Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Kansspelautoriteit | Staatscourant 2021, 50169 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Kansspelautoriteit | Staatscourant 2021, 50169 | ander besluit van algemene strekking |
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit,
gelet op de artikelen 34k van de Wet op de kansspelen, artikel 5.1, eerste en derde lid, van het Besluit kansspelen op afstand,
de artikelen 4, eerste lid, 6 en 7, vierde lid, en 20, vijfde lid, van het Besluit werving, reclame, verslavingspreventie kansspelen, de artikelen 4.14, 4.15, 4.16, 4.17 en 4.18 van de Regeling Kansspelen op afstand, en de artikelen 2 en 14 van de Regeling werving, reclame, verslavingspreventie kansspelen,
besluit:
De Regeling rapportageverplichtingen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel 8 wordt ‘kansspelen’ vervangen door ‘kansspelautomaten’.
2. Onder vernummering van onderdeel 9 tot onderdeel 15 worden na onderdeel 8, de volgende onderdelen ingevoegd, luidende:
9. vergunninghouder niet-incidentele loterij: houder van een vergunning tot het organiseren van niet-incidentele loterijen als bedoeld in artikel 3 van de wet;
10. vergunninghouder staatsloterij: houder van een vergunning tot het organiseren van de staatsloterij als bedoeld in artikel 9 van de wet;
11. vergunninghouder instantloterij: houder van een vergunning tot het organiseren van een instantloterij als bedoeld in artikel 14b van de wet;
12. vergunninghouder sportweddenschappen: houder van een vergunning tot het organiseren van sportweddenschappen als bedoeld in artikel 16 van de wet;
13. vergunninghouder totalisator: houder van een vergunning tot het organiseren van een totalisator als bedoeld in artikel 24 van de wet;
14. vergunninghouder lotto: houder van een vergunning tot het organiseren van een lotto als bedoeld in artikel 27b van de wet;
B
Onder vernummering van artikel 2.3 tot 2.6 worden na artikel 2.2 de volgende artikelen ingevoegd, luidende:
1. Een vergunninghouder niet-incidentele loterij dient ter voldoening van de in artikel 4, eerste lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen om periodiek te rapporteren aan de raad van bestuur over diens wervings- en reclameactiviteiten, voor iedere vergunning afzonderlijk gebruik te maken van het in bijlage III opgenomen format ‘Rapportageformat niet-incidentele loterijen’ en alle gegevens en documenten te verstrekken die daarin gevraagd worden.
2. Bij iedere rapportage dient het voorblad te worden ingevuld.
3. De rapportage wordt waar mogelijk uitgesplitst per loterij.
1. Een vergunninghouder instantloterij, een vergunninghouder sportweddenschappen en een vergunninghouder totalisator dienen ter voldoening van de in artikel 4, eerste lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen om periodiek te rapporteren aan de raad van bestuur over hun wervings- en reclameactiviteiten, gebruik te maken van het in bijlage IV opgenomen format ‘Rapportageformat instantloterij, sportweddenschappen en totalisator’ en alle gegevens en documenten te verstrekken die daarin gevraagd worden.
2. Bij iedere rapportage dient het voorblad te worden ingevuld.
1. Een vergunninghouder staatsloterij en een vergunninghouder lotto dienen ter voldoening van de in artikel 4, eerste lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen om periodiek te rapporteren aan de raad van bestuur over hun wervings- en reclameactiviteiten, gebruik te maken van het in bijlage V opgenomen format ‘Rapportageformat staatsloterij en lotto’ en alle gegevens en documenten te verstrekken die daarin gevraagd worden.
2. Bij iedere rapportage dient het voorblad te worden ingevuld.
3. De rapportage wordt waar mogelijk uitgesplitst per spel.
C
Artikel 3.2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt de zinsnede ‘en artikel 14, derde lid,’ en vervalt de zinsnede ‘en verslavingspreventiebeleid’.
2. Onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde lid, wordt na het eerste lid een nieuw lid ingevoegd, luidende:
2. Op grond van artikel 14, derde lid, van de regeling WRVK wordt bepaald dat de vergunninghouders KOA, speelcasino en speelautomatenhal over hun verslavingspreventiebeleid ieder kwartaal rapporteren.
