De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op verordening
(EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017
betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden
uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en
van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en
gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen
(EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009,
(EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het
Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr.
1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG,
2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen
(EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad,
de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG,
96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening
officiële controles) (PbEU 2017, L 95), en artikel 13b van de
Warenwet;
Besluit:
ARTIKEL I
De Warenwetregeling doorberekening kosten wordt
als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de alfabetische volgorde een onderdeel
ingevoegd, luidende:
-
– uitvoeringsverordening (EU) 2019/2130:
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/2130 van de Commissie van 25 november 2019
tot
vaststelling van gedetailleerde regels voor de werkzaamheden die moeten worden
uitgevoerd tijdens en na documentencontroles, overeenstemmingscontroles en
materiële controles van dieren en goederen die onderworpen zijn aan officiële
controles aan grenscontroleposten (PbEU 2019, L321);.
B
Na artikel 2 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 2a
-
1. De NVWA berekent aan de belanghebbende bij de lading de
kosten door voor een op grond van artikel 49, eerste lid, van verordening (EU)
2017/625 voorgeschreven controle van elk document dat een eerder gecontroleerd
document vervangt dat niet voldoet aan de voorschriften, bedoeld in artikel
2,
tweede lid, van uitvoeringsverordening (EU) 2019/2130, en waarvan correctie
alleen mogelijk is door indiening van een vervangend document.
-
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen
€ 101,28.
Artikel 2b
-
1. De NVWA berekent aan de belanghebbende bij de lading de
kosten door voor een op grond van artikel 49, eerste lid, van verordening (EU)
2017/625 voorgeschreven controle van een document wanneer eerder een digitale
versie van het desbetreffende document is gecontroleerd en gebleken is dat het
originele document niet overeenstemt met de digitale versie.
-
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen
€ 101,28.
Artikel 2c
-
1. De NVWA berekent aan de belanghebbende bij de lading de
kosten door voor de intrekking op zijn verzoek, voor aankomst van de lading
in
Nederland, van de kennisgeving door middel van het document, bedoeld in artikel
56 van verordening (EU) 2017/625.
-
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen:
-
a. € 67,52; of
-
b. € 135,04, indien voorafgaand aan de intrekking
werkzaamheden in het kader van de documentencontrole, bedoeld in artikel 49,
eerste lid, van verordening (EU) 2017/625, zijn aangevangen.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum
van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
De Staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis
TOELICHTING
1. Algemeen
Bij de import van dierlijke producten vanuit derde landen naar de
Europese Unie vinden er invoercontroles plaats. Daarbij wordt onder meer
getoetst of de zending voldoet aan de geldende regelgeving op het gebied van
voedselveiligheid. Bij de Nederlandse grenscontroleposten is de Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) verantwoordelijk voor deze
invoercontroles. De NVWA berekent de kosten voor haar invoercontrole door aan
de belanghebbende bij de lading.
Het is echter regelmatig voorgekomen dat de NVWA de kosten voor
bepaalde handelingen niet kon doorberekenen aan de belanghebbende, hoewel zij
die handelingen had verricht op verzoek of door toedoen van die belanghebbende.
Sinds het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie kwam dit
zelfs steeds vaker voor. De NVWA is aan dergelijke inspanningen wel tijd kwijt
en maakt daarmee dus ook kosten.
De onderhavige wijziging van de Warenwetregeling doorberekening
kosten (hierna: regeling) maakt het daarom mogelijk voor de NVWA om aan de
belanghebbende óók de kosten door te berekenen van de volgende
werkzaamheden:
-
1.) handelingen in verband met de buitenwerkingstelling van een
gemeenschappelijk gezondheidsdocument van binnenkomst (hierna: GGB) op verzoek
van de belanghebbende bij de lading zonder voorafgaande documentencontrole
(gemiddeld 30 minuten werk).1 De buitenwerkingstelling van het GGB is alleen mogelijk als
de zending nog niet in Nederland is aangekomen.
-
2.) handelingen in verband met de buitenwerkingstelling van een GGB
op verzoek van de belanghebbende bij de lading met voorafgaande
documentencontrole (gemiddeld 60 minuten werk);2
-
3.) werkzaamheden die zijn besteed aan een
kopie-gezondheidscertificaat dat afwijkt van het originele
gezondheidscertificaat. Hiervan is sprake indien de voorcontrole van een
document plaatsvindt op basis van een digitale versie en bij aankomst van de
zending blijkt dat het orginele document niet overeenstemt met de
gecontroleerde digitale versie (gemiddeld 45 minuten werk);3
-
4.) werkzaamheden die zijn besteed aan een gezondheidscertificaat
dat wordt geweigerd door onvolkomenheden in dat certificaat, en waarvoor een
vervangend certificaat wordt ingediend (gemiddeld 45 minuten werk).4 Onvolkomenheden zijn bijvoorbeeld het ontbreken van
gegevens in officiële certificaten, officiële verklaringen en andere
documenten, met inbegrip van handelsdocumenten, die de zending moeten
vergezellen of het niet indienen van het juiste model gezondheidscertificaat
waardoor de zending niet gecontroleerd kan worden conform de EU-eisen voor
volksgezondheid. De belanghebbende bij de lading zal dan door de NVWA in de
gelegenheid worden gesteld een vervangend document in te dienen, tenzij sprake
is van een dusdanige omissie dat verbetering door middel van het indienen van
een vervangend document niet meer mogelijk is. Als er geen vervangend document
wordt of kan worden ingediend, is de documentencontrole niet conform. Dan
worden de controles in het kader van de import gecontinueerd waarna de zending
zal worden geweigerd en wordt een tarief in rekening gebracht.
In 2021 geldt bij de invoercontrole door de NVWA een tarief van
€ 33,76 per kwartier.
2. Doorberekening kosten
De officiële controleverordening en artikel 13b van de Warenwet
maken het mogelijk dat de NVWA de kosten horende bij de officiële controles
doorberekent aan de belanghebbende bij de lading. De onderhavige wijziging is
hiermee in overeenstemming.
De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport
Maat Houden 2014 (Kamerstukken II 2013/14,
24 036, nr.
407).
3. Regeldrukeffecten
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het – behoudens beperkte eenmalige
kennisnemingskosten – geen gevolgen voor de regeldruk heeft.
4. Consultatie
Deze regeling is ter consultatie voorgelegd aan het Regulier
Overleg Warenwet. Er zijn geen opmerkingen gemaakt over de regeling.
5. Inwerkingtreding
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum
van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De situatie
waarin de NVWA de kosten voor bepaalde handelingen niet kan doorberekenen aan
de belanghebbende, hoewel zij die handelingen verricht op verzoek of door
toedoen van de belanghebbende, is ongewenst. Om deze ongewenste situatie snel
te kunnen beëindigen, wordt daarom afgeweken van een vast verandermoment en van
een minimale publicatietermijn van twee maanden.
Overigens gelden er sinds 1 oktober 2021 dezelfde tarieven voor
het uitvoeren van importcontroles door de NVWA bij invoer van dieren: zie de
artikelen 7b en 7c van de Regeling NVWA-tarieven.
De Staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis