Besluit van de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit van 10 december 2021, kenmerk 01.252.903, inzake wijziging van de vergunning, als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen, tot het organiseren van niet-incidentele loterijen

Besluit

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit besluit, gelet op artikel 5, derde lid, van de Wet op de kansspelen, de vergunning Impact Loterij B.V. 2018–2023, met kenmerk 01.042.958, inzake de verlening van een vergunning aan Impact Loterij B.V., ingeschreven in het handelsregister van Nederland onder KvK-nummer 66554047, voor het organiseren van niet-incidentele loterijen, als volgt te wijzigen:

I. De voorschriften A tot en met G worden vervangen door:

Algemeen

  • 1. De vergunninghouder oefent in Nederland geen andere activiteiten uit dan welke gericht zijn op het uitsluitend aan enig algemeen belang ten goede laten komen van de opbrengsten van de loterij(en).

  • 2. De vergunninghouder moet de loterij(en) zonder winstoogmerk en op doelmatige en doeltreffende wijze exploiteren.

  • 3. De vergunninghouder heeft per georganiseerde loterij een afzonderlijke, overzichtelijke en doelmatige administratie.

  • 4. De vergunninghouder maakt uitsluitend noodzakelijke kosten. Dit betekent dat de vergunninghouder alleen kosten mag maken die rechtstreeks verband houden met het organiseren van loterij(en) en die tot de normale bedrijfskosten gerekend kunnen worden. De provisie voor de verkoop van deelnamebewijzen door derden mag niet meer bedragen dan 10% van de verkoopprijs van de door die derden verkochte deelnamebewijzen.

  • 5. De vergunninghouder wendt geen inleg van andere deelnemingsbewijzen dan de inleg van de deelnemingsbewijzen aan het aan hem vergunde kansspel voor de uitkering van gewonnen prijzen en premies (pooling).

  • 6. De vergunninghouder waarborgt dat het uitbesteden van zijn werkzaamheden (of een deel daarvan) geen belemmering vormt voor:

    • a. het naleven van de toepasselijke wet- en regelgeving en de vergunningvoorschriften; en

    • b. het doelmatig en doeltreffend uitoefenen van toezicht hierop.

  • 7. De vergunninghouder beschikt over procedures en maatregelen om belangenverstrengeling tegen te gaan.

  • 8. De vergunninghouder beschikt over procedures en maatregelen voor het behandelen en vastleggen van incidenten.

Kenmerken van de loterij(en)

  • 9. De vergunninghouder organiseert maximaal 69 trekkingen per kalenderjaar.

  • 10. De maximale verkoopprijs van een deelnamebewijs is 30 euro.

Afdracht ten behoeve van het algemeen belang

  • 11. De vergunninghouder draagt, gerekend over een kalenderjaar, de opbrengst (aantal verkochte deelnamebewijzen x verkoopprijs deelnamebewijzen) van de loterij(en) – na aftrek van prijzen en noodzakelijke kosten – af aan begunstigden met een doel van algemeen belang (afdracht).

  • 12. De afdracht bedraagt per kalenderjaar, minimaal 40% van de opbrengst (aantal verkochte deelnamebewijzen x verkoopprijs deelnamebewijzen) van de georganiseerde loterij(en), waarbij de vergunninghouder minimaal 80% van de afdracht uitkeert aan begunstigden die door de Belastingdienst zijn aanwezen als algemeen nut beogende instellingen (ANBI).

  • 13. De vergunninghouder keert de afdracht zo spoedig mogelijk, en in ieder geval uiterlijk drie maanden na afloop van elk kalenderjaar uit aan de begunstigden.

  • 14. De vergunninghouder keert de afdracht vrij van last uit aan de begunstigden. Dit houdt in ieder geval in dat de vergunninghouder geen tegenprestatie mag verbinden aan de afdracht en niet van begunstigden mag eisen dat zij zich exclusief aan de vergunninghouder verbinden.

