Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 1 december 2021 (3641977/21/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met een herinrichting van het Directoraat-generaal Straffen en Beschermen

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

Hoofdstuk 4 van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid komt als volgt te luiden:

HOOFDSTUK 4. DIRECTORAAT-GENERAAL STRAFFEN EN BESCHERMEN (DGSENB)

Artikel 19
  • 1. Het directoraat-generaal Straffen en Beschermen (DGSenB) is belast met het ontwikkelen, in opdracht geven dan wel uitvoeren en/of implementeren van het beleid met betrekking tot:

    • a. de bescherming en begeleiding van jeugdigen in onveilige opvoedsituaties en voor een persoonsgerichte en groepsgerichte aanpak van jeugdigen die in aanraking komen of dreigen te komen met politie en justitiële organisaties;

    • b. slachtoffers van geweld en criminaliteit;

    • c. de bescherming van personen en instellingen tegen criminaliteit, recidive en onveiligheid;

    • d. een effectieve en persoonsgerichte tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen inclusief de regie op dit deel van de strafrechtketen.

  • 2. Het directoraat-generaal bestaat uit de volgende dienstonderdelen:

    • a. de directie Sanctie- en Slachtofferbeleid (DSenS);

    • b. de directie Jeugd, Familie en aanpak Criminaliteitsfenomenen (DJFC);

    • c. de directie Advies, Regie en Centrale autoriteit (DARC)

    • d. de programmadirectie Artificial Intelligence (AI).

Artikel 20

De directeur-generaal wordt secretarieel, organisatorisch en administratief ondersteund door het team Managementondersteuning en Staf.

Artikel 21
  • 1. De directie Sanctie- en Slachtofferbeleid (DSenS) is belast met de coördinatie, ontwikkeling en evaluatie van beleid dat is gericht op:

    • a. het voorkomen van slachtofferschap en daderschap alsmede de bescherming van kwetsbare groepen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit;

    • b. het terrein van de intramurale, extramurale en financiële sanctietoepassing bij minderjarigen en volwassenen;

    • c. forensische zorg alsmede de aanpak van personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico.

    • d. innovatie en onderzoekscoördinatie voor het gehele directoraat-generaal (DG-lab).

  • 2. De directie voert de regie en coördineert de inzet van alle betrokken dienstonderdelen en taakorganisaties bij de afdoening van incidenten tijdens de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen en de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften waaraan politiek-bestuurlijke aspecten zijn verbonden, onverlet de eigenstandige verantwoordelijkheid van de betrokken taakorganisaties voor de aan hen uit hoofde van dit besluit toebedeelde taken en verantwoordelijkheden. De directie ontwikkelt en onderhoudt daartoe de benodigde expertise en incidentenstrategie.

  • 3. De directie heeft een adviserende taak in de beleidsvoering van de het Centraal Justitieel Incassobureau en de Dienst Justitiële Inrichtingen, voor zover het haar beleidsterrein betreft.

  • 4. De directie is beleidsmatig en budgettair verantwoordelijk voor de door de directie gesubsidieerde organisaties en instellingen en stuurt deze aan.

  • 5. De directie bestaat uit:

    • a. het team Sancties Intramuraal (SI);

    • b. het team Sancties Extramuraal (SE);

    • c. het team Forensische Zorg (FZ);

    • d. het team Slachtofferbeleid (SB);

    • e. het secretariaat van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (secretariaat RSJ).

  • 6. Het secretariaat RSJ is belast met de bedrijfsvoering en ondersteuning van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming.