D
3. Aan paragraaf 3 wordt het volgende artikel toegevoegd:
1. Met betrekking tot de periode vanaf 1 april 2021 tot 1 oktober 2021 dienen vergunninghouders als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel 7 en 8 van deze regeling te rapporteren conform de voorschriften van artikel 2 van de regeling WRVK zoals deze gold tot 1 april 2021.
2. Met betrekking tot de periode vanaf 1 april 2021 tot 1 januari 2022 dienen vergunninghouders als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel 9 tot en met 14 van deze regeling te rapporteren conform de voorschriften van artikel 2 van de regeling WRVK zoals deze gold tot 1 april 2021.
E
Aan de Regeling rapportageverplichtingen worden de volgende bijlagen toegevoegd:
1. Bijlage III – Rapportageformat niet-incidentele loterijen;
2. Bijlage IV – Rapportageformat instantloterij, sportweddenschappen en totalisator;
3. Bijlage V- Rapportageformat staatsloterij en lotto.
De integrale tekst en inhoud van deze bijlagen worden na de toelichting op dit wijzigingsbesluit weergeven.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 14 december 2021
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, R.J.P. Jansen voorzitter
De Regeling rapportageverplichtingen regelt in welke vorm en volgens welke frequentie houders van vergunningen als bedoeld in artikel 1.1 dienen te voldoen aan verschillende rapportageverplichtingen die zijn opgenomen in de Wet op de kansspelen en de daarop gebaseerde regelgeving. Met deze regeling heeft de raad van bestuur het gebruik van de in de bijlagen bij de regeling opgenomen formats (in Excel of CSV) en de daarin opgenomen gevraagde gegevens verplicht gesteld.
Met dit wijzigingsbesluit wordt het toepassingsbereik van de Regeling rapportageverplichtingen verder uitgebreid. Ook voor de overige vergunninghouders als bedoeld in onderdeel 9 tot en met 14 van artikel 1.1 (nieuw) gaat deze regeling gelden. Dit betekent dat zij met betrekking tot de in artikel 3.2 vermelde onderwerpen verplicht worden om per kwartaal te rapporteren en daarnaast verplicht gebruik moeten maken van het voor hen toepasselijke format zoals opgenomen in de bijlagen bij de Regeling rapportageverplichtingen. Hiertoe worden drie nieuwe bijlagen aan deze regeling toegevoegd.
De uitbreiding van het toepassingsbereik van de Regeling rapportageverplichtingen wordt bewerkstelligd door nieuwe definities in te voeren in onderdeel 9 tot en met 14 van artikel 1.1 en door de regeling uit te bereiden met de artikelen 2.3, 2.4 en 2.5.
Tot slot is met dit wijzigingsbesluit voorzien in een overgangsregeling (artikel 3.3 nieuw) en zijn nog enkele wijzigingen van redactionele aard doorgevoerd.
Met onderdeel A is voorzien in de uitbreiding van het toepassingsbereik van de Regeling rapportageverplichtingen door in onderdeel 9 tot en met 14 van artikel 1.1 (nieuw) extra definities toe te voegen. Hierdoor gaat deze regeling ook gelden voor de overige vergunninghouders als bedoeld in onderdeel 9 tot en met 14.
Voorts is met onderdeel A voorzien in het herstel van een verschrijving in artikel 1.1, onderdeel 8.
Met onderdeel B worden drie artikelen toegevoegd aan de Regeling rapportageverplichtingen zodat voor de betreffende vergunninghouders duidelijk wordt aan welke verplichtingen zij bij het rapporteren moeten voldoen.
Ook voor de overige vergunninghouders als bedoeld in onderdeel 9 tot en met 14 van artikel 1.1 (nieuw) geldt dat zij met betrekking tot de in artikel 3.2 vermelde onderwerpen per kwartaal moeten rapporteren, dat zij per vergunning een apart format dienen te gebruiken en dat bij iedere rapportage het voorblad dient te worden ingevuld. Waar mogelijk wordt de rapportage uitgesplitst naar loterij of spel.
