BIJLAGE 1. MODEL VOOR EEN AANVRAAG ALS BEDOELD IN ARTIKEL 2, VIJFDE LID
Aan:
Agentschap Telecom,
t.a.v. Projectteam verlengingen LCO
Emmasingel 1
9726 AH Groningen.
A.1.
Hiermee dien ik een aanvraag in om verlenging van de looptijd van mijn FM-vergunning(en),
voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 augustus 2025 en, om verlening
van een daaraan ingevolge voetnoot HOL007 van het Nationaal Frequentieplan 2014 gekoppelde
vergunning voor digitale radio-omroep voor de periode van 1 september 2022 tot en
met 31 augustus 2025. Ik kruis mijn vergunning(en) aan in onderstaande tabel.
Kruis de relevante combinatie aan van vergunningen waarop de aanvraag om verlenging
betrekking heeft.
|
FM-VERGUNNINGEN
|
□ vergunning voor kavel A01 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A02 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A03 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A04 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A05 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A06 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A07 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A08 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
□ vergunning voor kavel A09 en een vergunning voor digitale radio-omroep in allotment 11C
|
A.2 Verbondenheidstoets
Kruis hieronder de laatste op u betrekking hebbende verbondenheidstoets aan waarvan
u bij het invullen van dit onderdeel van de aanvraag bent uitgegaan.
Toelichting:
Voor de verlenging van de vergunningen in 2017 heeft het Commissariaat voor de Media
een verbondenheidstoets uitgevoerd voor alle toenmalige houders van FM-vergunningen.
Als na deze datum voor de vergunninghouder geen verbondenheidstoets is uitgevoerd
kunt u deze optie aankruisen. Heeft de vergunninghouder deelgenomen aan een van de
veilingprocedures, dan kunt u de laatste deelname aankruisen.
Laatste verbondenheidstoets:
-
□ Verlenging 2017
-
□ Veiling DAB+ laag 7 (2021)
-
□ Laatste verbondenheidstoets niet bekend*
-
□ Anders**:_______________________________________
* Indien uw laatste verbondenheidstoets niet bekend is, dient u onderdeel A.2.1 en
onderdeel A.2.2 alsnog in te vullen. Waar bij onderdeel A.2.1 en onderdeel A.2.2 staat
dat wijzigingen moeten worden beschreven, dient u een volledige beschrijving van de
eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen aan te leveren. Waaronder in ieder geval, maar
niet beperkt tot, alle beschrijvingen en documenten genoemd onder onderdeel A.2.1
en onderdeel A.2.2.
** Bijvoorbeeld in het kader van een handhavingsverzoek of een bestuurlijk rechtsoordeel
van het Commissariaat van de Media.
In de navolgende vragen wordt uitgegaan van de door de aanvrager aangekruiste optie.
Wilt u aangeven van welke FM-vergunning(en) voor landelijke of niet-landelijke commerciële
radio de aanvrager en met de aanvrager als één aan te merken rechtspersonen reeds
houder is? Vul hieronder de naam van de vergunninghouder(s) en de bijbehorende kavelnummer(s)
in.
Naam (verbonden) vergunninghouder
|
FM-Kavel(s)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting:
Van een met de vergunninghouder als één aan te merken rechtspersoon is sprake wanneer
artikel 3 van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep van
toepassing is. Hierbij kan artikel 24a van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, artikel
24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek relevant zijn.
Artikel 3 Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep
Twee of meer rechtspersonen worden als één rechtspersoon aangemerkt als een rechtspersoon
direct of indirect zodanige zeggenschap of feitelijke invloed heeft in één of meer
rechtspersonen dat deze in belangrijke mate het beleid van die rechtspersoon of rechtspersonen
kan bepalen of aanmerkelijke invloed heeft op de inhoud van dat beleid; of een natuurlijk
persoon of groep van natuurlijke personen direct of indirect een zodanige zeggenschap
of feitelijke invloed heeft in twee of meer rechtspersonen dat deze in belangrijke
mate het beleid van die rechtspersonen kan bepalen of aanmerkelijke invloed heeft
op de inhoud van dat beleid.
Artikel 24a van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
Een dochtermaatschappij is een rechtspersoon waarin de rechtspersoon of een of meer
van zijn dochtermaatschappijen, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden,
alleen of samen meer dan de helft van de stemrechten in de algemene vergadering kunnen
uitoefenen of een rechtspersoon waarvan de rechtspersoon of een of meer van zijn dochtermaatschappijen
lid of aandeelhouder zijn en, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden,
alleen of samen meer dan de helft van de bestuurders of van de commissarissen kunnen
benoemen of ontslaan, ook indien alle stemgerechtigden stemmen.
Met een dochtermaatschappij wordt gelijk gesteld een onder eigen naam optredende vennootschap
waarin de rechtspersoon of een of meer dochtermaatschappijen als vennoot volledig
jegens schuldeisers aansprakelijk is voor schulden.
Artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
Een groep is een economische eenheid waarin rechtspersonen en vennootschappen organisatorisch
zijn verbonden. Groepsmaatschappijen zijn rechtspersonen en vennootschappen die met
elkaar in een groep zijn verbonden.
A.2.1. Beschrijving wijzigingen eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen
U dient voor de volgende negen onderdelen aan te geven of gegevens zijn gewijzigd,
ten opzichte van de laatste verbondenheidstoets, betreffende de aanvrager of met de aanvrager verbonden rechtspersonen. Denk hierbij aan alle moeder-, dochter- en zustermaatschappijen en overige verbonden
instellingen.
Ook bij kleine wijzigingen die betrekking (kunnen) hebben op de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen, dient
u ‘ja’ aan te kruisen.