  • 15. De vergunninghouder mag, gerekend over een kalenderjaar, ten hoogste 20% van de afdracht uitkeren aan begunstigden die op eigen initiatief goederen of diensten ter beschikking stellen die door de vergunninghouder als prijzen kunnen worden gebruikt.

Consumentenbescherming

  • 16. De vergunninghouder waarborgt dat minderjarigen niet deelnemen aan de loterij(en).

  • 17. De vergunninghouder moet te allen tijde alle prijzen en premies, die hij de deelnemers voorafgaand aan elke trekking aan de desbetreffende loterij in het vooruitzicht stelt, in de trekking toekennen aan verkochte dan wel aan alle te koop aangeboden deelnamebewijzen. De vergunninghouder mag hieraan geen voorwaarden of drempelwaarden verbinden.

  • 18. De vergunninghouder mag prijzen en premies trekken uit verkochte en niet-verkochte deelnamebewijzen (universumtrekking).

  • 19. De vergunninghouder maakt de uitslag van de trekking(en) zo spoedig mogelijk en op een duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze bekend.

  • 20. De vergunninghouder keert de prijzen zo spoedig mogelijk uit. Het uitkeren van prijzen aan minderjarigen is niet toegestaan.

  • 21. De vergunninghouder vermeldt, voor zover praktisch mogelijk, op alle publicaties en deelnamebewijzen van de loterij(en) de naam, (e-mail)adres en telefoonnummer van de loterij, de domeinnaam van de website(s) van de loterij(en) en dat de Kansspelautoriteit de vergunning heeft verleend. De vergunninghouder vermeldt op de fysieke deelnamebewijzen ook de prijs van het deelnamebewijs.

Transparantie

  • 22. De vergunninghouder publiceert per georganiseerde loterij in ieder geval de volgende informatie op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze op de website(s) van de desbetreffende loterij:

    • a. Dat de Kansspelautoriteit de vergunning heeft verleend.

    • b. De meest recente versie van het deelnemersreglement en de meest recente versie van de trekkingsprocedure.

    • c. Het prijzenschema per trekking, plaats en tijdstip van de trekking, en het tijdstip en de wijze waarop de uitslag van de trekking bekend gemaakt wordt. De vergunninghouder maakt dit per trekking bekend voorafgaand aan de verkoop van de deelnamebewijzen.

    • d. Per trekking en voorafgaand aan de verkoop van deelnamebewijzen maakt de vergunninghouder bekend of hij gebruik maakt van universumtrekking, welke prijzen mogelijk niet vallen en wat er gebeurt met de prijzen die worden toegekend aan een niet-verkocht deelnamebewijs.

    • e. De verkoopprijs of -prijzen van de deelnamebewijzen of abonnementen. De vergunninghouder maakt dit per trekking bekend voorafgaand aan de verkoop van de deelnamebewijzen.

    • f. De wijze waarop een consument een prijs kan opeisen.

    • g. Informatie over de afdracht met tenminste de volgende elementen:

      • i. een lijst met begunstigden waaraan de vergunninghouder de afdracht van het voorafgaande kalenderjaar heeft uitgekeerd;

      • ii. of deze begunstigden door de Belastingdienst zijn aangewezen als ANBI;

      • iii. de wijze waarop de vergunninghouder bepaalt welke organisaties worden aangemerkt als begunstigden; en

      • iv. de wijze waarop de vergunninghouder de afdracht verdeelt over de begunstigden.

    • h. De jaarrekening en het jaarverslag. De vergunninghouder publiceert deze documenten vóór 1 juli van elk jaar.

Meldplicht

  • 23. De vergunninghouder meldt bij de Kansspelautoriteit, voorafgaand aan de eerste verkoop van deelnamebewijzen van een te organiseren loterij, alle merk-, domein- en applicatienamen (voor de consument) die hij gebruikt bij het aanbieden van de desbetreffende loterij.