Artikel 22
  • 1. De directie Jeugd, Familie en aanpak Criminaliteitsfenomenen (DJFC) is belast met de coördinatie, ontwikkeling en evaluatie van beleid dat is gericht op:

    • a. de vereenvoudiging en het verbeteren van de kwaliteit van de jeugdbescherming en het tegengaan van kindermishandeling en huiselijk geweld;

    • b. de aanpak van (jeugd)criminaliteit;

    • c. kinderrechten en aangaande het familierecht gericht op mensen, hun identiteit en hun levensgebeurtenissen, waaronder in ieder geval geboorte, naamgeving, afstamming, (gender)identiteit, adoptie, huwelijk en scheiding en de gevolgen daarvan;

    • d. de aanpak van criminaliteitsfenomenen met een grote impact op de slachtoffers en omgeving, langs de lijnen van voorkomen daderschap en slachtofferschap, versterken opsporing en vervolging en voorkomen recidive;

    • e. het kansspelbeleid en het integriteitsbeleid, waaronder in ieder geval de verklaring omtrent het gedrag.

  • 2. De directie heeft een adviserende taak in de beleidsvoering van de raad voor de kinderbescherming en de Dienst JUSTIS en de Dienst Justitiële Inrichtingen, voor zover het haar beleidsterrein betreft.

  • 3. De directie is beleidsmatig en budgettair verantwoordelijk voor de door de directie gesubsidieerde organisaties en instellingen en stuurt deze aan. De directie is tevens beleidsmatig verantwoordelijk voor het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen en de aansturing daarvan.

  • 4. De directie is belast met de verlening van vergunningen als bedoeld in artikel 15 van de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie.

  • 6. De directie bestaat uit:

    • a. het team Jeugdbescherming (JB);

    • b. het team Jeugdcriminaliteit (JC);

    • c. het team Familie (F);

    • d. het team Aanpak Criminaliteitsfenomenen (ACF);

    • e. het team Integriteit en Kansspelen (IenK).

Artikel 23
  • 1. De directie Advies, Regie en Centrale autoriteit (DARC) is belast met financiële advisering aan de directeur-generaal, de directeur Jeugd, Familie en Criminaliteitsfenomenen en de directeur Sanctie- en Slachtofferbeleid. Deze advisering heeft in ieder geval betrekking op uitvoeringsdiensten, zelfstandige bestuursorganen, rechtspersonen met een wettelijke taak en gesubsidieerde organisaties op het terrein van het directoraat-generaal, voor zover het geen taak van DFEZ of DEA betreft.

  • 2. Daarnaast is de directie belast met:

    • a. het gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen over bedrijfsvoerings-, informatiemanagement-, juridische en ketenregievraagstukken, samenwerking in de strafrecht- en jeugdbeschermingsketens en data-analyses;

    • b. het ondersteunen bij juridische procedures;

    • c. het afhandelen van informatieverzoeken op het terrein van het directoraat-generaal;

    • d. de verzorging van de interne bedrijfsvoering;

    • e. het adviseren over het functioneren van de tenuitvoerleggingsketen van strafrechtelijke beslissingen en de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, de jeugdketen en de slachtofferketen en het verbeteren van de prestaties van deze ketens;

    • f. de ondersteuning van het management binnen het directoraat-generaal in de vorm van een staf en secretariaat.

  • 3. De directie is budgettair verantwoordelijk voor:

    • a. het Centrum Internationale Kinderontvoering;

    • b. de International Social Services;

  • 4. De Centrale autoriteit Internationale Kinderaangelegenheden van het team, genoemd in het zevende lid, onder b, verricht de werkzaamheden van de Centrale autoriteit interlandelijke adoptie, de Centrale autoriteit internationale kinderbescherming en de Centrale autoriteit internationale kinderontvoering. De Centrale autoriteit Internationale Kinderaangelegenheden is verantwoordelijk voor het uitvoeringsbeleid ten aanzien van voornoemde werkzaamheden.

  • 5. Het team Subsidieportaal, genoemd in het zevende lid, onder d, is belast met:

    • a. het voor de hoofden van de clusters, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a tot en met h, voorbereiden en uitvoeren van beslissingen met betrekking tot subsidies en financiële bijdragen aan medeoverheden met uitzondering van subsidies en bijdragen aan zelfstandige bestuursorganen en rechtspersonen met een wettelijke taak, alsmede met uitzondering van EU-subsidies;

    • b. de feitelijke uitvoering van betaalopdrachten ter uitvoering van beslissingen als bedoeld in onderdeel a, voor zover de beslissingsbevoegde daartoe machtiging heeft verleend;

    • c. het gevraagd en ongevraagd adviseren over de niet-beleidsmatige onderdelen van subsidieprocessen en de niet-beleidsmatige onderdelen van het verstrekken van bijdragen aan medeoverheden.