Hebben er wijzigingen plaatsgevonden, dan dient u de wijzigingen in een beschrijving
toe te lichten en de documenten die hierop betrekking hebben bij te voegen. Dit wordt
per vraag aangegeven.
De beschrijving moet inzicht geven in alle banden met andere partijen, zodat kan worden
nagegaan of er een zodanige verbondenheid is met andere bestaande houders van een
FM-vergunning dat er sprake is van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 3 van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep.
Zijn er ten opzichte van de laatste verbondenheidstoets, genoemd onder A.2, wijzigingen geweest met betrekking tot:
-
a. De statuten van de aanvrager of met de aanvrager verbonden rechtspersonen?
-
□ JA, de statuten van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
EN
Ik stuur een kopie van de geldende statuten van de aanvrager of met de aanvrager verbonden
rechtspersonen wiens statuten zijn gewijzigd mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de statuten van de aanvrager en met de aanvrager als één aan
te merken rechtspersoon NIET zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
b. De grootte van het aandelenkapitaal, de samenstelling in soorten aandelen, zoals gewone,
preferente, converteerbare of prioriteitsaandelen, en de verdeling over de aandeelhouders
van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon?
-
□ JA, de grootte van het aandelenkapitaal en/of de samenstelling in soorten aandelen
en/of de verdeling over de aandeelhouders van de aanvrager of met de aanvrager als
één aan te merken rechtspersoon is gewijzigd.
EN
Ik stuur een kopie van het aandeelhoudersregister van de vergunninghouder die niet
ouder is dan een maand gerekend vanaf de toezending en een volledige beschrijving
van alle aspecten van de aandeelhoudersstructuur mee.
Let op: Van de aandeelhoudersregisters dienen alle pagina’s te worden overgelegd,
ook de lege pagina’s.
-
□ NEE, ik verklaar dat de grootte van het aandelenkapitaal, de samenstelling in soorten
aandelen en de verdeling over de aandeelhouders van de aanvrager en met de aanvrager
als één aan te merken rechtspersoon NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
c. Het vreemde vermogen van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon,
zoals obligatieleningen, achtergestelde leningen, en leningen waarvoor een hypotheek-
of pandrecht is verstrekt, wie de financiële middelen ter beschikking hebben gesteld
en aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon zekerheidsrechten
heeft verleend?
-
□ JA, het vreemde vermogen van de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken
rechtspersoon en/of wie de financiële middelen ter beschikking hebben gesteld en/of
aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon zekerheidsrechten
heeft verleend, is gewijzigd.
EN
Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van het vreemde vermogen, inclusief
de wijzigingen, mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat het vreemde vermogen van de aanvrager en met de aanvrager als
één aan te merken rechtspersoon, wie de financiële middelen ter beschikking hebben
gesteld en aan wie de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon
zekerheidsrechten heeft verleend, NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
d. De wijze van besluitvorming binnen het bestuur, de raad van commissarissen en de vergadering
van aandeelhouders onder meer bij benoeming, schorsing of ontslag van leden van het
bestuur of de raad van commissarissen?
-
□ JA, de wijze van besluitvorming binnen het bestuur en/of de raad van commissarissen
en/of de vergadering van aandeelhouders is gewijzigd.
EN
Ik stuur kopieën van overeenkomsten tussen en volmachten van stemgerechtigden in de
algemene vergadering van aandeelhouders van de vergunninghouder en in de algemene
vergadering van aandeelhouders van de moedermaatschappij van de vergunninghouder mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de wijze van besluitvorming binnen het bestuur, de raad van commissarissen
en de vergadering van aandeelhouders NIET is gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
-
e. De samenstelling van het bestuur en/of commissarissen van de aanvrager en/of (andere)
personen aan wie en de condities en beperkingen waaronder doorlopende volmachten zijn
gegeven om de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon te
vertegenwoordigen (procuratie)?
-
□ JA, de samenstelling van het bestuur en/of commissarissen en/of (andere) personen
aan wie en de condities en beperkingen waaronder doorlopende volmachten zijn gegeven
om de aanvrager of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon te vertegenwoordigen
zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur KvK-uittreksels, een kopie of kopieën van verleende geldige volmachten en
kopieën van overeenkomsten tussen en volmachten van stemgerechtigden in de algemene
vergadering van aandeelhouders van de vergunninghouder en in de algemene vergadering
van aandeelhouders van de moedermaatschappij van de vergunninghouder mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de samenstelling van het bestuur en/of commissarissen van de
aanvrager en/of (andere) personen aan wie en de condities en beperkingen waaronder
doorlopende volmachten zijn gegeven om de aanvrager en met de aanvrager als één aan
te merken rechtspersoon te vertegenwoordigen NIET zijn gewijzigd sinds de laatste
verbondenheidstoets.
-
f. Het doel en/of de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager
of met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon, voor zover deze aandeelhouders
rechtspersonen zijn?
LET OP:
Indien uw laatste verbondenheidstoets heeft plaatsgevonden bij de verlenging 2017
dan heeft u dit niet eerder aangegeven en moet u hieronder JA aankruisen en dient
u een volledige beschrijving te geven van deze aspecten.
-
□ JA, het doel en/of de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager
of rechtspersonen die met de aanvrager als één rechtspersoon zijn aan te merken, voor
zover deze aandeelhouders rechtspersonen zijn, zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van het doel en de feitelijke
werkzaamheden van de aandeelhouders van de aanvrager en/of rechtspersonen die met
de aanvrager als één rechtspersoon aan te merken zijn, mee.
-
□ Nee, Ik verklaar dat het doel en de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders
van de aanvrager en met de aanvrager als één aan te merken rechtspersoon of rechtspersonen,
voor zover deze aandeelhouders rechtspersonen zijn, niet zijn gewijzigd sinds de laatste
verbondenheidstoets.