  • 24. De vergunninghouder meldt bij de Kansspelautoriteit de volgende wijzigingen, zo spoedig mogelijk, en in ieder geval voordat de wijziging van kracht is:

    • a. Uitbreiding of wijziging van bestaande loterij(en) ten opzichte van het bij de aanvraag van de vergunning omschreven en door de Kansspelautoriteit getoetste spelaanbod.

    • b. Elke wijziging ten opzichte van bij de aanvraag van de vergunning opgegeven en daarna doorgegeven:

      • i. leidinggevenden; en

      • ii. zeggenschaphebbenden.

    • c. Elke wijziging van eerder bij de Kansspelautoriteit gemelde merk-, domein- en applicatienamen, en alle nieuw in gebruik te nemen merk-, domein- en applicatienamen.

  • 25. De vergunninghouder legt een voorstel voor een nieuwe loterij(en) zo spoedig mogelijk en in ieder geval uiterlijk vier weken voorafgaand aan de voorgenomen datum van de eerste lotenverkoop ter goedkeuring voor aan de Kansspelautoriteit.

  • 26. De vergunninghouder meldt bij de Kansspelautoriteit alle onvoorziene en niet-structurele gedragingen en gebeurtenissen (incidenten) die een ernstig gevaar kunnen vormen voor de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen of het vertrouwen in de verantwoorde, betrouwbare en controleerbare organisatie van de vergunde kansspelen kunnen schaden, zo spoedig mogelijk, en in ieder geval binnen 72 uur nadat de vergunninghouder kennis heeft genomen van het incident. De vergunninghouder legt het incident vast en neemt direct maatregelen om het incident te beëindigen, de schade te beperken of te herstellen en om herhaling te voorkomen.

  • 27. Als de vergunninghouder niet meer kan voldoen of niet heeft voldaan aan de verplichting om meer dan 80% van de afdracht uit te keren aan begunstigden met een ANBI-status, meldt de vergunninghouder dit zo spoedig mogelijk bij de Kansspelautoriteit, en ieder geval zodra hij hier kennis van heeft genomen.

Rapportage

  • 28. De vergunninghouder voert periodiek een audit uit van de betrouwbaarheid van de organisatie van de loterij(en). De vergunninghouder voert de audit uit aan de hand van het op de website van de Kansspelautoriteit gepubliceerde ‘IT-audit programma loterijen’. De vergunninghouder verstrekt aan de Kansspelautoriteit uiterlijk vóór 1 mei 2023, en vervolgens van elk jaar, de rapportage van de audit over het voorafgaande kalenderjaar.

  • 29. De vergunninghouder verstrekt aan de Kansspelautoriteit uiterlijk vóór 1 juli van elk jaar per georganiseerde loterij een rekening en verantwoording over het voorafgaande kalenderjaar. De vergunninghouder gebruikt het daarvoor bestemde formulier. De vergunninghouder is verplicht elke rekening en verantwoording vergezeld te laten gaan van een onderzoeksverslag en een verklaring van de getrouwheid, opgesteld door een accountant, zijnde een auditor als bedoeld in de Richtlijn 2006/43/EG, die staat ingeschreven in een openbaar register zoals bedoeld in artikel 15 van die richtlijn. De vergunninghouder publiceert uiterlijk vóór 1 juli van elk jaar de rekening en verantwoording over het voorafgaande kalenderjaar van elke georganiseerde loterij op de website van de desbetreffende loterij.

  • 30. De vergunninghouder verstrekt uiterlijk vóór 1 april van elk jaar een overzicht van de maatregelen en voorzieningen die hij in het voorgaande kalenderjaar heeft getroffen om verslaving aan de door hem georganiseerde loterij(en) zoveel mogelijk te voorkomen. De vergunninghouder voegt daarbij een rapportage over eventuele wijzigingen in het overzicht ten opzichte van het verstrekte overzicht van het jaar daarvoor, en, indien van toepassing, over het aantal interventies en maatregelen dat hij in het voorgaande kalenderjaar heeft ondernomen.