Onderdeel C wijzigt artikel 3.2 door aanpassing van het eerste lid en de invoeging van een tweede lid. Deze wijziging heeft als doel om te verduidelijken dat voor iedere vergunninghouder geldt dat deze verplicht is om over wervings- en reclame activiteiten te rapporteren, terwijl de vergunninghouders genoemd in het tweede lid (nieuw) ook over hun verslavingspreventiebeleid dienen te rapporteren.
Voorts voorziet onderdeel D met de toevoeging van artikel 3.3 in een overgangsregeling.
Per 1 april 2021 is artikel 2 lid 1 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen (verder: de regeling WRVK) aangepast en verwijst dit artikel voor de geldende rapportageverplichtingen naar door de raad van bestuur te stellen regels. Deze te stellen regels hebben vorm gekregen in de Regeling rapportageverplichtingen. De datum van inwerkingtreding van deze regeling is ten aanzien van de vergunninghouders KOA, speelautomatenhallen en speelcasino’s 1 oktober 2021 en ten aanzien van de overige vergunninghouders, met de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit, 1 januari 2022.
Omdat er voor de rapportageverplichtingen in de periode tussen 1 april 2021 en 1 oktober 2021, respectievelijk 1 januari 2022 tijdelijk geen geldende regeling bestond, is met artikel 3.3 voorzien in een overgangsregeling. Voor deze overgangsregeling is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de regeling WRVK zoals deze gold tot 1 april 2021.
Concreet betekent dit voor de vergunninghouders speelautomatenhallen en speelcasino’s dat zij voor de eerste 3 kwartalen van 2021 nog dienen te rapporteren zoals zij voorheen deden op grond van de oude regeling; dus via 1 jaarrapportage die is ingediend voor 1 april volgend op het jaar waarover verslag is gedaan. Voor het laatste kwartaal van 2021 dienen zij echter te rapporteren op grond van de Regeling rapportageverplichtingen, dat wil zeggen per kwartaal en binnen 28 dagen na afloop van het kwartaal waarover is gerapporteerd voor zover het gaat om de onderwerpen zoals vermeld in artikel 3.2 van laatstgenoemde regeling. Voor de overige onderwerpen dienen deze vergunninghouders jaarlijks na afloop van en over het voorgaande kalenderjaar te rapporteren.
De vergunninghouder KOA blijft buiten de overgangsregeling nu het voor 1 oktober 2021 onmogelijk was om een KOA-vergunning te verkrijgen. Nu de datum van inwerkingtreding van de Regeling rapportageverplichtingen 1 oktober 2021 is, dient deze vergunninghouder wel een kwartaalrapportage aan te leveren over het laatste kwartaal van 2021.
Voor de overige vergunninghouders betekent de overgangsregeling dat zij voor het gehele jaar 2021 nog dienen te rapporteren volgens de oude regeling; dus via 1 jaarrapportage die is ingediend voor 1 april volgend op het jaar waarover verslag is gedaan. Vanaf 1 januari 2022 dienen zij te rapporteren conform de Regeling rapportageverplichtingen.
Met onderdeel E worden 3 nieuwe bijlagen aan de Regeling rapportageverplichtingen toegevoegd. Bijlage III ziet op het rapportageformat voor de niet-incidentele loterijen. Bijlage IV ziet op het format voor de instantloterij, sportweddenschappen en de totalisator en bijlage V op het format voor de staatsloterij en lotto.
