Verkeersbesluit Gemeente Lopik

Logo Lopik

Wijzigen verkeerssituatie Polsbroekerdam en Benedeneind Noordzijde

 

Z.002310/D.013611

Het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

artikel 18, eerste lid, onder d, van de WVW 1994, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

en

artikel 20a, van de WVW 1994, waarin is bepaald dat het instellen van de grenzen van de bebouwde kom worden vastgelegd bij besluit van de gemeenteraad. Middels het besluit van de raad d.d. 23 november 2021 zijn de grenzen van de bebouwde kom van Polsbroekerdam vastgesteld;

en

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 dat de plaatsing van bij algemene maatregel van bestuur (artikel 12 BABW lid a) aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

en

artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, dat het toepassen van maatregelen op of aan de weg, voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschieden krachtens een verkeersbesluit;

en

Conform artikel 24 van het BABW zijn onderhavige verkeersmaatregelen besproken met de vertegenwoordiger van de korpschef van de Nationale politie, regionale eenheid Midden-Nederland. De politie heeft d.d. 29 oktober 2021 advies uitgebracht. Dit advies is positief ten aanzien van alle ingrepen, met uitzondering van het aanbrengen van vier voetgangers-oversteekplaatsen op de kruising van Polsbroekerdam.

 

Doelstelling

Met dit verkeersbesluit wordt het volgende beoogt:

Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de wegen in en rondom de kern Polsbroekerdam, alsmede het Benedeneind Noordzijde door het realiseren van een herkenbare weginrichting;Het benadrukken van het Benedeneind Noordzijde als erftoegangsweg zonder doorgaande functie en het stimuleren van gebruik door langzaam verkeer, alsmede het recreatieve gebruik;Het verbeteren van de leefbaarheid in Polsbroekerdam en het verhogen van de verblijfswaarde voor bezoekers van de kern.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

dat de wegen in en rondom de kern Polsbroekerdam, waaronder de kruising van de Damweg, het Benedeneind Zuidzijde en de Zuidzijdseweg (vanaf nu: ‘de kruising in Polsbroekerdam’), alsmede het Benedeneind Noordzijde, in beheer zijn bij de gemeente Lopik;

dat de kruising in Polsbroekerdam een knooppunt is van erftoegangswegen in het buitengebied met een gebiedsontsluitende functie voor de omliggende kernen en de doorgaande route is voor gemotoriseerd verkeer door het buitengebied. De kruising bevindt zich binnen de bebouwde kom en er geldt derhalve een maximumsnelheid van 30 km/uur. De kruising is ingericht als een voorrangskruising;

dat het Benedeneind Noordzijde een erftoegangsweg in het buitengebied betreft zonder een gebiedsontsluitende- en/of doorgaande functie en daarnaast hoofdzakelijk wordt gebruikt door bestemmingsverkeer, langzaam- en recreatief verkeer. De weg ligt grotendeels buiten de bebouwde kom en hier geldt derhalve een maximumsnelheid van 60 km/uur;

dat de verkeersveiligheid van de kruising in Polsbroekerdam een grote zorg is van zowel bewoners als de gemeente Lopik. De kruising is onoverzichtelijk en er is sprake van hoge snelheden;

dat de verkeersveiligheid op het Benedeneind Zuidzijde niet optimaal is door hoge snelheden in combinatie met het smalle wegprofiel en het recreatieve gebruik;

dat kruisingen op erftoegangswegen in beginsel zijn ingericht als gelijkwaardig kruispunt;

dat de gemeente de wens heeft om de verblijfswaarde van de kern Polsbroekerdam te verhogen met een duurzaam veilige weginrichting, met een duidelijke overgang van de komgrens, een herkenbare weginrichting met snelheidsremmende maatregelen en een gelijkwaardig kruispunt, met een aanpassing van de bebouwde komgrenzen;

dat de gemeenteraad van Lopik op 22 juni 2021 het Voorlopig Ontwerp voor de kruising in Polsbroekerdam heeft vastgesteld;

dat het verlagen van de maximumsnelheid op het Benedeneind Noordzijde naar 30 km/uur bijdraagt aan een verkeersveiligere situatie, zonder afbreuk te doen aan de functie van de weg, waarbij tevens het recreatieve karakter van de weg wordt versterkt;

dat de kans op een dodelijk of letselongeval bij 30 km/uur aanzienlijk kleiner is dan bij 60 km/uur;

dat het college van B&W van Lopik op 31 augustus 2021 het Definitief Ontwerp voor het Benedeneind Noordzijde heeft vastgesteld;

dat voor de gewenste aanpassingen een verkeersbesluit dient te worden genomen.