II. De toelichting op de voorschriften A tot en met G komt te vervallen.

III. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit, namens deze, R.E. Heijungs Hoofd afdeling Toezicht en Consument

Bezwaar maken

U kunt tegen dit besluit bezwaar maken door een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar het volgende adres:

Kansspelautoriteit

Afdeling Juridische Zaken & Ontwikkeling

Postbus 298

2501 CG Den Haag

U kunt uw bezwaarschrift ook door uw gemachtigde laten indienen. Als de gemachtigde geen advocaat is, moet u een machtiging bijvoegen bij uw bezwaarschrift.

Zorg ervoor dat uw bezwaarschrift in elk geval het volgende bevat:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • een kopie van de beslissing;

  • de gronden van uw bezwaar;

  • uw handtekening of de handtekening van uw gemachtigde.

Voor meer informatie kunt u op rijksoverheid.nl de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen beslissingen van de overheid’ downloaden.

Let wel: het instellen van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op.

Kunt u de beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten vanwege een spoedeisend belang? Dan kunt u bij de sector bestuursrecht van de rechtbank in uw arrondissement een verzoek om voorlopige voorziening indienen.

TOELICHTING WIJZIGINGSBESLUIT VERGUNNING IMPACT LOTERIJ

Eind 2021 lopen verschillende meerjarige vergunningen voor loterijen en sportweddenschappen af. De Kansspelautoriteit heeft dit moment aangegrepen om de modelvergunning voor niet-incidentele artikel 3 loterijen en de vergunningen voor lotto, instantloterij en sportweddenschappen te moderniseren.1 De vergunning voor het organiseren van niet-incidentele loterijen door Impact Loterij B.V., als bedoeld in artikel 3 van de wet op de kansspelen, heeft een looptijd tot en met 15 oktober 2023. Om te voorkomen dat er als gevolg van het verlenen van nieuwe vergunningen meerdere vergunningenregimes naast elkaar bestaan, heeft de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit besloten de aan de Impact Loterij B.V. verleende vergunning ambtshalve te wijzigen. De vergunning is aangepast, waarbij de voorschriften A tot en met G zijn vervangen door nieuwe of nieuw geformuleerde voorschriften. De nieuwe voorschriften zijn voor zover mogelijk gelijkluidend aan de voorschriften in de vergunning voor het organiseren van niet-incidentele loterijen die zijn vergeven aan andere partijen.

Naast redactionele verbeteringen, verduidelijking en herschikking van vergunningvoorschriften, betreft het enkele inhoudelijke wijzigingen.

Consumentenbescherming

Voorschrift 17

Vanuit het oogpunt van consumentenbescherming is dit voorschrift aan de vergunning toegevoegd. Het voorschrift houdt in dat de vergunninghouder geen voorwaarden of drempelwaarden mag verbinden aan het toekennen van prijzen en premies die hij de deelnemers voorafgaand aan elke trekking aan de desbetreffende loterij in het vooruitzicht stelt.

Voorbeeld: de vergunninghouder mag bij een tegenvallende verkoopopbrengst geen (hoofd)prijzen uit de prijzenpot halen die hij de deelnemers voorafgaand aan de trekking van de loterij in het vooruitzicht heeft gesteld.

Voorschrift 18

De vergunninghouder mag gebruik maken van een ‘universumtrekking’. De vergunninghouder moet per trekking en voorafgaand aan de verkoop van de deelnamebewijzen bekendmaken of hij gebruik maakt van een universumtrekking en welke prijzen worden getrokken uit een universum dat bestaat uit zowel verkochte als niet-verkochte deelnamebewijzen.

Voorbeeld: indien de (hoofd)prijs kan vallen op een niet-verkocht deelnamebewijs, dient de vergunninghouder dit per trekking en voorafgaand aan de verkoop op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze op de website(s) van de loterij bekend te maken.

