De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b, 4, eerste en tweede lid, en 5 van de
Kaderwet subsidies I en M en de artikelen 2, eerste lid, 4, eerste en tweede lid,
6, tweede lid, onderdeel b, artikel 8, eerste en tweede lid, 10, tweede en vierde
lid, 15, eerste en vijfde lid, en 24, eerste en derde, lid, van het Kaderbesluit subsidies
I en M;
BESLUIT:
ARTIKEL I
In artikel 7, tweede lid, van de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19
opslag en vervoer wordt ‘twee’ vervangen door ‘tweeënhalf’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2021.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg
TOELICHTING
De op 1 oktober 2021 in werking getreden Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod
COVID-19 opslag en vervoer kende een onjuistheid die bij deze wijzigingsregeling is
hersteld. In artikel 7, tweede lid, van de subsidieregeling is de factor twee vervangen
door de factor tweeënhalf.
De subsidieregeling kent ter bepaling van de hoogte van voor subsidie in aanmerking
komende additionele vervoerskosten de systematiek dat de werkelijke additionele vervoerskosten
in de periode van 13 november 2020 tot 1 februari 2021 met een bepaalde factor worden
vermenigvuldigd waarmee de totale additionele vervoerskosten als gevolg van het vuurwerkverbod
zo goed mogelijk worden benaderd.
Er was een discrepantie ontstaan tussen de ontwerpregeling zoals die in internetconsultatie
is gegaan en de ontwerpregeling zoals die als staatssteunmaatregel aan de Europese
Commissie is genotificeerd. Per abuis is in de genotificeerde en vervolgens vastgestelde
versie van de regeling deze factor op 2 in plaats van op 2,5 bepaald.
De verleningsbesluiten en de daarop gebaseerde voorschotten zijn bepaald aan de hand
van de subsidieregeling zoals deze destijds luidde met daarin bovenbedoelde factor
gesteld op 2. Door deze wijziging van de subsidieregeling wordt bij de vaststellingbesluiten
ter bepaling van de voor subsidie in aanmerking komende vervoerskosten alsnog een
factor van 2,5 toegepast.
Deze wijziging brengt voor aanvragers geen administratieve lasten met zich omdat de
aanvragen hierop niet hoeven worden aangepast. Uitvoeringsinstantie RVO voert deze
wijziging door bij de vaststellingsbesluiten. Deze regeling is dan ook niet aan het
Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) voorgelegd. Omdat internetconsultatie niet
had kunnen leiden tot aanpassing, is daarvan afgezien.
Er is afgeweken van de vaste verandermomenten nu op het eerstvolgende vaste verandermoment
van 1 januari 2022 de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en
vervoer vervalt.
Omdat deze wijziging een verruiming inhoudt van een subsidieregeling die door de Europese
Commissie in overeenstemming met de interne markt is verklaard, is het ontwerp van
de wijzigingsregeling eveneens ter beoordeling voorgelegd. Bij beschikking van 12 november
2021 met nummer SA.100303 (2021/N) heeft de Europese Commissie de gewijzigde subsidieregeling
in overeenstemming met de interne markt verklaard.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg