Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 47741 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2021, 47741 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 49 tot en met 54a, 76, 77 en 80, zesde lid, van de Spoorwegwet en artikel 3 van het Besluit spoorwegpersoneel 2011;
BESLUIT:
De Beleidsregel bestuurlijke boetes Spoorwegwet 2016 wordt als volgt gewijzigd:
A
Tabel 2 in de bijlage behorende bij artikelen 2 en 3 wordt vervangen door:
Kolom 1 Overtredingen van onderstaand artikel van het Besluit spoorverkeer |
Kolom 2 Boetebedrag voor natuurlijke personen |
Kolom 3 Normbedrag voor ondernemingen |
---|---|---|
Artikel 3, eerste lid |
Nvt |
€ 50.000 |
Artikel 3, tweede lid |
€ 250 |
Nvt |
Artikel 4, eerste lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 4, derde lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 5, eerste lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 5, derde lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 6, eerste lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 6, derde lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 8 |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 10, eerste lid |
€ 500 |
€ 10.000 |
Artikel 10, derde lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 10, vierde lid |
€ 500 |
€ 10.000 |
Artikel 12 |
Nvt |
€ 50.000 |
Artikel 13 |
Nvt |
€ 10.000 |
Artikel 15 |
Nvt |
€ 10.000 |
Artikel 17 |
€ 1.000 |
€ 50.000 |
Artikel 18 |
<10 km te hard: € 250 ≥10 km te hard: € 500 |
<10 km te hard: € 10.000 ≥10 km te hard: € 50.000 |
Artikel 19 |
<10 km te hard: € 250 ≥10 km te hard: € 500 |
Nvt |
Artikel 20, eerste lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 21 |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 26, eerste lid |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 26, tweede lid |
Nvt |
€ 10.000 |
Artikel 26, derde lid |
Nvt |
€ 50.000 |
Artikel 28 |
€ 500 |
Nvt |
Artikel 32 |
<10 km te hard: € 250 ≥10 km te hard: € 500 |
Nvt |
Artikel 33 |
Nvt |
€ 10.000 |
Artikel 37 |
Nvt |
€ 10.000 |
Artikel 38, vierde lid |
€ 500 |
€ 10.000 |
B
Na tabel 2 in de bijlage behorende bij artikelen 2 en 3 wordt een tabel ingevoegd, luidende:
Kolom 1 Overtredingen van onderstaand onderdeel van de Uitvoeringsverordening 2019/773 van de Commissie van 16 mei 2019 |
Kolom 2 Boetebedrag voor natuurlijke personen |
Kolom 3 Normbedrag voor ondernemingen |
---|---|---|
4.2.1.2. en 4.2.3.4.3. |
Nvt |
€ 10.000 |
4.2.1.4. |
Nvt |
€ 10.000 |
4.2.1.5. |
€ 250 |
€ 10.000 |
4.2.2.1. |
Nvt |
€ 10.000 |
4.2.2.2.2. |
Nvt |
€ 10.000 |
4.2.2.7.2. |
Nvt |
€ 50.000 |
4.2.3.6.1. |
Nvt |
€ 10.000 |
Aanhangsel B, onderdeel 4 |
€ 500 |
Nvt |
In de Beleidsregel personeel Spoorwegwet vervalt artikel 4.
Deze beleidsregel zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg
Met deze beleidsregel worden twee beleidsregels gewijzigd. Allereerst wordt de Beleidsregel bestuurlijke boetes Spoorwegwet 2016 gewijzigd door de boete- en normbedragen te actualiseren zoals die volgen uit het gewijzigde artikel 40 van het Besluit spoorverkeer en artikel 35, derde en vierde lid, van de Regeling interoperabiliteit en veiligheid spoorwegen (hierna: de regeling). Daarnaast vervalt een artikel uit de Beleidsregel personeel Spoorwegwet als gevolg van een wijziging van het Besluit spoorwegpersoneel 2011 in verband met een betere aansluiting op de praktijk van het aan- en afkoppelen van locomotieven en treinstellen.
Vanaf 16 juni 2021 zijn de voor de Beleidsregel bestuurlijke boetes Spoorwegwet 2016 relevante punten uit Uitvoeringsverordening (EU) 2019/773 van de Commissie van 16 mei 2019 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem exploitatie en verkeersleiding van het spoorwegsysteem in de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2012/757/EU (PbEU 2019, L 139I) (hierna: de Uitvoeringsverordening) van toepassing. De Uitvoeringsverordening werkt rechtstreeks. Dat heeft gevolgen voor het Besluit spoorverkeer. Onder andere artikel 40 van het Besluit spoorverkeer is gewijzigd. De artikelen die in artikel 40 werden aangemerkt als artikelen waarvan overtreding beboetbaar was, zijn daarmee gewijzigd. Tabel 2 in de bijlage behorende bij artikelen 2 en 3 van de Beleidsregel bestuurlijke boetes Spoorwegwet 2016 is overeenkomstig gewijzigd. Verder is ook de regeling aangepast naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Uitvoeringsverordening en dientengevolge wijziging van artikel 40 van het Besluit spoorverkeer. Aan artikel 35 is een derde en vierde lid toegevoegd dat overtreding van de aldaar bepaalde punten uit de bijlage van de Uitvoeringsverordening als beboetbaar feit aanmerkt. Tabel 2a in de bijlage behorende bij artikelen 2 en 3 van de Beleidsregel bestuurlijke boetes Spoorwegwet 2016 is overeenkomstig ingevoegd. Hierbij zijn alle boete- en normbedragen één op één overgezet van de (oud) artikelen van het Besluit spoorverkeer naar de geactualiseerde artikelen van het Besluit spoorverkeer en de overeenkomende punten uit de Uitvoeringsverordening.
Daarnaast wijzigt onderhavige beleidsregel de Beleidsregel personeel Spoorwegwet. Deze wijziging houdt verband met een wijziging van het Besluit spoorwegpersoneel 2011. Het Besluit spoorwegpersoneel 2011 wordt gewijzigd in verband met een betere uitvoering van richtlijn 2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen (PbEU L 315/51) (hierna: machinistenrichtlijn). Een van deze wijzigingen zorgt voor een betere aansluiting op de praktijk dat machinisten in het algemeen als onderdeel van hun werkzaamheden zelf locomotieven en treinstellen aan- en afkoppelen. De verplichting om voor het uitvoeren van dergelijke handelingen in het bezit te zijn van een rangeerdersdiploma is met de wijziging van het Besluit spoorwegpersoneel 2011 geschrapt. Met deze wijziging is het ook noodzakelijk dat artikel 4 van de Beleidsregel personeel Spoorwegwet komt te vervallen. Dit artikel regelde dat machinisten in beginsel niet bevoegd zijn om werkzaamheden als rangeerder uit te voeren. Onderhavige beleidsregel voorziet in deze wijziging.
De beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst. De afwijking van de vaste verandermomenten en minimuminvoeringstermijn is in dit geval gerechtvaardigd, omdat de beleidsregel dient ter implementatie van EU-regelgeving.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2021-47741.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.