Transparantie

Voorschrift 22

Deze wijziging zorgt ervoor dat de vergunninghouder op de website(s) van de loterijen op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze informatie verschaft over essentiële kenmerken van specifieke loterij(en). Dit is vanuit een oogpunt van zowel toezicht als transparantie voor de consument wenselijk.

Meldplicht

Voorschrift 23 en 24 sub c

Deze nieuwe voorschriften dienen onder meer het toezicht op de naleving en de informatieverstrekking aan consumenten. De overeenkomstig deze voorschriften gemelde informatie wordt ook openbaar gemaakt. Daarmee is voor een ieder direct duidelijk waar het onder deze vergunning vallende aanbod wordt aangeboden.

Voorschrift 24 sub a en 25

Deze voorschriften dienen er toe om te voorkomen dat er door een vergunninghouder een ander kansspel dan een loterij aangeboden wordt. Op het moment dat een vergunninghouder een bestaande loterij wil uitbreiden of wijzigen moet zij de Kansspelautoriteit hierover informeren. In het geval dat de vergunninghouder een nieuw loterijconcept ontwikkeld en deze onder de vergunning wil aanbieden, dient zij dit concept ter goedkeuring voor te leggen aan de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit zal beoordelen of het aangeboden kansspel een loterij betreft.

Voorschrift 27

Dit voorschrift dient er toe om te zorgen dat de juiste afdrachtsverplichting op de vergunninghouder rust. De Kansspelautoriteit past voorschrift 12 aan indien de vergunninghouder niet meer voldoet aan de afdrachtsverplichting waarbij 80% van de minimum afdrachtspercentage ten goede moet komen aan begunstigden met een ANBI-status. In dat geval wordt het minimumpercentage van 40% verhoogd naar 65%, met aanvullende voorwaarden.

Rapportage

Voorschrift 28

De Kansspelautoriteit heeft een IT-auditprogramma voor loterijen opgesteld. Het IT-auditprogramma loterijen is bestemd voor de beoordeling van de betrouwbaarheid van de geautomatiseerde processen, welke onderdeel uitmaken van het kansspel van de vergunninghouder voor de loterijen. Aan de hand van de in het document genoemde uitgangspunten, en een ‘framework', kan de vergunninghouder verantwoorden wat de reikwijdte is van het onderzoek en welke aspecten van de geautomatiseerde processen van het kansspel in zijn beoordeling zijn betrokken. De Kansspelautoriteit schrijft het gebruik van dit IT-auditprogramma voor om de vergunninghouder duidelijkheid en zekerheid te verschaffen over de vereiste beoordeling van de betrouwbaarheid, en om effectiever toezicht te kunnen houden.

Voorschrift 29

Dit voorschrift is een invulling van artikel 10, tweede lid, sub h, van de Wet op de kansspelen. Het voorschrift omvat ook de nieuwe vergunningplicht om uiterlijk vóór 1 juli van elk jaar de rekening en verantwoording over het voorafgaande kalenderjaar op de website(s) van de loterijen te publiceren. De Kansspelautoriteit heeft hiervoor gekozen zodat zij effectiever toezicht kan uitvoeren. Het gebruik van het formulier is tevens in het belang van transparantie voor consumenten.

Voorschrift 30

Op grond van artikel 4a, eerste lid, van de Wet op de kansspelen is de vergunninghouder gehouden om maatregelen en voorzieningen te treffen om verslaving aan de loterijen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit voorschrift betreft het invoeren van een jaarlijkse rapportageplicht over de maatregelen en voorzieningen die de vergunninghouder in het voorafgaande kalenderjaar heeft getroffen om verslaving aan de loterijen zoveel mogelijk te voorkomen. De insteek is effectiever toezicht vanuit het oogpunt van verslavingspreventie.


X Noot
1

Datum van inwerkingtreding van deze vergunningen is bepaald op 1 januari 2022.

Naar boven