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de betreffende wegen in Echt in beheer zijn bij de gemeente Echt-Susteren;

  • -

    Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • -

    Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • -

    Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 onder b onder VI van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken op de weg, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking dient te worden gebracht;

  • -

    Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg en dat deze een positief advies heeft afgegeven;

  • -

    Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Overwegende:

  • -

    Dat de ambitie van de gemeente Echt-Susteren is om minder borden in het straatbeeld te hebben;

  • -

    Dat in de loop van de jaren een groot aantal verkeersborden is geplaatst;

  • -

    Dat dit tot gevolg heeft dat de belangrijkste verkeersborden niet meer opvallen en er onduidelijke situaties ontstaan voor de weggebruiker;

  • -

    Dat het gewenst is om overbodige verkeersborden te verwijderen;

  • -

    Dat voor het verwijderen van verkeersborden saneringsrichtlijnen zijn opgesteld;

  • -

    Dat aan de hand van deze saneringsrichtlijnen de verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld zijn;

  • -

    Dat voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is;

  • -

    Dat het in sommige gevallen gaat om een foutief geplaatst verkeersbord;

  • -

    Dat het niet nodig is om bij een komgrens ook een maximumsnelheid van 50 of 80 km/uur of een einde maximumsnelheid aan te geven, omdat dit reeds door het kombord wordt aangegeven;

  • -

    Dat er binnen een 30 km/uur zone sprake is van gelijkwaardige kruisingen, zodat de voorrang niet geregeld dient te worden met verkeersborden;

  • -

    Dat bij een uitritconstructie die volgens de richtlijnen is aangelegd, de voorrang niet geregeld dient te worden met verkeersborden;

  • -

    Dat een parkeerverbod of verbod stil te staan niet nodig is, wanneer een geparkeerde of stilstaande auto de weg blokkeert;

  • -

    Dat bij een overgang van een erf naar een 30 km/uur zone, geen einde erf aangegeven hoeft te worden;

  • -

    Dat een voetpad niet als zodanig hoeft te worden aangeduid, wanneer het duidelijk een trottoir of een onverhard pad buiten de bebouwde kom betreft;

  • -

    Dat door het verwijderen van overbodige en of foutieve borden een verkeersveilige en eenduidige verkeersinfrastructuur gerealiseerd wordt;

  • -

    Dat de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als zijnde noodzakelijk geaccepteerd;

  • -

    Dat door het verwijderen van overbodige/foutieve verkeersborden tevens de horizonvervuiling wordt tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd wordt en bespaard wordt op het beheer en onderhoud van verkeersborden;

  • -

    Dat de invoering van de genoemde verkeersmaatregelen niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • -

    Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de genoemde verkeersmaatregelen in Echt in te stellen;

  • -

    Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht).

 

Besluiten:

  

  • 1.

    Door het verwijderen van het bord A2 van Bijlage I van het RVV 1990 wijzigt er niets aan de maximale snelheid op de Hammerweg na het passeren van het kombord ten westen van de Gebroekerdijk te Echt;

  • 2.

    Door het verwijderen van de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 wijzigt er niets aan de voorrangsregeling bij:

    • de aansluiting van de Palmstraat op de Wilhelminalaan te Echt;

    • de aansluiting van de Prinses Beatrixstraat op de Wilhelminalaan te Echt;

    • de aansluiting van de Tuinstraat op de St. Jorisstraat te Echt;

    • de aansluiting van de Abeelstraat op de Diepstraat te Echt;

  • 3.

    Door het verwijderen van de borden C1 van Bijlage I van het RVV 1990 en het plaatsen van het bord G7 van Bijlage I van het RVV 1990 de doorsteek van de Bonkersteeg naar de Peijerstraat te Echt aan te wijzen als voetpad en de geslotenverklaring op te heffen;

  • 4.

    Tot het verwijderen van het bord E1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Palmbrugweg, aan de westzijde na de aansluiting met de Zuiderpoort te Echt;

  • 5.

    Door het verwijderen van het bord G6 van Bijlage I van het RVV 1990 en het plaatsen van het bord A1 030zb van Bijlage I van het RVV 1990 aan te geven dat:

    • bij het verlaten van de Nassauhof, het erf wordt verlaten en de 30 km/uur zone wordt ingegaan op de Prins Hendrikstraat te Echt;

    • bij het verlaten van de Nassauhof, het erf wordt verlaten en de 30 km/uur zone wordt ingegaan op de Mussenstraat te Echt;

  • 6.

    Door het verwijderen van het bord G7 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende paden niet meer aangeduid als voetpad:

    • de onverharde strook langs het Industriepad te Echt;

    • het pad wat achter de parkeervakken loopt van de Ligusterstraat te Echt;

    • de doorsteek tussen de Prinses Margrietstraat en de Kerkveldsweg West te Echt;

    • de doorsteek tussen de Nassauhof en de Kerkveldsweg West te Echt;

    • het vrijliggende pad ten oosten van de Mulderstraat te Echt;

    • het pad ter hoogte van de Prins Bernhardstraat 23 te Echt.

Echt-Susteren, 28 januari 2021

Burgemeester en wethouders van Echt-Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd “bezwaarschrift”.

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

Naar boven