-
g. Bestaande en voorgenomen overeenkomsten tussen enerzijds de aanvrager of een rechtspersoon
die behoort tot de groep, bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
van de aanvrager en anderzijds rechtspersonen, vennootschappen, of natuurlijke personen,
die zelf of via een dochter- of moedervennootschap radioprogramma’s via de ether verzorgen
of van plan zijn dat te doen?
-
□ JA, bestaande en/of voorgenomen overeenkomsten zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een kopie van de bestaande en voorgenomen overeenkomsten of, indien deze
informatie niet is vastgelegd, een volledige beschrijving van alle aspecten hiervan
toe.
-
□ NEE, ik verklaar dat bestaande en voorgenomen overeenkomsten NIET zijn gewijzigd sinds
de laatste verbondenheidstoets.
-
h. De beschermingsconstructies van de aanvrager of de moedermaatschappij van de aanvrager,
in het bijzonder beschermingsconstructies met betrekking tot plaatsing van preferente
aandelen of prioriteitsaandelen bij een rechtspersoon of een natuurlijk persoon?
-
□ JA, de beschermingsconstructies van de aanvrager of de moedermaatschappij van de aanvrager,
in het bijzonder beschermingsconstructies met betrekking tot plaatsing van preferente
aandelen of prioriteitsaandelen bij een rechtspersoon of een natuurlijk persoon zijn
gewijzigd.
EN
Ik stuur kopieën van documenten inzake beschermingsconstructies van de aanvrager en
de moedermaatschappij van de aanvrager, in het bijzonder beschermingsconstructies
met betrekking tot plaatsing van preferente aandelen of prioriteitsaandelen bij een
rechtspersoon of een natuurlijk persoon mee.
-
□ NEE, ik verklaar dat de beschermingsconstructies van de aanvrager en van de moedermaatschappij
van de aanvrager NIET zijn gewijzigd.
-
i. Andere dan de onder a tot en met h bedoelde banden die de rechtspersoon van de aanvrager,
of een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon van de aanvrager als één rechtspersoon
wordt aangemerkt, raken en die van belang (kunnen) zijn voor de beoordeling of er
sprake is van een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon van de aanvrager als
één rechtspersoon kan worden aangemerkt in de zin van artikel 3 van de Tijdelijke
regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep?
-
□ JA, andere dan de onder a tot en met h bedoelde banden die van belang (kunnen) zijn
voor de beoordeling of er sprake is van een rechtspersoon die samen met de rechtspersoon
van de aanvrager als één rechtspersoon kan worden aangemerkt zijn gewijzigd.
EN
Ik stuur een volledige beschrijving van alle aspecten van die banden toe.
-
□ NEE, ik verklaar dat GEEN andere dan de onder a tot en met h bedoelde banden die van
belang (kunnen) zijn voor de beoordeling of er sprake is van een rechtspersoon die
samen met de rechtspersoon van de aanvrager als één rechtspersoon kan worden aangemerkt
zijn gewijzigd sinds de laatste verbondenheidstoets.
A.2.2. Extra bij te voegen documenten
LET OP:
Als u onder A.2.1. bij één of meer onderdelen ‘JA’ heeft aangekruist, dient u in verband
met de toetsing op verbondenheid, altijd de volgende extra documenten bij te voegen:
-
a. een integrale nieuwe beschrijving van de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen die
de vergunninghouder raken. De beschrijving moet inzicht geven in alle banden met andere
partijen, zodat kan worden nagegaan of sprake is van verbondenheid. De beschrijving
bevat in elk geval de toelichting op bijbehorende documenten, als bedoeld in A.2.1.
onderdeel a tot en met i en bevat tevens een organogram waarin ook alle aandeelhouders
boven de vergunninghouder zichtbaar zijn gemaakt tot aan de uiteindelijke belanghebbenden
met een aanduiding wie de uiteindelijke belanghebbenden zijn, één en ander voorzien
van alle relevante KvK-uittreksels.
Toelichting:
De uiteindelijke belanghebbende van een rechtspersoon (of andere organisatie) is een
natuurlijk persoon. Deze persoon heeft direct of indirect meer dan 25% belang (aandelen
of stemrecht) of feitelijke zeggenschap in een organisatie of onderneming.
A.2.3. Ondertekening
Naam van de vergunninghouder:
..................
Naam en functie van degene die namens de vergunninghouder deze aanvraag indient en
ondertekent:
................................................., .................................................
Handtekening:
..................
Bij deze aanvraag wordt door bijvoeging van een recent uittreksel (niet ouder dan
een maand) uit het handelsregister en een kopie van de geldende statuten aangetoond
dat de indiener van de aanvraag, overeenkomstig de vertegenwoordigingsbepalingen uit
dat register en die statuten, bevoegd is deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.
Om aan te tonen dat de aanvraag bevoegd is ondertekend namens de aanvrager, kan het
zijn dat u (recente) uittreksels van verschillende (tussenliggende) rechtspersonen
uit het handelsregister en (geldende) kopieën van statuten van verschillende rechtspersonen
dient te overleggen.
NB:
-
• ingevolge artikel 2, tweede lid, en artikel 3, eerste lid, dienen de aanvragen uiterlijk
* [PM] tussen 10 uur en 12 uur of tussen 14 uur en 16 uur te zijn ontvangen op de
voorgeschreven wijze;
-
• ingevolge artikel 2, vierde lid, dient de aanvrager slechts één aanvraag in, ook indien
hij houder is van meer dan één FM-vergunning en aanspraak wenst te maken op verlenging
van meer dan één van deze vergunningen.
TOELICHTING
Algemeen
1. Aanleiding
In 2009 is met het oog op het doelmatig gebruik van het schaarse spectrum besloten
om vanuit de overheid een transitie in gang te zetten naar digitalisering van de radio.