Nu geen sprake is van een wet, algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling geldt er geen minimuminvoeringstermijn in de zin van artikel 4.17, vierde lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dit besluit treedt dan ook in werking met ingang van 1 januari 2022. Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, R.J.P. Jansen voorzitter
Voorblad
|
Rapportageperiode |
|
|
Jaar |
|
|
Datum rapport |
|
Gegevens indiener |
Vergunning-houder |
Loterij 1 |
Loterij 2 |
|
|
Vrij veld |
Vrij veld |
Vrij veld |
|
Loterijen |
Totaal aantal per vergunning |
Numeriek veld |
||
|
Beschrijving per loterij |
Vrij veld |
Vrij veld |
||
Ondertekening door of namens de aanvrager
Blad Werving en reclame
|
Gebruikte methoden van wervings- en reclame Reclame waaronder sponsorcontracten |
Vergunning-houder |
Loterij 1 |
Loterij 2 |
|
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Televisie |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Radio |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Bioscoop |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Videoplatform |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Audioplatform |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Buiten reclame |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Sponsoring |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Sponsored content |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Straat Verkopers |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
Directe marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
SEO |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
SEA |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Retargeting |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Social Media |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Telefoon |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Direct mailing |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pushberichten |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Loyaltyprogramma |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
In-App ads |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Drukwerk |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Affiliate marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Pay Per View |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Click |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Sale |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Lead |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Revshare |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Overige
|
Wordt er gebruik gemaakt van een standaard overeenkomst tot wederverkopers? |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Totaal aantal ontvangen meldingen RCC |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
Voorblad
|
Rapportageperiode |
|
|
Jaar |
|
|
Datum rapport |
|
Gegevens indiener |
Vergunninghouder |
|
|
Vrij veld |
Ondertekening door of namens de aanvrager
Blad Werving en reclame
|
Gebruikte methoden van wervings- en reclame Reclame waaronder sponsorcontracten |
Vergunninghouder |
|
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
|
|
Televisie |
Ja/nee |
|
Radio |
Ja/nee |
|
Bioscoop |
Ja/nee |
|
Videoplatform |
Ja/nee |
|
Audioplatform |
Ja/nee |
|
Buiten reclame |
Ja/nee |
|
Sponsoring |
Ja/nee |
|
Sponsored content |
Ja/nee |
|
Straat Verkopers |
Ja/nee |
|
Overig |
Ja/nee |
Directe marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
||
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
||
|
SEO |
Ja/nee |
||
|
SEA |
Ja/nee |
||
|
Retargeting |
Ja/nee |
||
|
Social Media |
Ja/nee |
||
|
Telefoon |
Ja/nee |
||
|
Direct mailing |
Ja/nee |
||
|
Pushberichten |
Ja/nee |
||
|
Loyaltyprogramma |
Ja/nee |
||
|
In-App ads |
Ja/nee |
||
|
Drukwerk |
Ja/nee |
||
|
Overig |
Ja/nee |
||
Affiliate marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
|
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
|
|
Pay Per View |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Click |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Sale |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Lead |
Ja/nee |
|
|
Revshare |
Ja/nee |
|
|
Overig |
Ja/nee |
|
Overige
|
Wordt er gebruik gemaakt van een standaard overeenkomst tot wederverkopers? |
Ja/nee |
|
|
Totaal aantal ontvangen meldingen RCC |
Numeriek veld |
|
Voorblad
|
Rapportageperiode |
||
|
Jaar |
||
|
Datum rapport |
|
Gegevens indiener |
Vergunning-houder |
Spel 1 |
Spel 2 |
|
|
Vrij veld |
Vrij veld |
Vrij veld |
|
Spelen |
Totaal aantal per vergunning |
Numeriek veld |
||
|
Beschrijving per spel |
Vrij veld |
Vrij veld |
||
Ondertekening door of namens de aanvrager
Blad Werving en reclame
|
Gebruikte methoden van wervings- en reclame Reclame waaronder sponsorcontracten |
Vergunning-houder |
Spel 1 |
Spel 2 |
|
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Televisie |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Radio |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Bioscoop |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Videoplatform |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Audioplatform |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Buiten reclame |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Sponsoring |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Sponsored content |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Straat Verkopers |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
Directe marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
SEO |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
SEA |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Retargeting |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Social Media |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Telefoon |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Direct mailing |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pushberichten |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Loyaltyprogramma |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
In-App ads |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Drukwerk |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Affiliate marketing
|
% BSR uitgaven |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
|
Pay Per View |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Click |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Sale |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Pay Per Lead |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Revshare |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Overig |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
Overige
|
Wordt er gebruik gemaakt van een standaard overeenkomst tot wederverkopers? |
Ja/nee |
Ja/nee |
Ja/nee |
|
|
Totaal aantal ontvangen meldingen RCC |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
Numeriek veld |
|
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-50169.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.