Regeling van de Minister van Financiën van 16 november 2021 (2021-226643), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 in verband met organisatorische wijzigingen van het Directoraat-generaal Fiscale Zaken

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 wordt als volgt gewijzigd:

A

In het opschrift van Hoofdstuk 6 wordt ‘fiscale zaken’ vervangen door ‘Fiscale Zaken’.

B

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt na ‘directoraat-generaal voor Fiscale Zaken’ ingevoegd ‘(DGFZ)’.

2. In onderdeel a wordt voor de puntkomma ingevoegd ‘(AFP)’.

3. Onderdeel b komt te luiden:

  • b. de directie Verbruiksbelastingen, Douane & Internationale aangelegenheden (VD&I);

4. In onderdeel c wordt ‘de directie Directe Belastingen’ vervangen door ‘de directie Directe Belastingen & Toeslagen (DB&T)’.

C

Artikel 26 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘belastingwetgeving’ vervangen door ‘belasting- en douanewetgeving’.

2. In onderdeel b wordt ‘internationale’ vervangen door ‘(inter)nationale’.

3. In onderdeel d wordt ‘de uitvoering van toeslagen door het DGTSL’ vervangen door ‘toeslagen’.

4. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel e, wordt een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. treedt op als coördinerend opdrachtgever voor het directoraat-generaal Belastingdienst, het directoraat-generaal Douane en het directoraat-generaal Toeslagen.

D

Artikel 27 komt te luiden:

Artikel 27. De directie Algemene Fiscale Politiek

  • 1. De directie Algemene Fiscale Politiek (AFP) heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. Coördinatie van en adviseren over het belastingbeleid, zowel voor de rijksbelastingen als het decentrale belastinggebied;

    • b. Voorbereiden en afstemmen van Europese en internationale fiscale dossiers en zaken;

    • c. Verrichten van kwantitatieve en kwalitatieve studies en opstellen van (rekenkundige) modellen met betrekking tot het toekomstige algemene fiscale beleid;

    • d. Evalueren van belastinguitgaven;

    • e. Ondersteunen van de directies van het directoraat-generaal;

    • f. Het optreden als coördinerend opdrachtgever voor het directoraat-generaal Belastingdienst.

  • 2. De directie AFP is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de afdeling Analyse met als taken:

      • i. Verrichten van kwantitatieve en kwalitatieve analyses van het fiscale beleid;

      • ii. In internationaal verband participeren in strategische fiscale verkenningen en vergelijkende beleidsonderzoeken (bijv. OESO);

      • iii. Onderzoeks- en evaluatieagenda, met als onderdeel daarvan (coördinatie van) evaluaties van fiscale regelingen op effectiviteit en doelmatigheid;

      • iv. Inzicht verschaffen in budgettaire ontwikkeling en omvang fiscale regelingen.

    • b. de afdeling Strategie en Parlementaire aangelegenheden met als taken:

      • i. Adviseren over de vormgeving van het nationale fiscale beleid, hieronder valt onder meer het proactief zicht houden op, het betrokken zijn bij en het coördineren van fiscaal beleid en regelgeving;

      • ii. Voorbereiden van beleid en adviseren over de vormgeving van het fiscale stelsel als geheel;

      • iii. Assisteren van de bewindspersonen bij de parlementaire behandeling van fiscale voorstellen;

      • iv. Een bijdrage leveren aan een doelmatig en beheerst decentraal belastinggebied.

    • c. de afdeling Europese en Internationale Zaken (EIZ) met als taken:

      • i. Deelnemen aan internationaal en (inter)departementaal overleg over Europese (EU) en internationale fiscale onderwerpen (o.a. in OESO-verband);

      • ii. Signaleren en beoordelen van en onderhandelen over wijzigingen in de Europese en internationale beleidsvorming en belastingwetgeving;

      • iii. Adviseren over in internationaal verband in te nemen standpunten inzake directe en indirecte belastingen;

      • iv. Coördineren van de behandeling van alle Europese (EU) en internationale belastingdossiers (o.a. in OESO-verband);

      • v. Ontwikkelen van nationaal fiscaal beleid voor zover dit door de belastingdiscussies in Europees verband wordt beïnvloed;

      • vi. Het coördineren en voorbereiden van fiscale staatssteunprocedures bij de Europese Commissie;

      • vi. Het voorbereiden van fiscale procedures voor het Europese Hof van Justitie.

    • d. de afdeling Opdrachtgeverschap:

      • i. Is verantwoordelijk voor het (coördinerend) opdrachtgeverschap van het directoraat-generaal Belastingdienst en de ondersteuning van het (coördinerend) opdrachtgeverschap richting het directoraat-generaal Douane en het directoraat-generaal Toeslagen;

      • ii. Is verantwoordelijk voor de overlegcyclus tussen de opdrachtgevers van het v Belastingdienst en het directoraat-generaal Belastingdienst;

      • iii Levert een bijdrage aan de overlegcycli van de opdrachtgevers van het directoraat-generaal Douane respectievelijk het directoraat-generaal Toeslagen met deze uitvoerende directoraten-generaal;

      • iv. Is verantwoordelijk binnen het directoraat-generaal Fiscale Zaken voor de inhoudelijke en procesmatige voorbereiding van de driehoeken Belastingdienst, Douane en Toeslagen;

      • v. Is binnen het directoraat-generaal Fiscale Zaken verantwoordelijk voor de advisering over de IV portfolio’s van het directoraat-generaal Belastingdienst, het directoraat-generaal Douane en het directoraat-generaal Toeslagen;

      • vi. Is verantwoordelijk voor het opbouwen van kennis en bestuurlijke advisering op het gebied van toezicht, dienstverlening, uitvoeringskosten informatievoorziening en governance.