 

De bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit op de website www.officielebekendmakingen.nl (conform de Wet elektronische publicaties) en in Het Kontakt.

 

BESLUIT

  • 1.

    De kruising van de Damweg, het Benedeneind Zuidzijde en de Zuidzijdseweg te Polsbroekerdam aan te wijzen als gelijkwaardig kruispunt. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het verwijderen van de aanwezige borden B03 en B07;

- door het verwijderen van de aanwezige wegmarkering en de kruising uit te voeren als verhoogt plateau van elementverharding met taludmarkering.

2. De kruising van de Noordzijdseweg (bij nr. 229b) en de Zuidzijdseweg (bij nr. 212) te Polsbroekerdam aan te wijzen als gelijkwaardig kruispunt. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het verwijderen van de aanwezige borden B04, B05, en B06;

- door het verwijderen van de aanwezige wegmarkering.

3. Voor het Benedeneind Noordzijde een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het plaatsen van borden A01-30zb en A01-60zb conform bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van bijbehorende wegmarkering met de snelheidsaanduidingen voor 30 en 60 km/uur;

- zonder fysieke barrière.

4. Het aanbrengen van vier voetgangersoversteekplaatsen op de kruising van Polsbroekerdam. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker door het plaatsen van bord L02 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van zebrapad markering.

5. Het verplaatsen en herinrichten van de bebouwde komgrens op de Zuidzijdseweg, circa 250 meter naar het oosten. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het verplaatsen van de aanwezige borden H01a, H02a, A01-30zb en A01-60zb en bijbehorende wegmarkering met de snelheidsaanduidingen voor 30 en 60 km/uur;

- door het plaatsen van borden F05 en F06 conform bijlage I van het RVV 1990;

- door het aanbrengen van een fysieke barrière in de vorm van een chicane.

6. Het verplaatsen en herinrichten van de bebouwde komgrens op het Benedeneind Zuidzijde, circa 90 meter naar het westen. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het verplaatsen van de aanwezige borden H01a, H02a, A01-30zb en A01-60zb en bijbehorende wegmarkering met de snelheidsaanduidingen voor 30 en 60 km/uur;

- door het plaatsen van borden F05 en F06 conform bijlage I van het RVV 1990;

- door het aanbrengen van een fysieke barrière in de vorm van een chicane.

7. Het verplaatsen en herinrichten van de bebouwde komgrens op het Benedeneind Noordzijde, circa 35 meter naar het westen. Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruiker:

- door het (ver)plaatsen van de aanwezige borden H01a, H02a en A01-30zb en bijbehorende wegmarkering;

- zonder fysieke barrière.

8. De genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

9. Dit besluit in werking te laten treden op de dag waarop de (tijdelijke) bebording en fysieke aanpassingen aan de weg zijn gerealiseerd.

10. Dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn.

11. De bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit op de website www.officielebekendmakingen.nl (conform de Wet elektronische publicaties) en in Het Kontakt.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit schriftelijk een gemotiveerd bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Lopik, Postbus 50, 3410 CB Lopik.

Zorgt u ervoor dat het bezwaarschrift tenminste de volgende gegevens bevat:

  • 1.

    uw naam, adres en dagtekening;

  • 2.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • 3.

    de reden(en) waarom u bezwaar maakt.

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Wanneer er sprake is van dringende spoed en niet kan worden gewacht op de beslissing op bezwaar, kan gemotiveerd een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter. Zie de website: www.rechtspraak.nl. Let op: voorwaarde voor het vragen van een voorlopige voorziening is dat er een bezwaarschrift is ingediend.

Lopik, 30 november 2021

het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

de secretaris, de burgemeester,

(E.T. Halman-van der Linden) (dr. L.J. de Graaf)

Naar boven