Daarom is, eerst in 2011 en later nogmaals in 2017, de looptijd van de vergunningen
voor analoge commerciële radio verlengd, waarbij de voorwaarde is gesteld dat partijen
investeren in digitale etherradio. Door middel van de zogenaamde koppeling kregen
partijen ook de beschikking over een vergunning voor digitale radio (DAB+). Met de
verlengde vergunningen werden vergunninghouders onder meer verplicht het programma
dat men analoog verspreidt óók digitaal aan te bieden (de zogenoemde simulcast-verplichting).
Digitale radio (DAB+) ontwikkelt zich inmiddels goed in Nederland, maar ook daarbuiten.
In Nederland zijn zes landelijk dekkende frequentielagen zo goed als geheel beschikbaar
voor landelijke, niet-landelijke/regionale en lokale radiopartijen (zowel commercieel
als publiek). Het aantal digitale radio-ontvangers stijgt gestaag en de Europese verplichting
om per december 2020 alle radio’s in nieuw verkochte auto’s te voorzien van digitale
etherontvangst zal de ontwikkeling van digitale radio DAB+ in Europa verder versterken.
In 2020 is de wereld echter opgeschrikt door de uitbraak van de wereldwijde Covid-19-pandemie.
Ook de (commerciële) radiosector heeft hiervan de gevolgen ondervonden. Commerciële
radiostations zijn voor hun businessmodel sterk afhankelijk van advertentie-inkomsten.
De duur van de tweede lockdown en de economische impact ervan in combinatie met de
specifieke behoefte vanuit de commerciële radiosector om additionele financiering
aan te trekken om de gevolgen van de coronacrisis te mitigeren, maken dat het verlengen
van de commerciële vergunningen een maatregel is om de continuïteit van deze sector
te waarborgen. Een belangrijke overweging is daarbij dat het inzetten van het economisch
herstel gebaat is met het voorkomen van onnodige faillissementen van bedrijven. Voor
een nadere toelichting en onderbouwing van dit besluit tot verlengbaarheid, wordt
verwezen naar dit zogenoemde verlengbaarheidsbesluit.1
Ingevolge artikel 18, vijfde lid, van het Frequentiebesluit 2013 wordt een aanvraag
om verlenging ingediend binnen een bij ministeriële regeling te bepalen periode. Voorts
kunnen op grond van het elfde lid van die bepaling nadere regels worden gesteld omtrent
de verlenging van vergunningen. De voorliggende regeling dient ter uitvoering van
deze bepalingen. Zoals in het verlengbaarheidsbesluit is vermeld, zal een eenvoudige
aanvraagprocedure gehanteerd worden, die vergelijkbaar is met de procedure die gold
bij de verlenging van de betrokken vergunningen in 2017.
Tegelijk met de aanvraag om verlenging van de analoge vergunning wordt verlening van
de daaraan gekoppelde vergunning voor digitale radio-omroep aangevraagd. De in deze
regeling opgenomen aanvraagprocedure ziet derhalve evenzeer op de aanvraag van die
vergunningen. De ten aanzien van die aanvraag gestelde regels zijn gebaseerd op de
artikelen 11 en 12 van het Frequentiebesluit 2013.
2. Aanvraagprocedure
Houders van een landelijke commerciële FM-vergunning kunnen, voor zover hun vergunning
ingevolge het betrokken verlengbaarheidsbesluit verlengbaar is, gedurende enkele weken
een aanvraag om verlenging van hun analoge vergunning met een gelijktijdige aanvraag
om verlening van een vergunning voor digitale radio-omroep indienen. De aanvrager
kan in essentie volstaan met indiening van de aanvraag met gebruikmaking van het aanvraagformulier
en, indien van toepassing, het verstrekken van (gedeeltelijke) zekerheid voor betaling
van het verschuldigde bedrag op grond van artikel 3.15 Telecommunicatiewet.
Zoals gezegd dient de vergunninghouder op grond van deze regeling gelijktijdig met
de verlengingsaanvraag ook een aanvraag voor een vergunning voor digitale radio-omroep
in te dienen. Deze vergunning wordt uitsluitend verleend indien ook de verlengingsaanvraag
wordt toegewezen. De digitale vergunning is met toepassing van de uniforme openbare
voorbereidingsprocedure in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht voorbereid.
Het vereiste om zekerheid te stellen voor het geval de aanvraag een vergunning betreft
waarvoor een bedrag is vastgesteld, dient ertoe om te voorkomen dat aanvragen worden
gedaan door partijen die naderhand niet in staat zijn het verschuldigde bedrag te
voldoen. Door verstrekking van een bankgarantie of een waarborgsom toont de aanvrager in feite aan voldoende financiële armslag
te hebben. Indien de vergunningen worden verlengd onderscheidenlijk verleend, wordt
de zekerheid aangewend voor de gedeeltelijke betaling van het verschuldigde bedrag.
Dit bedrag is genoemd in de Regeling vaststelling bedrag landelijke commerciële radio-omroep
2021.
3. Consultatie
Een ontwerp van deze regeling is van 27 oktober 2021 tot en met 25 november 2021 ter
inzage gelegd zodat eenieder zijn of haar zienswijze hierop kon geven. Hieronder wordt
op de gegeven zienswijzen ingegaan voor zover zij betrekking hebben op de onderhavige
regeling en de daarbij behorende bijlagen. Dit betekent dat niet nader zal worden
ingegaan op zienswijzen die betrekking hebben op andere onderwerpen.