    • e. de afdeling Bestuursondersteuning met als taken:

      • i. Het ondersteunen van het traject van wetgeving en verdragen voor alle directies van het directoraat-generaal Fiscale Zaken;

      • ii. Het uitzetten en afhandelen van prejudiciële vragen van het Hof van Justitie van de EG en het bijhouden van diverse overzichten, zoals die van lopende wet- en regelgeving, moties en toezeggingen en van te implementeren Europese fiscale regelgeving;

      • iii. Het beheren van overzichten van Kamervragen, Commissieverzoeken, moties en toezeggingen;

      • iv. Het fungeren als aanspreekpunt voor Wob-zaken;

      • v. De coördinatie van planning & controlproducten.

E

Artikel 28 komt te luiden:

Artikel 28. De directie Verbruiksbelastingen, Douane en Internationale aangelegenheden

  • 1. De directie Verbruiksbelastingen, Douane en Internationale aangelegenheden (VDI) heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. Het voorbereiden en het ontwikkelen van en het adviseren over bilaterale en multilaterale regelingen ter voorkoming van internationale dubbele belastingheffing alsmede zetelovereenkomsten van internationale organisaties in Nederland;

    • b. Het voorbereiden en ontwikkelen van en het adviseren over unilaterale regelingen ter voorkoming van internationale dubbele belastingheffing;

    • c. In multilateraal verband (OESO, VN, e.d.) bijdragen aan internationale fiscale beleidsontwikkeling inzake de directe belastingen;

    • d. Het uitvoeren van de taak van de bevoegde autoriteit in het kader van tot stand gekomen bilaterale of multilaterale regelingen ter voorkoming van dubbele belastingheffing;

    • e. Het beleid en de regelgeving op het terrein van fiscale vrijstelling voor functionarissen bij in Nederland gevestigde ambassades en bij internationale en militaire organisaties;

    • f. Voorbereiden van de door bewindspersonen of de algemene leiding van het directoraat-generaal Fiscale Zaken te nemen beleidsbeslissingen op het gebied van verbruiksbelastingen;

    • g. Het ontwerpen en toelichten, al dan niet in participatie met andere departementen en internationale organisaties, van wetgeving op het gebied van verbruiksbelastingen;

    • h. Voorbereiden van de beleidsbeslissingen op het gebied van douane, internationale regelingen en het formele douanerecht;

    • i. Het ontwerpen en toelichten, al dan niet in participatie met andere departementen, de EU en internationale organisaties (waaronder de WDO), van wetgeving en internationale regelingen op het gebied van douane;

    • j. Het optreden als coördinerend opdrachtgever van het directoraat-generaal Douane.

  • 2. De directie VDI is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de afdeling Internationale aangelegenheden (IA) met als taken:

      • i. Tot stand brengen van bilaterale verdragen ter voorkoming van dubbele belasting en ontgaan van enkelvoudige belasting in internationaal verband;

      • ii. In multilateraal verband (OESO, VN, e.d.) bijdragen aan internationale fiscale beleidsontwikkeling inzake de directe belastingen en het tot stand brengen van multilaterale verdragen op dit terrein;

      • iii. Beheren c.q. verzorgen van wijzigingen en vaststellen van de uitvoeringsregelingen en voorschriften van het Besluit Voorkoming Dubbele Belasting 2001, de Belastingregeling voor het Koninkrijk, de Belastingregeling voor het land Nederland, de Belastingregeling Nederland Curaçao en de Belastingregeling Nederland Sint Maarten;

      • iv. Adviseren over zetelovereenkomsten van internationale organisaties in Nederland, alsmede over het beleid en de regelgeving op het terrein van fiscale vrijstelling voor functionarissen bij in Nederland gevestigde ambassades en bij internationale en militaire organisaties.

    • b. de afdeling Milieubelastingen en Accijnzen (M&A) met als taken:

      • i. Het adviseren over beleid en het voorbereiden, opstellen en toelichten van wetgeving op het gebied

        • 1. de accijnzen (accijns op alcoholhoudende dranken, tabak, minerale olie) en de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken);

        • 2. de autobelastingen (BPM, motorrijtuigenbelasting en BZM -eurovignet-);

        • 3. de belastingen op basis van de Wet belastingen op milieugrondslag (energiebelastingen, belasting op kolen, belasting op leidingwater, afvalstoffenbelasting, vliegbelasting, co2 heffing industrie, co2 minimumprijs elektriciteit);

        • 4. fiscale vergroening in den brede.