  • 6. Het team Managementondersteuning en Staf (MOS), genoemd in het zevende lid, onder e, is belast met:

    • a. de managementondersteuning voor de MT-leden van DGSenB;

    • b. het organiseren en coördineren van de parlementaire processen, het ondersteunen van de inhoudelijke MT’s van DGSenB;

    • c. het hebben van de secretarisrol voor de SenB-staf met de bewindslieden.

  • 7. De directie bestaat uit:

    • a. het team Financieel Advies en Bedrijfsvoering (FAB);

    • b. het team Juridische en Internationale Zaken (JIZ);

    • c. het team Ketenregie (KR);

    • d. het team Subsidieportaal;

    • e. het team Managementondersteuning en Staf (MOS).

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 september 2021.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING

Hoofdstuk 4 van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt met onderhavig besluit gewijzigd. Dat hoofdstuk heeft betrekking op het Directoraat-generaal Straffen en Beschermen (DGSenB) dat onlangs is heringericht.

De vorige organisatiestructuur van het DGSenB is ontstaan in 2015 na een grootschalige herijking van de dossiers. DGSenB was ingericht in drie directies: Beschermen, Aanpakken en Voorkomen (hierna: DBAV), Sanctietoepassing en Jeugd (hierna: DSJ) en Coördinatie Financiën, Bedrijfsvoering en Juridische Zaken (hierna: CBJ).

Bij de inrichting in 2015 is het DGSenB georganiseerd rondom de opgaven van dat moment. De kernopgaven van toen zijn echter nog slechts ten dele de prioritaire opgaven van nu en daarom is verandering noodzakelijk. Dit geldt in hoge mate voor het jeugddossier, maar ook voor forensische zorg. De wereld om ons heen is in beweging en DGSenB wordt geconfronteerd met veranderende maatschappelijke thema’s. Daarnaast heeft Covid-19 een grote impact. DGSenB wil daar op een flexibele en wendbare manier op kunnen inspelen. Dossiers vragen om een aanpak waarbij sneller maatschappelijk toegevoegde waarde kan worden geleverd en interactie met de buitenwereld blijvend van belang is. Met het oog op het nieuwe Regeerakkoord wil DGSenB goed voorbereid zijn op de toekomst. Daarnaast ervaren medewerkers van DGSenB momenteel een hoge werkdruk. Uit de gehouden enquête van de OR DGSenB (maart 2020) komt naar voren dat het prioriteren en deprioriteren van dossiers een belangrijk instrument is om de werkdruk aan te pakken. Ook het geven van een heldere en haalbare opdracht is van groot belang bij de ervaren werkdruk naast goed zicht houden op het welzijn van medewerkers.

Bovenstaande geeft de aanleiding voor de herinrichting van DGSenB weer.

De herinrichting van het DGSenB heeft geleid tot vernieuwing van de twee bestaande beleidsdirecties, nu genaamd de directies Sanctie- en Slachtofferbeleid (DSenS) en Jeugd, Familie en aanpak Criminaliteitsfenomenen (DJFC). Daarbij is ook voor een andere indeling van beleidsportefeuilles gekozen, waarvoor voortaan teams eerstverantwoordelijk zullen zijn. Aan de derde directie, nu genaamd de directie Advies, Regie en Centrale autoriteit (DARC), zijn twee nieuwe onderdelen toegevoegd, namelijk de teams Ketenregie (KR) en Managementondersteuning en Staf (MOS).

De herinrichting is per 1 september 2021 voltooid. Daarom treedt dit besluit in werking met terugwerkende kracht tot en met die datum.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

Naar boven