PZH-2020-761598789 / DOS-2020-0009777
Inleiding
De N457 vormt een verbinding tussen de N207 bij Gouda en de nieuwe ontsluitingswegen rond Waddinxveen (Vredenburghlaan en de verlengde Bentwoudlaan). Op dit traject is ook de Moordrechtboog (N457) gelegen, die een verbindingsweg is voor het verkeer tussen de autosnelwegen A12 en de A20. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het weggedeelte van de N457 tussen de N207 bij Gouda en de Zesde Tochtweg te Waddinxveen.
Moordrechtboog
Ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in het gebied tussen Moordrecht (gemeente Zuidplas), Waddinxveen en Gouda is door de provincie Zuid-Holland de Moordrechtboog (N457) aangelegd. Aanleiding voor deze infrastructuur zijn de gebiedsontwikkeling Zuidplaspolder, de hoge verkeersdruk rondom het knooppunt Gouwe waarbij een alternatief voor het Gouweaquaduct ontbreekt ingeval van files en ongevallen en het functioneren van het onderliggend wegennet (N209, N219 en vooral de N456) die nu vaak als sluiproute worden gebruikt. De Moordrechtboog vormt een nieuw alternatief voor het verkeer tussen de A12 en A20.
Vredenburghlaan
De provincie Zuid-Holland is bezig met het verbeteren van de bereikbaarheid en structuurverbetering rondom Waddinxveen. Daarvoor wordt de Vredenburghlaan (N457) aangelegd. Deze nieuwe weg takt aan op de Parallelstructuur A12 bij het kruispunt N451-N457.
De Moordrechtboog (N457) wordt ter hoogte van de aansluiting met de Parallelstructuur A12 (N451) doorgetrokken met de aanleg van de Vredenburghlaan. Voor het te kruisen fietspad langs de Parallelstructuur is een fietstunnel aangelegd. De weg loopt verder naar het noorden en kruist de Tweede Bloksweg, de Beijerincklaan en de IJsermanweg. Op deze locatie ligt een kruispunt geregeld met een verkeersregelinstallatie (VRI). Vervolgens kruist de Vredenburghlaan de Plasweg; een fietsondergang zorgt ervoor dat de Plasweg openblijft voor fietsverkeer. In het Noorden sluit de Vredenburghlaan via een nieuw aangelegde rotonde aan op het bedrijventerrein Glasparel +, de Zesde Tochtweg en op de voorgenomen aanleg van de Bentwoudlaan, Verlengde Beethovenlaan en Verlengde Bentwoudlaan.
In overeenstemming met de landelijke ontwerprichtlijnen en inzichten in het kader van een duurzaam veilige weginrichting wordt de Vredenburghlaan aangewezen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Op deze weg geldt een maximum snelheid van 80 km/h. De Vredenburghlaan heeft één rijstrook per rijrichting met daartussen een brede middenberm en kent een geslotenverklaring voor langzaam (gemotoriseerd) verkeer.
Bevoegdheid
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Daarnaast moet een verkeersbesluit worden genomen krachtens artikel 15, tweede lid, van de WVW voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Motivering
Uit het oogpunt van:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
is het gewenst om de N457 aan te wijzen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom.
Belangenafweging
Moordrechtboog
De Moordrechtboog is een belangrijke schakel in het regionale wegennet. Deze verbindingsweg zorgt voor verbeterde doorstroming binnen de regio en verbetering van de verkeersveiligheid. Verder levert deze verbindingsweg de volgende voordelen op:
- •
Betere verdeling verkeer over de noord en zuidkant van Gouda (in Krimpenerwaard) in combinatie met de verbeterde N207 (deels Zuidwestelijke Randweg Gouda);
- •
Ongewenst (sluip)verkeer via de N456 zal verminderen doordat de Moordrechtboog (N457) een sneller alternatief is;
- •
Dank zij de Moordrechtboog N457 ontstaat een alternatief voor verkeer tussen de A12 en A20, zodat men niet door het Gouweaquaduct hoeft te rijden en moet keren bij afrit (11) Gouda. De N456 en, in mindere mate, de N219 kunnen meer voor ontsluiting van het gebied worden gebruikt en onnodig verkeer kan geweerd worden uit de te ontwikkelen gebieden. Ook ontstaat de mogelijkheid van een extra ontsluiting van bedrijventerrein Distripark-Doelwiijk;
- •
Betere verdeling verkeer over de oost en westkant van Boskoop en Waddinxveen (incl. Greenport) dankzij de Moordrechtboog in combinatie met de (toekomstige) Randwegen om Waddinxveen. De route over de N207 richting Waddinxveen en Boskoop zal voor verkeer uit Rotterdam en Den Haag niet meer de snelste route zijn, waardoor deze iets ontlast wordt.
Vredenburghlaan
De Vredenburghlaan (N457) vormt een belangrijke schakel in het wegennet in de Zuidplaspolder en is onderdeel van een nieuwe randweg om Waddinxveen. De weg is nodig voor het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van Waddinxveen en essentieel voor de ontwikkeling van bedrijvigheid en woningbouw in de omgeving.