Een respondent geeft aan van mening te zijn mening is dat de mogelijkheid geboden
zou moeten worden om de verschuldigde bedragen te voldoen in drie gelijke termijnen
die jaarlijks vervallen op 1 september. De respondent is van mening dat de mogelijkheid
hiertoe uitdrukkelijk benoemd zou moeten worden in de onderhavige regeling in het
bijzonder ook over de wisselwerking tussen een eventuele betaling in termijnen en
het aanhouden en vrijvallen van de bankgarantie dan wel waarborgsom.
Hoewel in artikel 3 van de Regeling vaststelling bedrag landelijke commerciële radio-omroep
2021 is bepaald dat het verschuldigde bedrag in beginsel in zijn geheel dient te worden
betaald op een bij beschikking te bepalen datum, kan een vergunninghouder op grond
van artikel 4.94 van de Algemene wet bestuursrecht verzoeken om betaling in termijnen.
In beginsel zal dan worden besloten tot betaling in 3 termijnen, waarbij betaling
van de eerste termijn bij de verlenging zal plaatsvinden. Mocht hiertoe worden besloten
dan is de vergunninghouder de wettelijke rente verschuldigd. De keuze in de onderhavige
regeling om de hoogte van de waarborgsom of bankgarantie te stellen op één derde van
het totaalbedrag sluit hierbij aan. Overigens is in het aangehaalde artikel ook bepaald
dat de waarborgsom wordt aangewend voor de betaling van het verschuldigde bedrag.
Bij een betalingsregeling waarbij tot betaling in drie termijnen is besloten, zal
de waarborgsom dan worden aangewend voor betaling van de eerste termijn. Ook de bankgarantie
zal daarvoor worden aangewend, als tijdige betaling uitblijft.
4. Regeldruk
De houder van een commerciële FM-vergunning die besluit gebruik te willen maken van
de mogelijkheid tot het verlengen van zijn FM-vergunning en de daarbij behorende vergunning
voor digitale radio omroep, zal daartoe een aanvraag moeten indienen en daarbij de
nodige gegevens moeten overleggen. Het verstrekken van deze gegevens brengt administratieve
lasten met zich mee voor de vergunninghouder/aanvrager. Een algemeen geldend uitgangspunt
voor regelgeving is dat de hieruit voortvloeiende administratieve lasten voor het
bedrijfsleven zo beperkt mogelijk moeten worden gehouden. Tegen deze achtergrond is
de in deze regeling vastgelegde procedure zodanig vorm gegeven dat de administratieve
lasten voor aanvragers tot een minimum beperkt blijven, onder andere door in de bijlagen
van deze regeling een modelvergunningaanvraag en een modelbankgarantie op te nemen.
Wel moet deze aanvraag worden vergezeld van onder meer bescheiden waarmee wordt aangetoond
dat de indiener van de aanvraag bevoegd is die aanvraag namens de vergunninghouder
in te dienen. Daarnaast moet een verbondenheidstoets worden uitgevoerd. Aangezien
in het merendeel van de gevallen recent een oordeel is gevormd over de verbondenheid,
zoals in 2021 bij de Regeling aanvraag- en veilingprocedure digitale radio-omroep
DAB+ laag 7, bij de verlenging in 2017 of op een ander moment, zal dat oordeel als
uitgangspunt genomen worden. Partijen dienen daarom enkel aan te geven of er sinds
de laatste verbondenheidstoets wijzingen hebben plaatsgevonden, die een rol kunnen
spelen bij die toets. Het gaat hierbij vooral om wijzigingen in de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen.
Enkel bij wijzigingen in die verhoudingen wordt aan partijen gevraagd aanvullende
gegevens en/of bescheiden te overleggen. Partijen worden zo ontlast in het aanleveren
van (de hoeveelheid) gegevens en bescheiden. In een enkel geval dient een aanvrager
enkele aanvullende gegevens en bescheiden te overleggen ook als geen wijzigingen hebben
plaatsgevonden. Door de hoeveelheid gegevens en bescheiden die worden opgevraagd te
beperken, zijn de administratieve lasten van deze aanvraagprocedure sterk gereduceerd.
Kwantificering administratieve lasten
Voor de kwantificering van de administratieve lasten wordt uitgegaan dat acht vergunninghouders
een aanvraag indienen voor verlenging en verlening van vergunningen. Per vergunninghouder
dient één aanvraag te worden ingediend.
Het totaal aantal te verlengen en te verlenen vergunningen bedraagt maximaal 18.
De totale administratieve lasten voor de verlenging en verlening van vergunningen
zijn naar verwachting gemiddeld circa € 4.316,40,– in totaal hetgeen € 539,55 per
aanvrager betekent. Deze kosten zijn in principe eenmalig voor de looptijd van de
vergunningen. Deze vergunningen worden voor drie jaar verlengd respectievelijk verleend,
waarna er in principe een procedure volgt om deze frequentieruimte te verdelen. De
eenmalige lasten mogen in dit geval aan de periode van drie jaar worden toegerekend
hetgeen neerkomt op een bedrag per jaar van circa € 179,– per combinatie van analoge
en digitale vergunning.
Voor het vaststellen van de administratieve lasten gaat het om de volgende activiteiten:
-
1. Lezen aanvraagregeling en invullen aanvraag.
-
2. Aanleveren gegevens en/of bescheiden ten behoeve van de verbondenheidstoets.
-
3. Regelen van een bankgarantie of storten van een waarborgsom.
-
4. Verzending aanvraag per post.
Het lezen en het indienen van de aanvraag door een leidinggevende met een uurtarief
van € 77,– zal maximaal vijf uur in beslag nemen. Voor het verzamelen, kopiëren en
aanleveren van gegevens en/of bescheiden ten behoeve van de verbondenheidstoets wordt
twee uur gerekend aangezien een aantal aanvragers recentelijk getoetst zijn op verbondenheid
en partijen kunnen volstaan met het overleggen van een minimum aan gegevens. Daarbij
wordt uitgegaan van besteding van één uur door een leidinggevende met bovengenoemd
uurtarief en besteding van één uur door een administratief medewerker met een uurtarief
van € 39,–.