      • ii. Het formuleren en het inbrengen in onderhandelingen van Nederlands standpunten ten aanzien van Europese voorstellen op bovengenoemde terreinen

    • c. de afdeling Btw en Overdrachtsbelasting (BTW&OVB) met als taken:

      • i. Het adviseren over beleid en het voorbereiden, opstellen en toelichten van wetgeving op het gebied van:

        • 1. de omzetbelasting;

        • 2. de overdrachtsbelasting;

        • 3. de assurantiebelasting.

      • ii. Het formuleren en het inbrengen in onderhandelingen van Nederlands standpunten ten aanzien van Europese voorstellen op bovengenoemde terreinen.

    • d. de afdeling Douane met als taken:

      • i. Het algemene douanebeleid (inclusief BES);

      • ii. Het formele en materiële nationale (inclusief BES) en Europese douanerecht en het formaliteitenstelsel;

      • iii. Internationale verdragen op douanegebied;

      • iv. Internationale samenwerking en externe betrekkingen op douanegebied alsmede in multilateraal verband (bij de WDO, VN, IMO e.d.) bijdragen aan internationale beleidsontwikkeling op het gebied van douane.

      • v. Het niet-fiscale douanebeleid en wetgeving;

      • vi. Het optreden als coördinerend opdrachtgever van het directoraat-generaal Douane.

F

Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘Directie Directe Belastingen (DB)’ vervangen door ‘Directie Directe Belastingen & Toeslagen (DB&T)’.

b. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel b, wordt het volgende onderdeel toegevoegd:

  • c. Het optreden als coördinerend opdrachtgever voor het directoraat-generaal Toeslagen.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘directie DB’ vervangen door ‘directie DB&T’.

b. In de aanhef van onderdeel a wordt na ‘afdeling Arbeid en Vermogen’ ingevoegd ‘(AV)’.

c. In de aanhef van de onderdelen a, b en c wordt na ‘het adviseren over’ steeds ingevoegd ‘beleid en het’.

d. Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van onderdeel iii van onderdeel b, worden de volgende onderdelen toegevoegd:

  • iv. de bronbelasting op rente, royalty’s en dividenden;

  • v. de bankenbelasting;

  • vi. de belastingen op de BES-eilanden.

e. In onderdeel c wordt ‘afdeling Formeel Recht en Invordering’ vervangen door ‘afdeling Fiscale Rechtsbeginselen en Invordering (FRI)’.

f. In onderdeel c komen de onderdelen vi en vii als volgt te luiden:

  • vi. de heffingskortingen;

  • vii. de verwerkingen van gegevens door de Belastingdienst, Toeslagen en Douane.

g. Het volgende onderdeel wordt toegevoegd:

  • d. de afdeling Toeslagen met als taken het adviseren over beleid en het voorbereiden, opstellen en toelichten van wetgeving op het gebied van:

    • i. het toeslagenstelsel;

    • ii. het opdrachtgeverschap ten aanzien van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen voor het directoraat-generaal Toeslagen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2021.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

TOELICHTING

Met ingang van 1 juli 2021 heeft het directoraat-generaal Fiscale Zaken (DGFZ) haar inrichting gewijzigd teneinde haar organisatie-inrichting beter te laten aansluiten bij haar missie, visie en strategische ambities. Daarnaast wordt beoogd kleinere en effectieve afdelingen in te richten die het mogelijk maken om in interactie met externe partijen en samen met de uitvoering te werken aan nationale en, daar waar relevant, multilaterale (internationale) beleidsvorming. DGFZ bestaat nu dan ook uit drie directies, met in totaal 13 afdelingen.

De directies binnen DGFZ zijn opdrachtgever van de hun toegewezen uitvoeringsorganisaties en voeren alle werkzaamheden op dat terrein zoveel mogelijk zelf uit. De werkzaamheden als opdrachtgever zijn het meestomvattend ten aanzien van het directoraat-generaal Belastingdienst. Daarvoor is een aparte afdeling bij de directie Algemene Fiscale Politiek (AFP) ingericht. Deze afdeling zal ook zicht houden op alle overkoepelende werkzaamheden in het kader van het opdrachtgeverschap bij Toeslagen en Douane en daar waar nodig bijstand verlenen.

De directie Directe Belastingen en Toeslagen (DB&T) wordt eerste aanspreekpunt voor het directoraat-generaal Toeslagen. Omdat het werk op het terrein van Toeslagen de komende jaren veel van DGFZ vergt, is een aparte afdeling Toeslagen bij de directie DB&T ingericht.

De directie Verbruiksbelastingen en douane- en internationale aangelegenheden (VDI) wordt aanspreekpunt voor directoraat-generaal Douane, omdat het douanedossier van AFP naar de directie VDI gaat. Omdat de werkzaamheden veel inzet vergen met een toekomstig veel zelfstandiger directoraat generaal Douane, is daarvoor een aparte afdeling Douane ingericht.

Gelet op voorgaande worden met deze regeling de artikelen 25 tot en met 29 van Hoofdstuk 6 van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 aangepast aan de nieuwe situatie. De wijzigingen gaan met terugwerkende kracht tot 1 juli 2021 in.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

Naar boven