Zo zorgt de nieuwe randweg voor een verbetering van de regionale weginfrastructuur, waardoor de ontsluiting van Waddinxveen op zowel de A12 als de A20 verbetert. De randweg ontlast de kern van Waddinxveen van doorgaand verkeer en vergroot daarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid en levert een bijdrage aan de mobiliteitsknelpunten van de gemeente. De randweg ontsluit de nieuwe verstedelijkingslocatie en het hoogwaardige glastuinbouwgebied Glasparel + en voorziet ondermeer woningbouwlocatie De Triangel van meerdere ontsluitingsmogelijkheden. De weg is een belangrijke stap in de structuurverbetering aan de westkant van Waddinxveen. Bovendien zijn de maatregelen herkenbaar en logisch voor de weggebruiker en zullen deze daardoor naar verwachting geen nieuwe risico's introduceren.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.
Besluit
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande, besluiten:
- 1.
Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;
- 2.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen de rotonde N207 - N457 en het kruispunt N457 - Provincialeweg (hectometer 0.1 t/m 1.4) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV) de hoofdrijbaan van de N457 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden F1 uit bijlage I van het RVV een inhaalverbod in te stellen met uitzondering van het inhalen van tractoren;
- c.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het naast de hoofdrijbaan gelegen vrijliggende pad aan te wijzen als verplicht (brom-) fietspad;
- 3.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 - Provincialeweg (hectometer 1.4) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer vanuit noordelijk richting en het links afslaande verkeer vanuit de Provincialeweg voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- b.
Door plaatsing van bord D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 4.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen het kruispunt N457 – Provincialeweg en het kruispunt N457 – A20 Zuid (hectometer 1.4 t/m 1.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden A1 (50) uit bijlage I van het RVV een snelheidsbeperking van 50 km/h in te stellen;
- b.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- 5.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 – A20 Zuid (hectometer 1.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het links afslaande verkeer vanuit noordelijk richting en het verkeer vanuit de afrit van de A20 voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- b.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- c.
Door plaatsing van bord D6 uit bijlage I van het RVV aan te geven dat het verkeer de verplichting heeft de op het bord aangegeven rijrichtingen te volgen;
- 6.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen kruispunt N457 – A20 Zuid en het kruispunt N457 – A20 Noord (hectometer 1.6 t/m 1.8) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- 7.
Voor het in de gemeente Zuidplas buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 – A20 (hectometer 1.8) Noord de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het verkeer vanuit de Middelweg en verkeer vanuit de afrit van de A20 voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- b.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 8.
Voor het in de gemeenten Zuidplas en Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457tussen kruispunt N457 – A20 Noord en het kruispunt N457 – A12 Zuid (hectometer 1.8 t/m 3.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- 9.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 – A12 Zuid (hectometer 3.6) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het verkeer vanuit de Overslagweg en verkeer vanuit de afrit van de A12 voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- b.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- 10.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen kruispunt N457 - A12 Zuid en het kruispunt N457 – N451 (hectometer 3.6 t/m 4.0) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- 11.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 – N451 (hectometer 4.0) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het verkeer vanuit de N451 voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het verkeer op het Moerkapellepad uit beide richtingen voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- c.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde;
- d.
Door plaatsing van bord D3 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde of linkerzijde.
- e.
Door plaatsing van borden D4 uit bijlage I van het RVV aan te geven dat het verkeer op het Moerkapellepad uit beide richtingen de verplichting heeft de op het bord aangegeven rijrichtingen te volgen.
- 12.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen het kruispunt N457 – N451 en het kruispunt N457 – N453 (hectometer 4.1 t/m 5.1) de volgende nieuwe verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 (Vredenburghlaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- 13.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen kruispunt N457 – N453 (hectometer 5.1) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden A1-50 uit bijlage I van het RVV een snelheidsbeperking tot 50 km/h in te stellen;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat het verkeer vanuit de N453 (Beijerincklaan), Tweede Bloksweg en IJsermanweg voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;
- c.
Door plaatsing van bordenen D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van het kruispunt, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde;
- d.
Door plaatsing van borden D4 uit bijlage I van het RVV aan te geven dat het verkeer op de Tweede Bloksweg en IJsermanweg uit beide richtingen de verplichting heeft de op het bord aangegeven rijrichtingen te volgen.
- 14.
Voor het in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N457 tussen het kruispunt N457 – N453 en de rotonde N457 – Zesde Tochtweg (hectometer 5.1 t/m 6.2) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B1 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan van de N457 (Vredenburghlaan) aan te wijzen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom;
- b.
Door plaatsing van borden C9 uit bijlage I van het RVV de hoofdrijbaan gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
- 15.
Voor de in de gemeente Waddinxveen buiten de bebouwde kom gelegen rotonde N457 – Zesde Tochtweg (hectometer 6.2) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:
- a.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek aan te geven dat verkeer dat de rotonde vanaf alle takken nadert voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;
- b.
Door plaatsing van borden B6 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van haaientanden op het (brom-)fietspad aan te geven dat bestuurders op het (brom-)fietspad voorrang dienen te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan.
- c.
Door plaatsing van borden D1 uit bijlage I van het RVV de verplichte rijrichting op de rotonde aan te geven;
- d.
Door plaatsing van borden D2 uit bijlage I van het RVV op de middengeleiders van alle toeleidende wegen van de rotonde, alle weggebruikers te verplichten het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde.
- e.
Door plaatsing van borden G12a uit bijlage I van het RVV het vrijliggende pad aan de noordwestzijde van de rotonde aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad;
- 16.
Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken;
- 17.
Dit besluit te publiceren in de Staatscourant.
Bezwaar en voorlopige voorziening
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.