Ook moet rekening worden gehouden met kopieerkosten van circa € 10,–. Voor het aantekenen
en verzenden van de aanvraag wordt rekening gehouden met een kostenpost van circa
€ 19,50,–. Het aangetekend versturen van de aanvraag zelf kost € 9,05.
In totaal levert dit per aanvrager gemiddeld het volgende beeld op:
Activiteit
|
Wie
|
Tijd of aantal
|
Totaal
|
Lezen regeling en invullen aanvraag
|
Leidinggevende
|
5 uur
|
5 x € 77,– = € 385,–
|
Aanleveren gegevens ten behoeve van de verbondenheidstoets
|
Leidinggevende
|
1 uur
|
1 x € 77,– = € 77,–
|
Verzamelde stukken kopiëren
|
Administratief medewerker
|
1 uur
|
1 x € 39,– = € 39,–
|
Kosten kopieën
(10 cent per kopie)
|
|
100 kopieën
|
0,1 x 100 = € 10,–
|
Aantekenen en verzenden aanvraag
|
Administratief medewerker
|
Half uur
|
0,5 x € 39,– = € 19,50
|
Kosten aangetekende verzending
|
|
|
1 x € 9,05,– = € 9,05
|
Totale kosten zonder bankgarantie1
|
|
|
€ 539,55
|
X Noot
1Bij het aanvragen van een bankgarantie zal de regeldruk voor partijen die een verlengingsprijs
moeten betalen toenemen. Dit ligt in het feit dat deze aangevraagd dient te worden
en gezien het feit dat gedurende de looptijd van de bankgarantie een maandelijks bedrag
zal moeten worden voldaan. Daarbij wordt uitgegaan van 3 maanden tussen de aanvraag
en de aanwending van de bankgarantie voor gedeeltelijke betaling van het verschuldigde
bedrag.
Uitgaande van een gemiddelde zekerheidsstelling van € 3.400.000,– en kosten van 1%
per jaar komen de kosten van een bankgarantie gemiddeld uit op ongeveer € 8.400,–
gedurende de looptijd van de garantie voor drie maanden.
5. Toetsen
Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid (UTH)
Deze regeling en de toelichting zijn voorgelegd aan Agentschap Telecom. Agentschap
Telecom acht de Regeling verlenging en digitalisering landelijke commerciële radio-omroep
2021 uitvoerbaar en handhaafbaar.
Adviescollege toetsing regeldruk
Deze regeling en de toelichting zijn voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk.
Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft besloten om af te zien van formele advisering
wegens de geringe regeldruk die de regeling met zich meebrengt.
6. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt afgeweken inzake het beleid
van vaste verandermomenten voor regelgeving.
De huidige commerciële FM-vergunningen lopen af op 31 augustus 2022. Het is van groot
belang voor de huidige vergunninghouders dat zij ruim voor deze datum duidelijkheid
hebben over de verlenging onderscheidenlijk verlening van deze vergunningen. Deze
duidelijkheid is nodig om bijvoorbeeld tijdig contracten ten behoeve van reclameopbrengsten
te kunnen afsluiten of voortzetten. Voorts zal zekerheid over verlenging en verlening
van belang zijn voor continuering van de gezamenlijke uitzendingen op het DAB+-netwerk
en de daarvoor benodigde samenwerkingsovereenkomst. Met het oog hierop is afgeweken
van het beleid ten aanzien van de vaste verandermomenten; de uitzonderingsgrond ‘Hoge
c.q. buitensporige private of publieke voor- en nadelen van vertragingen of vervroeging
van invoering’ is hier van toepassing.
Artikelsgewijs
Artikel 1
Dit artikel duidt de gebruikte definities en begrippen. Eén van de begrippen die nader
wordt gedefinieerd, is het begrip vergunningen. Door in dit artikel te verwijzen naar
het Verlengbaarheidsbesluit en de daarin gehanteerde definitie voor FM-vergunningen,
is duidelijk welke vergunningen bedoeld worden in deze Regeling. Volledigheidshalve
wordt opgemerkt dat de verlenging betrekking heeft op de in die besluiten genoemde
vergunningen, inclusief (in elk geval) de daarbij aangekondigde wijzigingen.
Daarnaast is in deze bepaling een omschrijving gegeven van de vergunning voor digitale
radio-omroep. Het betreft het gebruik van een negende deel van een zogenaamde multiplex,
gelet op het feit dat de multiplex bestemd is voor de houders van de landelijke commerciële
FM-vergunningen. Er kan zich de situatie voordoen dat minder dan negen van deze vergunningen
voor digitale radio-omroep in gebruik zijn. In dat geval kunnen de vergunninghouders
ieder naar rato een deel van de resterende capaciteit gebruiken. Dit zal, net als
thans het geval is, worden vastgelegd in de te verlenen vergunning voor digitale radio-omroep.
Artikel 2
De houders van de FM-vergunningen waar deze regeling betrekking op heeft, kunnen vanaf
18 januari 2022 een aanvraag indienen die betrekking heeft op verlenging van hun vergunning.
Daarbij dienen zij gebruik te maken van het in bijlage 1 bij deze regeling opgenomen
formulier.
Voor persoonlijke overhandiging geldt dat de aanvraag in die periode elke werkdag
kan worden ingediend, enkel tussen 10.00 uur en 12.00 uur en 14.00 uur en 16.00 uur
bij de receptie van Agentschap Telecom, Emmasingel 1, Groningen. Bij persoonlijke
overhandiging zal een bewijs worden afgegeven van ontvangst van de aanvraag. Voor
alle duidelijkheid wordt nog opgemerkt dat tot 16.00 uur betekent dat de aanvraag
vóór 16.00 uur dient te worden ontvangen.
