Rectificatie - Gemeente Krimpen aan den IJssel - verkeersbesluit - rotonde - Krimpenerbosweg-Vijverlaan, Krimpen aan den IJssel

Logo Krimpen aan den IJssel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Gelet op:

  • artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders is vastgelegd voor wegen die niet in het beheer zijn van een medeoverheid;

  • artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het BABW ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 34 van het BABW ingevolge waarvan het bevoegd gezag in tijdelijke omstandigheden zoals de uitvoering van werken, opdooi, doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dingende omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12 BABW kunnen worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 kunnen worden uitgevoerd;

  • artikel 37 van het BABW ingevolge waarvan de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschiedt krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen;

  • artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid, doorstroming op de T Kruising Krimpenerbosweg en Vijverlaan bevorderen;

  • als gevolg van de werkzaamheden ten behoeve van de reconstructie bij de C.G. Roosweg (N210), Industrieweg en Nieuwe Tiendweg hierna te noemen: Grote Kruising er een omleidingsroute wordt ingesteld voor verkeer komende vanuit de Algrabrug met bestemming Krimpen;

  • deze omleidingsroute over het kruispunt Krimpenerbosweg – Vijverlaan wordt geleid;

  • er zonder aanvullende maatregelen aan dit kruispunt als gevolg van de toename van het verkeer vanwege de omleidingsroute een stagnatie van de verkeersafwikkeling op dit kruispunt zal optreden in de avondspits;

  • met een toenemende verkeersintensiteit naast een stagnerende verkeersafwikkeling ook de verkeersveiligheid onder druk komt te staan;

  • de Krimpenerbosweg en Vijverlaan beide in het vigerende verkeer en vervoersplan zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen;

  • de fietsroutes gelegen aan het kruispunt allen zijn aangemerkt als hoofdfietsroutes;

  • een stagnerende verkeersafwikkeling en de verslechtering van de verkeersveiligheid op dit kruispunt wordt voorzien naar aanleiding van verkeerskundig onderzoek hiernaar;

  • het om die reden noodzakelijk is om de afwikkelcapaciteit van dit kruispunt te vergroten;

  • in het kader van de principes 'Duurzaam Veilig Verkeer' kruispunten van ontsluitingswegen bij voorkeur worden vormgegeven als rotonde of als een met verkeerslichten geregeld voorrangskruispunt;

  • met het oog om de vergroting van de afwikkelcapaciteit van de kruising, een reconstructie van het bestaande kruispunt noodzakelijk is;

  • indien het kruispunt gereconstrueerd dient te worden, een rotonde vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de voorkeur heeft;

  • de keuze voor een rotonde is gestoeld op integrale afweging waarin geconcludeerd kan worden dat:

    • een rotonde de capaciteit van de T-Kruising vergroot en de doorstroming waarborgt;

    • de verkeersveiligheid wordt geoptimaliseerd door het instellen van een voorrangsregeling, waarin fietsers in de voorrang komen en daarmee de doorstroming van het fietsverkeer op deze hoofdfietsroutes geborgd is;

    • de verkeersveiligheid wordt geoptimaliseerd door het aanleggen van twee veilige oversteekplaatsen voor voetgangers door middel van zebrapaden en een gefaseerde oversteekmogelijkheid;

  • een rotonde op deze locatie al voorzien was en reeds opgenomen is in de meerjarenplanning;

  • de keuze voor een rotonde als gevolg van de ingestelde omleidingsroute voor het werk aan de grote kruising, de realisatie van de rotonde in planning naar voren heeft gehaald;

  • bovengenoemde maatregelen en overige, ter ondersteuning dienende, maatregelen inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1;

  • toegepaste verkeerstekens op of aan de weg inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1 en zullen worden geplaatst volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • er een onderzoek ten grondslag ligt aan de uit te voeren maatregelen en deze te vinden zijn in bijlage 2 van dit besluit;

  • de in het besluit genoemde maatregelen leiden tot het waarborgen van de bruikbaarheid en veiligheid van de weg, zoals genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeersweg 1994;

  • overleg heeft plaatsgevonden met de door de korpschef van de politieregio Rotterdam-Rijnmond daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering, die heeft aangegeven akkoord te gaan met dit besluit.

Besluiten,

met overneming van de genoemde overwegingen:

  • 1.

    de ongeregelde T-kruising, Krimpenerbosweg – Vijverlaan te vervangen door een rotonde;

  • 2.

    de alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 3.

    de eerder genomen verplichte rijrichting ten behoeve van te weren sluipverkeer ter hoogte van Ouverturelaan en Krimpenerbosweg te handhaven

  • 4.

    genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening inclusief de daarbij te plaatsen of te verwijderen bebording conform bijlage 1 van de RVV 1990.

  • 5.

    Een afschrift te zenden aan Basisteam IJsselland, Steunpunt Krimpen .

Tegen deze beslissing kan iedere belanghebbende binnen een termijn van 6 weken na openbare

bekendmaking, een bezwaarschrift indienen bij het College van burgemeester en wethouders van de

gemeente Krimpen aan den IJssel, Postbus 200, 2920 AE Krimpen aan den IJssel.

Krimpen aan den IJssel, 26 januari 2021

Hoogachtend,

Namens burgemeester en wethouders,

Mr. drs. A.E. Bosker

Directeur Ruimte

Bijlage 1:

  • -

    Tekening rotonde Vijverlaan-Krimpenerbosweg

Bijlage 2:

  • -

    “Reconstructie Grote Kruising” (beoordeling faseringsplan), XTNT 17-12-2020

Naar boven