De aanvrager dient slechts één aanvraag in, ook indien hij houder is van meer dan
één FM-vergunning. Dit betekent bijvoorbeeld dat de aanvrager die de huidige houder
is van twee vergunningen, waarbij de vergunninghouder dus dezelfde rechtspersoon is,
maar één aanvraag indient. Bij verschillende vergunninghouders (rechtspersonen) binnen
één concern die een verlenging van hun vergunningen willen aanvragen, geldt dat er
per vergunninghouder één aanvraag moet worden ingediend.
Ten behoeve van de verbondenheidstoets en de daarvoor over te leggen gegevens, wordt
opgemerkt dat bij het indienen van de aanvraag kan worden uitgegaan van de verbondenheidstoets
die het meest recent heeft plaatsgevonden. Hebben er sindsdien wijzigingen plaatsgevonden
die van invloed zouden kunnen zijn op het oordeel of sprake is van verbondenheid,
dan dient die wijziging te worden beschreven en dienen de (recentere) gegevens en
documenten te worden overgelegd. In het geval de laatste verbondenheidstoets bij de
verlenging in 2017 heeft plaatsgevonden, wordt eveneens een nadere beschrijving gevraagd
van het doel en/of de feitelijke werkzaamheden van de aandeelhouders. Dit gaat om
aandeelhouders van de aanvrager, voor zover deze aandeelhouders rechtspersonen zijn.
Maar geldt eveneens voor aandeelhouders van de met aanvrager als één aan te merken
rechtspersoon, voor zover deze aandeelhouders rechtspersonen zijn. Het kan zijn dat
de aanvrager met verschillende rechtspersonen als één rechtspersoon wordt aangemerkt.
In al die gevallen dient een nadere beschrijving aangeleverd te worden conform het
aanvraagformulier. Ook hier geldt dit alleen voor zover die aandeelhouders zelf rechtspersonen
zijn
Artikel 3
Ingevolge het digitaliseringsbeleid wordt bij de verlenging van de FM-vergunningen
ook een vergunning voor digitale radio-omroep verleend. In het Nationaal Frequentieplan
2014 (verder: NFP) is bepaald dat de frequentieruimte waarop de FM-vergunningen betrekking
hebben, bestemd is voor gebruik door partijen die ook gebruik maken van frequentieruimte
die is bestemd voor digitale radio-omroep. In die zin zijn de onderscheidenlijke frequentiebanden
‘gekoppeld’.
De aanvraag om verlenging van de FM-vergunning dient daarom vergezeld te gaan van
een aanvraag om verlening van een vergunning voor digitale radio-omroep. In het geval
een aanvraag om verlenging betrekking heeft op twee FM-vergunningen, dan moeten blijkens
het eerste lid tegelijkertijd twee vergunningen voor digitale radio-omroep worden
aangevraagd.
De aanvraag voor digitale radio-omroep moet binnen dezelfde termijn als die gesteld
is voor de aanvraag om verlenging van de FM-vergunning worden ingediend. De aanvraagprocedure
voor een vergunning voor digitale radio-omroep is dus gekoppeld met die voor de verlenging
van de FM-vergunningen en kent dezelfde vereisten. Om die reden zijn de desbetreffende
bepalingen in het tweede lid van overeenkomstige toepassing verklaard. Ook daarom
dient de aanvrager gebruik te maken van het in bijlage 1 opgenomen formulier.
Artikel 4
Uit de Regeling vaststelling bedrag landelijke commerciële radio-omroep 2021 volgt
in hoeverre de houder of verkrijger van een vergunning voor landelijke commerciële
radio-omroep een bedrag is verschuldigd. Het betreft de vergunningen voor de kavels
A1, A3, A6 en A7 en de daaraan gekoppelde vergunningen voor digitale radio-omroep.
De aanvrager stelt zekerheid ter grootte van een derde van het verschuldigde bedrag
voor het totaal aan te verlengen kavels. Dit kan middels het storten van een waarborgsom
of het verstrekken van een bankgarantie. Bij storting van een waarborgsom dient deze
tijdig te zijn ontvangen. In geval de zekerheid wordt gesteld middels een bankgarantie
dient dit overeenkomstig het in bijlage 2 opgenomen model te worden verstrekt. Zowel
de waarborgsom als de bankgarantie kan worden aangewend voor betaling van een gedeelte
van het verschuldigde bedrag conform de Regeling vaststelling bedrag landelijke commerciële
radio-omroep 2021.
Artikel 5
Indien de aanvraag tot verlenging niet in de in artikel 2, tweede lid, bepaalde periode
is ontvangen, op een andere wijze is ontvangen (bijvoorbeeld per fax of e-mail) of
op een ander adres, wordt de aanvraag geweigerd. De aanvraag tot verlenging wordt
eveneens geweigerd indien bij die aanvraag niet tegelijkertijd een aanvraag om verlening
van een vergunning voor digitale radio-omroep is gevoegd, of deze wordt geweigerd.
Voor het ontbreken van een dergelijke aanvraag wordt geen verzuimherstel geboden.
Het verkrijgen van de vergunning voor digitale radio-omroep is randvoorwaardelijk
voor verlenging van de FM-vergunning. In artikel 3.18 van de Telecommunicatiewet zijn
de weigeringsgronden voor verlening van een vergunning opgenomen. De vergunningen
voor digitale radio-omroep worden niet verlengd, maar (opnieuw) verdeeld. Hierdoor
is artikel 3.18 van de Telecommunicatiewet onverkort van toepassing is. Uit het Nationaal
Frequentieplan 2014 volgt dat van verlenging van de FM-vergunningen uitsluitend sprake
kan zijn voor zover daaraan een vergunning voor digitale radio-omroep wordt gekoppeld.
Het tweede lid van artikel 5 borgt dit uitgangspunt door expliciet te maken dat de
aanvraag om verlenging wordt geweigerd, ingeval de vergunning voor digitale radio-omroep
op grond van artikel 3.18 van de Telecommunicatiewet wordt geweigerd.
In dit kader is voorts van belang dat uit artikel 9 volgt dat de aanvraag tot verlening
van een vergunning voor digitale radio wordt geweigerd als de aanvraag tot verlenging
van de FM-vergunning niet wordt toegewezen (als deze is geweigerd of buiten behandeling
is gelaten). Het niet tijdig indienen van de aanvraag tot verlenging leidt in die
zin automatisch tot afwijzing van de aanvraag om verlening van een vergunning voor
digitale radio-omroep.
Artikel 6
Zoals vermeld in de toelichting bij artikel 2 wordt de aanvraag om verlenging (en
daarmee ingevolge artikel 9 ook de aanvraag tot verlening van een vergunning voor
digitale radio-omroep) geweigerd indien niet aan de vereisten voor tijdstip en wijze
van indiening van een aanvraag is voldaan. Indien bij deze aanvraag tot verlenging
of bij de aanvraag tot verlening van de vergunning voor digitale radio-omroep niet
is voldaan aan de andere vereisten – betreffende het volstaan met één aanvraag om
verlenging, het gebruik van het aanvraagmodel en het stellen van zekerheid – wordt
gelegenheid geboden om het geconstateerde verzuim te herstellen. In geval het geconstateerde
verzuim niet is hersteld, kan dat aanleiding zijn de aanvraag buiten behandeling te
stellen, op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het verzuim kan gedurende een periode van tien werkdagen te rekenen vanaf de dag na
dagtekening van de mededeling worden hersteld. De gegevens of bescheiden die dienen
ter herstel van het verzuim, worden per post ontvangen of persoonlijk overhandigd.
Persoonlijke overhandiging dient plaats te vinden op werkdagen tussen 10.00 en 12.00
uur en 14.00 en 16.00 uur ten kantore van Agentschap Telecom, Emmasingel 1, 9726 AH
Groningen.
Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat dit artikel ziet op beide aanvragen (zowel
verlenging van de analoge vergunning als verlening van de digitale vergunning).
Artikel 7
Met artikel 7 worden de in artikel 3.19, tweede lid, van de Telecommunicatiewet, opgenomen
intrekkingsgronden van toepassing verklaard op de beoordeling van de aanvraag om verlenging.
Dat betekent dat in geval er omstandigheden zijn die grond zouden bieden voor intrekking
van een vergunning, dit eveneens gronden zijn voor het weigeren van de verlenging.
Anders zou een vergunninghouder voor verlenging van zijn vergunning in aanmerking
komen, hoewel er vervolgens (meteen) redenen zijn voor intrekking van zijn vergunning.
Ten aanzien van de toepassing van de wettelijke intrekkingsgronden kan men denken
aan de situatie dat de houder van een vergunning niet meer voldoet aan de gestelde
eisen om in aanmerking te komen voor de vergunning; bijvoorbeeld indien hij failliet
is verklaard. In dergelijke situaties zou het niet wenselijk zijn de vergunning te
verlengen, maar dient de verlenging te worden geweigerd, al dan niet voorafgegaan
door een intrekking van de bestaande vergunning. Of de weigering wordt voorafgegaan
door de intrekking van de huidige vergunning zal mede afhangen van de mate waarin
de procedure voor verlenging parallel loopt aan een voornemen tot intrekking en de
overige omstandigheden van het geval.
Artikel 8
Deze bepaling markeert dat de aanvraag om verlenging wordt toegewezen indien er geen
grond is om de aanvraag buiten behandeling te laten of te weigeren.
Voor alle duidelijkheid wordt nog opgemerkt dat de beoordelingsruimte bij de totstandkoming
van een besluit tot intrekking van een lopende vergunning beperkter is dan in geval
van een besluit om een vergunning niet (nogmaals) te verlengen. Een intrekking heeft
tot gevolg dat een vergunninghouder niet meer van zijn recht gebruik kan maken gedurende
de initieel vergunde vergunningsduur. Bij een verlenging wordt de oorspronkelijke
vergunningsduur verlengd, in afwijking van de hoofdregel dat een vergunning die geveild
of via een vergelijkende toets is verdeeld in beginsel niet wordt verlengd. De mogelijkheid
om binnen bepaalde voorwaarden een vergunning te verlengen valt dan ook niet gelijk
te stellen aan de intrekking van een lopend recht. Dit maakt de beoordeling die bij
een verlenging gemaakt kan worden dan ook ruimer dan de beoordeling die gemaakt dient
te worden bij de intrekking van een lopende vergunning. Dit betekent evenwel niet
dat deze gronden lichtvaardig zullen worden toegepast. Uiteraard zullen alle omstandigheden
per geval worden afgewogen en zal de betrokken grond slechts worden toegepast in geval
over de toepassing daarvan geen twijfel kan bestaan en een weigering proportioneel
is. In dit kader wordt voorts opgemerkt dat een weigering van een aanvraag uiteraard
een voor bezwaar en beroep vatbaar besluit is, zodat rechtsbescherming geborgd is.
Artikel 9
De aanvraag om verlening van een vergunning voor digitale radio-omroep wordt (uitsluitend) toegewezen als
ook de bijbehorende aanvraag om verlenging van de analoge vergunning wordt toegewezen. Vindt geen verlenging van de bijbehorende
analoge vergunning plaats, dan wordt de aanvraag om verlening van een vergunning voor
digitale radio-omroep afgewezen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok